Frédéric Lenoir: spiritualiteit in de wereld

Hoe om gezond te blijven en de risico's en gevolgen voor de gezondheid en de volksgezondheid te voorkomen. beroepsziekte, industriële risico's (asbest, luchtvervuiling, elektromagnetische golven ...), bedrijf risico (stress op het werk, overmatig gebruik van drugs ...) en individuele (tabak, alcohol ...).
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Frédéric Lenoir: spiritualiteit in de wereld




par eclectron » 05/06/21, 08:08

Interview van Frédéric Lenoir over zijn documentaireserie over Arte over spiritualiteit over de hele wereld.
Wat de westerling is kwijtgeraakt: de verbinding met de natuur
Moet het eco-viscerale mensen aanspreken? : Wink:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Frederic Lenoir




par Janic » 05/06/21, 09:19

Lenoir is een goede vent! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Frederic Lenoir




par Ahmed » 05/06/21, 09:30

Eclectron, blij je weer te lezen! :D
Je schrijft:
Wat de westerling is kwijtgeraakt: de band met de natuur.

Het is een constatering, maar deze simpele uitspraak is al onthullend, aangezien taal (althans de onze!) een dualiteit bekrachtigt die niet bestaat, maar die bewust is geconstrueerd. Preciezer gezegd, het is de mens die tot de natuur behoort die is gedeconstrueerd (vgl P. Descola). Splitsing essentieel voor de exploitatie/vernietiging van de natuur, een entiteit die extern en daarom onverschillig is geworden (behalve, juist, in een vermenselijkte vorm die het ontkent). Op deze manier gepresenteerd, rijst echter de reden voor deze uitbuiting, en behalve om toe te geven aan een vlakke rechtvaardiging door de "behoeften" die de mens zouden essentialiseren zonder rekening te houden met de diversiteit van zijn trajecten, moeten we erkennen dat het de noodzakelijke voorwaarde was voor een verhoogde dissipatie (in immense proporties!) van energie.
Deze episode blijkt een (zeer!) verre echo te zijn van de energieaccumulatie die 360 ​​M jaar geleden plaatsvond (en dit gedurende 60 M jaar; het Carboon) en de sterk dissiperende bubbel verschilde van wat overblijft komt overeen met de huidige paar eeuwen. De menselijke soort was de enige die in staat was om dit bevrijdingsproces door te voeren en de evolutie deed blindelings de rest, wat uiteraard tijd kostte. Er moesten vooral nieuwe concepten verschijnen, zoals dat van 'vrijheid' dat zich losmaakte van oude beperkingen en directe persoonlijke overheersingen losmaakte om zich te onderwerpen aan nieuwe banden, abstract, maar volledig verenigbaar met dit proces. Dat is perfect geïncarneerd met wat kapitalisme werd genoemd, een overgangsfase en momenteel in verval...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Frederic Lenoir




par Janic » 05/06/21, 10:04

(en dit gedurende 60 miljoen jaar;
(Sic) : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Frederic Lenoir




par Exnihiloest » 05/06/21, 19:19

eclectron schreef:Wat westerlingen zijn kwijtgeraakt: de band met de natuur...

... voor de hoogst superieure verbinding, met de cultuur.
Dit is wat onze soort onderscheidt van andere diersoorten.

Ze willen dat we teruggaan naar religie met de natuur als de nieuwe God, de ander heeft geen recept meer behalve onder de achtergebleven moslims.
Wie zal winnen in deze godsdienstoorlog? Islamisme of milieubewustzijn?
Spanning!
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Frederic Lenoir




par Janic » 05/06/21, 19:51

uitsluiten
eclectron schreef: Wat de westerling heeft verloren: de band met de natuur...
... voor de hoogst superieure verbinding, met de cultuur.
Dit is wat onze soort onderscheidt van andere diersoorten.
Wauw! Als je darmen hebt die schreeuwen om leeg te lopen, poep in zekere zin, onderscheidt de cultuur geen enkele mens van andere diersoorten en als je ademt, zoals zij, ben je heel blij dat deze natuur je de zuurstof geeft die je nodig hebt. ; niet jouw cultuur.
Ze willen dat we terugkeren naar religie met de natuur als de nieuwe God,
Absurd redeneren zoals bij alle valse materialistische rationalisten, de natuur is niets anders dan een werkend product volgens dwingende wetten en het is geen domme cultuur, een andere god, die dingen zal veranderen.
de ander[*] verdient geen geld meer, behalve onder de achterstallige betalingen van de islam.
Dit is puur en hard antisemitisch racisme!
Wie zal winnen in deze godsdienstoorlog? Islamisme of milieubewustzijn?
Zou het transhumanisme het beter doen?
Spanning!
[*] toch de helft van de wereldbevolking waarvan seulement 1.6 miljard moslims!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Frederic Lenoir




par eclectron » 06/06/21, 08:42

Ahmed schreef:Eclectron, blij je weer te lezen! :D

Bedankt ik ook : Wink:


Ahmed schreef:Je schrijft:
Wat de westerling is kwijtgeraakt: de band met de natuur.

Het is een constatering, maar deze simpele uitspraak is al onthullend, aangezien taal (althans de onze!) een dualiteit bekrachtigt die niet bestaat, maar die bewust is geconstrueerd.

Zo benader ik de dingen niet.
Ik ben nu al niet zeker van het "opzettelijke", want als de vinger eenmaal in de verbetering van zijn levensomstandigheden zit, is het moeilijk om niet verder te gaan.
Daarbij zou het proces natuurlijk, laten we liever zeggen begrijpelijk zijn.
Het probleem is dat we een pervers systeem hebben opgezet (dat niet lijdt aan tegenspraak, dat niet lijdt aan stoppen: groei, kapitalistische groei)

Zonder uw culturele bijdrage te willen kleineren, blijf ik bij de enige opmerking.
Omdat het weten van het waarom en hoe het probleem niet noodzakelijkerwijs oplost. Soms wel, soms niet en daar denk ik niet dat dat het probleem oplost.
Zoals wanneer ik mezelf sneed met een zaag, ik weet waarom het pijn doet, ik weet hoe het is gebeurd, ik weet er alles van, maar ik heb nog steeds zoveel pijn.
Weten neemt de pijn niet weg, weten lost het probleem niet op.
Het is een vrij veel voorkomende kennisfout om almachtig te denken. Dit is ook een van de oorzaken van de huidige situatie.

In dit geval hebben we ons teveel van de natuur afgesloten. Alleen dit feit, alleen deze waarneming zou, als het werkelijk wordt gedaan, zijn eigen actie moeten genereren.
Sam is genoeg! : Lol:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Frederic Lenoir




par eclectron » 06/06/21, 08:53

Exnihiloest schreef:
eclectron schreef:Wat westerlingen zijn kwijtgeraakt: de band met de natuur...

... voor de hoogst superieure verbinding, met de cultuur.
Dit is wat onze soort onderscheidt van andere diersoorten.

Niet goed begrepen.

Exnihiloest schreef:Ze willen dat we terugkeren naar religie met de natuur als de nieuwe God, waarbij de ander geen recept meer is

'Wij' willen u niets opleggen.
'Wij' ontmaskeren jou en jij ziet het als een oplegging.
De realiteit van wat zichtbaar is, stoort je. Ik kan het begrijpen, maar dat zou in een 'verklein'-gedeelte gaan dat je niet leuk zult vinden...
Ik denk niet dat je er klaar voor bent om bepaalde dingen over jezelf te zien en te accepteren: te veel stijfheid, te veel schlague-conditionering.
Je bent een koud en ongevoelig wezen geworden dat gewelddadig afwijst wat je van binnen niet is toegestaan.
maak je geen zorgen, we zijn allemaal in verschillende mate hetzelfde.

Massa (seculiere) op zondag:
Voordat je van de natuur en anderen houdt, moet je al van jezelf houden
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Frederic Lenoir




par Ahmed » 06/06/21, 13:12

Eclectron, Je schrijft:
Nu al ben ik niet zeker van het "opzettelijk", want als de vinger eenmaal in de verbetering van zijn levensomstandigheden zit, is het moeilijk om niet verder te gaan.

Bewust, omdat het een van de ideologische voorwaarden was die het proces rechtvaardigden. De verbetering van de levensomstandigheden is slechts een constatering met betrekking tot een recente aandoening; in werkelijkheid bleek het startpunt van de industriële revolutie (die alleen industrieel was in naam) een aanzienlijke verslechtering van diezelfde omstandigheden voor de overgrote meerderheid van de bevolking in te houden en de voortzetting van het proces kan niet worden volgehouden. massale hechting aan het "project". Evenzo zou de huidige omkering de zaken minder "comfortabel" moeten maken, in de gebruikelijke zin van het woord.
verder:
Daarbij zou het proces natuurlijk, laten we liever zeggen begrijpelijk zijn.

Natuurlijk zou eerlijk zijn als men het relateert aan de voorwaarden die gunstig zijn voor een grotere energiedissipatie, en begrijpelijk volgens dit criterium.
Nog:
weten lost het probleem niet op.

Natuurlijk! Dit is onvoldoende, maar wel een noodzakelijke voorwaarde. Om ertegen op te treden, moeten we eerst het punt van verbuiging erkennen en de verraderlijke vertaling ervan in een taal die allesbehalve onschuldig is.
Wat het heilige betreft, het beweegt zich slechts naar de almachtige markt en het zogenaamde 'materialisme' is slechts een middelmatige vergeestelijking van de waar.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Frederic Lenoir




par Exnihiloest » 06/06/21, 19:15

eclectron schreef:...
Je bent een koud en ongevoelig wezen geworden dat gewelddadig afwijst wat je van binnen niet is toegestaan.
...

Je bent een dom, ongevoelig wezen geworden dat alles wat boven je komt met geweld afwijst.

Niet ingewikkeld, ik kan ook stom spelen. Het verschil is dat het bij electron geen compositorische rol is.
0 x

Terug naar "Health and Prevention. Vervuiling, oorzaken en gevolgen van milieurisico's "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Remundo en 309 gasten