Tim Berners Lee tegen de nadelen van het internet 2.0

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Tim Berners Lee tegen de nadelen van het internet 2.0




par Christophe » 11/06/16, 14:32

Tim Berners-Lee reageerde een paar dagen geleden op de afwijkingen van het huidige internet ... afwijkingen die we hier al op hadden verwacht forum van 2008 in dit onderwerp: Bedrijfs-en-filosofie / verzonden-special-the-threat-facebook-t6650.html

Tim Berners-Lee, uitvinder van het web meer dan 25 jaar geleden, betreurt de macht die staten en grote bedrijven zoals Google en Facebook hem hebben overgenomen. Hij wil streven naar een meer gedecentraliseerd en veiliger internet voor zijn gebruikers.

Maar wat hebben we met internet gedaan? Dit is de vraag die regelmatig wordt gesteld door webpioniers, die ervan droomden de wereld te veranderen en die dat ook deden, zonder altijd te weten of dit het beste of het slechtste is. Het internet heeft zijn onmiskenbare deel van verbeteringen in het sociale leven gebracht, door het voor burgers gemakkelijker te maken om meer te leren, kennis te delen en met elkaar in contact te komen. Maar het is ook een ongekend middel voor bevolkingsbewaking geworden, en een liberale machine die de grootste in een meer geglobaliseerde economie dan ooit begunstigt. (...)


http://www.numerama.com/politique/17524 ... ernet.html

Tim Berners-Lee: We verliezen de controle over het web, we moeten reageren

Tim Berners-Lee (vader van het World Wide Web) wil het internet "opnieuw decentraliseren" en neemt deel aan een herovering van activisten.


Dit is niet helemaal het traject dat de makers van het web verwachten. Maar de perceptie van internet als 's werelds grootste surveillancenetwerk wordt tastbaar voor Tim Berners-Lee. (...)


http://www.itespresso.fr/tim-berners-le ... 31832.html

Zijn wikipagina: https://fr.wikipedia.org/wiki/Tim_Berners-Lee

Ik hou van deze kerel! Ik heb dezelfde visie als hij van een gratis en misbruikvrij internet ... maar net als hij moet ik in de familie van lieve dromers zitten ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Tim Berners Lee tegen de afwijking van het internet 2.0




par Christophe » 07/09/17, 14:20

Dit boek veroordeelt de gevolgen van misbruik van sociale media ... en AMHA is nog maar het begin ...

https://www.scienceshumaines.com/tous-n ... 38660.html

all-narcissiques.jpg
tous-narcissiques.jpg (111.45 Kio) 3517 keer bekeken


Politiek in het tijdperk van Facebook, intellectuelen die naar zichzelf luisteren, megalo-sterren, engelen van reality-tv, verslaafd aan sociale netwerken ... zijn we allemaal narcistisch geworden, vraagt ​​psychiater Jean Cottraux zich af? Narcisme is in de eerste plaats een noodzakelijke stap in onze ontwikkeling. Vóór 7-jaren doorloopt iedereen een fase die wordt gekenmerkt door egocentrisme en een gevoel van almacht. Alleen blijven sommigen verslaafd aan dit idee! Maar pas op, zegt J. Cottraux, narcisme is niet noodzakelijk een ziekte! Zeker, er zijn de beroemde narcistische perverts, manipulatoren verstoken van empathie.

Maar aan de andere kant zijn er ook narcisten. Breekbaar, depressief, perfectionistisch, hun behoefte aan herkenning maskeert een sterk minderwaardigheidsgevoel. Ten slotte is de goed functionerende narcist begiftigd met een sterk intellectueel en charismatisch potentieel. Het is de kunstenaar, de wetenschapper, de politieke of zakelijke leider die zijn overtollige zelfvertrouwen ten dienste van creativiteit heeft gesteld. Waarom verspreidt narcisme zich? J. Cottraux roept het erfgoed van Françoise Dolto op. Een opleiding gericht op de wens van het kind, verzwakte ouderlijke autoriteit, de angst om het kind te frustreren, en dan duidelijk de internetgeneratie die geobsedeerd is door het beeld en het virtuele. Wat te doen als je je leven deelt met een narcist? Volgens de psychiater slechts twee opties: stel grenzen in of ren weg! Zonder grenzen wordt de narcist snel onleefbaar, zegt hij. Zelfs als sommigen doof blijven voor de behoeften van hun partner, kunnen anderen er rekening mee houden. De verdienste van dit werk ligt juist in dit "ja maar". In een debat waarin narcisten vaak worden gepresenteerd als onherstelbaar en onbeduidend, biedt J. Cottraux een meer genuanceerde visie op het fenomeen. Narcisme zijn hoeft niet per se een fout te zijn. Het draait allemaal om dosering ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Tim Berners Lee tegen de afwijking van het internet 2.0




par Adrien (voormalig nico239) » 09/09/17, 02:56

Bof Ik ben minder alarmist.

Mijn ex-schoonvader schreeuwde naar zijn dochter omdat ze zich afsloot van de wereld, in haar kamer bleef, niet met haar vrienden communiceerde, dat ze niet uitging (het herinnert je niet aan deze klachten) omdat ze ... ........ LISAIT.

Ik heb een paar maanden geleden op mobiele telefoons naar een dom debat over France Inter geluisterd.
Een werknemer zei dat mensen slaven van hun mobiele telefoons waren ...
Iets groots
Toen ik in een gebouw woonde en de deur-tot-deur verkopers kwamen aanbellen en dat ik niet wilde openen, ging ik niet open
Toen ik een vaste lijn had en deze ging en ik niet wilde antwoorden, gaf ik geen antwoord
Nu ik een mobiele telefoon heb en deze overgaat en ik niet wil antwoorden, antwoord ik niet: ook al is het mijn dochter, mijn vrouw of mijn moeder of mijn vader Beeld) ... IK DOE WAT IK WIL
Als ik een sms ontvang en ik wil niet antwoorden, beantwoord ik niet

Mensen zijn geen slaven van hun mobiele telefoons, ze zijn slaven van zichzelf en hun truffels

Hetzelfde geldt voor sociale netwerken, geen verplichting om er deel van uit te maken
Ik ben er niet op Facebook of op Tweeter
En zelfs als ik daar was, zou ik de enige BESLISSER zijn

Misbruik wordt niet veroorzaakt door sociale netwerken, maar door de mensen die ze laten werken
Als niemand sociale netwerken had (FB- of TW-stijl) zouden ze geen misbruik maken.

Niets wordt gedaan door de werking van de Heilige Geest Beeld het zijn de mensen die zichzelf tot slaaf maken ... of niet

Je verliest helemaal geen controle.
Zie de paragraaf op de laptop
Degene die de controle verliest, is dat hij het zou verliezen met tv of een andere verslaving
Kies gewoon uw media
We kunnen Barbara Cartland LEZEN en spannende en zeer informatieve programma's op tv bekijken
Ik zeg dat voor degenen die geen tv hebben en die geloven dat het een teken van intelligentie is. Beeld of hogere release

Van het net wordt gezegd wat legers van onwetende mensen hebben gezegd (en nog steeds zeggen) over boeken, de autodafés hebben een zwaar leven
We hebben van het net gezegd wat we voor tv hebben gezegd
We zeggen van het net wat we over de telefoon hebben gezegd: "stop met uren doorbrengen met je vriendinnen ..." (heb je dat nog nooit gehoord?)
We zeggen over het net wat we over rock hebben gezegd: "stop met uren doorbrengen in je kamer te luisteren naar deze hersenloze muziek"
We zeggen van het net wat we zeggen of zeggen voor videogames.

Kortom, mensen maken keuzes, HUN keuzes, niemand dwingt ze en het internet of boeken of tv of rock of FB hebben er niets mee te maken.

Het net is verre van een beperking
Ik kies mijn forums, Ik kies mijn manier van communiceren (e-mail, forums, Nieuwsbrief Abonnementen)
Iedereen heeft de KEUZE

En niets zegt dat toekomstige generaties niet naar FB zullen kijken terwijl ze worden uitgelachen om deze antieke ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Tim Berners Lee tegen de afwijking van het internet 2.0




par Christophe » 09/09/17, 19:51

Ja maar ... om de keuze te hebben, moet je nog steeds op de hoogte zijn van de alternatieven ... jongeren weten alleen meer dan YouTube, Facebook, Snapshat en Instagram en ze zijn er blij mee ... dus het is al niet beroemd intellectueel niveau van de inhoud ...

Erger nog, moderne algoritmen beperken internetgebruikers tot hun interessebel ... met het risico op ernstige intellectuele opsluiting op de lange termijn ...

Op tv kun je nog steeds willekeurig zappen en vallen over onderwerpen die je geest openen en nieuwsgierigheid opwekken, hetzelfde voor de geschreven pers ... wat bijna onmogelijk is geworden met het richten op interesses van sociale netwerken. targeting die de geest van ontdekking en nieuwsgierigheid vernietigt en uiteindelijk de wens om te leren ... dit is vrij serieus voor de meerderheid van de jonge mensen ... amha ...

Dezelfde opmerking voor het vod-genre netflix et cie ... door te veel vergelijkbare suggesties te bieden, kijken we alleen naar hetzelfde soort dingen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Tim Berners Lee tegen de afwijking van het internet 2.0




par Adrien (voormalig nico239) » 10/09/17, 02:43

Jonge mensen?

Het leven zorgt ervoor dat alle dromen van de jeugd worden verpletterd

Jeugd?
12-18 jaar?

Het gaat zo snel

Er was een tijd dat het was
Stop jezelf dom met je meetwaarden
ou
Stop jezelf dom met je strips
ou
Stop met uren aan de telefoon door te brengen
ou
Stop met uren doorbrengen voor de tv
ou
Stop met uren achter uw computer door te brengen
ou
Stop met het roken van deze dingen
ou
Stop met uren doorbrengen voor je Nintendo
ou
Stop met uren doorbrengen op je mobiele telefoon

En ik bedoel niet stoppen met urenlang luisteren naar deze muziek van wilden

Stop met urenlang tafelvoetbal te spelen

Stop met urenlang flipperen, biljart, voetbal, in het bushokje met je vrienden ???

En waar zijn ze allemaal "jonge mensen" wier jeugd op volle snelheid is gepasseerd ???

Getrouwd, gescheiden, gescheiden, werkloos, opgeruimd, gehuisvest ???
Spelen ze altijd de console, flipperkast, baby, luisteren ze altijd naar rock, rijden ze altijd op een motor of een leuk bord?
Wat is er geworden van deze lyrische tieners of verslaafden?
Ik geef je beschrijvingen van de overgang naar volwassenheid, de druk van werk, schema's, kinderen, familie en alles wat het leven doet rocken van zogenaamde verslavingen van adolescentie naar onverzettelijkheid van het sociale leven en al zijn dienaren.

En met elke kleine cyclus van 5, 6 of 7 jaar voorspelden sociologen van alle streken dat "jeugd" verloren was.

Met elke technologische evolutie (vooral als het modieus is) voorspelden we het ergste
Je moet nadenken over en nieuwe 'einde van de wereld'-ideeën verkopen
En het einde van de wereld is nooit gebeurd
Jonge mensen zijn in de massa gesmolten en zijn arbeiders, echtgenoten en echtgenotes of celibaten geworden, net als al die van vorige generaties en al diegenen die hen zullen opvolgen.

Hoe dan ook, ongeacht de "media": boek, tv, telefoon, computer of ... jagen, vissen, voetbal, alcohol, troubadours, toernooien, oorlog, tuinieren ... vrouwen, forums, sms, mails, brievenbus, bioscoop, theater, opera, facebook, snapchat, pinterest, mannen, geld, drugs, macht ... het is lang geleden dat de betekenis van dit alles in een paar woorden werd uitgedrukt, zeer terecht voelbaar door een zekere Pascal en even goed geïllustreerd (gepopulariseerd?) door een zekere Giono: "een koning zonder vermaak is een man vol ellende".
1 x
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 588
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 313

Re: Tim Berners Lee tegen de afwijking van het internet 2.0




par Peter » 11/09/17, 18:11

Wat me buiten sociale netwerken zorgen baart, is dat toegang tot internet nu veel wordt gedaan via consumentterminals (smartphones en tablets), terwijl computers daar voorheen exclusieve rechten op hadden. Ik ben bang dat nieuwe internetgebruikers content zijn om te consumeren op hun terminals, zeer gemakkelijk te gebruiken, perfect geschikt voor sociale netwerken, maar met beperkte functionaliteit in plaats van geïnteresseerd te zijn in hoe het allemaal werkt, de controle over de machine overnemen en mogelijk hun eigen sites.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Tim Berners Lee tegen de afwijking van het internet 2.0




par Christophe » 11/09/17, 18:15

Petrus schreef:Wat me buiten sociale netwerken zorgen baart, is dat internettoegang tegenwoordig veel wordt gedaan via consumentterminals (smartphones en tablets) (...).


Absoluut, goede opmerking en dit helpt om het net nog meer te "idiocratiseren" ... uiteindelijk is alles "logisch" en past het heel goed in elkaar!

Merk echter op dat er een 'lichte' versie van OpenOffice is ... die voornamelijk het bekijken van documenten mogelijk maakt omdat niemand een rapport op een smartphone zou willen schrijven ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Tim Berners Lee tegen de afwijking van het internet 2.0




par Adrien (voormalig nico239) » 11/09/17, 19:05

Petrus schreef:Wat me buiten sociale netwerken zorgen baart, is dat toegang tot internet nu veel wordt gedaan via consumentterminals (smartphones en tablets), terwijl computers daar voorheen exclusieve rechten op hadden. Ik ben bang dat nieuwe internetgebruikers content zijn om te consumeren op hun terminals, zeer gemakkelijk te gebruiken, perfect geschikt voor sociale netwerken, maar met beperkte functionaliteit in plaats van geïnteresseerd te zijn in hoe het allemaal werkt, de controle over de machine overnemen en mogelijk hun eigen sites.


Wel, je denkt integendeel niet aan het aantal mensen dat hun sites maakt, hun blogs, hun forums, zijn hun YouTube-kanalen (toch Didier?) veel veel veel belangrijker dan een paar jaar geleden als het ging om het gebruik van Dreamweaver en HTML en alles wat daarop volgde ???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Tim Berners Lee tegen de afwijking van het internet 2.0




par Adrien (voormalig nico239) » 11/09/17, 19:16

Christophe schreef:
Petrus schreef:Wat me buiten sociale netwerken zorgen baart, is dat internettoegang tegenwoordig veel wordt gedaan via consumentterminals (smartphones en tablets) (...).


Absoluut, goede opmerking en dit helpt om het net nog meer te "idiocratiseren" ... uiteindelijk is alles "logisch" en past het heel goed in elkaar!

Merk echter op dat er een 'lichte' versie van OpenOffice is ... die voornamelijk het bekijken van documenten mogelijk maakt omdat niemand een rapport op een smartphone zou willen schrijven ...


Nee, ik denk het niet
Je kunt Barbara Cartland lezen in een goed ouderwets boek en muziekvideo's bekijken ... op elk muziekkanaal
(laten we niet vergeten dat niet zo lang geleden MAL was ... het boek dan de tv, dan de computer, dan nu de tablet en de mobiele telefoon, en wat morgen?)
En lees Victor Hugo op je mobiele telefoon ... en luister naar Chopin

Dit alles om te zeggen dat het niet het object is waar het om gaat, maar de opvoeding van de mensen.

Het is precies zoals de spreker in het France Inter-programma, die zegt dat eigenaren van mobiele telefoons slaven zijn van hun mobiele telefoons omdat ze opnemen wanneer de telefoon overgaat.

NEE

We kunnen niet antwoorden wanneer we u bellen, niet schrijven als we naar u schrijven, de deur niet openen als we aanbellen, niet antwoorden als we u spreken, geen e-mail beantwoorden, niet reageren op een sms .... enz

We zijn alleen gevangenen van onszelf ....

Lees voor het overige de Gedachten van Pascal opnieuw.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Tim Berners Lee tegen de afwijking van het internet 2.0




par Christophe » 11/09/17, 19:38

nico239 schreef:Dit alles om te zeggen dat het niet het object is waar het om gaat, maar de opvoeding van de mensen.


Ja onderwijs, absoluut!

En aangezien de mens 2.0 de neiging heeft om het gemak te kiezen in plaats van de moeilijkheid ... nou, voor 1 boek gelezen, zullen er 1000 video's worden gezien ... en nogmaals, ik ben "aardig" in deze verhouding omdat ik denk dat is niet meer in het echte leven ...

: Cheesy:
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 158-gasten