Feedback op zuilvormige fruitbomen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Swiss_Knight
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 44
Inschrijving: 06/11/16, 13:54
Plaats: Franstalig Zwitserland
x 10

Feedback op zuilvormige fruitbomen




par Swiss_Knight » 12/06/20, 22:47

Hallo,

Sinds enkele jaren zien we een "mode" (?) namelijk die van zuilvormige fruitbomen (ook wel "zuilvormige bomen" genoemd).
(Ik heb je afbeeldingen laten zoeken op je favoriete zoekmachine met deze trefwoorden).

Ze hebben hun voor- en nadelen en ik verwacht geen ongelooflijke productie gezien de lage groeiwijze van de boom, maar voor de gulzige kant en om te pikken tijdens passages in de tuin aan het einde van de zomer / begin van de herfst, zou ik in de verleiding komen . Zeker omdat een hoge stam nooit door een stadstuin van 5x10m zal lopen, alleen al om de goede buurtrelaties te behouden. :D !

Heeft iemand van jullie het geprobeerd?

Deze bomen staan ​​nog relatief ver af van de verbeelding van de "klassieke" hoogstamfruitboom, ik vraag me af wat hun gemiddelde levensduur is volgens de genres (Pruim, malus, Pyrus, of zelfs niet Pyrus...) en wat is hun productie?

Wat zijn jouw ervaringen met deze bomen?

Bedankt voor je feedback!
1 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Feedback over zuilvormige fruitbomen




par Oom Buzz » 13/06/20, 13:57

Als ik de foto's zie waar bijna systematisch meer vruchten dan bladeren zijn, wetende dat de vruchten gevuld zijn met suiker die wordt geproduceerd door zonne-energie op te vangen door de bladeren, sta ik perplex...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Feedback over zuilvormige fruitbomen




par Ahmed » 13/06/20, 14:12

De fruithaag verdient de voorkeur als u bomen met een lage ontwikkeling wilt, in plaats van deze marketingproducten.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Feedback over zuilvormige fruitbomen




par Moindreffor » 13/06/20, 14:32

Ahmed schreef:De fruithaag verdient de voorkeur als u bomen met een lage ontwikkeling wilt, in plaats van deze marketingproducten.

je kunt het principe van de fruithaag ontwikkelen, dank je
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Feedback over zuilvormige fruitbomen




par GuyGadebois » 13/06/20, 19:10

0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Feedback over zuilvormige fruitbomen




par Ahmed » 13/06/20, 21:01

De fruithaag is nu een klassieker in de fruitteelt, met weinig krachtige onderstammen om een ​​gematigde ontwikkeling van de tak te verkrijgen die in een lineair vlak en laag in hoogte wordt gehouden. Deze eigenschappen zorgen voor minder onderhoud, een groot oogstgemak en een goede productiviteit/ha. De methode Thomas Bouche is een van de aandrijfmogelijkheden voor dit type heg, maar niet de enige.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Feedback over zuilvormige fruitbomen




par Moindreffor » 13/06/20, 21:51

Ahmed schreef:De fruithaag is nu een klassieker in de fruitteelt, met weinig krachtige onderstammen om een ​​gematigde ontwikkeling van de tak te verkrijgen die in een lineair vlak en laag in hoogte wordt gehouden. Deze eigenschappen zorgen voor minder onderhoud, een groot oogstgemak en een goede productiviteit/ha. De methode Thomas Bouche is een van de aandrijfmogelijkheden voor dit type heg, maar niet de enige.

bedankt, dit type fruitboom was ik naar op zoek, nu ik de naam weet in september is het mogelijk geweest om dit met de tuinder te bespreken
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Feedback over zuilvormige fruitbomen




par Biobomb » 14/01/21, 10:00

Moindreffor schreef:bedankt, dit type fruitboom was ik naar op zoek, nu ik de naam weet in september is het mogelijk geweest om dit met de tuinder te bespreken


Het is geplant? Zo ja, hoeveel soorten, welke onderstammen?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Feedback over zuilvormige fruitbomen




par Moindreffor » 14/01/21, 17:26

Biobombe schrijft:
Moindreffor schreef:bedankt, dit type fruitboom was ik naar op zoek, nu ik de naam weet in september is het mogelijk geweest om dit met de tuinder te bespreken


Het is geplant? Zo ja, hoeveel soorten, welke onderstammen?

nee, je kent de Moindref, want hij is onderhevig aan de klimatologische gevaren van zijn gezondheid en sindsdien heeft hij veel projecten gehad, maar niet de gezondheid om ze uit te voeren
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Feedback over zuilvormige fruitbomen




par Biobomb » 14/01/21, 22:12

Moindreffor schreef:
Biobombe schrijft:
Moindreffor schreef:bedankt, dit type fruitboom was ik naar op zoek, nu ik de naam weet in september is het mogelijk geweest om dit met de tuinder te bespreken


Het is geplant? Zo ja, hoeveel soorten, welke onderstammen?

nee, je kent de Moindref, want hij is onderhevig aan de klimatologische gevaren van zijn gezondheid en sindsdien heeft hij veel projecten gehad, maar niet de gezondheid om ze uit te voeren


Ik begrijp. Als ik het zo mag zeggen, heb je gelijk dat je het niet op zijn plaats hebt. Een geslaagde en productieve fruithaag is erg mooi, maar blijft moeilijk te onderhouden, dat is een zaak van ervaren boomverzorgers.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 358 gasten