Aansluiting op verwarmingscircuit met reductie in diameter

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
JeanMarq
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 26/09/22, 18:12

Aansluiting op verwarmingscircuit met reductie in diameter




par JeanMarq » 26/09/22, 18:32

Hallo,
Een verwarmingsmonteur installeert momenteel een nieuwe cv-ketel in mijn woning.
Aangezien de nieuwe ketel op een andere plaats dan de oude wordt geïnstalleerd, moet deze worden aangesloten op het vorige verwarmingscircuit (van staal).
De verwarmingsmonteur wil via een stalen buis met een kleinere diameter aansluiten op het oude circuit om uiteindelijk aangesloten te worden op de grote staaldiameter.

Een klein schema om samen te vatten:

Ketel - Meerlagenbuis 20 - Stalen buis 15 - Stalen buis 30 (zie meer) - Verwarmingscircuit

(op beide manieren)

Ik begrijp de uitleg van de verwarmingsmonteur die me vertelt dat het niet mogelijk is om rechtstreeks op de grootste stalen buis aan te sluiten omdat deze naar de lagere verdiepingen gaat.

Aanvankelijk was het de bedoeling om op de grootste diameter aan te sluiten, wat mij het meest logisch en verstandig leek, vandaag heb ik geen argumenten meer en het "Ik zie niet wat het probleem zal zijn" van mijn verwarmingsmonteur is niet genoeg voor mij, niet in uitleg.

Ik weet niet veel over het veld, maar ik had graag een mening gehad om me gerust te stellen en me uit te leggen, als het niet te ingewikkeld is, hoe het doorlopen van een verkleining van de diameter geen probleem vormt in het verwarmingscircuit.

IN bedankt.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2221
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Aansluiting op verwarmingscircuit met reductie in diameter




par phil59 » 26/09/22, 18:48

Ik weet niet meer dan dat, maar het hangt ook af van het vermogen van de ketel, want als hij opwarmt, moet de warmte zo snel mogelijk worden afgevoerd.

Mijn oude ketel was 28-30, lijkt mij een output, voor 52 kWh.

De huidige is 20, en ik heb rechtstreeks aangesloten, via "reducer-enlarger" van mijn installatie, en het werkt goed, niet optimaal, misschien, ik weet het niet, maar het werkt.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Aansluiting op verwarmingscircuit met reductie in diameter




par Christophe » 26/09/22, 18:51

Het enige probleem met de verkleining van de diameter zijn de drukvallen: voor hetzelfde verbruik van de circulatiepomp heb je minder stroming... maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is (het is natuurlijk beter om de verliezen te verminderen)...

Ik raad je aan, als je dat nog niet hebt gedaan, over te stappen op een veel minder energieverbruikende en niet veel duurdere elektronische circulatiepomp... dit compenseert grotendeels het verlies van lading...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Aansluiting op verwarmingscircuit met reductie in diameter




par Christophe » 26/09/22, 18:53

0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2221
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Aansluiting op verwarmingscircuit met reductie in diameter




par phil59 » 26/09/22, 19:31

Ik krijg niet dezelfde resultaten als jij, ik vervang er een die goed loopt, en het is 5 jaar, 24/24 7/7, dus 10 jaar gezien intermitterend. Als HS daar inderdaad de situatie niet meer hetzelfde is...

Met lage elektriciteitsprijzen .... bij 30-40 cent per kWh gaat dat alles veranderen.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 403-gasten