Overproductie voor zwembaden ... Welke montage?

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Overproductie voor zwembaden ... Welke montage?




par epfyffer » 01/04/20, 11:17

Bonjour à tous

Ik heb een klassieke zonneboilerinstallatie, 18m2 zelfgebouwde collectoren, een (te kleine) ketel van 1000l waarvan 300 voor tapwater, allemaal met Resol-regeling. Ik heb een warmtepomp die het overneemt in de winter.

Toen de kinderen groter werden, hebben we voor het huis een opzetzwembad aangelegd van ongeveer 15 m3. Aan de andere kant, omdat we ons op een hoogte bevinden (bijna 900 m), heeft het water moeite om op te warmen, behalve tijdens hittegolven en is het soms moeilijk om kinderen te motiveren om te gaan zwemmen.

Ik dacht erover om mijn zonnestelsel te gebruiken om mijn zwembad te verwarmen.

Ik vond een zwembadwisselaar, eenvoudig en effectief, tweedehands verkocht voor een schijntje. Het werkte met een installatie van 40 m3, dus het zou in orde moeten zijn met mijn zwembad van 15 m3.

Ter herinnering, mijn zonneveld bevindt zich in een dijk voor het huis (lager dan het huis), ik heb ongeveer 40 meter leiding tot aan mijn ketel, waarop de hydraulische unit is bevestigd. Het zwembad zou tegen het huis komen waar de leidingen vanuit het zonneveld langs komen.

Ik zou echter graag willen weten hoe ik de aanpassing van mijn huidige installatie voor deze montage kan plannen?

Hier is het schema van mijn opstelling:
Beeld

Ik denk dat het idee zal zijn om een ​​driewegklep toe te voegen die het water van de sensoren naar mijn ketel zal sturen zolang het water in de laatste niet warm genoeg is, om het water vervolgens naar de warmtewisselaar te leiden. het water in de boiler is heet genoeg. Dus ik heb versnellingsniveau nodig:
- een 3-wegklep regelbaar door mijn regeling
- een T voor de retour naar het circuit (of heb je een 2e gestuurde klep nodig?)
- een pomp voor dit nieuwe circuit, want mijn pomp zit nu vastgelijmd aan mijn ketel (en dus zo'n 10 strekkende meter verder dan de wisselaar)
- enkele meters RVS buis en krimpfittingen.

Het idee zou dan zijn om een ​​"kortsluiting" te creëren die van het zonneveld naar de zwembadwisselaar gaat en vervolgens terugkeert naar het zonneveld. En als het water in de boiler te koud is dan sluit hij de kortsluiting en schakelt zoals gewoonlijk over naar het lange circuit naar mijn boiler. En het zou nodig zijn om de regeling op een dubbel circuit aan te passen, een normaal zoals vandaag, dan een 2e die wordt geactiveerd (door het circuit op de kortsluiting te wijzigen), de pomp van het lange circuit uitschakelt en die van de kortsluiting activeert, en draait zolang de temperatuur in het zwembad geen X graden is?

Heb ik gelijk of zit ik ernaast?

Bedankt voor je hulp en je waardevolle advies, in deze periode van opsluiting is het goed om wat projecten te hebben!
1 x
_________________________
http://www.pouleto.ch/solaire
Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par ENERC » 01/04/20, 12:15

Hallo,

gaat het niet alleen met een 3-weg stroomopwaarts van de ketel door: dwz om twee circuits parallel te hebben: een voor de ketel, de andere voor de wisselaar van het zwembad? En beide retouren met een Y naar dezelfde pomp laten lopen?
0 x
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 01/04/20, 12:23

het probleem dat ik heb is dat, om het simpel te houden, ik het zonneveld op punt 0 heb, het zwembad op 5 meter van dit punt, dan de pomp en de boiler op 30 meter van daar... extra circuit.
Ter informatie: ik heb een pomp beschikbaar (ik moest de mijne vervangen door mijn warmtepomp bij het verplaatsen van de laatste...)
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 06/04/20, 16:37

Oké nou... blij dat het zo'n enthousiasme heeft gewekt! ... : Cry: : Cry: : Cry:
: Cheesy: : Cheesy:
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par Philippe Schutt » 06/04/20, 21:28

Ik zou een 300L warmwaterboiler apart zetten. geen behoefte om 1000L te verwarmen in de zomer. Tenzij je de traagheid van de 1000L nodig hebt om de rotte dagen te compenseren?
ensuite:
als je de pompen in de aftakkingen van je circuit plaatst, hoef je de V3V niet te plaatsen. 2 T-stukken en terugslagkleppen zijn voldoende. als je ketel warm is schakel je deze pomp uit en zet je de andere aan.
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par n.Chr. 44 » 07/04/20, 06:24

Hallo,

Kun je een schema maken met de toekomstige aanpassingen die je voor ogen hebt?

Want ook ik heb moeite met begrijpen waarom een ​​V3V met een installatie met twee circulatiepompen???

Anders verschilt mijn mening een beetje van die van Philippe over de ECS-ketel. Ik vind je 1000L buffer met heet water in een bain-marie op deze manier erg goed, in ieder geval kun je buiten de stookperiode beter genieten van je 18m2.
0 x
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 07/04/20, 12:43

Hallo,

Hartelijk dank voor uw feedback.

Het koken in een bain-marie van 1000 liter bestaat al 10 jaar, het werkt goed. Dus ik ga het niet veranderen. Ik zou de overproductie in de zomer graag willen benutten om een ​​zwembad te verwarmen via een water-waterwisselaar die ik al heb.

Dit is wat ik nu heb (vereenvoudigd, alleen het vereenvoudigde zonnecircuit). Merk op dat de kook bijna 35 meter verwijderd is van de thermische sensor.
2020-04-07_12h37_08.png
2020-04-07_12h37_08.png (23.92 KB) 6149 keer bekeken


En wat ik me voorstel te moeten doen:
2020-04-07_12h37_18.png
2020-04-07_12h37_18.png (42.29 KB) 6149 keer bekeken


Het idee zou zijn om de regeling van mijn zonne-energie te gebruiken om de 2 bypass-kleppen en de pomp van de "kortsluiting" te beheren, omdat ik er niet elke dag zal zijn om kleppen te openen en te sluiten. Dus laat de zonne-energie zoals nu 's ochtends desnoods een klein beetje opwarmen, en zodra het waterbad op 60 of 65 graden is dan schakelen we de pomp van het grote circuit (die naar de ketel gaat) uit en activeren we die van het kleine circuit, en we verplaatsen de kleppen zodat het lange circuit verandert in een kortsluiting. Het water circuleert dus in een kortsluiting van de sensor naar de water-waterwisselaar en keert dan terug naar de sensor.

Vergeet niet: tussen de water-waterwisselaar en de hydraulische eenheid die op de ketel is aangesloten, bevinden zich inderdaad 15 strekkende meters, en deze gaat door 3 verschillende kamers... Dus het idee om alles te laten circuleren en de hoofdpomp te gebruiken lijkt onwaarschijnlijk ...

dank u 8)
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9805
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par sicetaitsimple » 07/04/20, 13:34

Een suggestie om (misschien?) de schmilblik vooruit te helpen:

waarom plaats je je warmtewisselaar niet op het "koude" gedeelte (dus cumulus uitlaat naar panelen) door de start van de circulatiepomp aan de zwembadzijde tot slaaf te maken van een temperatuur van de cumulus uitlaatvloeistof die representatief is voor het feit dat het thermisch is vol?
Je hebt geen extra pomp en 3-wegkranen meer nodig, je circuit werkt zoals je gewend bent, maar zodra je cumulus "vol" is, onttrek je warmte uit het retourcircuit naar de panelen.
Te zien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par Philippe Schutt » 07/04/20, 13:47

in dit schema ontvangt de water/waterwisselaar van het zwembad altijd warm water van de panelen. Zodra de filterpomp draait, prikt het warmte. Het leek me echter dat het continu draaide ... plotseling niets in de warmwatertank. Als je je mooie tekeningen in openoffice maakt, kun je het bestand plaatsen en repareren.
0 x
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: Overproductie voor zwembad... Welke montage?




par epfyffer » 07/04/20, 14:59

sicetaitsimple schreef:Een suggestie om (misschien?) de schmilblik vooruit te helpen:

waarom plaats je je warmtewisselaar niet op het "koude" gedeelte (dus cumulus uitlaat naar panelen) door de start van de circulatiepomp aan de zwembadzijde tot slaaf te maken van een temperatuur van de cumulus uitlaatvloeistof die representatief is voor het feit dat het thermisch is vol?
Je hebt geen extra pomp en 3-wegkranen meer nodig, je circuit werkt zoals je gewend bent, maar zodra je cumulus "vol" is, onttrek je warmte uit het retourcircuit naar de panelen.
Te zien.


Dat zal ik zeker begrijpen, stelt u voor dat ik de wisselaar zonder enige aanpassing op de koude lijn monteer en dat ik de pomp automatisch activeer door mijn controle wanneer de temperatuur van mijn cumulus voldoende is? En inderdaad, dus geen grote aanpassingen meer nodig...? Als dit het idee is, zal de doorgang van het zonnecircuit in de zwembadwisselaar de temperatuur voldoende verlagen zodat de cumulus niet verder opwarmt? En als het echt veel afkoelt, koelen we dan de cumulus niet af als we bij de sensoruitgang minder heet zijn dan de temperatuur van de ballon? Hier zie ik een mogelijk probleem met deze oplossing, toch?

Philippe Schutt schreef:in dit schema ontvangt de water/waterwisselaar van het zwembad altijd warm water van de panelen. Zodra de filterpomp draait, prikt het warmte. Het leek me echter dat het continu draaide ... plotseling niets in de warmwatertank. Als je je mooie tekeningen in openoffice maakt, kun je het bestand plaatsen en repareren.

Ik ben op Powerpoint Ik heb het bestand als bijlage geplaatst.
Ik begrijp wat je bedoelt Philippe. Dus we zouden hetzelfde diagram moeten doen, maar dan met de wisselaar op de koude lijn?
toebehoren
Schema_solar_piscine.pptx
(40.84 KB) Downloaded keer 429
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 147-gasten