Waterstof is een indirect broeikasgas (radicalen) 200 keer krachtiger dan CO2

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Waterstof is een indirect broeikasgas (radicalen) 200 keer krachtiger dan CO2




par Christophe » 06/02/22, 11:55

Waterstof en broeikaseffect: het huidige punt.

We praten er al een paar maanden hier en daar over, om de informatie over de broeikaseffect potentieel van waterstof Ik creëer dit onderwerp, van een interessante opmerking van een video over Jean-Luc Perrier (zij die het niet weten: search.php )



Boudewijn van Crombrugghe

Pas op met waterstofenthousiasme.

Het was het onderwerp van controverse deze zomer bij het IPCC, waardoor ik van gedachten veranderde.
Zichzelf zien als "nº1" in waterstof lijkt meer een politieke mode dan het resultaat van diepgaande reflectie.

De waterstofmotor vormt geen enkel probleem, maar de problemen van dichtheid en lekken worden onderschat en niet aangegeven.
Zelfs de beste tanks zijn nooit volledig afgesloten: die van waterstofauto's kunnen bijvoorbeeld in een paar weken leeg zijn, zelfs als het voertuig stilstaat.

Perfecte afdichting bestaat niet met waterstof, dat de kleinste molecule is.

Bij waterstof komt bij verbranding alleen waterdamp vrij, wat politici ertoe heeft aangezet hun hoop te vestigen op dit nieuwe gas om klimaatverandering tegen te gaan... Maar waterstof zelf draagt ​​indirect bij aan de opwarming van de aarde.
Waterstof is een krachtig, kortlevend, indirect broeikasgas dat, kilogram voor kilogram, 200 keer krachtiger is dan koolstofdioxide wanneer het vrijkomt.

Waterstof reageert om ozon op leefniveau te vormen, wat ook bijdraagt ​​aan het broeikaseffect.
Waterstof wordt in de stratosfeer ook afgebroken tot waterdamp, wat ook bijdraagt ​​aan het broeikaseffect.
Waterstof is zo'n krachtig indirect broeikasgas dat het DE KLIMAATVOORDELEN VAN DECARBONISATIE-INSPANNINGEN KAN ONDERMIJNEN.
Wanneer rekening wordt gehouden met deze atmosferische effecten, worden de klimaatvoordelen van het vervangen van fossiele brandstoffen door waterstof minder duidelijk, zelfs wanneer de waterstof wordt geproduceerd uit hernieuwbare elektriciteit.
... En deze waarschuwing komt van wetenschappers en niet van politici.
De waterstofsector riskeert een fiasco als kiezers zich realiseren dat het een vorm van greenwashing is.

Echte observatie:

Perfecte afdichting bestaat niet met waterstof omdat het het kleinste molecuul is.
... En aangezien waterstof 200x meer impact heeft dan CO2, reken maar uit: er is slechts één stilstaande tank van 200 nodig en verliest geleidelijk zijn waterstof door lekkage om de impact te evenaren en al het klimaatvoordeel teniet te doen.
Kortom, dit is reden genoeg om de waterstofsector te diskwalificeren...
Er zijn genoeg andere technologieën (inertiële opslag, cryogeen, zwaartekracht,...) van energiebuffers als alternatief.
https://www.revolution-energetique.com/ ... ue-le-co2/
https://www.euractiv.fr/section/energie ... limatique/
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Christophe » 06/02/22, 12:57

Een verklarende video in het Engels over het probleem van H2:

0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par sicetaitsimple » 06/02/22, 14:08

Ik heb geen mening over de in het artikel genoemde GWP van 200.

Daarentegen vergelijken we alles in termen van hoeveelheden:

- enerzijds CO2 die voornamelijk voortkomt uit koolwaterstofverbrandingsactiviteiten, met een snelheid van 30 tot 40 GT/jaar (ik ben te lui om het exacte cijfer tussen CO2 en CO2 + andere broeikasgassen te zoeken)
- aan de andere kant, wat zou het gevolg zijn van waterstoflekken bij de productie, het transport en de distributie van waterstof in een zeer "waterstof" toekomst.

Ik denk niet dat waterstofproducenten een deel van hun productie willen verliezen via lekken, H2-netwerken zijn (voor degenen die al bestaan, leveren aan raffinaderijen en andere industrieën) bijzonder netjes, al was het maar om veiligheidsredenen.

Kortom, 100, 200 of 500 maakt niet zoveel uit want er zullen maar heel weinig lekken zijn, anders zal er geen ontwikkeling van min of meer groene waterstof plaatsvinden buiten de sectoren waar het vanwege zijn fysisch-chemische eigenschappen het "waterstofmolecuul" is , en niet de calorische waarde, die wordt gezocht.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Christophe » 06/02/22, 14:18

Welnu, dit alles is in de veronderstelling van een toekomstige waterstofmaatschappij (van hernieuwbare energiebronnen of fusie)... die 100% van fossiele brandstoffen zou hebben vervangen...

200 keer is niet niks!

Hé, ik had het EDF-logo in de video niet opgemerkt : Lol:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par sicetaitsimple » 06/02/22, 14:29

Christophe schreef:Welnu, dit alles is in de veronderstelling van een toekomstige waterstofmaatschappij (van hernieuwbare energiebronnen of fusie) ... die zou hebben vervangen
200 keer is niet niks!
:


Je hebt niet goed gelezen, noch het artikel, noch mijn proza!
200 is niets, omdat het alleen van toepassing is op H2-lekken, wat minimaal zal zijn, behalve om de inzet van H2 buiten het niet-vervangbare gebruik ervan te veroordelen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Christophe » 06/02/22, 14:34

Als dat zo is... heb ik het gelezen en begrepen... bedankt dat je me voor een idioot hield! : Cry:

Dus doe deze tabelhoekberekening: vervang 100% huidige fossiele joule door H2 joule...

En stel, laten we zeggen 1% lekkage, vermenigvuldig dit met 200... en je hebt een CO2-equivalent...dat zal niets zijn vergeleken met de vervangen CO2-uitstoot!!

Iets anders ?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par sicetaitsimple » 06/02/22, 14:48

Christophe schreef:Als dat zo is... heb ik het gelezen en begrepen... bedankt dat je me voor een idioot hield! : Cry:

Dus doe deze tabelhoekberekening: vervang 100% huidige fossiele joule door H2 joule...

En stel, laten we zeggen 1% lekkage, vermenigvuldig dit met 200... en je hebt een CO2-equivalent...dat zal niets zijn vergeleken met de vervangen CO2-uitstoot!!

Iets anders ?

1% lek op een waterstofnetwerk? Het leek me enorm. Maar laten we...
Maar ik ga niet vermenigvuldigen met 200, maar met 10, omdat de dichtheid van H2 ongeveer 20 keer lager is dan die van CO2, en het GWP wordt teruggebracht tot kg.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Christophe » 06/02/22, 14:48

Ben je dom of ben je dom?

Je moet massaal denken!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par sicetaitsimple » 06/02/22, 15:51

Welnu, hoek van de tafel...

1MWh (thermisch) met fossiele brandstof, ik doe het voor je tegen de waarde van stookolie, ongeveer 260kgCO2/MWh, alleen voor verbranding (exclusief bovenstroomse winning, transport, raffinage), we moeten in totaal naar 300kg/MWh .
1 MWh H2 is 30 kg H2. Bij 1% lekkage (wat ik betwist omdat het niet verenigbaar is met veiligheid of de ontwikkeling van H2), zou dat 0,3 kg/MWh zijn, of bij een GWP van 200 een CO2-equivalent van 60 kg/MWh.

PS: Ik specificeer dat ik integendeel geen felle voorstander ben van de veralgemeende inzet van H2, in tegenstelling tot wat mijn posts hierboven doen vermoeden!
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Christophe » 06/02/22, 16:15

Bin hier was het niet zo ingewikkeld... zie je, in massa is het makkelijker! Het is duidelijk en schoon!

Dus het voordeel is hetzelfde voor H2 met een factor 5 in orde van grootte!

Vooral omdat: het iets minder dan 30 kg is en brandstofcellen een beter rendement hebben dan warmtemotoren...

Dus uiteindelijk is het waarschijnlijk een grote hit met vloeibare brandstoffen ... of zelfs een beetje minder goed! We moeten er een onderwerp over hebben op de forum...

Het valt nog te bezien wat het realistische % van de lekken is... Ik vroeg het net aan Baudouin de Crombrugghe

1% lijkt me niet zo groot.
1 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 205 gasten