Computerergonomie en bepo

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Computerergonomie en bepo




par Adrien (voormalig nico239) » 29/06/18, 12:09

Aanvankelijk wilde ik alleen een klein onderwerp maken om het bestaan ​​van de bepo aan te geven.

Maar net zo goed als het uitbreiden naar alles wat onderdeel kan zijn van de computerergonomie (wie heeft het nodig).

Ergonomie brengt verschillende sectoren samen

software - de bepo of iets waarmee we minder kunnen klikken en onze dagelijkse taken op de computer sneller kunnen uitvoeren

hardware - alles van stoelen tot schermen, toetsenborden, muizen, grafische tablets ... enz


Ik weet niet of sommigen van u zich bewust zijn van het bestaan ​​van de bepo die overeenkomt met een lay-out van letters op computertoetsenborden die speciaal zijn aangepast aan de Franse taal.

Met een zogenaamde "rust" -regel (van a tot c) die de meest gebruikte tekens in het Frans bevat
En dan vooral veel van onze brieven geaccentueerd in directe toegang ... ç é è ê

Het Windows-toetsenbord

officiële bépo.jpg
official bépo.jpg (38.2 Kio) 3887 keer bekeken


Het Android-toetsenbord met Anysoftkeyboard

Beeld

Ik gebruik het jarenlang op Windows en Android en het is duidelijk een heel groot comfort vergeleken met de ketterij van de azerty-lay-out die dateert uit de tijd van typemachines om te voorkomen dat de stelen van de toetsen botsen. .

Zoals te zien is, kan een computer een modern hulpmiddel zijn, sommige elementen zijn al een eeuw niet veranderd en zijn grotendeels achterlijk ....

De bepo-website

https://bepo.fr/wiki/Accueil
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Computerergonomie en de bepo




par Ahmed » 29/06/18, 12:37

Het is een gebruikelijke observatie dat oude eigenschappen in de nieuwigheden blijven: niets is volledig nieuw bij de eerste worp. Dus de eerste treinwagons bestonden uit rijtuigen die op trays waren gerangschikt ... Het eerste gereedschap van de trekkers zag eruit als twee druppels water voor het gereedschap met paardentractie, daarna de gecombineerde mogelijkheden van de hydraulica en de vangst van kracht hebben de weg geopend voor specifieke apparaten, tot het gigantisme helpt, komen we vaak terug op puur gesleept gereedschap ...
In de toepassing die in het vorige bericht is beschreven, is het duidelijk dat de automatismen van de operators de oorzaak zijn van de persistentie van dit ergonomische toetsenbord en zonder het precedent van de typemachine, zonder twijfel dat de evolutie zou heel anders zijn geweest.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Computerergonomie en de bepo




par Diabolorent » 29/06/18, 15:47

P ** ain !!! Wat is dit voor een ding? :schok:
Nog een truc om je vingers te draaien! : Cheesy:

Denk je een beetje aan mijn artrose? : Lol: : Lol:

Toch wist ik het helemaal niet ... want info is jammer! : Oops:

Ik zou je willen vertellen dat ik het zal proberen ... maar eigenlijk niet : Mrgreen: of zo om met collega's om te gaan :)
Wat ik ook ga neuken op de tablet van mijn vrouw zonder haar iets te vertellen : Twisted: ze zal moeite hebben met communiceren op het gezicht van geit : Lol:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Computerergonomie en de bepo




par Adrien (voormalig nico239) » 30/06/18, 02:05

Ahmed schreef:Het is een gebruikelijke observatie dat oude eigenschappen in de nieuwigheden blijven: niets is volledig nieuw bij de eerste worp. Dus de eerste treinwagons bestonden uit rijtuigen die op trays waren gerangschikt ... Het eerste gereedschap van de trekkers zag eruit als twee druppels water voor het gereedschap met paardentractie, daarna de gecombineerde mogelijkheden van de hydraulica en de vangst van kracht hebben de weg geopend voor specifieke apparaten, tot het gigantisme helpt, komen we vaak terug op puur gesleept gereedschap ...
In de toepassing die in het vorige bericht is beschreven, is het duidelijk dat de automatismen van de operators de oorzaak zijn van de persistentie van dit ergonomische toetsenbord en zonder het precedent van de typemachine, zonder twijfel dat de evolutie zou heel anders zijn geweest.


Ja, maar wat gaan we doen? Beeld

We blijven in Azerty waar we proberen naar Bepo te komen? Beeld
Dernière édition par Adrien (voormalig nico239) de 30 / 06 / 18, 02: 09, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Computerergonomie en de bepo




par Adrien (voormalig nico239) » 30/06/18, 02:09

Diabolorent schreef:P ** ain !!! Wat is dit voor een ding? :schok:
Nog een truc om je vingers te draaien! : Cheesy:

Denk je een beetje aan mijn artrose? : Lol: : Lol:

Toch wist ik het helemaal niet ... want info is jammer! : Oops:

Ik zou je willen vertellen dat ik het zal proberen ... maar eigenlijk niet : Mrgreen: of zo om met collega's om te gaan :)
Wat ik ook ga neuken op de tablet van mijn vrouw zonder haar iets te vertellen : Twisted: ze zal moeite hebben met communiceren op het gezicht van geit : Lol:


Dan is het precies het tegenovergestelde dat "je vingers wringen", omdat de hoofdletters allemaal op één regel staan.

In Azerty veeg je je vingers af met een waanimplantatie.

Voor de rest is het precies zoals in fenocultuur ....

We lachen, het is eng, we geven de voorkeur aan ch ... in plaats van rusten ...

Voor degenen die veel schrijven, waarvan ik deel uitmaak, kan ik zeggen dat het je leven verandert.

Je moet jezelf gewoon een beetje duwen bij de c .... in het begin.

Maar omdat deze bepaling is ingebed in onze moedertaal (dus in ons onderbewustzijn), gebeuren automatismen heel snel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Computerergonomie en de bepo




par Grelinette » 30/06/18, 09:43

Hallo,

Ik vind dit een interessant onderwerp dat de vooruitgang van innovatie plaatst ... in tegenstelling tot de (zware) hardnekkige tekortkomingen van dezelfde innovatie!

Wat mij betreft, omdat ik jarenlang op de computer heb gewerkt, ben ik vaak verrast om de complexiteit of onlogiciteit van sommige computertoepassingen te ontdekken, of om tekortkomingen te zien in sommige computertoepassingen wanneer het probleem al tientallen jaren is opgelost.
Een eenvoudig voorbeeld: het is verrassend dat wanneer de verkoper vraagt ​​om een ​​factuur in een winkel die u gewend bent en al lang bent geregistreerd, de verkoper uw vermelding niet vindt vanwege een accent misplaatst, een dubbele letter of een T in plaats van een D! (de beroemde en terugkerende dupond, dupont of duppond ...).

Als anekdote had ik in de 80-jaren (toch al 30-jaren!) Een kleine cocktailbeheersoftware ontwikkeld (meer dan 1500-recepten in de database) of het zoekalgoritme op naam was niet in verlegenheid gebracht door deze onzekere spellingsproblemen: je kunt het recept van de beroemde Bloody-Mary vragen door Bloudi-mari, blouddy-meri of een andere soortgelijke spelling te typen.

In dezelfde geest zag ik vaak dat toen de laatste versie van een software uitkwam, sommige opties van het ene menu naar het andere gingen zonder echt te begrijpen waarom ...

Tot slot herinner ik me dat aan het begin van de microcomputer, aan het begin van de 80-jaren, sommige softwarebedrijven die referentie waren geworden in termen van kwaliteit en productprestaties, zeer complete teams vormden om hun consumententoepassingen zonder de prestaties of de ergonomie van de software te verwaarlozen.
Dit was het geval met NORTON-producten en we konden in het menu "Over" lezen dat er in het ontwikkelteam een ​​"Ergonoom" was die verantwoordelijk was voor het controleren van de logica van het gebruik van de software.
Het is lang geleden dat ik zo'n kwalificatie niet gezien heb in ontwikkelteams en ik denk dat het vaak ontbreekt ... omdat de hersenen van ontwikkelaars een andere logica hebben dan de logica van gebruikers.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Computerergonomie en de bepo




par chatelot16 » 01/07/18, 21:07

voor mij zijn het probleem van ergonomie niet de letters van het alfabet die zonder probleem kunnen worden gevonden ... het zijn de functietoetsen informatikeu, backspace, backspace sup del key cursor, die overal worden geplaatst of op laptops van verschillende merken

het is ook het probleem van sneltoetsen waarvan we niet eens weten dat we het moeten gebruiken, maar druk gewoon op de Ctrl-toets in plaats van de Shift-toets om een ​​onomkeerbare actie uit te voeren

als er iets is uit te vinden voor ergonomie, is dit niet de overgang van azerty naar bepo, het is eerder het beheer van alle functies

voor het azerty-toetsenbord zal ik niet veranderen omdat een azerty-toetsenbord twee waard is
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Computerergonomie en de bepo




par Adrien (voormalig nico239) » 01/07/18, 22:00

Grelinette schreef:Hallo,

Ik vind dit een interessant onderwerp dat de vooruitgang van innovatie plaatst ... in tegenstelling tot de (zware) hardnekkige tekortkomingen van dezelfde innovatie!

Wat mij betreft, omdat ik jarenlang op de computer heb gewerkt, ben ik vaak verrast om de complexiteit of onlogiciteit van sommige computertoepassingen te ontdekken, of om tekortkomingen te zien in sommige computertoepassingen wanneer het probleem al tientallen jaren is opgelost.
Een eenvoudig voorbeeld: het is verrassend dat wanneer de verkoper vraagt ​​om een ​​factuur in een winkel die u gewend bent en al lang bent geregistreerd, de verkoper uw vermelding niet vindt vanwege een accent misplaatst, een dubbele letter of een T in plaats van een D! (de beroemde en terugkerende dupond, dupont of duppond ...).

Als anekdote had ik in de 80-jaren (toch al 30-jaren!) Een kleine cocktailbeheersoftware ontwikkeld (meer dan 1500-recepten in de database) of het zoekalgoritme op naam was niet in verlegenheid gebracht door deze onzekere spellingsproblemen: je kunt het recept van de beroemde Bloody-Mary vragen door Bloudi-mari, blouddy-meri of een andere soortgelijke spelling te typen.

In dezelfde geest zag ik vaak dat toen de laatste versie van een software uitkwam, sommige opties van het ene menu naar het andere gingen zonder echt te begrijpen waarom ...

Tot slot herinner ik me dat aan het begin van de microcomputer, aan het begin van de 80-jaren, sommige softwarebedrijven die referentie waren geworden in termen van kwaliteit en productprestaties, zeer complete teams vormden om hun consumententoepassingen zonder de prestaties of de ergonomie van de software te verwaarlozen.
Dit was het geval met NORTON-producten en we konden in het menu "Over" lezen dat er in het ontwikkelteam een ​​"Ergonoom" was die verantwoordelijk was voor het controleren van de logica van het gebruik van de software.
Het is lang geleden dat ik zo'n kwalificatie niet gezien heb in ontwikkelteams en ik denk dat het vaak ontbreekt ... omdat de hersenen van ontwikkelaars een andere logica hebben dan de logica van gebruikers.


Ah, het is zeker dat er op softwarenniveau een zekere neiging tot regressie bestaat in termen van economie ...

Hoewel ik niet generaliseer omdat ik slechts een paar specifieke software (of hardware) gebruik ... behalve om de ergonomie te verbeteren en daarom de algehele luiheid te vergroten : Mrgreen:

Een klein voorbeeld van e-mailsoftware, voor zover ik weet, kunt u bijlagen met één klik direct in het e-mailvenster bekijken: Outlook (hoewel ik niet de nieuwste versie heb maar ik raad het wel) en een oude versie van Foxmail de 7.0.93

Wanneer we het aantal bijlagen zien dat we ontvangen, bespaart deze eenvoudige kleine "truc" aan het einde van de dag veel tijd en vermijdt het de ontelbare openingen van specifieke software: een PDF-zet, een woordbeweging en een Excel-zet. bijvoorbeeld

Alles gebeurt in de e-mailsoftware en het is veel praktischer.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Computerergonomie en de bepo




par Adrien (voormalig nico239) » 01/07/18, 22:09

chatelot16 schreef:voor mij zijn het probleem van ergonomie niet de letters van het alfabet die zonder probleem kunnen worden gevonden ... het zijn de functietoetsen informatikeu, backspace, backspace sup del key cursor, die overal worden geplaatst of op laptops van verschillende merken

het is ook het probleem van sneltoetsen waarvan we niet eens weten dat we het moeten gebruiken, maar druk gewoon op de Ctrl-toets in plaats van de Shift-toets om een ​​onomkeerbare actie uit te voeren

als er iets is uit te vinden voor ergonomie, is dit niet de overgang van azerty naar bepo, het is eerder het beheer van alle functies

voor het azerty-toetsenbord zal ik niet veranderen omdat een azerty-toetsenbord twee waard is


Ben le bepo is een van de stenen van het bouwen van de vereenvoudiging voor de Franse taal, het valt niet te ontkennen: maar het is noodzakelijk om regelmatig veel tekst in te voeren om het te realiseren.

Als het voor een paar e-mails per dag is, is het overbodig.

Het is daarom een ​​van de stenen van het gebouw, maar het is eigenlijk niet de enige.

Wat betreft het gebruik van meerdere toetsen om specifieke acties stijl Ctrl C of V te maken om te kopiëren en plakken raad ik u aan om een ​​muis te gebruiken waarmee u dit allemaal met een enkele klik kunt doen.

Lange tijd bestond er alleen de legendarische Trackball Explorer van Microsoft die momenteel tussen 100, 200 of 500 € op Ebay handelt momenteel ...

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... acat=23160

Maar sinds enige tijd een verbeterde kloon met meer mogelijke programmering, kwam de Elecom deze vervangen.

https://www.trackballmouse.org/elecom-m ... trackball/

Daarmee stel je jezelf geen vragen meer over de toetsencombinaties en werk je natuurlijk veel sneller zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je werkoppervlak, omdat de muis het niet gebruikt omdat het een trackball is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Computerergonomie en de bepo




par Diabolorent » 03/07/18, 08:49

Wat ik wilde zeggen, is dat Madame een secretariële opleiding heeft gevolgd en dat ze extreem snel op de AZERTY kan typen die ze uit haar hoofd kent. Als ik het toetsenbord verander, is het misschien episch : Mrgreen: : Mrgreen: ... maar leuk : Twisted:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 146-gasten