Wetenschappen en religies: onverenigbaar!

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Wetenschappen en religies: onverenigbaar!




par izentrop » 01/03/21, 00:05

Dit is het onderwerp van de nieuwste Vox-pop documentaire.
Interessant de moeilijke dialoog tussen een professor geschiedenis en sociologie en een katholieke theoloog om 4:42
Sinds de 19e eeuw is de macht van religies enorm afgenomen, maar tegenwoordig proberen sommige religies mensen weer een bepaalde macht op te leggen, vooral in de geneeskunde.

Er is geen wetenschappelijke kracht. Er zijn theorieën waarover consensus bestaat en die worden toegepast. Aan de andere kant heeft een imaan macht door een fatwa in te stellen.

Christelijke geneeskunde, wat een charlatanisme om 14:06 uur
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14965
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: Wetenschappen en religies: onverenigbaar!




par GuyGadeboisTheBack » 01/03/21, 00:16

Het is niet alsof er goedgelovige wetenschappers zijn, nee, denk je... : Roll:
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Wetenschappen en religies: onverenigbaar!




par Obamot » 01/03/21, 02:56

Het was nodig om een ​​vraagteken te plaatsen bij deze pakkende titel!

Izentrop in al zijn facetten pracht zwaarte. De titel van Arte laat het zien!

Ik weet niet hoeveel universitaire leerstoelen theologie er in de wereld zijn, maar honderden (zelfs duizenden):

In Straatsburg zijn er zelfs twee, een katholieke en een protestantse (en staatsuniversiteit, alstublieft... Ik heb het natuurlijk niet over seculiere universiteiten, want ik steun degenen die aan religieuze kunst doen niet, maar ieder zijn ding)
https://www.persee.fr/doc/raipr_0033-90 ... 149_1_3854

Ook in Genève (protestants Rome...)
https://www.unige.ch/theologie/actualit ... theologie/

Als dit geen samenleven is tussen wetenschap en religie, dat!

Zo'n titel is een beetje alsof je zegt dat alle wetenschappers atheïsten zijn.

Dit gaat zelfs zo ver als wetenschappelijke namen: het Higgs-deeltje => godsdeeltje (anekdotisch, wat dan ook...)
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Wetenschappen en religies: onverenigbaar!




par ABC2019 » 01/03/21, 06:31

GuyGadeboisLeRetour schreef:Het is niet alsof er goedgelovige wetenschappers zijn, nee, denk je... : Roll:

wat bewijst dat een goede wetenschapper zijn geen universele eigenschap is die van toepassing is op alles wat men doet, maar eenvoudigweg dat men op bepaalde gebieden correct kan redeneren en op andere volkomen ijlend kan zijn. Het argument van autoriteit "je gaat niet twijfelen aan wat dat professorending zegt die zoveel publicaties op zijn naam heeft staan ​​en zo'n prestigieuze positie heeft" is niets waard.

Je zou het moeten onthouden voor epidemiologie, en Izzy zou het moeten onthouden voor klimaat. : Lol:
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Wetenschappen en religies: onverenigbaar!




par eclectron » 01/03/21, 08:24



Begrijp wie kan : Wink:
in deze afbeelding gebruik ik wetenschap zou technologie zijn, zou smartphone zijn, zou GPS zijn
spiritualiteit zou de herverbinding met je lichaam zijn, met je zintuigen, met je vermogens.

Ik onderscheid spiritualiteit van religie omdat religie een beetje spiritualiteit bevat, maar spiritualiteit bevat niets religieus.
Persoonlijk zie ik religies als aanhangwagens, initiaties, richting spiritualiteit.

Spiritualiteit is hoogst wetenschappelijk: het is observatie zonder oordeel.
Dernière édition par eclectron de 01 / 03 / 21, 08: 29, 1 keer bewerkt.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Wetenschappen en religies: onverenigbaar!




par eclectron » 01/03/21, 08:28

ABC2019 schreef:Je zou het moeten onthouden voor epidemiologie, en Izzy zou het moeten onthouden voor klimaat. : Lol:

en jij voor alles, om desinformatie in te slikken en door te geven, wetenschappelijke uitrook georkestreerd door het "grote geld".
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Wetenschappen en religies: onverenigbaar!




par ABC2019 » 01/03/21, 08:33

eclectron schreef:
ABC2019 schreef:Je zou het moeten onthouden voor epidemiologie, en Izzy zou het moeten onthouden voor klimaat. : Lol:

en jij voor alles, om desinformatie in te slikken en door te geven, wetenschappelijke uitrook georkestreerd door het "grote geld".

kun je aangeven welke desinformatie ik aan mezelf zou hebben doorgegeven, en in welke post, om te begrijpen wat je bedoelt?
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Wetenschappen en religies: onverenigbaar!




par eclectron » 01/03/21, 08:41

Wat ik spiritualiteit noem: vrijheid van conditionering
hier ga je un praktisch voorbeeld.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Wetenschappen en religies: onverenigbaar!




par Obamot » 01/03/21, 08:44

Weer een draadje van Izy die zichzelf promoot tot een mooie vergetelheid... :D :D :D
Dernière édition par Obamot de 01 / 03 / 21, 08: 46, 1 keer bewerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Wetenschappen en religies: onverenigbaar!




par Ahmed » 01/03/21, 08:44

We zijn simpelweg overgegaan van theocratie naar technocratie: het religieuze karakter is alleen maar verschoven... Dit is wat het mogelijk maakt om de verontwaardigde boeren evenzeer als zinloos te begrijpen. Hij die respecteert, is zelfs niet bitter tegenover religie: mimetische rivaliteit.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 229-gasten