Wintergroenten - Feedback?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Bobinsana
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 05/08/21, 17:29
x 1

Wintergroenten - Feedback?




par Bobinsana » 15/10/21, 09:22

HELLO,
Ik ben begonnen met het werk over Winter Cultures, van Wolfgang Palme, die je ongetwijfeld kent.

Hij geeft aan dat wintergewassen bescherming nodig hebben tegen neerslag, zoals kozijnen. Ik kan moeilijk begrijpen hoe dit kan trouwen met het luie moestuinsysteem.

Kortom, is het in de winterteelt absoluut noodzakelijk om de plantages af te dekken? Wat is het systeem hiervoor dat jou het meest geschikt lijkt, uiteraard met het principe van de luie moestuinmethode.

Dank u bij voorbaat !
1 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Wintergroenten - Feedback?




par Doris » 15/10/21, 12:55

Ik heb moeite met begrijpen, waar zie je een probleem? Het beschermen van gewassen is niet in strijd met de luie manier van tuinieren. Ik heb nog niet veel ervaring met een wintermoestuin, maar zo deed ik het afgelopen winter, in een zeeklimaat:
- sla en witlof, geplant in de herfst, bleven onbeschermd, behalve tien dagen, toen ik elke nacht -8° had (zeldzaam voor mij). Het waren slechts zeer kortstondige beschermingen, eigenlijk beschermde ik met mulch. Alles heeft goed overwinterd, behalve wat sla, die rotte door de hevige regenval (regen en hagel) in januari. Komende winter plan ik kratten met groenten die op het werk zijn verzameld plus een dekzeil, om meer te beschermen als zulk slecht weer zich herhaalt.
- wortelgroenten, voornamelijk knolselderij, kregen tijdens de tien dagen van koud weer een hoed, een hoed in de vorm van een overwinteringssluier en een kasdekzeil. Onder deze bescherming, zelfs bij min acht graden, handhaafde ik een temperatuur tussen -2 en +1
- de bonen hebben alles probleemloos en zonder enige bescherming doorstaan, hetzelfde geldt voor de kolen
Voor komende winter ga ik op dezelfde lijn verder, behalve om desnoods meer te beschermen tegen hevige neerslag. Mijn grond is zanderig en erg doorlatend, maar het grondwaterpeil is niet erg ver weg, op 1,5 m staat water in mijn huis, dus als het constant regent zoals begin 2021, kan het me rotten.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Bobinsana
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 05/08/21, 17:29
x 1

Re: Wintergroenten - Feedback?




par Bobinsana » 15/10/21, 20:26

@doris: bedankt voor het antwoord!

Ter verduidelijking: ik stel me alleen een probleem voor op het chassis. Het lijkt me zwaar, en vooral een onbeweeglijk element.
Voor de rest zag ik eigenlijk ook geen probleem.

Maar echt bedankt voor de verstrekte details. Ik ben van plan om deze winter te telen, en het is de eerste keer voor mij.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Wintergroenten - Feedback?




par Biobomb » 15/10/21, 22:35

Bobinsana schreef:@doris: bedankt voor het antwoord!

Ter verduidelijking: ik stel me alleen een probleem voor op het chassis. Het lijkt me zwaar, en vooral een onbeweeglijk element.
Voor de rest zag ik eigenlijk ook geen probleem.

Maar echt bedankt voor de verstrekte details. Ik ben van plan om deze winter te telen, en het is de eerste keer voor mij.


Als het erg koud is en plotseling, dan is er gevaar voor de groenten, vooral als er geen sneeuw ligt.
De frames, ik heb er meerdere en ze zijn allemaal licht en afneembaar. Ze beschermen tegen ijzel als hun dak op hun plaats zit.
Het dak is zelden helemaal dicht; de lucht moet absoluut circuleren.
Onder de kozijnen heb ik alleen salades, de overige groenten blijven op hun plaats op hun teeltplaats maar worden gedeeltelijk beschermd door een afdekking van hooi + dode bladeren.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 114-gasten