Start de "fenocultuur"

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Regine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 06/04/21, 17:02

Start de "fenocultuur"




par Regine » 06/04/21, 17:11

Hallo,

Ik wil met deze teelttechniek beginnen. We zijn in april, kan ik beginnen met hooi op mijn moestuin en zaailingen en planten planten in mei? of moet ik wachten tot volgend jaar?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Start "fenocultuur"




par Doris » 07/04/21, 09:37

Hallo, je geeft niet veel details (geografische locatie, bestaande moestuin of helemaal opnieuw beginnen, enz.). Drie jaar geleden ben ik begonnen met mijn groentetuin onder hooi en iets anders, uitgaande van een bestaand perceel, en ik heb het hooi in maart gelegd, geloof ik. U kunt nu beginnen, zonder dit jaar iets buitengewoons te verwachten, maar u moet ooit beginnen. Dit jaar kun je dan voornamelijk aanplant maken, wat betreft het zaaien is het nodig om de kleine zaden te vergeten, maar bonen en bedrijfswerk. Maar nu is het moeilijk om je een gedetailleerd antwoord te geven zonder te weten uit welke situatie je komt, welke culturen je wilt installeren, ik vertel je gewoon wat ik persoonlijk heb meegemaakt.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Regine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 06/04/21, 17:02

Re: Start "fenocultuur"




par Regine » 07/04/21, 13:49

Doris schreef:Hallo, je geeft niet veel details (geografische locatie, bestaande moestuin of helemaal opnieuw beginnen, enz.). Drie jaar geleden ben ik begonnen met mijn groentetuin onder hooi en iets anders, uitgaande van een bestaand perceel, en ik heb het hooi in maart gelegd, geloof ik. U kunt nu beginnen, zonder dit jaar iets buitengewoons te verwachten, maar u moet ooit beginnen. Dit jaar kun je dan voornamelijk aanplant maken, wat betreft het zaaien is het nodig om de kleine zaden te vergeten, maar bonen en bedrijfswerk. Maar nu is het moeilijk om je een gedetailleerd antwoord te geven zonder te weten uit welke situatie je komt, welke culturen je wilt installeren, ik vertel je gewoon wat ik persoonlijk heb meegemaakt.


Hallo Doris,
Ik dank u voor uw antwoord. Inderdaad, ik haastte me een beetje tijdens mijn vraag. Ik heb net de "moestuin van de luiaard" ontdekt. ​​Ik heb tenminste het boek besteld en heb al een paar video's bekeken. Ik ben erg geïnteresseerd in dit proces.
Ik woon in België en op dit moment hadden we sneeuwbuien en vorst. Ik wacht nog een beetje om in de tuin te werken, maar omdat ik mijn moestuin in de winter niet had beschermd, vroeg ik me af of ik hem in de lente toch kon voorbereiden door hem met hooi te bedekken.
Ik heb een groot perceel waar ik veel aardappelen plant, een paar rijen uien en veel andere groenten (zaaien, planten en verplanten) en ook tomaten. Helaas heb ik geen kas. Vorig jaar heb ik een groot deel van dit perceel met stro bedekt om onkruid te voorkomen. Maar ik realiseerde me dat de grond inderdaad weinig regenwormen bevatte (elk jaar ging ik naar de helmstok) en mijn grond was arm aan voedingsstoffen, dus mijn oogst was niet erg bevredigend. Ik heb ook de lasagneteelt op een klein perceel getest, het was een redelijk succes maar onmogelijk om hetzelfde te doen op het grote perceel. En na het bekijken van deze video's begreep ik het belang van hooi. Dus ik wil dit jaar beginnen, mijn tuin is behoorlijk "vies". Kan ik daarom voor de eerste keer naar de helmstok gaan, dit hooi deponeren en in mei doorgaan met zaaien, verplanten en planten? en natuurlijk, aan het einde van het jaar, raak ik het niet meer aan, behalve om hooi toe te voegen. Wat denk je?
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Start "fenocultuur"




par Biobomb » 07/04/21, 14:17

Je vertrekt vanuit een bestaande groentetuin maar die heeft "zwaktes".
Je kunt overal een goede laag hooi leggen, nadat je het hebt schoongemaakt, en de grootte van het onkruid, je grond, in ieder geval in hoogte verminderen.
Als u een maaier heeft, kunt u er overheen lopen zonder iets op te pakken.
Maar wacht dit jaar niet op wonderen.

Waar u van plan bent om de pdt te plaatsen, kunt u het hooi na het planten en eventueel na de 1e hilling plaatsen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Start "fenocultuur"




par Moindreffor » 07/04/21, 14:25

Régine schrijft:
Doris schreef:Hallo, je geeft niet veel details (geografische locatie, bestaande moestuin of helemaal opnieuw beginnen, enz.). Drie jaar geleden ben ik begonnen met mijn groentetuin onder hooi en iets anders, uitgaande van een bestaand perceel, en ik heb het hooi in maart gelegd, geloof ik. U kunt nu beginnen, zonder dit jaar iets buitengewoons te verwachten, maar u moet ooit beginnen. Dit jaar kun je dan voornamelijk aanplant maken, wat betreft het zaaien is het nodig om de kleine zaden te vergeten, maar bonen en bedrijfswerk. Maar nu is het moeilijk om je een gedetailleerd antwoord te geven zonder te weten uit welke situatie je komt, welke culturen je wilt installeren, ik vertel je gewoon wat ik persoonlijk heb meegemaakt.


Hallo Doris,
Ik dank u voor uw antwoord. Inderdaad, ik haastte me een beetje tijdens mijn vraag. Ik heb net de "moestuin van de luiaard" ontdekt. ​​Ik heb tenminste het boek besteld en heb al een paar video's bekeken. Ik ben erg geïnteresseerd in dit proces.
Ik woon in België en op dit moment hadden we sneeuwbuien en vorst. Ik wacht nog een beetje om in de tuin te werken, maar omdat ik mijn moestuin in de winter niet had beschermd, vroeg ik me af of ik hem in de lente toch kon voorbereiden door hem met hooi te bedekken.
Ik heb een groot perceel waar ik veel aardappelen plant, een paar rijen uien en veel andere groenten (zaaien, planten en verplanten) en ook tomaten. Helaas heb ik geen kas. Vorig jaar heb ik een groot deel van dit perceel met stro bedekt om onkruid te voorkomen. Maar ik realiseerde me dat de grond inderdaad weinig regenwormen bevatte (elk jaar ging ik naar de helmstok) en mijn grond was arm aan voedingsstoffen, dus mijn oogst was niet erg bevredigend. Ik heb ook de lasagneteelt op een klein perceel getest, het was een redelijk succes maar onmogelijk om hetzelfde te doen op het grote perceel. En na het bekijken van deze video's begreep ik het belang van hooi. Dus ik wil dit jaar beginnen, mijn tuin is behoorlijk "vies". Kan ik daarom voor de eerste keer naar de helmstok gaan, dit hooi deponeren en in mei doorgaan met zaaien, verplanten en planten? en natuurlijk, aan het einde van het jaar, raak ik het niet meer aan, behalve om hooi toe te voegen. Wat denk je?

de helmstok kun je vergeten, het hooi je zet het wanneer je wilt, ik begon het eerste jaar in juli om hooi rond tomatenplanten te leggen die al een maand zijn overgeplant, dus je ziet

het enige voordat je het hooi legt, is dat je geen gras hebt dat te goed ontwikkeld is, in het slechtste geval een maaier of bosmaaier, en je installeert het hooi, vooral waar het om gaat is om een ​​goede luier aan te trekken, ik pak het uit en laat het opnieuw comprimeren met de regen

Ik ben in het noorden van Frankrijk dus bijna buren : Mrgreen:

Ik heb ook het "schone" land, dus ik trek eruit wat het hooi niet doodt en jaar na jaar wordt het vanzelf gedaan, daarna is het niet te ingewikkeld met het hooi, het is zoals zonder, behalve voor zaaien, maar in onze koude streken tot juni koos ik voor alles in een emmer, niet meer direct zaaien, behalve aan het einde van het seizoen, of door het hooi te verwijderen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Regine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 06/04/21, 17:02

Re: Start "fenocultuur"




par Regine » 07/04/21, 15:10

Merci pour vos réponses : Cheesy:

In feite is mijn groentetuin niet heel erg vies, er zijn een paar plukjes kruiden waarvan ik denk dat ze afkomstig zijn van opnieuw ingezaaide strozaden. Dus ik haal ze er gewoon uit met een schop en leg er een flinke laag hooi op. Ik hoop dat ik medio mei mijn pdts kan planten en misschien de rest kan planten. Voor zaailingen zou ik wachten tot volgend jaar : Roll:

Goedenavond:)
0 x
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Start "fenocultuur"




par pi-r » 07/04/21, 17:20

slechts een kleine verduidelijking: als u weinig of geen toegang heeft tot hooi, vergeet dan de "vervangers" niet om voldoende dekking te krijgen!
er is veel organisch materiaal dat kan helpen ...
Bon Courage
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Start "fenocultuur"




par Doris » 07/04/21, 18:06

Régine schrijft:Kan ik daarom voor de eerste keer naar de helmstok gaan, dit hooi deponeren en in mei doorgaan met zaaien, verplanten en planten? en natuurlijk, aan het einde van het jaar, raak ik het niet meer aan, behalve om hooi toe te voegen. Wat denk je?

Berg de helmstok zo ver mogelijk op : Cheesy: , nou, ik maak een grapje, maar als er plukjes gras of ander onkruid zijn, hoef je het maar allemaal te maaien, heel kort te snijden, ik deed het met een bosmaaier, en je laat alles op zijn plaats, het geeft je al een beetje organisch materiaal. Je zult nog steeds hergroei hebben, maar dat controleert goed, als je omslag dik genoeg is.
U noemt aardappelen, het is een goed plan voor een eerste jaar, het is een echte ripper van de grond. En vooral: neem de tijd om uw nieuwe systeem op te zetten en verwen uzelf.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: Start "fenocultuur"




par stephgouv » 08/04/21, 09:39

Hallo Régine,

Ik kom ook uit België (Oost) en ben mijn "koerswijziging" vorig jaar begonnen met een dikke laag hooi eind februari.
Ik heb aardappelen, uien, sjalotten, sla, tomaten, bieten, erwten, bonen, courgette, pompoenen, spinazie, Bxl-spruiten, bloemkool, rode kool en broccoli gekweekt in mijn kleine moestuin van ongeveer 35m2 met succes door elkaar.
Het zaaien van wortelen mislukte, broccoli maakte alleen bladeren en de oogst van erwten, bonen, rode bloemkool en bloemkool was niet enorm.
Wat betreft de meest gunstige mislukking, het is wanneer ik de radijsjes die in de kas waren gemonteerd, laat bloeien. Ik heb nog nooit zoveel verzamelaars in de kas gezien.
Aan de andere kant was ik (en ook mijn vrienden) het meest onder de indruk van de oogst van aardappelen en uien.
Dus ik begin mijn 2de jaar cultuur met hooibedekking, waarbij ik in gedachten moet houden dat ik sommige "parameters" moet veranderen met het risico om te reproduceren (niet mijn fouten van het eerste jaar, want het eerste jaar is het jaar van de ontdekkingen) hetzelfde situatie.
Dit jaar zaai ik bijvoorbeeld erwten in potten in plaats van ze op hun plaats te zaaien (3 keer) zoals vorig jaar.
Ik heb in een jaar veel geleerd en dus weet ik nu waar en hoe ik aanpassingen moet maken om de opbrengsten op hetzelfde gebied te verbeteren. Ik kweek met mijn groentetuin.
Dan is er nog de weerparameter die soms trucjes uithaalt (ik ben op 480m hoogte en vanmorgen lag er nog zo'n 10 à 15cm sneeuw in de tuin).
Geduld, observatie en aanraking maken nu deel uit van mijn leven in de moestuin en smaak is het resultaat.
Wat potzaden betreft, denk ik erover om ze eind april - begin mei onder het hooi te zetten. Het hooi beschermt ze tegen mogelijke vorst in mei.
2 x
Regine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 06/04/21, 17:02

Re: Start "fenocultuur"




par Regine » 08/04/21, 11:58

Hallo Steph,

Ik ben blij te horen dat u ook een beetje een beginneling bent en ik zal uw ervaring kunnen volgen 8)
Ik denk dat de grond het eerste jaar behoorlijk hard is, maar verbaasd om te zien dat je zoveel groenten hebt kunnen oogsten. Gefeliciteerd !!! Het geeft me troost en ik denk dat ik dit jaar alle kansen heb. Maar ik begrijp dat de meeste van uw aanplantingen worden getransplanteerd.
Voor wortelzaailingen, omdat mijn grond erg zwaar was, maakte ik altijd een groef en vulde ik met een mengsel van terreur en zand. Ik zal hetzelfde proberen voor dit jaar.
Ik droom ervan een kas op te zetten, maar ik heb moeite om werk te vinden : Roll: , doet u hetzelfde in uw kas?
Heeft u het afgelopen jaar al een verandering in de kwaliteit van de bodem gezien? Dus je voegt niets toe behalve het hooi?

Ik kan niet wachten om terug te gaan naar de tuin :)

bedankt voor het delen van ervaringen :)... Ik zal je op de hoogte houden van mijn vorderingen :P
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 210-gasten