DORINOX-booster die stopt na 1 uur gebruik?

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
badatruc
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 31/05/11, 22:31

DORINOX-booster die stopt na 1 uur gebruik?




par badatruc » 01/06/11, 20:54

Bonsoir à tous,

Ik lanceer dit bericht omdat ik het heb gelezen forum zonder de oplossing voor mijn probleem te vinden...

Ik heb een GUINARD DORINOX CONTROLE booster aangesloten op een put door middel van een tekenset bestaande uit een zeef + terugslagklep + 7 M ribbelbuis + 1" aansluiting op de pomp (geen filter, geen terugslagklep de pompaansluiting).

De pompuitlaat is aangesloten op een tuinslang van 19 mm en 25 meter lang.

Ik gebruik deze booster alleen voor het besproeien van mijn tuin van 500 m².

de put is 6 meter diep en de pijp stort 1,60 meter in het water, dat een hoogte bereikt van 2,60 meter vanaf de bodem van de put.

Tot zover de stand van zaken...

Mijn probleem is dat de pomp na ongeveer een uur gebruik enige tijd zijn druk verliest die daalt tot minder dan 1 bar, en dat hij in een vacuüm draait en stopt vanwege het gebrek aan waterveiligheid ...
Hoe vaak ik ook opnieuw opstart, opblaas, leegloop, op alle mogelijke manieren invul, niets werkt, het wil niet opnieuw opstarten...

Na een of twee dagen, en na meerdere manipulaties, wordt de pomp na ongeveer een uur opnieuw gevuld en ontlucht...

Hoe vaak ik het probleem ook omdraai, ik kan niet vinden waar het probleem vandaan komt... help, help!!!!

Bij voorbaat dank voor uw inzicht, want ik geef toe dat ik een ''kleine pomp'' heb...

Didier

De pomp
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 02/06/11, 00:39

Gezien de huidige droogte zou het mij niet verbazen als uw put bijna droog is en het water nog steeds langzaam binnenkomt om de waterreserve op de bodem van de put te vullen, die binnen een uur opdroogt en tweeënhalf uur duurt. dagen om voldoende bij te vullen om de pomp opnieuw te starten.????
Als de droogte aanhoudt, loop je het risico dat je helemaal geen water meer hebt.
moet de herprimingtijd in de loop van de tijd zijn verlengd?

Met een sonde of lange stok kunt u zien dat uw waterniveau onder de pomp is gezakt en dat het enkele dagen duurt voordat het weer stijgt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 02/06/11, 07:12

Goed antwoord van dedeleco!

de put is 6 meter diep en de pijp stort 1,60 meter in het water, dat een hoogte bereikt van 2,60 meter vanaf de bodem van de put.


Het is voldoende dat het niveau 1.5 meter (of minder) is gedaald, zodat u het risico loopt lucht naar binnen te zuigen (vortex). Heeft u de put onderzocht? Om te zien hoeveel het momenteel is? En na 1 uur kolven?

Misschien zit u ook aan de pompdruklimiet? (zie de handleiding van uw pomp, NPSH)

Berekeningen hier: http://www.thermexcel.com/french/ressourc/mot_pump.htm

NPSH vereist

Dit is de minimale hoogte van de vloeistof (aangenomen bij de kooktemperatuur), die nodig is boven de zuigkracht, om cavitatie te voorkomen.

Het hangt er van af:

* pomptype
* vanaf bedrijfspunt

Deze wordt door de pompfabrikant gegeven in de vorm van een curve die de vereiste NPSH (in meters vloeistof) weergeeft als functie van het debiet.

Zo uitgedrukt (in meters vloeistof) is de NPSH onafhankelijk van de aard van de verpompte vloeistof.
Het is altijd positief en meestal een paar meter (2 tot 5 meter)

Sommige speciale pompen, zogenaamde lage NPSH-pompen, laten waarden toe van minder dan 1 meter.

Het is essentieel dat de in het hydraulische systeem beschikbare NPSH hoger is dan de door de pomp vereiste NPSH. Over het algemeen nemen wij een extra veiligheidsmarge van 0,5 m.

cavitatie

Is een term die wordt gebruikt om het fenomeen te beschrijven dat in een pomp optreedt wanneer NPSH onvoldoende beschikbaar is. De druk van de vloeistof wordt verlaagd tot een waarde gelijk aan of lager dan de dampdruk, waarbij zich kleine belletjes of dampzakken beginnen te vormen.

Begeleidend geluid is de gemakkelijkste manier om cavitatie te identificeren. Trillingen en mechanische schade zoals lageruitval kunnen ook optreden als gevolg van gebruik in cavitatie.

De enige manier om de ongewenste effecten van cavitatie te voorkomen is ervoor te zorgen dat de in het systeem beschikbare NPSH hoger is dan de NPSH die door de pomp wordt vereist.

Het aflevercircuit grijpt niet in bij cavitatieproblemen.

Plaats nooit een regelklep of isolatieklep op de zuigleiding.
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113

pomp accessoires




par Oli 80 » 02/06/11, 11:29

Hallo, ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar het water op de bodem van de put is vrij helder, soms kan het zanderig zijn en de simpele zeef is niet genoeg om dit zand vast te houden, dus hier is een link van het merk Guinard

https://www.econologie.info/share/partag ... R2nktn.pdf

ze bieden ook een expansiekit aan, het moet zeker een soort expansievat zijn zonder membraan of blaas

site officiel http://www.pompesguinard-loisirs.fr/
hoop dat het geen spam is
0 x
badatruc
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 31/05/11, 22:31




par badatruc » 05/06/11, 17:07

Hallo,

Bedankt voor uw antwoorden.

Ik denk dat dedeleco en Christophe gelijk hebben, en dat ik het slachtoffer ben van droogte, gecombineerd met een onvoldoende waterpeil voor de capaciteit van mijn pomp, en vooral de beschikbare NPSH...

Aan de andere kant is het voor mij onmogelijk om te weten welke NPSH beschikbaar is, omdat dit niet in mijn instructies wordt vermeld. Hoe kan ik dat weten of berekenen?

Hoe kan ik meer water in mijn put hebben en het fenomeen NPSH tijdens de zomer verminderen? door dieper te graven?

Hartelijk dank aan alle
Didier
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 05/06/11, 17:19

door dieper te graven?

waarschijnlijk, en indien mogelijk ook door de pomp zo laag mogelijk in de put te laten zakken???

Tenzij de huidige stormen wat water laten vrijkomen. Door ook regenwater op te slaan....
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 170-gasten