Begin van luiheid, overgang naar actie

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Milano
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 21/07/20, 08:00
x 1

Begin van luiheid, overgang naar actie




par Milano » 20/02/21, 10:13

Hallo,

Ik heb zojuist het boek ‘Succes in de moestuin van je luie mens’ uit. Het kostte me een maand om het te voltooien, maar het was het waard, spannend!

Ik heb nog een paar vragen. Als we zeggen dat de bollen vroeg geplant kunnen worden zoals bijvoorbeeld uienknoflook. Hebben we het over alle lampen? Dus aardappelen inbegrepen?

Voor het chassis ga ik er een kopen. Vorig jaar heb ik 300 m² moestuin aangelegd, al mijn zaailingen zijn gemaakt en bewaard in de eetkamer achter de glazen deuren, niet geweldig. Het frame met de verwarmingsdraad onder de potten is een geweldig idee.
Zodat ik mijn zaailingen van tomaten, paprika's, aubergines enz. kan voorbereiden en ze nu onder het beschermde frame kan plaatsen?

Tenslotte als we al het groenafval direct op het hooi gooien. Hoe zit het met houtkrullen die als bodembedekking in het kippenhok worden gebruikt? Dezelfde ? Of moet hij eerst ergens anders verblijven? De papieren handdoekjes legde ik uiteraard ook zonder product erop en de papieren zakdoekjes met de plantresten. Moet ik dit ook op het hooi doen?

Merci d'avance,
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Begin van de verschijning, actie ondernemen




par Moindreffor » 20/02/21, 11:39

Milano schrijft:Hallo,

Ik heb zojuist het boek ‘Succes in de moestuin van je luie mens’ uit. Het kostte me een maand om het te voltooien, maar het was het waard, spannend!

Ik heb nog een paar vragen. Als we zeggen dat de bollen vroeg geplant kunnen worden zoals bijvoorbeeld uienknoflook. Hebben we het over alle lampen? Dus aardappelen inbegrepen?

Voor het chassis ga ik er een kopen. Vorig jaar heb ik 300 m² moestuin aangelegd, al mijn zaailingen zijn gemaakt en bewaard in de eetkamer achter de glazen deuren, niet geweldig. Het frame met de verwarmingsdraad onder de potten is een geweldig idee.
Zodat ik mijn zaailingen van tomaten, paprika's, aubergines enz. kan voorbereiden en ze nu onder het beschermde frame kan plaatsen?

Tenslotte als we al het groenafval direct op het hooi gooien. Hoe zit het met houtkrullen die als bodembedekking in het kippenhok worden gebruikt? Dezelfde ? Of moet hij eerst ergens anders verblijven? De papieren handdoekjes legde ik uiteraard ook zonder product erop en de papieren zakdoekjes met de plantresten. Moet ik dit ook op het hooi doen?

Merci d'avance,

welkom
en welkom hier
de bollen ja die kun je zetten, ik ga er volgende week gebruik van maken om ze te plaatsen
pdt zijn geen bollen maar knollen, het groen van uien eenmaal uit de grond bevriest niet, niet zoals het groen van pdt, dat bevriest dus beter dat je aardappels er pas na de vorst uit komen

voor de houtkrullen uit het kippenhok hangt het allemaal af van of je vaak schoonmaakt of niet, dus als er veel krullen zijn of niet, zijn de kippenuitwerpselen een aanvulling op de houtkrullen, maar je moet balanceren, anders voegt het toe te veel voor jou koolstof, dus het is moeilijk om je te helpen het is een beetje jij die moet testen, je doet verschillende zones met verschillende hoeveelheden en je observeert de effecten

voor keukenhanddoeken of zakdoeken is het cellulose, dus het zal ook composteren

veel succes voor de toekomst
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Milano
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 21/07/20, 08:00
x 1

Re: Begin van de verschijning, actie ondernemen




par Milano » 20/02/21, 11:47

Dank u voor uw antwoord.

Het kippenhok wordt wekelijks schoongemaakt. Over een kruiwagen met uitwerpselen. Ik heb 225m2 moestuin. Een kleileemgrond met waarschijnlijk teveel kalksteen. Ik ga vandaag de testen kopen.

Ik zeg waarschijnlijk te veel kalksteen omdat ik in de Moezel ben, wat een kalksteenplateau is en een zeer lage opbrengst aan aardappelen en uien, waardoor ik slechts kleine exemplaren opleverde. Gemiddeld hadden de uien een diameter van 3 cm, hoewel sommige groter waren. En aardappelen maximaal 5 cm lang en 3 cm in diameter. Het was echter nooit verbouwd. Ik heb altijd in de mulchmodus gemaaid, dus het moet vol kracht zijn geweest en ik had goede opbrengsten met de andere gewassen.
Courgettes, pompoenen en tomaten leverden bijvoorbeeld een opbrengst op die het dubbele of zelfs driedubbele was van wat gemiddeld in de biologische landbouw wordt gegeven.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Begin van de verschijning, actie ondernemen




par Moindreffor » 20/02/21, 11:59

Milano schrijft:Dank u voor uw antwoord.

Het kippenhok wordt wekelijks schoongemaakt. Over een kruiwagen met uitwerpselen. Ik heb 225m2 moestuin. Een kleileemgrond met waarschijnlijk teveel kalksteen. Ik ga vandaag de testen kopen.

Ik zeg waarschijnlijk te veel kalksteen omdat ik in de Moezel ben, wat een kalksteenplateau is en een zeer lage opbrengst aan aardappelen en uien, waardoor ik slechts kleine exemplaren opleverde. Gemiddeld hadden de uien een diameter van 3 cm, hoewel sommige groter waren. En aardappelen maximaal 5 cm lang en 3 cm in diameter. Het was echter nooit verbouwd. Ik heb altijd in de mulchmodus gemaaid, dus het moet vol kracht zijn geweest en ik had goede opbrengsten met de andere gewassen.
Courgettes, pompoenen en tomaten leverden bijvoorbeeld een opbrengst op die het dubbele of zelfs driedubbele was van wat gemiddeld in de biologische landbouw wordt gegeven.

je kunt er een dun laagje in doen, op 1/4 van een kruiwagen zal het niet veel zijn en in een dikkere laag op nog eens 1/4 houd je dit 1/4 over om peulvruchten te planten en het jaar daarop doe je hetzelfde op de kruiwagen 2 andere 1/4, als je er ook nog grasmaaisel bij doet gaat het voorbij en heb je altijd de helft van de moestuin zonder
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Milano
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 21/07/20, 08:00
x 1

Re: Begin van de verschijning, actie ondernemen




par Milano » 20/02/21, 12:06

Ik was niet duidelijk genoeg lol. Een kruiwagen is per week lol
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Begin van de verschijning, actie ondernemen




par Moindreffor » 20/02/21, 12:22

Milano schrijft:Ik was niet duidelijk genoeg lol. Een kruiwagen is per week lol

ja, maar een kruiwagen maakt een dunne laag op een niet al te grote oppervlakte, dus voor een dunne laag op 1/4 van de moestuin heb je enkele weken nodig en zelfs meer tijd voor de dikke laag, en dus heb je tijd om te observeren hoe het evolueert

je hebt een mooi oppervlak
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Milano
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 21/07/20, 08:00
x 1

Re: Begin van de verschijning, actie ondernemen




par Milano » 20/02/21, 12:30

Ok, bedankt.

Voor zaailingen onder frames. Kunnen we ze met de verwarmingskabel al starten? Welk vermogen per m2 moet je verwachten?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Begin van de verschijning, actie ondernemen




par Moindreffor » 20/02/21, 20:10

Milano schrijft:Ok, bedankt.

Voor zaailingen onder frames. Kunnen we ze met de verwarmingskabel al starten? Welk vermogen per m2 moet je verwachten?

dus het hangt ervan af : Mrgreen:
Het lijkt mij dat je je locatie niet hebt aangegeven, dus het is moeilijk om je te antwoorden, en het hangt ook af van wat je wilt zaaien
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Milano
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 21/07/20, 08:00
x 1

Re: Begin van de verschijning, actie ondernemen




par Milano » 20/02/21, 20:24

Bericht van 11:47 uur, ik kom uit Moezel :)
Het idee is om minimaal 3° aan te houden zoals in het boek staat. Zodat de vorst de planten niet verbrandt.
Voor zaailingen. Ik bereid tomaten, salades, paprika's, aubergines, pompoenen, courgettes en ik denk dat dat het is
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Begin van de verschijning, actie ondernemen




par Moindreffor » 20/02/21, 21:11

Milano schrijft:Bericht van 11:47 uur, ik kom uit Moezel :)
Het idee is om minimaal 3° aan te houden zoals in het boek staat. Zodat de vorst de planten niet verbrandt.
Voor zaailingen. Ik bereid tomaten, salades, paprika's, aubergines, pompoenen, courgettes en ik denk dat dat het is

dus salade
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 298 gasten