Mendelejev periodiek systeem der elementen

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Mendelejev periodiek systeem der elementen




par Christophe » 28/01/08, 10:08

Hier is een compleet periodiek systeem der elementen. Het is interessant dat de overvloed aan elementen in het universum (denk ik??) verschijnt (vraag me niet hoe ze het hebben berekend... maar het antwoord interesseert me). Klik om te vergroten.

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 28/01/08, 10:19

Ik deed dit lang geleden, Dmitri Ivanovitch Mendeleev was een geweldige kerel, ik ben Baba voor zo'n vooruitziende blik

http://fr.wikipedia.org/wiki/Tableau_p%C3%A9riodique_des_%C3%A9l%C3%A9ments a écrit : Historique

In de algemene chemie, aan het begin van de XNUMXe eeuw, was het probleem waarmee chemici werden geconfronteerd de classificatie van elementen. De levende of minerale wereld blijkt buitengewoon gevarieerd en complex te zijn. Overal zijn chemici erin geslaagd goed gedefinieerde verbindingen te extraheren, waarvan er tegenwoordig miljoenen zijn. Al deze verbindingen zijn echter uiteindelijk opgebouwd uit een beperkt aantal elementen waardoor het mogelijk is om al deze chemische structuren te produceren. Chemici zagen analogieën tussen bepaalde elementen en kwamen op het idee van een classificatie.

De eerste echte versie van het periodiek systeem der elementen, onvolledig omdat nog niet alle elementen bekend waren, werd gemaakt door de Rus Dimitri Ivanovich Mendeleïev in 1869. Een eerste classificatie was al eerder uitgevoerd door Lothar Meyer in 1864 maar deze ci had slechts 28 elementen, die alleen op basis van valentie werden geclassificeerd. Bovendien dacht Meyer er niet aan om andere elementen te voorspellen en het atoomgewicht van de elementen uit zijn tabel te corrigeren.

Mendeleev merkte op dat bepaalde eigenschappen periodiek varieerden met de atoommassa. Dus in plaats van alle elementen in dezelfde kolom te classificeren, classificeerde hij ze in vijf kolommen van achttien elementen[1], waarbij hij de vakjes leeg liet, in de verwachting dat andere elementen later zouden worden ontdekt.

In 1913 evolueert de classificatie: we realiseren ons dat als we rekening houden met de chemische eigenschappen van de natuurlijke elementen, de elementen niet moeten worden geclassificeerd volgens de atoommassa's maar volgens het aantal ladingen.
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 28/01/08, 10:45

Ja een genie zoals vele anderen!! We zijn heel dichtbij...

Maar, zoals Wiki zegt, het schilderij was niet in zijn huidige vorm ten tijde van Mendeleïev en bovendien heb ik het nooit in zijn "oorspronkelijke" vorm gezien...zou kk1 al een soort geschiedenis van deze tafel gezien hebben?
0 x
Hydraxon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 17/02/08, 17:07




par Hydraxon » 22/02/08, 15:34

De overvloed kan worden bepaald door de straling die we van de sterren ontvangen (stelt ons in staat hun samenstelling te kennen) en het begrip van de fusieverschijnselen, stel ik me voor.

Voor de aanpassingen was het vooral van streek toen Pauli het principe van uitsluiting ontdekte, we begrepen eindelijk de logica van deze tabel in termen van verdeling van elektronen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 22/02/08, 15:40

Ah ja, geen domme spectrale analyse, ik had er niet aan gedacht...dus verwaarlozen we de aardse overvloed...en veronderstellen we dat het zichtbare deel van de sterren van het universum significant is van al de rest? Ja, laten we toegeven...

Je ziet wanneer je wilt dat je interessante informatie kunt brengen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 06/08/09, 12:56

Ik heb net een "leuke" Mendelejev-kaart gevonden met wat memnotechnische trucs:

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 06/08/09, 14:18

super leerzaam inderdaad, maar waarom wordt Scandium vertegenwoordigd door een fiets? Ik wist amper dat het bestond : Cry:
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 06/08/09, 14:22

Het is niet alleen dit voorbeeld van een alledaags voorwerp dat een "zeldzaam" element bevat dat ik niet kende! : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 06/08/09, 14:39

Voor horloges is het geen onzin en het was niet alleen een beetje radioactief... wauw...

http://www.youtube.com/watch?v=t8kD7XdsIws

: Cheesy: :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 06/08/09, 14:59

Verkoop je Geiger trouwens niet in de winkel?
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 136-gasten