Openingsvenster in steenmuur

Hulp en advies voor uw echte werk in nieuwe of renovatie, binnen of buiten.
shogun17
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 10/07/14, 06:03

Openingsvenster in steenmuur




par shogun17 » 10/07/14, 06:10

Bonjour à tous,
Ik heb advies nodig over het renoveren van een oude boerderij.
Ik moet 2 120 cm brede ramen openen in de stenen muren van 50 cm.
Ik zal 4 m muur boven de openingen maken om te creëren.
1- hoeveel bastaings moet ik plaatsen om de muren te ondersteunen en welke grootte moeten ze zijn
2- Moeten we palen zinken of kunnen we op bestaande stenen leunen?
3 - Hoe wijd te openen
4- moet ik de latei in 1- of 2-delen gieten (1x50 of 2x25)
5 - welke dikte voor lateien
6 - hoe te versterken en welke dosering voor beton
7 - na hoelang verwijder de rekwisieten
Bedankt allemaal en we kijken ernaar uit om van jullie te lezen
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 10/07/14, 16:01

degene die zou antwoorden op een forum zonder verdere informatie zou zeer gevaarlijk zijn

de muren zijn volledig verschillend, afhankelijk van het type steen en het type mortel

er is maar één goede metselaar die het type hoekmuur kent waar je bent en je kan informeren

het gaat niet alleen om de breedte van de opening: er is de hoogte van de muur boven de opening ... en de waarde van wat erboven is

als het een muur van geen grote waarde is, zonder een vloer die erboven bezet is, is het toch mogelijk om te openen: de bovenkant van de opening maakt een soort boog en het houdt alleen vast, de tijd die bouw een latei en herbouw een deel van de muur om het gat boven de latei te dichten

welke dosering! altijd hetzelfde, ongeacht het gebruik, want minder is niet genoeg en teveel is nutteloos dus tussen 350 en 400kg cement per m3 beton

welk schroot? studeren te doen ... het hangt allemaal af van de hoogte van uw latei: als u een zeer dikke latei maakt, kan deze zonder schroot blijven zitten, maar er is veel beton voor nodig

voor een lagere latei om beton te besparen, heb je meer schroot nodig
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 10/07/14, 21:34

Ik zou 2 lateien naast elkaar plaatsen, mogelijk gescheiden door een dunne laag polystyreen of een polyethyleenfilm. Om de eenvoudige reden is goed, dat een latei hoger dan breed resistenter zal zijn dan een vierkante latei, dus 2 lateien die dit aandeel respecteren, zullen veel resistenter zijn dan een enkele latei met een equivalent gedeelte maar een vierkant profiel of slechtere rechthoek plat.

Met betrekking tot de verblijfsduur van de rekwisieten moet een berekening worden gemaakt op basis van de sectie van de latei (n) en de specifieke uithardingstijd van het beton.
Maar zo lang mogelijk is het beste! willekeurig zou ik zeggen minstens 1 maand maar 3 maand is beter.

Uit mijn hoofd lijkt het mij dat er voor concreet de empirische regel van "3" is
- 3 dagen om te nemen
- 3 maanden om uit te harden
- 3 jaar om te drogen
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 11/07/14, 10:03

hallo
Om de eenvoudige reden is goed, dat een latei hoger dan breed resistenter zal zijn dan een vierkante latei, dus 2 lateien die dit aandeel respecteren, zullen veel resistenter zijn dan een enkele latei met een equivalent gedeelte maar een vierkant profiel of slechtere rechthoek plat.
het resultaat zal identiek zijn. Anderzijds kan het gebruik van 1 / 2 lateien zonder de gehele opening en functie van het bindmiddel van de betreffende stenen te verminderen (soms is het alleen stro en aarde verbonden door water) de instorten of instorten van de assemblage. Maak gewoon een gaatje om te controleren voordat u aan een opening begint die onrealistisch is, zelfs gevaarlijk voor een amateur. meer en je zult het beseffen terwijl je boven de latei stroomt, zul je drie of vier keer het benodigde volume moeten wissen vanwege de verweving van de stenen ertussen (het gaat niet om onze stenen en betonblokken ). Bovendien maakt 4m hierboven in de 4.5 / 5-tonnen op 1,20m breed (plus de ondersteuningsafstanden van de latei) en een dergelijke lading houdt niet alleen in de lucht, vooral met stenen, zelfs met kalkmortel. Maak eerst een schatting van de haalbaarheid door een professional, want het is duidelijk niet jouw deel.
Eindelijk wil je waarschijnlijk praten over rekwisieten in plaats van bastaings die smalle stukjes hout zijn. Twee kleine zijn genoeg voor deze breedte.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/07/14, 13:14

een oplossing die ik vaak heb gebruikt, is om een ​​gat iets boven de toekomstige opening te boren, om een ​​grote balk te passeren die wordt ondersteund door 2

deze balk ondersteunt daarom de muur in het midden en maakt het mogelijk om breder te openen zonder dat alles valt

de balk moet lang genoeg zijn zodat de rekwisieten niet te dicht bij de muur staan ​​en ruimte laten voor werk
0 x
shogun17
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 10/07/14, 06:03




par shogun17 » 11/07/14, 16:23

Bedankt voor je advies, het is inderdaad niet mijn veld, en de stenen zijn aan de grond "verzegeld", maar ik zal hoe dan ook beginnen, ik zal zorgen voor de versterking; Ik maak foto's en zet ze op de site.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/07/14, 16:37

in mijn eerste bericht zijn er veel vragen

welke wandhoogte boven de opening?

het is niet om het gewicht te berekenen! integendeel, wanneer er een grote hoogte is, kan men de opening in de vorm van een kluis maken en dat houdt stand zonder rechtop te staan

als de muurhoogte laag is, is er geen aarzeling: het moet van boven worden gesloopt en opnieuw worden gebouwd op de latei

belangrijke vraag is er boven?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 11/07/14, 16:41

Janic schreef:hallo
het resultaat zal identiek zijn.


RDM-cursussen moeten worden herzien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/07/14, 16:56

je moet de latei en de muur als geheel zien: de latei is geen balk die alleen het gewicht van de muur moet dragen

we zien het soms met oude houten latei, wanneer de latei afneemt, zijn er slechts een paar stenen die met de latei afdalen ... een kluis wordt gevormd en alles dat zich boven een boog bevindt gaat nooit naar beneden ... dus nooit gewogen op de latei

als de muur boven de latei niet erg solide is, steen er slecht mee is verbonden, is het noodzakelijk om een ​​bepaalde hoogte boven de latei te openen om het te reconstrueren in goed gecementeerde steen ertussen: en het is deze hoogte van nieuw metselwerk dat doet alle weerstand
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 11/07/14, 19:35

Noodzaak om de RDM-cursussen te herzien.
De betonweerstand moet niet worden verward met bijvoorbeeld staal: de elastische weerstand tegen rek / buiging die de aanvaardbare belasting bepaalt, is nul, daarom wordt er staal aan toegevoegd. Als je 50-platen van 1 cm naast elkaar duwt, zou je geen weerstand 50 keer superieur krijgen (het is ook geldig voor andere materialen.) Beton, het zijn alleen gelijmde kiezelstenen tussen hen en opnieuw als het zand niet schoon is, het beton slecht gedoseerd in cement of water, als het wordt getrild of niet, enz ... zijn resistente eigenschappen anders.
0 x

Terug naar "renovatie, bouw en onroerend goed werk: hulp, advies en methodes ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 45-gasten