Transformeer een warmwaterboiler op zonne-energie (of stookolie) in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Transformeer een warmwaterboiler op zonne-energie (of stookolie) in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 08/11/21, 16:57

Hoe transformeer je een oude spiraalboiler in een thermodynamische boiler?

Om wat geld te besparen en mijn energieprestaties te verbeteren, zou ik de mogelijkheid willen bestuderen om mijn (zeer) oude (en zeer sterke en zware) zonne-DHW-waterverwarmer (met dubbele wisselaar) van 300L te transformeren in een "zelfgemaakte" thermodynamische boiler (of bijna omdat het niet de bedoeling is om een ​​koude unit te ontwerpen, eh, maar om een ​​bestaande aan te passen...)

Ik zou graag de transformatie van deze willen bestuderen voor een maximaal budget van 500 € omdat een thermodynamische boiler van 300L 2500 € is zonder installatie of levering ...

Het is een oude zonneboiler met dubbele wisselaar uit de jaren 80 (hij is 40 jaar oud en zou nog steeds hetzelfde moeten houden ... vooral bij 4 maanden per jaar ...).

Foto van de bovenste warmtewisselaar die niet is gebruikt sinds hij meer dan 10 jaar geleden werd geïnstalleerd (toen gebruikt):

Waterverwarmer.jpg
Chauffe_eau.jpg (70.62 KiB) 6903 keer bekeken


Het wordt momenteel 4-5 maanden gebruikt als een elektrische ballon bij het opnieuw stijgen van de temperatuur wanneer de temperatuur van mijn zonnestelsel lager is dan 35 ° C. Het water komt daar met minimaal 20°C dus...

Ik heb 50% van de 3000W-weerstand aangesloten, dus het verbruikt 1500W. Ik moet in de winter ongeveer 2 tot 3 kWh per dag zijn (250 tot 350 kWh per jaar ...)

Ik vond kleine 3 kW volledig geïntegreerde zwembadwarmtepompen voor minder dan 400 € met COP's van 3 tot 6 ... dit zou perfect geschikt zijn vanuit het oogpunt van energiebalans ... zoals de Poolex Nano 3kW (bestaat zelfs in omkeerbare ...): https://www.poolex.fr/fr/produit/2020-p ... ano-action

Poolex_nano.jpg
Poolex_nano.jpg (70.01 KiB) 6903 keer bekeken


Notice_Nano_ActionR_EN.pdf
(2.04 miljoen) Downloaded keer 561


Behalve dat er de volgende punten zijn die me tegenhouden:

a) Maximale temperatuur: 43 ° C 40 ° C (maar blijkbaar is het hetzelfde bij thermodynamische waterverwarmers, in het algemeen is het 45 ° C max in warmtepompmodus en wordt dan ontlast door een elektrische weerstand voorbij ....) Opgelost na één seizoen: niet douchen op 50°C . volstaat :schok: in het slechtste geval kan het complement elektrisch zijn (zoals in commerciële thermoballonnen)
b) Vereist een hoog debiet (dat van een zwembadpomp ...) Opgelost na één seizoen: een elektronische circulatiepomp ingesteld op 5W is voldoende om de debietmeter van de warmtepomp te activeren
c) Gewoonlijk plastic connectoren, geen sanitairconnectoren Opgelost na één seizoen: de waterdichting is ok met oakum en voegpasta maar mag niet te hard worden aangedraaid : Mrgreen:
d) Niet gemaakt voor een circuit onder druk: Opgelost na één seizoen: overschrijd niet meer dan 1.3 bar in de ballon/warmtepomplus
e) 1e prijs zwembaduitrusting, ik heb twijfels over de betrouwbaarheid na 10 of 20 jaar... maar van wat ik heb gezien, na een winter van gebruik, Opgelost na één seizoen: het lijkt qua uitvoering best goed (zie foto's hieronder) en er is een zwembad warmtepomp gemaakt om aan het begin van het seizoen hele dagen continu te draaien tijdens verwarming! Met 3 kW duurt het 39 uur om de temperatuur met 10°C te verhogen in 10 m3 water!

Bovendien had ik het liefst in een thermosifon willen werken om het zonder circulatiepomp te doen. daarnaast ... maar ik vrees dat met delta van T ° zo laag (25 ° C max ...) dit niet mogelijk is ... vooral voor de door de handleiding gevraagde stroomsnelheden ...

Dus vertel me of dit project je inspireert ... de profs?

Bewerken eind november 2021, jawel, het werk was een paar dagen later klaar:

Beeld

waterpompen-filtratie / transformeren-een-zonne-SWW-tank-in-thermodynamische-waterverwarmer-met-een-klein-zwembad-t17035-100.html # p476477
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Een warmwaterboiler op zonne-energie omzetten in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp?




par sicetaitsimple » 08/11/21, 18:34

Het idee klinkt leuk, maar ik ben bang dat de resultaten in ieder geval qua besparingen tegenvallen.
A priori begreep ik dat 43°C de maximale buitentemperatuur is. De maximale insteltemperatuur voor warm water is eerder 40 ° C, met een COP van ????, maar zeker verslechterd ten opzichte van de optimale ..
Bovendien heb je zeker een pomp nodig. Kortom, uw jaarlijkse kWh-besparing zal zeer laag zijn.

Ik wil absoluut niet opnieuw een discussie starten over "de teller loopt achteruit", maar zou het in jouw geval niet eenvoudiger zijn om jezelf, indien mogelijk, uit te rusten met een extra paneel van ongeveer 300W? door de installatie te laten zoals het is ?
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Een warmwaterboiler op zonne-energie omzetten in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp?




par Christophe » 08/11/21, 18:42

Ja, ik deel uw technologische en economische angsten *

Als het me in het beste geval lukt om zeg 200 kWh per jaar te besparen, kost het me 8 jaar om winstgevend te zijn ... nou ja 8 winters ... ik vrees dat dit soort kleine warmtepomp niet zo lang meegaat, vooral bij langdurige stilstand 8 maanden in het jaar...

Voor 43 ° C was het op een ander klein model dat ik had gezien ... maar thermoboilers overschrijden zelden de 45 ° C, zelfs van grote merken zoals Chapée of De Dietrich ... puur resistief

Ja niet verhogen: niet alles mengen! : Cheesy:

* maar ik hou van uitdagingen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14931
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4346

Re: Een warmwaterboiler op zonne-energie omzetten in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp?




par GuyGadeboisTheBack » 08/11/21, 18:43

Hoeveel kubieke meter is uw zwembad?
Waarom wil je het verwarmen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Een warmwaterboiler op zonne-energie omzetten in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp?




par Christophe » 08/11/21, 18:44

Het is 0.3 m3 : Mrgreen:

:schok: Heb je niets begrepen Guy of heb je vandaag met ABCile omgegaan? : Mrgreen:

Ik wil een zwembadwarmtepomp gebruiken om mijn tapwater te verwarmen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14931
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4346

Re: Een warmwaterboiler op zonne-energie omzetten in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp?




par GuyGadeboisTheBack » 08/11/21, 18:52

Christophe schreef: :schok: Heb je niets begrepen Guy of heb je vandaag met ABCile omgegaan? : Mrgreen:

Ik wil een zwembadwarmtepomp gebruiken om mijn tapwater te verwarmen!


Ah ... nou ... tijd voor mij. : Oops:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Een warmwaterboiler op zonne-energie omzetten in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp?




par Christophe » 08/11/21, 18:55

Doe je ABCile niet !! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14931
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4346

Re: Een warmwaterboiler op zonne-energie omzetten in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp?




par GuyGadeboisTheBack » 08/11/21, 19:38

Christophe schreef:Doe je ABCile niet !! : Cheesy:

Pffff..... als ik het verpest, geef ik dat maar al te graag toe. Welke relatie met de andere kont ???
:schok:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Een warmwaterboiler op zonne-energie omzetten in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp?




par izentrop » 08/11/21, 20:25

nieuw record https://www.cabesto.com/fr/piscine-pomp ... 00023.html
Gegevens voor COP 5 bij 15 °

Vanmorgen 3° onder afdak
De mijne wordt gegeven voor COP 5.4 bij 12° en 3.55 bij 2° en 1.76 bij -7° met 55° op de warmwateruitlaat.

Het isoleren van een ballon kan al 1 maand elektriciteit besparen, heb je het al gedaan? https://www.apper-solaire.org/Pages/Fic ... /index.pdf
https://www.apper-solaire.org/Pages/Exp ... index.html
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Een warmwaterboiler op zonne-energie omzetten in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp?




par Christophe » 09/11/21, 00:22

Bedankt 250 € het is goedkoop, maar dit HS35-model dat ik bij hot splash had gezien, is een beetje speelgoed, nietwaar? Na voor de test die ik zo veel wil doen om er niet te veel in te stoppen ... : Mrgreen:

Welk model is van jou? 55°C is veel!

Ja, het is geïsoleerd achter het lelijke oranje ding ... (ik heb de isolatie van de fittingen verwijderd en de weerstand voor de foto) ... Ik zal de pdf bestuderen. Er is 6-7 cm schuim ... Ik zal morgen in detail kijken ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 143-gasten