Wetenschap, pseudowetenschap, maakt het verschil!

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13692
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Wetenschap, pseudowetenschap, maakt het verschil!




par izentrop » 09/07/18, 23:57

Wat noemen we 'wetenschappelijke waarheid'? Wat is pseudowetenschap? Welke middelen worden tegenwoordig gebruikt om pseudowetenschappen te bestrijden? Debunkers: wie zijn zij? Homeopathie, vaccins, platte aarde: wat zijn de belangrijkste epidemieën van pseudowetenschappelijke theorieën?

Dit zijn de vragen die in deze show aan de orde komen https://www.franceculture.fr/emissions/ ... z-les-tous
... het is dankzij deze lange geschiedenis van wetenschappelijke vooruitgang dat de meest obscure theorieën vandaag bloeien en zich verspreiden op het internet, van de platte aarde tot het creationisme. Zal begrijpen.

Pseudowetenschappen voldoen niet aan de test van weerlegbaarheid.
Wetenschap heeft geen definitieve waarheid, het corrigeert zichzelf.
Een wetenschappelijk feit moet reproduceerbaar zijn...
Heel moeilijk te onderscheiden...
Een pseudo-wetenschap kan worden onthuld door een eenvoudige test, zoals is gedaan voor astrologie.
Deze test moet goed worden bestudeerd om vertekening te voorkomen...
Internet, echokamer van pseudo-wetenschappen...
Een patstelling tussen de democratie van kennis en de democratie van de goedgelovigen...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: wetenschap, pseudowetenschap, het verschil maken




par Janic » 10/07/18, 09:47

Wat noemen we 'wetenschappelijke waarheid'? Wat is pseudowetenschap? Welke middelen worden tegenwoordig gebruikt om pseudowetenschappen te bestrijden? Debunkers: wie zijn zij? Homeopathie, vaccins, platte aarde: wat zijn de belangrijkste epidemieën van pseudowetenschappelijke theorieën?
Dit zijn de vragen die in deze show aan de orde komen https://www.franceculture.fr/emissions/ ... z-ze-allemaal
... het is dankzij deze lange geschiedenis van wetenschappelijke vooruitgang dat de meest obscure theorieën vandaag bloeien en zich verspreiden op het internet, van de platte aarde tot het creationisme. Zal begrijpen.

Vanaf het begin haalt de journalist alles door elkaar alsof elk aangegeven punt met de andere overeenkomt. In zijn gedachten, bevooroordeeld, natuurlijk, maar dat komt niet precies overeen met wat zal volgen, omdat een waardeoordeel is juist niet wetenschappelijk.
Etienne Klein geïnterviewd door je vriendje

die hoopte dat zijn toespraak geloofwaardig zou worden gemaakt, werd door Klein op zijn plaats gezet op de pseudo-wetenschappen en hij vond het duidelijk niet leuk. Klein met een grijns vertelt hem dat " alle wetenschappen zijn pseudowetenschappen, tot een bepaald punt Dat sluit het onderwerp.
Ondanks alles luisterde ik goed naar de 59' van het onderwerp. Nou, ik ben het meestal eens met hun generalistische praatjes totdat ze kijken naar hun favoriete onderwerpen zoals astrologie (ik weet er niets van, dus geen mening) en dan natuurlijk homeopathie en vaccins. En daar ontdekken ze dat ze de criteria, die ze in het begin hebben vastgesteld, niet op zichzelf toepassen.

dus:

Pseudowetenschappen voldoen niet aan de test van weerlegbaarheid.


Zoals ze meerdere keren aangeven, zijn dit de criteria die conventioneel worden aanvaard...zelf : rechter en partij.

Wetenschap heeft geen definitieve waarheid, het corrigeert zichzelf.


moeten wees zelfcorrigerend, zolang de wetenschap in kwestie niet wordt gegijzeld door grote financiële belangen en aangezien de meeste universiteiten, laboratoria, afhankelijk zijn van hun financiën, zullen ze niet in de borst bijten die hen voedt.

Een wetenschappelijk feit moet reproduceerbaar zijn...


Het is heel eerlijk! Deze reproduceerbaarheid mag echter niet afhankelijk zijn van criteria die ongeschikt zijn voor het onderzochte onderwerp, vandaar:

Heel moeilijk te onderscheiden...


Een pseudo-wetenschap kan worden onthuld door een eenvoudige test, zoals is gedaan voor astrologie.


Altijd waar. Maar ook hier geldt weer dat de test goed aangepast en effectief moet zijn. AIDS-tests zijn bijvoorbeeld onzeker, zoals de Elisa-test, of niet erkend, zoals de Western Blot in Amerika. De interpretatie van deze tests is ook willekeurig en subjectief: 2 markers zijn voldoende in Afrika om de diagnose AIDS te stellen en 4 in Australië. Is dat wetenschappelijk of pseudo-wetenschappelijk? En dus :

Deze test moet goed worden bestudeerd om vertekening te voorkomen...


Het zijn juist deze interpretatiebias die problemen opleveren in de context van de veronderstelde wetenschappen en pseudowetenschappen.
De tests waarover ze spreken over H zijn dus interpretatiefouten, aangezien deze tests niet geschikt zijn voor het onderwerp.
Voor vaccins geldt hetzelfde, omdat ze niet wetenschappelijk zijn getest zoals andere medicijnen waarvoor een vergunning voor het in de handel brengen nodig is. [*][*]
Twee gewichten, twee maten? en deze grappige mensen zullen de niet-MA voor H bekritiseren! Het is het ziekenhuis dat lacht om het goede doel. :onheil:

Internet, echokamer van pseudo-wetenschappen...


Internet is ook de echokamer van pseudo-pseudowetenschappen zoals zetetics en daar klagen ze niet over. Of beter gezegd, het internet is voorlopig de enige manier om te ontsnappen[*] aan de censuur van pseudo-pseudowetenschappers en regeringen, waarvan sommigen zelfs het raadplegen van het web verbieden.

Een patstelling tussen de democratie van kennis en de democratie van de goedgelovigen...


Het draait allemaal om goedgelovigheid, het is de menselijke natuur en degenen die religieus geloven in zetetics en andere sceptici verschillen op geen enkele manier van de anderen. Ijdelheid der ijdelheden om te beweren de enige echte bezitter van enige kennis te zijn! "Buiten de zetetic is er geen redding"Dit moet sommige mensen ergens aan herinneren!

[*] onze president en zijn aanhangers willen precies het internet van vermeend of echt nepnieuws censureren, volgens ZIJN en alleen ZIJN criteria en alle oppositie het zwijgen opleggen, zoals alle andere totalitaire landen. De democratie krijgt dus een serieus pak slaag

[*][*] Waar staat u met de vragen over deze vaccinuitzonderingen die u niet hebt beantwoord... zoals gewoonlijk.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: wetenschap, pseudowetenschap, het verschil maken




par Christophe » 10/07/18, 13:25

Hadden we niet al een topic dat deze vraag beantwoordde?

Ik ben bang dat dit snel zal veranderen in een polemisch-trollenonderwerp... :?
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13692
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: wetenschap, pseudowetenschap, het verschil maken




par izentrop » 10/07/18, 15:19

Christophe schreef:Hadden we niet al een topic dat deze vraag beantwoordde?
1) Ik heb gezocht maar kon het niet vinden. Gewoon een onderwerp over nep-internetvideo's.
Christophe schreef:Ik ben bang dat dit snel zal veranderen in een polemisch-trollenonderwerp...
Ja voor sommigen die niets willen begrijpen en verwarring zaaien.
Het thema is niet de vraag naar de oorsprong, een zeer controversieel onderwerp gekozen door Janic.

We hebben specifieke voorbeelden nodig om het verschil te maken, daar kom ik later op terug.
1 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: wetenschap, pseudowetenschap, het verschil maken




par Janic » 10/07/18, 16:38

Christophe schreef:
Ik ben bang dat dit snel zal veranderen in een polemisch-trollenonderwerp...
Ja voor sommigen die niets willen begrijpen en verwarring zaaien. zoals iemand zou zeggen.
Ga eens een ritje maken we kunnen het dat je weet en zoek de trol!
http://www.onpeutlefaire.com/forum/topi ... x/page-104
Het thema is niet de vraag naar de oorsprong, een zeer controversieel onderwerp gekozen door Janic.
het thema is gekozen door nepding met Klein, je moet er gewoon goed naar luisteren.
We hebben specifieke voorbeelden nodig om het verschil te maken, daar kom ik later op terug.
tof, leuk! : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: wetenschap, pseudowetenschap, het verschil maken




par sen-no-sen » 10/07/18, 18:39

Het debat over de pseudo-wetenschappen, als dat al mogelijk is, lijkt mij in feite de tweedeling tussen verschillende vormen van ideologieën te concretiseren,anti-vaccinatie-creationisme voor Janic,sceptisch-wetenschappelijk rationalisme voor Izentrop.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13692
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: wetenschap, pseudowetenschap, het verschil maken




par izentrop » 10/07/18, 19:20

sen-no-sen schreef:Het debat over de pseudo-wetenschappen, als dat al mogelijk is, lijkt mij in feite de tweedeling tussen verschillende vormen van ideologieën te concretiseren,anti-vaccinatie-creationisme voor Janic,sceptisch-wetenschappelijk rationalisme voor Izentrop.
Je hebt gedeeltelijk gelijk, daar kan het stoppen.
Als je wetenschapper schrijft, geloof je dan niet in wetenschap?

Astrologie is een pseudo-wetenschap, hier gedemonstreerd http://www.pseudo-sciences.org/spip.php?article1240
Astronomie is de wetenschap van het observeren van de sterren, waarbij wordt geprobeerd hun oorsprong, hun evolutie en hun fysische en chemische eigenschappen te verklaren.
Hier zijn de voorbeelden.
Janic schreef:Ga eens kijken bij we can do it you know en zoek de trol!
Dat is degene die antivaxx niet is, toch?
Mijn pov Janic.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: wetenschap, pseudowetenschap, het verschil maken




par Ahmed » 10/07/18, 19:28

Izentrop, Je schrijft:
Als je wetenschapper schrijft, geloof je dan niet in wetenschap?

Dit heeft er niets mee te maken en is onzin, sciëntisme kan worden vergeleken met een verbastering van de wetenschappelijke geest. Het is een ideologie die het absolutisme van de wetenschap ondersteunt op het gebied van kennis...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: wetenschap, pseudowetenschap, het verschil maken




par Janic » 10/07/18, 19:40

sen geen sen hello
Het debat over de pseudowetenschappen, als er al een debat kan zijn, lijkt mij in feite de tweedeling tussen verschillende vormen van ideologieën te materialiseren, anti-vaccinatiecreationisme voor Janic,
alles is ideologie! Econologie is er onder meer een van en dat schrikt niemand af vanwege de ruimdenkendheid van de oprichter.
Aan de andere kant, en dit wordt uiteindelijk saai, is antivaccinalisme slechts een uitvinding van provaccinalisten (zoals H vs A).
Ik volg al meer dan 45 jaar de verschillende meningen van degenen die voor vaccins zijn en van de slachtoffers van diezelfde vaccins, ten onrechte antivaccins genoemd, en geen van hen zijn antivaccins pour les autres.
Als dat zo was, zouden ze niet zijn ingeënt, maar als de beker eenmaal is gedronken, moeten ze het er goed mee doen, spijt hebben dat ze er het slachtoffer van zijn geworden nadat ze in het sirenenlied hebben geloofd. Dus nee, er zijn geen antivaccins, integendeel, vrijheid claimen in de ene richting is niet hetzelfde als elders een verbod claimen.
Ik ben een niet-roker en niet-drinker en ik ben niet voor de verplichting, noch het verbod om te roken of te drinken, aan de andere kant eis ik het recht op om niet tegen mijn wil gerookt te worden, noch om gedwongen te worden te drinken om te vrijwaren de Franse wijngaard of andere.
Ik ben VG, jij ook, het is inderdaad een ideologie, maar die is gebaseerd op concrete realiteiten die niet noodzakelijkerwijs worden gedeeld door de meerderheid van de goede denkers en dat is hetzelfde in het geval van vaccins. Morgen zal de mensheid misschien VG zijn (gewillig of gedwongen door de wereldsituatie), in de tussentijd is dat niet het geval en misschien zullen ook morgen steeds meer wetenschappers beseffen dat vaccinaties nooit iets anders zijn geweest dan een geruststellende mythe voor bevolkingsgroepen die bang zijn voor het angstaanjagende discours van de huidige aanhangers meerderheid over het onderwerp. De toekomst zal het leren! :?
Voor creationisme heb ik het onderwerp uitgebreid ontwikkeld en daarom herinner ik je eraan dat ik geen religieuze creationist ben, maar een wetenschappelijke creationist, uniquement.

Janic schreef:
Ga eens kijken bij we can do it you know en zoek de trol!
Dat is degene die antivaxx niet is, toch?
Er is geen antivaxx, het is een uitvinding van provaxx.
Ik vind echter veel moed in je om je te meten met een meerderheid van niet-vaccinalisten. :D U hebt het geloof van uw overtuigingen en dat respecteer ik, maar voor zover dat noch voor de een noch voor de ander reden geeft, dan voor welke overtuiging dan ook.
Mijn pov Janic.
Mijn pov Izentrop!
Dernière édition par Janic de 10 / 07 / 18, 19: 53, 1 keer bewerkt.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13692
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: wetenschap, pseudowetenschap, het verschil maken




par izentrop » 10/07/18, 19:44

Ahmed schreef:Het is een ideologie die het absolutisme van de wetenschap ondersteunt op het gebied van kennis...
Ik maak me geen zorgen, ik protesteer alleen tegen simplistische redeneringen die de werkelijkheid verdraaien.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 125-gasten