Plafond condensatie probleem

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
newstarnord
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 21/01/19, 09:52
x 6

Plafond condensatie probleem




par newstarnord » 04/11/21, 13:49

Hallo, hier hebben we een huis met een ongebruikte kelder, woonkamers en verdieping.

- De kelder wordt niet verwarmd maar het is permanent 17° omdat de ketel de kamers verwarmt (ketelleidingen niet erg goed geïsoleerd)
- De woonkamers zijn momenteel op 19.5° met 68% luchtvochtigheid.
- De vloer is niet verwarmd en bestaat uit twee delen: een ongeïsoleerd deel op de begane grond maar met een houten vloer met een vide boven de vloerbalken/platen/betonplaat. Dit deel van de vloer, hoewel niet verwarmd, bevindt zich op 18°. Het moet gezegd worden dat dit deel goed geïsoleerd is ter hoogte van de muren en vanwege zijn kleine volume aanzienlijk wordt blootgesteld aan de zon.
- De vloer bestaat ook uit een onverwarmd deel op een betonnen plaat waarvan de huidige temperatuur 12° is met een luchtvochtigheid van 68% en hier doet zich het probleem voor

Dit deel van de vloer is op de begane grond geïsoleerd, maar zeer slecht; Ik heb glaswol op een rol uitgedeeld, maar terwijl we erover circuleren, zijn er veel koudebruggen, de glaswol is beschadigd. Ik heb ook een beetje geïsoleerd met piepschuim maar ook daar is het piepschuim beschadigd. Ik heb vocht dat is verschenen in een van de slaapkamers in de woonkamer. Ik begreep dat het dauwpunt 12° is voor lucht bij 19.5° met 68% luchtvochtigheid, daar kwam het probleem vandaan.

Wat zou de oplossing zijn waarmee we deze condensatie kunnen verwijderen zonder de vloer te verwarmen?
U moet weten dat deze verdieping een plafond heeft van zes meter hoog. Anderzijds is het dak a priori goed geïsoleerd (20 cm steenwol).

Als ik een centimeter vermiculiet of perliet op de vloer leg, in plaats van deze slechte isolatie op vloerniveau, zou dat dit condensatieprobleem kunnen oplossen?

We zouden op deze isolatie moeten kunnen lopen zonder het te vernietigen.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Probleem met condensatie in het plafond




par Obamot » 04/11/21, 14:07

Hallo,

Welkom!

Waarom is deze betonnen plaat zo koud? Is er een garage beneden?

Goed geïsoleerd aan de muren, is het gevelisolatie?

Een valse vloer doen, zou dat een kleine stap kosten om te klimmen?

Zijn foto's mogelijk? (Met details van kritieke punten).

RTDC.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79002
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10934

Re: Probleem met condensatie in het plafond




par Christophe » 04/11/21, 14:15

newstarnord schreef:Wat zou de oplossing zijn waarmee we deze condensatie kunnen verwijderen zonder de vloer te verwarmen?


68% luchtvochtigheid is teveel in woonkamers! U moet de bron van dit vocht onderzoeken... het dak? muur lekt? Capillaire stijging? Onzichtbaar lek in de leidingen?

Als de bron niet wordt gevonden, kan het installeren van een luchtontvochtiger het comfort verbeteren zonder te duur te zijn: het is beter (= het verbruikt minder energie voor hetzelfde comfort) de RV met 20% te verlagen dan de verwarmingstemperatuur met 2°C te verhogen (Ik ben te simpel, maar dat is het idee...)
0 x
newstarnord
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 21/01/19, 09:52
x 6

Re: Probleem met condensatie in het plafond




par newstarnord » 04/11/21, 14:30

Het is dat we geen VMC hebben en dat de afzuigkap een recyclingkap is.
We hebben gewoon twee luchtafzuigers met een diameter van 100, die afzuigen elk zo'n 90 m3/u.
Misschien moeten we ze de hele tijd laten draaien?

En zelfs als we af en toe de ramen openzetten, de temperatuur buiten behoorlijk hoog is (ongeveer 13° gemiddeld) en de luchtvochtigheid ook hoog buiten (85% de laatste tijd, het regent al bijna twee weken), blijft de luchtvochtigheid niet zoveel laten vallen.

Christophe schreef:
newstarnord schreef:Wat zou de oplossing zijn waarmee we deze condensatie kunnen verwijderen zonder de vloer te verwarmen?


68% luchtvochtigheid is teveel in woonkamers! U moet de bron van dit vocht onderzoeken... het dak? muur lekt? Capillaire stijging? Onzichtbaar lek in de leidingen?

Als de bron niet wordt gevonden, kan het installeren van een luchtontvochtiger het comfort verbeteren zonder te duur te zijn: het is beter (= het verbruikt minder energie voor hetzelfde comfort) de RV met 20% te verlagen dan de verwarmingstemperatuur met 2°C te verhogen (Ik ben te simpel, maar dat is het idee...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14763
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4283

Re: Probleem met condensatie in het plafond




par GuyGadeboisTheBack » 04/11/21, 14:35

Als hij in een vochtige omgeving woont en zijn huis geen ventilatie heeft (actief of passief), is deze luchtvochtigheid te begrijpen, maar ja, 68% luchtvochtigheid is veel te veel.
Bewerken: gegrild, 85% luchtvochtigheid buiten!
0 x
newstarnord
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 21/01/19, 09:52
x 6

Re: Probleem met condensatie in het plafond




par newstarnord » 04/11/21, 14:36

Dank u voor uw antwoord.

Nee, de vloer (het niet-bewoonbare gedeelte) is ter hoogte van de muren niet goed geïsoleerd: de twee bakstenen gevels geven direct uit naar buiten.
Ok, ik zal kijken of ik foto's kan sturen.
Het bewoonbare gedeelte is op de meeste muren geïsoleerd met vermiculiet.

Ik ben van plan om een ​​vloer te maken maar helaas is dat op dit moment niet mogelijk.

Obamot schreef:Hallo,

Welkom!

Waarom is deze betonnen plaat zo koud? Is er een garage beneden?

Goed geïsoleerd aan de muren, is het gevelisolatie?

Een valse vloer doen, zou dat een kleine stap kosten om te klimmen?

Zijn foto's mogelijk? (Met details van kritieke punten).

RTDC.
0 x
newstarnord
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 21/01/19, 09:52
x 6

Re: Probleem met condensatie in het plafond




par newstarnord » 04/11/21, 14:40

GuyGadeboisLeRetour schreef:Als hij in een vochtige omgeving woont en zijn huis geen ventilatie heeft (actief of passief), is deze luchtvochtigheid te begrijpen, maar ja, 68% luchtvochtigheid is veel te veel.
Bewerken: gegrild, 85% luchtvochtigheid buiten!


Momenteel is de luchtvochtigheid buiten iets gedaald, de zon is terug: 71% voor 11° dus als ik ga ventileren, zou het eindelijk moeten dalen.

Maar als het percentage 85% is, laten we zeggen 15°, werken mijn luchtafzuigers dan effectief of niet?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Probleem met condensatie in het plafond




par Adrien (voormalig nico239) » 04/11/21, 15:20

Het meest ecologische en mooiste vochtabsorberende middel is heel eenvoudig en het is de natuur die ervoor zorgt... de varen en in het bijzonder de bosvaren...

Het is echter niet de enige: planten zijn een goede manier om je interieur te verfraaien en het probleem op te lossen.

Waarom probeert u het niet eens?
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12294
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2957

Re: Probleem met condensatie in het plafond




par Ahmed » 04/11/21, 17:43

Deze betonplaat is waarschijnlijk de oorzaak van een enorme koudebrug ter hoogte van de muren en een isolerende vloer lost dit niet op.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14763
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4283

Re: Probleem met condensatie in het plafond




par GuyGadeboisTheBack » 04/11/21, 18:43

Pas altijd op voor een betonnen plaat... :(
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 187-gasten