Hoe zijn we verbonden? | Feat. E-think, Manon Bril en vele anderen | AFLEVERING # 9

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Hoe zijn we verbonden? | Feat. E-think, Manon Bril en vele anderen | AFLEVERING # 9




par thibr » 11/02/21, 21:27

is dit de juiste plek om deze video te plaatsen?

Om precies te zijn, moet worden opgemerkt dat er in werkelijkheid twee grote families van netwerken zijn: "kleine werelden" gekenmerkt door groeperingen en korte paden, en "schaalvrij" gekenmerkt door de aanwezigheid van hubs. In de praktijk zijn de meeste netwerken * zowel * kleinschalig als schaalvrij en vertonen daarom alle drie de eigenschappen tegelijk zoals ik in de video beschrijf.

Het mechanisme dat deze grafieken produceert, zal verschillend zijn voor "schaalvrij" en voor "kleine wereld". Als de nieuwe punten bij voorkeur aansluiten op de grote, geeft dit een "schaalvrij" (en dus hubs). Om kleine werelden te produceren, heb je een voorkeursbijlage voor buren en enkele willekeurige links nodig. Voor de eenvoud beschrijf ik in de video een uniek mechanisme dat "schaalvrij" en "klein wereld" produceert, maar deze worden vaak afzonderlijk beschreven in de wetenschappelijke literatuur.

Ten slotte, volgens de wet van korte paden in willekeurige netwerken [model van Paul Erdös], hangt de lengte van het pad tussen twee punten nauwelijks af van de grootte van het netwerk (zoals aangegeven om 3:00 uur), maar er is wel een sterke afhankelijkheid van het aantal links dat we in het netwerk hebben geplaatst. In een willekeurig netwerk met weinig sociale links kan de lengte van het pad tussen twee punten relatief lang zijn.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Peter
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 363
Inschrijving: 25/10/23, 13:51
x 20

Re: Hoe zijn wij met elkaar verbonden? | Prestatie. E-penser, Manon Bril & vele anderen | AFLEVERING #9




par Peter » 30/10/23, 09:37

Hoe moeten we de betekenis van de term ‘verbonden zijn’ begrijpen?

Is dit gereserveerd voor Tech?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 102-gasten