Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?




par Christophe » 28/08/22, 23:06

Onlangs, tijdens een elektrisch project in mijn straat, was er een SDMO 400 kVA noodstroomaggregaat... het leverde mijn adres niet op, maar ik stelde mezelf toch de vraag met betrekking tot fotovoltaïsche energie...

Op de site van de exploitant staat vermeld dat een omvormer voor zonne-energie automatisch in veiligheid gaat wanneer hij wordt aangedreven door een generator... hoe kan de omvormer voor zonne-energie weten dat het generatorstroom is?

Voor een groep die rechtstreeks is aangesloten, is het eigenlijk eenvoudig: injectie is onmogelijk...maar voor een groep die met andere consumenten door het netwerk gaat, begrijp ik het niet helemaal...

Nog een vraag: kunnen we het netwerk simuleren met een pure sinusomvormer aangesloten op een batterij?

Gezien de risico's van stroomuitval deze winter, zou ik graag een paar voorzorgsmaatregelen nemen om in ieder geval te kunnen profiteren van mijn fotovoltaïsche productie in het geval van een stroomstoring! :onheil: :onheil:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?




par sicetaitsimple » 28/08/22, 23:36

Vraag me niet om aanvullende uitleg die ik moeilijk zou kunnen geven, maar alles wordt uitgelegd in 1.6.5 van het document hier:

https://www.photovoltaique.info/media/f ... e_0126.pdf

Tenzij het veel eenvoudiger is dan dat, zie A3 op pagina 23 van het document, waar staat dat in het geval van voeding van een netwerk dat is geïsoleerd door een back-upgroep, de frequentie van deze laatste wordt geregeld op 50,3 Hz. Aangezien de drempel voor het activeren van omvormers door hoge frequentie is ingesteld op 50,2 Hz, is dat goed!
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?




par Christophe » 28/08/22, 23:49

Ok bedankt, ik heb het begrepen (ja) dus dat is gedaan... en om het netwerk te simuleren met een omvormer (pure sinus), is dat mogelijk?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?




par Obamot » 28/08/22, 23:52

Christophe schreef:Onlangs, tijdens een elektrisch project in mijn straat, was er een SDMO 400 kVA noodstroomaggregaat... het leverde mijn adres niet op, maar ik stelde mezelf toch de vraag met betrekking tot fotovoltaïsche energie...

Op de site van de exploitant staat vermeld dat een omvormer voor zonne-energie automatisch in veiligheid gaat wanneer hij wordt aangedreven door een generator... hoe kan de omvormer voor zonne-energie weten dat het generatorstroom is?

Voor een groep die rechtstreeks is aangesloten, is het eigenlijk eenvoudig: injectie is onmogelijk...maar voor een groep die met andere consumenten door het netwerk gaat, begrijp ik het niet helemaal...

Nog een vraag: kunnen we het netwerk simuleren met een pure sinusomvormer aangesloten op een batterij?

Gezien de risico's van stroomuitval deze winter, zou ik graag een paar voorzorgsmaatregelen nemen om in ieder geval te kunnen profiteren van mijn fotovoltaïsche productie in het geval van een stroomstoring! :onheil: :onheil:
Het is simpel, kunnen we een klein zonnepaneel plaatsen op 50 roros "die blijft doen geloven dat je verbonden bent met het netwerk en die "een kleine kek'choz naar EDF stuurt, en 98% van de rest is voor bibi, meer verbonden met het netwerk... En als ze onverwachts komen...
- "Oh sorry, ik had een storing, ik ben daar aan het testen ... Oooh maar ik heb het heel erg druk, het sleept al maanden aan..."

: Mrgreen:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?




par sicetaitsimple » 28/08/22, 23:57

Christophe schreef:…en om het netwerk te simuleren met een omvormer (pure sinus), kan dat?


Geen idee, maar ik stel me voor dat het in dit geval 1.6.5 is, waar ik helemaal niets van begrijp, dat van toepassing is.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?




par Christophe » 29/08/22, 00:01

Obamot schreef:
Christophe schreef:Onlangs, tijdens een elektrisch project in mijn straat, was er een SDMO 400 kVA noodstroomaggregaat... het leverde mijn adres niet op, maar ik stelde mezelf toch de vraag met betrekking tot fotovoltaïsche energie...

Op de site van de exploitant staat vermeld dat een omvormer voor zonne-energie automatisch in veiligheid gaat wanneer hij wordt aangedreven door een generator... hoe kan de omvormer voor zonne-energie weten dat het generatorstroom is?

Voor een groep die rechtstreeks is aangesloten, is het eigenlijk eenvoudig: injectie is onmogelijk...maar voor een groep die met andere consumenten door het netwerk gaat, begrijp ik het niet helemaal...

Nog een vraag: kunnen we het netwerk simuleren met een pure sinusomvormer aangesloten op een batterij?

Gezien de risico's van stroomuitval deze winter, zou ik graag een paar voorzorgsmaatregelen nemen om in ieder geval te kunnen profiteren van mijn fotovoltaïsche productie in het geval van een stroomstoring! :onheil: :onheil:
Het is simpel, kunnen we een klein zonnepaneel plaatsen op 50 roros "die blijft doen geloven dat je verbonden bent met het netwerk en die "een kleine kek'choz naar EDF stuurt, en 98% van de rest is voor bibi, meer verbonden met het netwerk... En als ze onverwachts komen...
- "Oh sorry, ik had een storing, ik ben daar aan het testen ... Oooh maar ik heb het heel erg druk, het sleept al maanden aan..."

: Mrgreen:


Ben jij daar kerel?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?




par Obamot » 29/08/22, 00:06

Ik neem aan dat dat niet kan... : Idee:

Ik ga zonnepanelen plaatsen...!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?




par Forhorse » 29/08/22, 07:55

Christophe schreef:Ok bedankt, ik heb het begrepen (ja) dus dat is gedaan... en om het netwerk te simuleren met een omvormer (pure sinus), is dat mogelijk?


Ja dat kan, Victron biedt dit soort oplossingen met zijn multiplus. Andere fabrikanten zullen waarschijnlijk hetzelfde aanbieden.
Bij Victron is de enige regel om dit te respecteren (naast een correcte configuratie van de installatie) het respecteren van de regel van 1 op 1: als je een zonne-omvormer van 1kW hebt heb je een multiplus van 1 kW nodig
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?




par Christophe » 29/08/22, 10:19

Ik ken het Victron-assortiment niet goed, maar ik weet dat er hybride omvormers bestaan... behalve dat ze het dubbele kosten...

Van wat ik zie, maakt de Multiplus het mogelijk om een ​​klassieke omvormer te hybridiseren die al op zijn plaats is, dus dit zou de vraag kunnen beantwoorden, maar het is veel duurder dan een omvormer...

Mijn vraag is dan ook of, in het geval van een stroomstoring, je kunt een niet-hybride omvormer nabootsen met een zuivere sinusomvormer van 100-150 € aangesloten op de batterij om een ​​netwerk in black-out te simuleren...

Uiteraard moet er een bronomvormer worden voorzien anders gaat deze roken bij stroom op het net!

Netwerk uit = 100% eigen verbruik zonne-energie + back-up op de batterij via de omvormer.

De zorg van deze oplossing is dat de batterij niet wordt opgeladen omdat de omvormer waarschijnlijk niet bidirectioneel zal zijn : Mrgreen: en dat dit dus het risico loopt een van de 2 omvormers of beide te grillen... :| :| :|

Waar dan, als de omvormer voor zonne-energie goed is gemaakt, zal hij alleen injecteren wat wordt verbruikt?

Ik wil het experiment proberen, maar als ik kan voorkomen dat 1 of 2 omvormers worden verbrand, zou dat goed zijn ... dus ik zou het graag zeker weten voordat ...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Zonne-omvormer op generator of op accu-omvormer?




par sicetaitsimple » 29/08/22, 12:56

Christophe schreef:Mijn vraag is dan ook of, in het geval van een stroomstoring, je kunt een niet-hybride omvormer nabootsen met een zuivere sinusomvormer van 100-150 € aangesloten op de batterij om een ​​netwerk in black-out te simuleren...


Als het je kan helpen, nog een document, misschien een beetje oud (2011) over bescherming tegen geïsoleerde operaties, dus degene die je zou willen implementeren.

https://www.photovoltaique.info/media/f ... e_2011.pdf
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 178-gasten