Fotovoltaïsche testbank voor spiegelreflectie of zonneconcentratie om de elektriciteitsproductie te optimaliseren

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Fotovoltaïsche testbank voor spiegelreflectie of zonneconcentratie om de elektriciteitsproductie te optimaliseren




par Christophe » 23/11/21, 13:11

Ik heb zojuist deze "kleine" fotovoltaïsche reeks flexibele PV-panelen van 7 * 100Wp-eenheid gemonteerd ...

string_pv_souple.jpg


Ik zou het willen gebruiken om concentratie- / zonnereflectietests te doen om te zien in hoeverre we de productie kunnen verhogen, vooral in de winter ...

De panelen zijn flexibel, ik kan ze eventueel (een beetje) buigen.

Wie heeft een idee hoe je een spiegel "optimizer" van vaste straling kunt maken (ik wil er geen elektronica in ... in een mum van tijd een wekelijkse aanpassing ... maar niet meer ... ) met zoveel reflecterend oppervlak als mogelijk en tegen de laagste kosten (ik heb ideeën, maar ik wacht tot de jouwe begint ...)

Ik heb wat testen gedaan met de spiegel van mijn ulog oven Solar-thermische / zonne-oven cooker-ULOG-build-and-performance-t10753.html maar op 1 tot 2 panelen is er niets echt meetbaar...

Vlak ? Parabolisch? hyperbolisch? En welke afmetingen tov de panelen?

Ik herinner me de specificaties die eenvoudig zijn:

a) De krachtigste / grootste
b) De goedkoopste (en dus minimaal duurzaam)

Op jouw exemplaren! : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6524
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1641

Re: Fotovoltaïsche testbank voor spiegelreflectie of zonneconcentratie om elektrische productie te optimaliseren




par Macro » 23/11/21, 13:21

Ik zag op een kamp van "nomaden" (maar gefrituurde nomaden) een systeem van opvouwbare panelen, gemonteerd op een aanhangwagen die overdag de zon volgde ...

Maar met spiegels... Om dit in één punt te kunnen concentreren... Je hebt een parabool op de grond nodig en je panelen beklim je bovenaan een mast...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9831
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Fotovoltaïsche testbank voor spiegelreflectie of zonneconcentratie om elektrische productie te optimaliseren




par sicetaitsimple » 23/11/21, 13:46

Christophe schreef:
Wie heeft een idee hoe je een spiegel "optimizer" van vaste straling kunt maken (ik wil er geen elektronica in ... in een mum van tijd een wekelijkse aanpassing ... maar niet meer ... ) met zoveel reflecterend oppervlak als mogelijk en tegen de laagste kosten (ik heb ideeën, maar ik wacht tot de jouwe begint ...)



Uh, ik geef mijn tong aan de kat voor een "optimaliserende spiegel" ... Aan de andere kant, een laag zeer wit kalksteengrind voor je panelen, het kan zeker de goede kant op gaan (je zei zonder elektronica, Maakt mij niet uit, houd je aan de specificaties!).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Fotovoltaïsche testbank voor spiegelreflectie of zonneconcentratie om elektrische productie te optimaliseren




par Christophe » 23/11/21, 16:03

Macro schreef:Ik zag op een kamp van "nomaden" (maar gefrituurde nomaden) een systeem van opvouwbare panelen, gemonteerd op een aanhangwagen die overdag de zon volgde ...

Maar met spiegels... Om dit in één punt te kunnen concentreren... Je hebt een parabool op de grond nodig en je panelen beklim je bovenaan een mast...


Een parabool (cirkelvormig) heeft slechts één brandpunt, dit is in dit geval niet nodig, het is noodzakelijk om 2 of 3 zonnen * (in de winter) op het totale oppervlak van de panelen te projecteren ... om een ​​equivalent te hebben van een zomerzon...

Dit doet me denken aan het onderwerp van Flytox' "dubbele zuiden" huizen (oud maar ik heb een goed geheugen ...): verwarming-isolatie / house-double-zuidoosten t7157.html

* coef. verfijnen ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Fotovoltaïsche testbank voor spiegelreflectie of zonneconcentratie om elektrische productie te optimaliseren




par Christophe » 23/11/21, 16:08

sicetaitsimple schreef:Aan de andere kant een laag zeer witte kalksteengrind voor je panelen, dat kan zeker de goede kant op (je zei zonder elektronica, ik hou me aan de specificaties!).


Niet dom, zeker genoeg om 10% te winnen (?), Maar niet relevant voor deze test ... (de snaar is mobiel en het grind is zwaar ...) aan de andere kant zijn roestvrijstalen of aluminium platen mogelijk maar het kost een arm (en een nier) ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Fotovoltaïsche testbank voor spiegelreflectie of zonneconcentratie om elektrische productie te optimaliseren




par Christophe » 23/11/21, 16:11

GuyGadeboisLeRetour schreef:https://www.ecohabitation.com/guides/3232/un-miroir-peut-il-augmenter-la-performance-des-panneaux-solaires-pv/


Interessant maar vals:

Het model werd getest onder reële omstandigheden in Kingston, Ontario, wat indrukwekkende resultaten opleverde: de efficiëntie werd verhoogd met 45% in het geval van slecht hellende panelen, met 18% in het geval van perfect hellende panelen. Volgens Pearce zouden de prestaties met betere reflectoren tot 30% moeten stijgen.

Want ik neem aan dat we het hebben over een verbetering van een gestandaardiseerde straling van 1000W/m2...

Een goed ontworpen spiegel kan daarom in het middenseizoen en in de winter veel meer dan 30% toenemen ... waar de zonnestraling erg zwak is en dit precies is waar stroom nodig is ... om bijvoorbeeld een zwembadwarmtepomp te laten draaien op een oude SWW-tank : Mrgreen:

Welnu, er is meer om de studie te lezen: https://www.academia.edu/16836963/Photo ... ides/3232/

Het is noodzakelijk om te registreren dat ze pissig zijn ... een "spiegel" zou het minste zijn !!!
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2221
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Fotovoltaïsche testbank voor spiegelreflectie of zonneconcentratie om elektrische productie te optimaliseren




par phil59 » 23/11/21, 21:53

Je hebt ook dubbelzijdige panelen, 2% duurder, maar door 'wit' op de vloer te leggen, verhogen we de productie.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423

Re: Fotovoltaïsche testbank voor spiegelreflectie of zonneconcentratie om elektrische productie te optimaliseren




par jean.caissepas » 24/11/21, 00:23

phil59 schreef:Je hebt ook dubbelzijdige panelen, 2% duurder, maar door 'wit' op de vloer te leggen, verhogen we de productie.


Dit geldt vooral bij zonnepergola's, als u een terras heeft met witte of zeer lichte grond.
In dit geval kunnen we tot +30% productie verwachten.

Anders moet je een kristallen bol gebruiken : Mrgreen: :
Beeld

link: https://www.out-the-box.fr/innovation-b ... rpuissant/
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Fotovoltaïsche testbank voor spiegelreflectie of zonneconcentratie om elektrische productie te optimaliseren




par izentrop » 24/11/21, 00:55

Christophe schreef:Welnu, er is meer om de studie te lezen: https://www.academia.edu/16836963/Photo ... ideeën / 3232 /
Het is noodzakelijk om te registreren dat ze pissig zijn ... een "spiegel" zou het minste zijn !!!
Het is ergens anders te vinden https://www.researchgate.net/publicatio ... d_Modeling

Ik begrijp dat het niet werkte: een reflector groter dan het komvormige paneel... Ik vertel je op dit moment niet de dagelijkse reiniging van de bladeren, de extra grip op de grond.
We zien dat in de winter de "V" op een onpraktische manier moet worden gericht, behalve misschien op de evenaar, maar met oververhitting die de winst teniet zou doen. 8) :frons:

reflector.gif
reflecteur.gif (95.95 KiB) 8498 keer bekeken
1 x

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 216-gasten