Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423

Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie




par jean.caissepas » 07/11/20, 23:57

Het laatste rapport van het International Energy Agency (IEA) is duidelijk: zonne-energie is veel goedkoper dan fossiele brandstoffen.


Artikel om te lezen: https://www.clubic.com/energie-renouvelable/actualite-19487-l-energie-solaire-est-officiellement-l-energie-la-moins-onereuse-selon-l-iea.html

Ja ! 8) Beeld
2 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie




par ABC2019 » 08/11/20, 07:31

jean.caissepas schreef:
Het laatste rapport van het International Energy Agency (IEA) is duidelijk: zonne-energie is veel goedkoper dan fossiele brandstoffen.


Artikel om te lezen: https://www.clubic.com/energie-renouvelable/actualite-19487-l-energie-solaire-est-officiellement-l-energie-la-moins-onereuse-selon-l-iea.html

Ja ! 8) Beeld


als we het natuurlijk niet proberen op te slaan.

Merk op dat we het hier hebben over het produceren van elektriciteit, maar als we kijken naar de productie van warmte, is directe zonne-energie ook veel goedkoper dan alle andere, aangezien het absoluut niets kost, volstaat het om in de zon gezet en hij warmt vanzelf op !! dus kosten = 0 € / kWh, onverslaanbaar.

nogmaals, als we het niet proberen op te slaan, natuurlijk.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie




par ENERC » 08/11/20, 12:52

ABC2019 schreef:nogmaals, als we het niet proberen op te slaan, natuurlijk.

Het verandert ... en snel.
We hebben momenteel LFP 3.2V 280AH-batterijen voor 72 € per eenheid HT gegeven voor 3500 cycli. Laten we de opslagkosten berekenen:
72 € * 1,20 (BTW) / (3500 cycli * 3.2V * 280AH * 0,8 (batterij gebruikt voor maximaal 80%) / 1000 (kWh)) -> 3,4 € ct per kWh.
34 € per MWh in opslag is niet duur voor een individu. Ok we moeten wat elektronica toevoegen, maar we zijn momenteel minder dan 100 € per kWh opgeslagen.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie




par ABC2019 » 08/11/20, 13:01

ENERC schreef:
ABC2019 schreef:nogmaals, als we het niet proberen op te slaan, natuurlijk.

Het verandert ... en snel.
We hebben momenteel LFP 3.2V 280AH-batterijen voor 72 € per eenheid HT gegeven voor 3500 cycli. Laten we de opslagkosten berekenen:
72 € * 1,20 (BTW) / (3500 cycli * 3.2V * 280AH * 0,8 (batterij gebruikt voor maximaal 80%) / 1000 (kWh)) -> 3,4 € ct per kWh.
34 € per MWh in opslag is niet duur voor een individu. Ok we moeten wat elektronica toevoegen, maar we zijn momenteel minder dan 100 € per kWh opgeslagen.

het is omdat u bedenkt dat de opslagcapaciteit moet worden gedimensioneerd op het gemiddeld verbruikte vermogen, maar in het geval van onderbrekingen is het volledig onjuist. Stelt u zich eens een week zonder zon voor. Anders kun je je voorstellen dat we geen gascentrales meer zouden bouwen, maar alleen PV-installaties plus batterijen ...
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie




par ENERC » 08/11/20, 16:34

ABC2019 schreef:
ENERC schreef:
ABC2019 schreef:nogmaals, als we het niet proberen op te slaan, natuurlijk.

Het verandert ... en snel.
We hebben momenteel LFP 3.2V 280AH-batterijen voor 72 € per eenheid HT gegeven voor 3500 cycli. Laten we de opslagkosten berekenen:
72 € * 1,20 (BTW) / (3500 cycli * 3.2V * 280AH * 0,8 (batterij gebruikt voor maximaal 80%) / 1000 (kWh)) -> 3,4 € ct per kWh.
34 € per MWh in opslag is niet duur voor een individu. Ok we moeten wat elektronica toevoegen, maar we zijn momenteel minder dan 100 € per kWh opgeslagen.

het is omdat u bedenkt dat de opslagcapaciteit moet worden gedimensioneerd op het gemiddeld verbruikte vermogen, maar in het geval van onderbrekingen is het volledig onjuist. Stelt u zich eens een week zonder zon voor. Anders kun je je voorstellen dat we geen gascentrales meer zouden bouwen, maar alleen PV-installaties plus batterijen ...

Ik geef niks om het netwerk en EDF. Dat is niet mijn probleem.
Als consument, als de kWh opgeslagen op mijn batterijen met PV goedkoper is dan bij EDF of bij Cdiscount, rust ik mezelf uit.
Als consument neem je toch het goedkoopste product?
EDF & Cie zal zich aanpassen. De consument ook.
1 x
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Re: Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie




par Eric DUPONT » 08/11/20, 16:56

Met vloeibare stikstof slaan we poura weken en maanden op met een rendement van minimaal 60%.

dus als we de helft van de geproduceerde energie moeten opslaan, gaan we van 2 cent per kwh naar maximaal 4 of 5 cent.
0 x
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Re: Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie




par Eric DUPONT » 08/11/20, 16:59

ENERC schreef:
ABC2019 schreef:
ENERC schreef:Het verandert ... en snel.
We hebben momenteel LFP 3.2V 280AH-batterijen voor 72 € per eenheid HT gegeven voor 3500 cycli. Laten we de opslagkosten berekenen:
72 € * 1,20 (BTW) / (3500 cycli * 3.2V * 280AH * 0,8 (batterij gebruikt voor maximaal 80%) / 1000 (kWh)) -> 3,4 € ct per kWh.
34 € per MWh in opslag is niet duur voor een individu. Ok we moeten wat elektronica toevoegen, maar we zijn momenteel minder dan 100 € per kWh opgeslagen.

het is omdat u bedenkt dat de opslagcapaciteit moet worden gedimensioneerd op het gemiddeld verbruikte vermogen, maar in het geval van onderbrekingen is het volledig onjuist. Stelt u zich eens een week zonder zon voor. Anders kun je je voorstellen dat we geen gascentrales meer zouden bouwen, maar alleen PV-installaties plus batterijen ...

Ik geef niks om het netwerk en EDF. Dat is niet mijn probleem.
Als consument, als de kWh opgeslagen op mijn batterijen met PV goedkoper is dan bij EDF of bij Cdiscount, rust ik mezelf uit.
Als consument neem je toch het goedkoopste product?
EDF & Cie zal zich aanpassen. De consument ook.


Ik betwijfel of EDF zich kan aanpassen.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie




par ABC2019 » 08/11/20, 17:30

ENERC schreef:
ABC2019 schreef:
ENERC schreef:Het verandert ... en snel.
We hebben momenteel LFP 3.2V 280AH-batterijen voor 72 € per eenheid HT gegeven voor 3500 cycli. Laten we de opslagkosten berekenen:
72 € * 1,20 (BTW) / (3500 cycli * 3.2V * 280AH * 0,8 (batterij gebruikt voor maximaal 80%) / 1000 (kWh)) -> 3,4 € ct per kWh.
34 € per MWh in opslag is niet duur voor een individu. Ok we moeten wat elektronica toevoegen, maar we zijn momenteel minder dan 100 € per kWh opgeslagen.

het is omdat u bedenkt dat de opslagcapaciteit moet worden gedimensioneerd op het gemiddeld verbruikte vermogen, maar in het geval van onderbrekingen is het volledig onjuist. Stelt u zich eens een week zonder zon voor. Anders kun je je voorstellen dat we geen gascentrales meer zouden bouwen, maar alleen PV-installaties plus batterijen ...

Ik geef niks om het netwerk en EDF. Dat is niet mijn probleem.
Als consument, als de kWh opgeslagen op mijn batterijen met PV goedkoper is dan bij EDF of bij Cdiscount, rust ik mezelf uit.
Als consument neem je toch het goedkoopste product?
EDF & Cie zal zich aanpassen. De consument ook.

Dit is niet wat ik je vertel, ik zeg je dat de prijs afhangt van de maximale capaciteit die je kunt vragen, die veel hoger is dan de gemiddelde benodigde capaciteit.
En dat als het interessant was voor een individu, het nog interessanter zou zijn voor EDF met de schaalvoordelen. Niemand zegt echter dat we het Franse net kunnen uitrusten met PV en batterijen. Denk er eens over na, er moet een reden zijn.

Maar ga je gang, niemand verbiedt je om jezelf uit te rusten met zonnepanelen, batterijen en omvormers. U geeft ons een rapport.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie




par sicetaitsimple » 08/11/20, 17:41

ENERC schreef:Ik geef niks om het netwerk en EDF. Dat is niet mijn probleem.


Dit is waar naar mijn mening uw fout is, behalve dat u echt uw verbinding met het netwerk opgeeft, wat u veel geld in opslag zal kosten als u volgens normen wilt leven, zeg 'normaal', in de zin 'ik elektriciteit wanneer ik wil ".
Maar het is een keuze, des te gemakkelijker te accepteren omdat wij de enige zijn die het moeten maken (geen kinderen thuis, ...).
Ik ben ervan overtuigd dat de "back-up" -verbinding, dat wil zeggen met zeer weinig verbruik, de vaste prijs (het abonnement) de komende jaren aanzienlijk zal zien stijgen. Dat zou in ieder geval een logische ontwikkeling zijn.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Zonne-energie is volgens het IEA officieel de goedkoopste energie




par ENERC » 08/11/20, 18:16

sicetaitsimple schreef:
ENERC schreef:Ik geef niks om het netwerk en EDF. Dat is niet mijn probleem.


Dit is waar naar mijn mening uw fout is, behalve dat u echt uw verbinding met het netwerk opgeeft, wat u veel geld in opslag zal kosten als u volgens normen wilt leven, zeg 'normaal', in de zin 'ik elektriciteit wanneer ik wil ".
Maar het is een keuze, des te gemakkelijker te accepteren omdat wij de enige zijn die het moeten maken (geen kinderen thuis, ...).
Ik ben ervan overtuigd dat de "back-up" -verbinding, dat wil zeggen met zeer weinig verbruik, de vaste prijs (het abonnement) de komende jaren aanzienlijk zal zien stijgen. Dat zou in ieder geval een logische ontwikkeling zijn.

Ik weet niet zeker of het lidmaatschap zo veel stijgt vanwege de sociale acceptatie. Mensen met een laag inkomen zullen geen 50 € per maand kunnen betalen voor de niet-consumptiemeter. Of we maken een sociaal tarief voor de armen.
Wanneer u op het netwerk bent aangesloten, is het momenteel economisch om overdag een beetje PV op te slaan om 's nachts te gebruiken (in de orde van grootte van 3 -5 kWh - behalve bij intensief gebruik' s nachts).
Het was een aanvulling op het oorspronkelijke onderwerp om aan te geven dat PV + kleine opslag nu minder dan 19 cent per kWh bedraagt ​​in Europees Frankrijk.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 159-gasten