Technieken om palen in de grond te beschermen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Swiss_Knight
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 44
Inschrijving: 06/11/16, 13:54
Plaats: Franstalig Zwitserland
x 10

Technieken om palen in de grond te beschermen?




par Swiss_Knight » 12/06/20, 22:38

Hallo,

Ik ben op zoek naar ideeën om het deel van palen / palen in hout of bamboe die ik in de grond in de moestuin plant te beschermen zodat ze langer meegaan (elk jaar kan ik mijn palen met de ingegraven lengte zo veel inkorten dat ze worden opgegeten door paddenstoelen).
Ik dacht aan een vorm van betonachtige minerale coating. zonder "rommel" (ik wil bijvoorbeeld bepaalde metalen zoals koper vermijden).
Slaat dat ergens op?
Zie je andere interessante dingen?

dank u
Dernière édition par Swiss_Knight de 12 / 06 / 20, 23: 06, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Techniek voor het beschermen van palen in de grond?




par GuyGadebois » 12/06/20, 22:41

Swiss_Knight schreef:Hallo,

Ik ben op zoek naar ideeën om het deel van palen / palen in hout of bamboe die ik in de grond in de moestuin plant te beschermen zodat ze langer meegaan (elk jaar kan ik mijn palen met de ingegraven lengte zo veel inkorten dat ze worden opgegeten door paddenstoelen).
Ik dacht aan een vorm van betonachtige minerale coating. zonder "rommel" (ik wil bijvoorbeeld bepaalde metalen zoals koper vermijden).
Slaat dat ergens op?
Zie je andere interessante dingen?

dank u

Ik heb ze "geschilderd" met een mengsel van pijnboomteer en ontsmettingsalcohol. Ik ontdekte dat het hun levensduur behoorlijk verlengt. Daarna kunt u proberen zwarte sprinkhaan (valse acacia) te oogsten, deze is zeer resistent en rotbestendig.
https://www.forestiere-taure.fr/fiches- ... aux-acacia
Als het om bamboe gaat, plant je ze in een grote vuilnisbak, je voedt ze met kunstmest en je verschoont ze elk jaar, het is geen probleem.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Techniek voor het beschermen van palen in de grond?




par Ahmed » 12/06/20, 22:52

Niet voor inzet, maar in dit geval zou het ook moeten werken. Ik heb geëxpandeerd polystyreen opgelost in een oplosmiddel en heb een vernis verkregen die een beetje dik* (afhankelijk van de concentratie) en vaag gelig was... Bovendien is hij super milieuvriendelijk! : Mrgreen:

*De eerste laag heb ik vloeibaarder gemaakt om in de houtvezels te dringen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Techniek voor het beschermen van palen in de grond?




par GuyGadebois » 12/06/20, 22:58

Ahmed, je bent slecht vanwege samenzwering met de chemische industrie! Ik haat je. : Mrgreen:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Ahmed » 13/06/20, 09:30

Ik ben het met je eens! :P
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Techniek voor het beschermen van palen in de grond?




par Moindreffor » 13/06/20, 13:50

GuyGadebois schreef:Ahmed, je bent slecht vanwege samenzwering met de chemische industrie! Ik haat je. : Mrgreen:

Waarom? is recycling van polystyreen niet milieuvriendelijk?
het oplosmiddel is aceton voor geïnteresseerden
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Ahmed » 13/06/20, 14:16

Ja, het is inderdaad een kwestie van hergebruik van restjes van dit materiaal en de opmerking ervan Kerel het was gewoon een vleugje humor...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Moindreffor » 13/06/20, 14:25

Ahmed schreef:Ja, het is inderdaad een kwestie van hergebruik van restjes van dit materiaal en de opmerking ervan Kerel het was gewoon een vleugje humor...

mijn opmerking was ook een beetje ironisch
recycle polystyreen om PVC te maken lijkt het mij, tenzij ik me vergis, de ecologische kant is limiet, limiet : Mrgreen:

anders koop ik beits op waterbasis en voor de palen van mijn nestkasten beits ik de onderste 50 cm en de rest lijnolie, aangezien lijnolie een biologisch product is zal het ook de neiging hebben om te verbleken (aangevallen te worden door bodemorganismen) dus vernieuwd worden

vooral ik haal elke herfst de palen uit de grond en haal ze er pas op het laatste moment uit, ik bewaar ze uit de regen, maar op een vochtige plaats om splijten te voorkomen, en ik koop in de oven behandelde palen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par dede2002 » 13/06/20, 16:32

Moindreffor schreef:...
mijn opmerking was ook een beetje ironisch
recycle polystyreen om PVC te maken lijkt het mij, tenzij ik me vergis, de ecologische kant is limiet, limiet : Mrgreen:

...


Kan PS worden omgezet in PVC?

In Madagaskar wordt het vaak gebruikt om stopverf te maken om daken waterdicht te maken. Het oplosmiddel is benzine, het hecht sterk en droogt zeer snel.

Het meest milieuvriendelijke is uiteraard om producten niet in PS te verpakken, karton is ook prima, en de sagex-bolletjes die wegvliegen zijn ook niet geweldig...

En polystyreen wordt veel gebruikt in isolatie, aan restjes geen gebrek...

PS: behandeld in een oven, waar is het mee?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Did67 » 13/06/20, 17:08

dede2002 schreef:
Kan PS worden omgezet in PVC?



Dus dat zou me verbazen!

Styreen is al een cyclisch molecuul (een C6-ring), zonder chloor, terwijl vinylchloride een alfeen is (lineaire koolwaterstof met dubbele binding) met een chlooratoom!

Als ze dan worden verwarmd, breken we zeker een deel van de lange kettingen die uit deze schakels bestaan, maar het lijkt mij moeilijk om in een pan te "polymeriseren"...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 429-gasten