Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd horen we ze niet veel"

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd horen we ze niet veel"




par thibr » 11/11/20, 08:30



Eerlijk gezegd horen we niet veel van de ingenieurs. Ze zijn zeer talrijk, veel talrijker dan de economen. Ze schrijven veel, lezen veel. Ze schrijven rapporten voor hun bedrijven, maar ze spreken heel weinig in de media....

kom op Christophe en de anderen : Wink:
2 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd, we horen ze niet veel"




par Christophe » 11/11/20, 15:06

Goed onderwerp, dit doet me denken aan een oud onderwerp dat ging over de zeer lage vertegenwoordiging van technische beroepen in de wetgevende macht!!
Ik zal proberen hem te vinden.

Goed, ik heb al een woord geleerd: technolâtre! (het verschijnt al niet in de corrector van mijn browser! :D )

Een paar koude opmerkingen:

- Er zijn nog enkele ingenieurs die het openen: Jancovici, Musk...
society-and-philosophy/climate-co2-covid-energies-economy-and-growth-by-jm-jancovici-le-choc-covid-t16580.html

- Etienne Klein bezoekt econologie niet of onvoldoende : Cheesy:
Want hier zijn er die het openmaken...zelfs een beetje te veel : Roll: : Lol:

- De website https://www.nosdeputes.fr/ is heel goed gedaan, naast een archivering van alles wat er tijdens de vergadering gebeurt, geeft het een cv en de initiële opleiding van elke plaatsvervanger aan.

Ik weet niet of we de afgevaardigden op beroep kunnen filteren... maar dit soort statistieken moet ergens anders gevonden worden.

Als er staat "zonder beroep", dan is dat geen grap, het is niet zo dat hulpsheriff geen beroep is (oeps), hij heeft gewoon geen basisdiploma...

Voorbeelden: https://www.nosdeputes.fr/jean-luc-warsmann

- Ik ben een ingenieur, stem op mij! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd, we horen ze niet veel"




par thibr » 15/11/20, 09:47

maar we horen teveel degenen die er niets vanaf weten : Mrgreen:


Zelfverzekerd spreken over dingen die men niet weet, is ultracrepidarianisme. Uitleg met de filosoof en natuurkundige Étienne Klein.
1 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd, we horen ze niet veel"




par Janic » 15/11/20, 10:00

maar we horen teveel degenen die er niets vanaf weten
wie een onderwerp kent, hoeft er niet precies over te praten, tussen kenners of dit ultracrepidarianisme dat kenmerkend is voor de onwetende en dat wil blijven! :?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd, we horen ze niet veel"




par Exnihiloest » 15/11/20, 12:05

Thibr schreef:maar we horen teveel degenen die er niets vanaf weten : Mrgreen:


Zelfverzekerd spreken over dingen die men niet weet, is ultracrepidarianisme. Uitleg met de filosoof en natuurkundige Étienne Klein.

Etienne Klein heeft helemaal gelijk. Ultracrepidarisme, een kostbaar woord om te kennen, omdat het een algemene ziekte van vandaag samenvat, die de samenleving aan het rotten is. Waarvoor ? Want vanaf het moment dat niet langer competentie en rationele argumenten worden gebruikt om te handelen, vooral in de politiek, maar overtuigingen, uitweidingen van feiten of kennis, verzinsels die voortkomen uit verkeerd begrepen populaire wetenschap, indrukken en affecten die volledig los staan ​​van de technische realiteit, treden we in willekeur.
Als opvallende gebieden waar we in onwetendheid en willekeur spreken, noemt Etienne Klein GGO's, kernenergie en natuurlijk COVID. Als we willekeur betreden, betreden we een dictatuur, en dat kunnen we duidelijk zien bij COVID. Rondrijden in de auto, naar bossen of rustige kusten gaan is voor niemand een gezondheidsrisico. Maar in Frankrijk is het momenteel verboden. Verboden waarom? Omdat we op deze plaatsen niet kunnen worden gecontroleerd. Door ons niet te beperken tot acties op basis van technische en wetenschappelijke kennis, zijn we inderdaad in een dictatuur beland.

Omdat er een gevolg is van ultracrepidarianisme dat Etienne Klein niet noemde. Wanneer het in de samenleving voor iedereen gewoon of zelfs normaal is geworden om te praten over wat ze niet weten, om feiten aan de kaak te stellen die toch goede redenen hebben, om "hun woede te schreeuwen" of om van alles en nog wat te schreeuwen, en om maatregelen te eisen die in de richting van hun incompetente subjectiviteit gaan, de slimste mensen die je willen manipuleren willens en wetens deze houding apen, in de voorhoede waarvan politici. In de psychologie is het inderdaad bekend dat een van de beste manieren om te communiceren, in feite te manipuleren, mimiek is. Zo zien de incompetenten die vastzitten in hun Dunning-Kruger hun eigen houding in politieke besluitvormers die spelen op de affecten in naam van een gezondheid waarvan de technische elementen met vooringenomenheid worden geselecteerd en die verder gaan dan gezondheid worden genegeerd. Ze herkennen zichzelf erin en accepteren zonder terugdeinzen hun eisen in naam van de gezondheid, zoals de noodzaak voor een Ausweis om hun huizen te verlaten.

Helaas horen we niet dat de monteurs niet hun schuld zijn. Ze drukken zich goed uit, maar technisch en wetenschappelijk. En als ze populair worden, is dat bijna erger dan het kwaad, omdat alle incompetenten dan denken dat ze het onderwerp onder de knie hebben.
Om de ingenieurs en de technieken in het algemeen te horen, moet je zelf heel veel trainen en analyseren, veel tijd besteden aan het bestuderen van de onderwerpen, en dit ligt niet binnen ieders bereik. Normaal gesproken is dit wat besluitvormers en hun adviseurs zouden moeten doen: uitzoeken waar de vaardigheid is, deze opvragen bij degenen die deze bezitten en er acties op baseren.
We zijn er vandaag verre van verwijderd: de wetenschappelijke en technische incompetentie van politici en besluitvormers is zodanig dat ze vaak niet eens weten op wie ze kunnen vertrouwen, en hun perversie is zodanig dat zelfs als ze de competentie goed hebben gericht, ze deze zullen manipuleren om hun machtsuitoefening beter vast te stellen. De infantilisering en controle van de burger vandaag door het beheer van COVID is typerend voor deze gang van zaken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd, we horen ze niet veel"




par Christophe » 15/11/20, 12:48

Thibr schreef:Zelfverzekerd spreken over dingen die men niet weet, is ultracrepidarianisme. Uitleg met de filosoof en natuurkundige Étienne Klein.


ultracrepidarianisme ... waaaw! Weer een nieuw woord in mijn hoofd!

Het woord van het jaar 2020?



Zijn de ergste ultracrepidarianisten van dit moment geen journalisten? Hoeveel hebben wetenschappers lesgegeven sinds het begin van de covid-crisis? Vooral met betrekking tot Raoult!

Daarna kunnen we een onderwerp leren dat we nog niet kenden. Maar sommigen leren beter dan anderen.

Als ik een jaar geleden naar Christophe kijk, was hij een biologie- en gezondheidscrisisinsect.

Maar ik heb geleerd en ik heb nooit mijn mond opengedaan zonder een wetenschappelijke basis te leren, omdat de talloze publicaties die ik sindsdien heb gelezen en de uitwisselingen die we hierover hebben gehad forum heb het me goed geleerd!

Ik had me bijvoorbeeld niet kunnen voorstellen dat ik 1 jaar geleden op een dag een virale inhibitiecurve zou kunnen tekenen en toch... gezondheid-vervuiling-preventie / virus-covid19-the-thermal-desinfectant-mask-t16392.html
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd, we horen ze niet veel"




par Christophe » 16/11/20, 17:12

Nog een "inter" lockdown-video van Klein:

0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd, we horen ze niet veel"




par Exnihiloest » 16/11/20, 18:22

Uitstekende tussenkomst van Klein, oordeelkundig onderscheid tussen wetenschap en onderzoek.
Wetenschappelijke onzekerheid, we hebben het voor medicijnen, maar ook voor het klimaat want het klimaat is geen gevestigde wetenschap maar een beginner, onderzoek is permanent.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd, we horen ze niet veel"




par Janic » 17/11/20, 12:50

Het is zeldzaam, zelfs uitzonderlijk dat ik het eens ben met excthing, maar hier ben ik het volledig eens met alles wat hij zei, tot de komma toe!

Etienne Klein heeft helemaal gelijk. Ultracrepidarisme, een kostbaar woord om te kennen, omdat het een algemene ziekte van vandaag samenvat, die de samenleving aan het rotten is. Waarvoor ? Want vanaf het moment dat niet langer competentie en rationele argumenten worden gebruikt om te handelen, met name in de politiek, maar overtuigingen, uitweidingen van feiten of kennis, verzinsels die voortkomen uit verkeerd begrepen populaire wetenschap, indrukken en affecten die volledig los staan ​​van de technische realiteit, treden we toe tot willekeur.(...)

behalve natuurlijk voor de individuen die hij meent te moeten targeten.
Het is alsof iemand vanaf de top van een berg naar een landschap kijkt en het vergelijkt met hetzelfde landschap dat door een andere persoon op de vlakte wordt gezien.
Ongetwijfeld is het hetzelfde, en toch lijken ze niet genoeg op elkaar om eraan te twijfelen dat ze inderdaad hetzelfde zijn. alleen het afdalen van de berg en het opstijgen van de vlakte maakt het mogelijk om de overtuiging te krijgen dat ze inderdaad hetzelfde zijn.
Dit voorbeeld is duidelijk een vergelijking tussen H en A!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Etienne Klein: "Ingenieurs, eerlijk gezegd, we horen ze niet veel"




par Exnihiloest » 17/11/20, 18:32

Janic schreef:Het is zeldzaam, zelfs uitzonderlijk dat ik het eens ben met excthing, maar hier ben ik het volledig eens met alles wat hij zei, tot de komma toe!

Nou ik ook, ik kan me helemaal vinden in wat jaunice schrijft, zolang het maar kort blijft (ik heb het overbodige weggelaten) en geen eigen tirades uitdrukt maar de gedachten van de besten overneemt.
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Forhorse en 135 gasten