3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische doorbraak, maar pas op voor de risico's!

Forum gewijd aan 3D-printen: 3D-printtechnologieën (fdm, lcd, sla ...), hardware, software, slicers, instellingen, gebruik, database, modeluitwisseling, tips en trucs, optimalisatie, uitwisseling van ervaringen...
blootstellen
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 21
Inschrijving: 23/12/11, 12:13
x 3

3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische doorbraak, maar pas op voor de risico's!




par blootstellen » 11/09/20, 12:38

prachtige technologische doorbraak, maar daarbij moet opgemerkt worden dat de sterke groei van driedimensionaal (3D) printen voor veel toepassingen specifieke risico's met zich meebrengt:
- Chemische risico's: uitstoot van fijne deeltjes, vluchtige organische stoffen, schadelijke gassen gekoppeld aan 3D-printers en hun verschillende technologieën.
- Risico op brandwonden, elektrische schokken en brand: het smelten van kunststof door middel van warmte of een laser vergt veel warmte en elektrische energie.
let op de risicopreventie van driedimensionaal (3D) printen! “: http://www.officiel-prevention.com/form ... dossid=573
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Christophe » 11/09/20, 13:18

Zeer goed onderwerp, bedankt voor het maken ervan! Ik had het een paar weken in gedachten sinds ik voor mijn professionele projecten een 405 nm UV-lichtgevoelige hars LCD SLA-printer kocht ...

Het artikel is ook goed, maar het verdient om wat meer technische details te bespreken (zie mijn persoonlijke opmerking hieronder)

Eerlijk gezegd gezien de geur en de hygiënische maatregelen (masker, handschoen ...) die moeten worden gebruikt bij het hanteren van de hars en de vers bedrukte voorwerpen ... Ik vind het een mooie rotzooi voor de gezondheid ... verstrekte chirurgische maskers zijn onvoldoende om VOS of PAK's te stoppen ...

En afgezien van deze tips staat er STRIKT GEEN gezondheidsindicatie op de harsflessen (2 verschillende merken getest ...) of zelfs maar een indicatie van samenstelling ... Kortom, wij verkopen producten die de gebruiker niet heeft geen idee wat het is ... ik vind het nogal vreemd in een wereld van "nul gezondheidsrisico" ...

Dus ik zou dit onderwerp kunnen illustreren met foto's van mijn ervaringen ... als je ideeën hebt? :D
1 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Flytox » 12/09/20, 15:25

exposes schreef:prachtige technologische doorbraak, maar daarbij moet opgemerkt worden dat de sterke groei van driedimensionaal (3D) printen voor veel toepassingen specifieke risico's met zich meebrengt:
- Chemische risico's: uitstoot van fijne deeltjes, vluchtige organische stoffen, schadelijke gassen gekoppeld aan 3D-printers en hun verschillende technologieën.
- Risico op brandwonden, elektrische schokken en brand: het smelten van kunststof door middel van warmte of een laser vergt veel warmte en elektrische energie.
let op de risicopreventie van driedimensionaal (3D) printen! “: http://www.officiel-prevention.com/form ... dossid=573


De risico's van 3D-printertechnologie zijn inderdaad "goed" geïdentificeerd / gecodificeerd voor werknemers ... onderworpen aan HSE-verplichtingen (Safety Health Environment). Voor de particulier, die zich maar al te vaak totaal niet bewust is van zijn veiligheid, worden alle instructies feitelijk "optioneel", alle waarschuwingen voor risico verplichten nergens toe, voor de manier van gebruik van het materiaal / de producten (vooral niet de verkoper). ... en worden daarom heel, heel weinig gerespecteerd. Dit kan erg gevaarlijk zijn voor individuen ...

De "beste" zullen spoedig volgen wanneer 3D-printers voor metalen op de markt komen. Daar met de fijne allergene en / of giftige deeltjes zonder effectieve / reinigbare besloten ruimtes ... we zullen de doden tellen ... maar we moeten de markt laten doen ... :schok: :onheil:
1 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Adrien (voormalig nico239) » 12/09/20, 15:48

Zie er inderdaad origineel uit ...

Ik heb een Ender 3 die bijna 24 uur per dag werkt en geen zorgen.

Ik heb een beetje geïnnoveerd door het tapijt te draaien (niet-detecteerbaar onderwerp) en door covers te nemen (een beetje ijzig maar niet te veel) van tijdschrift (motorfiets) en extreme vivelle dop ...

Anders is het een vrij eenvoudig mechanisme dat interessant is.

Ik wist niet dat er gevaren waren bij het gebruik ervan.

Ze is niet in huis en draait zich om in het chalet.
Als ze de slaapmuis kon vergiftigen Beeld het zou goed zijn.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Christophe » 13/09/20, 15:16

Adrien (ex-nico239) schreef:Ik heb een Ender 3 die bijna 24 uur per dag werkt en geen zorgen.

Ik heb een beetje geïnnoveerd door het tapijt te draaien (niet-detecteerbaar onderwerp) en door covers te nemen (een beetje ijzig maar niet te veel) van tijdschrift (motorfiets) en extreme vivelle dop ...


Niets begreep uw innovatie! : Mrgreen:

Wat doe je met werk waarvoor H24 draait?

Ik heb 5 maanden een tronxy x500sa-pro 2 gehad: 3d-printers / tronxy-x5sa-500-pro-verbetering-z-as-hoe-een-distributieriem-t16537-plakken-plakken.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Adrien (voormalig nico239) » 13/09/20, 15:24

Christophe schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:Ik heb een Ender 3 die bijna 24 uur per dag werkt en geen zorgen.

Ik heb een beetje geïnnoveerd door het tapijt te draaien (niet-detecteerbaar onderwerp) en door covers te nemen (een beetje ijzig maar niet te veel) van tijdschrift (motorfiets) en extreme vivelle dop ...


Niets begreep uw innovatie! : Mrgreen:

Wat doe je met werk waarvoor H24 draait?

Ik heb 5 maanden een tronxy x500sa-pro 2 gehad: 3d-printers / tronxy-x5sa-500-pro-verbetering-z-as-hoe-een-distributieriem-t16537-plakken-plakken.html


Nou, ik heb geen tapijt ... Ik ken de trendy naam die we daaraan geven niet meer.

Ik maak mallen tegen slakken
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Christophe » 13/09/20, 15:41

Ja, ik begreep dat je het over het plateau had ... maar het is jouw verbetering die ik niet begrijp ...

Een foto kan zijn ??
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Adrien (voormalig nico239) » 13/09/20, 17:04

Christophe schreef:Ja, ik begreep dat je het over het plateau had ... maar het is jouw verbetering die ik niet begrijp ...

Een foto kan zijn ??


Oh nee, het is geen "innovatie" in strikte zin ... gewoon een gekte om een ​​papierlade te hebben
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Christophe » 13/09/20, 20:56

Oké en hoe repareer je het vel en voorkom je de vervorming van het papier als het beweegt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Adrien (voormalig nico239) » 14/09/20, 00:41

Christophe schreef:Oké en hoe repareer je het vel en voorkom je de vervorming van het papier als het beweegt?


Ben met de pincet
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "3D-printers en 3D-print: machines en technologieën, hardware, software, gebruik en optimalisatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 29-gasten