De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 23/02/20, 23:03

Het is eindelijk zover! Ik waagde de sprong. En wat een stap!
Om er zeker van te zijn dat ik het juiste deed, bekeek ik de video van Didier opnieuw.
Ik plantte toen ongeveer 30 teentjes knoflook en een paar grote spruiten van commerciële aardappelen (alleen om te testen).
Echte planten wachten op het juiste seizoen om geplant te worden.
Ik heb nog steeds moeite om te weten wanneer ik wat moet zaaien en wanneer ik moet verplanten.
Iets anders waar ik moeite mee heb, is het water geven van de zaailingen. Vooral voor salades, niet veel successen...
Maar goed, ik denk dat het dankzij jullie voor dit jaar een succes gaat worden. :D
20200222_165538.jpg
De bal is gearriveerd
20200222_173247.jpg
20 minuten later
20200223_122915.jpg
aardappel spruiten
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 24/02/20, 09:17

de feno, het wordt beoefend zoals elke moestuin
je moet gewoon weten dat de aarde minder snel opwarmt, dus 15 dagen vertraging aan het begin die we aan het einde inhalen
dat het hooi elke onvoorziene opkomst als zaailingen voorkomt, dus je moet voren openen om te zaaien

voor aardappelkiemen zit het in een emmer met een klein beetje aarde erop, er is geen knolreserve
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 24/02/20, 09:47

Moindreffor schreef:voor aardappelkiemen zit het in een emmer met een klein beetje aarde erop, er is geen knolreserve

Dus ik heb het al "verprutst"... Ik heb alles in de grond gezet met de plantenbak...
Sterker nog, toen ik het aan mijn moeder (boerendochter) uitlegde, vertelde ze me dat ik niets zou hebben omdat ik een stuk aardappel moest achterlaten bij... Info of inx?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 24/02/20, 09:57

stephgouv schreef:
Moindreffor schreef:voor aardappelkiemen zit het in een emmer met een klein beetje aarde erop, er is geen knolreserve

Dus ik heb het al "verprutst"... Ik heb alles in de grond gezet met de plantenbak...
Sterker nog, toen ik het aan mijn moeder (boerendochter) uitlegde, vertelde ze me dat ik niets zou hebben omdat ik een stuk aardappel moest achterlaten bij... Info of inx?

een klein stukje aardappel is een beetje een reserve, dus waarom niet
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 24/02/20, 10:22

Dat is wat ik hem vertelde.
Bovendien, sinds ik deze ziektekiemen heb teruggevonden, is het gratis, dus er is niets verloren gegaan. We zullen zien...
Aan de andere kant, waar ik (visuele) informatie nodig heb, is hoe ik mijn zaailingen moet irrigeren.
Ik merkte dat ik mijn pompoen-/pompoenzaailingen niet meer met tomaten en andere salades in dezelfde bak hoef te doen.
Ik heb de neiging om 1 cm water op de bodem van de tank te laten staan ​​en plotseling waarderen alleen pompoen-/pompoenzaailingen het. Tomaten wat minder en salades al helemaal niet.
Dus ik moet meer georganiseerd zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Doris » 24/02/20, 11:03

Net als jij deed ik proeven met gekiemde aardappelen of gewoon met de kiem, voordat ik echt aan de slag ging, dus 12 proef pdt onder ongeveer 40 cm hooi. Het milde klimaat van deze winter helpt, alles groeit, ik bescherm alleen tegen witte vorst.
Wat betreft de zaailingen in een emmer, ik sproei alleen water, ik laat geen enkele plant in water stagneren.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 24/02/20, 11:30

Zie je een verschil in grootte/hoeveelheid oogst tussen kiem alleen en pdt ontkiemd in de grond?
Bedankt voor de spuittip, maar ik heb altijd gelezen en gehoord dat het natmaken van het blad moet worden vermeden (tenzij de spuit onder de 1e bladeren wordt gericht?).

Voor het zaaien van kleine zaden ga ik als volgt te werk:
1) Ik vul mijn potten tot 2cm met speciale zaadaarde 2cm van de rand
2) Ik laat ze 5-10 minuten waden in 4-5 cm lauw water
3) Ik zaai en leg er ongeveer 0.5cm aarde op terug en leg ze in mijn bak/kweekbak.
C'est tout.
Hetzelfde geldt voor de kwantificeerbare zaden, behalve dat ik een gaatje maak met een spies, het zaadje erin duw en het gaatje sluit.
Tot nu toe heb ik gelijk denk ik. Waar ik waarschijnlijk ook last van heb is dat ik geen deksel op mijn kweekbak doe en daardoor het water te snel verdampt en ineens moet ik de grond elke dag "verdrinken" zodat het altijd vochtig is aan het eind van de dag, anders is het droog en scheuren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Doris » 24/02/20, 12:40

Een geplante aardappelknol geeft drie of vier stengels, een geplante spruit geeft een enkele stengel, vanwege de kosten planten we minder uit elkaar. Ik deed het eerst niet, maar heb er sindsdien meer aan toegevoegd, mijn test begon voor Kerstmis, omdat ik buiten gekiemde schillen had gevonden. Het was natuurlijk erg vroeg, maar aangezien het maar voor een test was....En natuurlijk is het al gerooid, maar het heeft maar een klein oppervlak en ik bescherm het met hooi en een sluier van overwintering tegen vorst.
Voor het spuiten, maak je geen zorgen over de bladeren, ik doe dit al 2 maanden zonder zorgen. En ik dek mijn bakken af ​​aan het eind van de middag, het zijn doorzichtige bakken met deksels van bouwmarkten, dus ik dek af als het regent of als het te koud is, ik open om de lucht te laten circuleren wanneer ik wil, en ik doe zeer zelden spuiten
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 24/02/20, 13:12

stephgouv schreef:Zie je een verschil in grootte/hoeveelheid oogst tussen kiem alleen en pdt ontkiemd in de grond?
Bedankt voor de spuittip, maar ik heb altijd gelezen en gehoord dat het natmaken van het blad moet worden vermeden (tenzij de spuit onder de 1e bladeren wordt gericht?).

Voor het zaaien van kleine zaden ga ik als volgt te werk:
1) Ik vul mijn potten tot 2cm met speciale zaadaarde 2cm van de rand
2) Ik laat ze 5-10 minuten waden in 4-5 cm lauw water
3) Ik zaai en leg er ongeveer 0.5cm aarde op terug en leg ze in mijn bak/kweekbak.
C'est tout.
Hetzelfde geldt voor de kwantificeerbare zaden, behalve dat ik een gaatje maak met een spies, het zaadje erin duw en het gaatje sluit.
Tot nu toe heb ik gelijk denk ik. Waar ik waarschijnlijk ook last van heb is dat ik geen deksel op mijn kweekbak doe en daardoor het water te snel verdampt en ineens moet ik de grond elke dag "verdrinken" zodat het altijd vochtig is aan het eind van de dag, anders is het droog en scheuren.

je moet potgrond tot boven in de bak doen en vooral de potgrond niet laten uitdrogen, als je bak een goede XNUMX cm hoog is mag hij niet te snel uitdrogen daarna kun je spuiten door het water de kamertemperatuur door de veldspuit altijd vanaf de dag ervoor te vullen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 24/02/20, 13:14

Bedankt voor de info.
Mijn zaailingen staan ​​in een veranda met een t°c van rond de 10-15°c in de winter en stijgt tot 30°c zodra er een zonnestraal is. Dus niet makkelijk te managen als ik overdag niet thuis ben...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 226-gasten