Tesla Motors doet zijn patenten in het publieke domein!

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Tesla Motors doet zijn patenten in het publieke domein!




par Christophe » 16/06/14, 11:21

Tesla geeft patenten voor elektrische auto's vrij aan het publiek

13 juni 2014 | van Lisa Winter

Lees meer op http://www.iflscience.com/technology/te ... DIAZxJ2.99
Een paar dagen geleden meldden we dat Elon Musk, CEO van Telsa Motors, had laten doorschemeren dat hij patenten zou openstellen voor de Supercharger-stations die hun elektrische voertuigen (EV's) opladen. Dit zou het voor concurrenten gemakkelijker hebben gemaakt om de EV-markt te betreden of uit te breiden, waardoor de vraag naar traditionele voertuigen op benzine zou afnemen. Vandaag heeft Musk formeel aangekondigd dat Tesla Motors niet alleen de patenten voor de Superchargers openstelt, maar voor alle patenten die Tesla heeft verkregen; in totaal ruim 200.

Musk heeft een blogartikel op de website van Tesla gepubliceerd met de titel ‘All Our Patent Are Belong To You’, dat zowel een potentiële enorme vooruitgang voor de EV-markt is als de enige goede verwijzing naar die Zero Wing-meme van het afgelopen decennium. In de blog zweert Musk dat Tesla niemand zal aanklagen die zijn technologie te goeder trouw gebruikt.

(...)


Suite: http://www.iflscience.com/technology/te ... DIAZxJ2.99
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 16/06/14, 17:01

Wat is de reden achter dit besluit?...

1) Aankondigingseffect: Tesla-patenten kunnen royaltyvrij worden gebruikt, maar met specifieke beperkingen waarmee u de controle over de rechten kunt behouden en waarde kunt toevoegen aan andere Tesla-producten

2) Filosofische benadering, zoals royaltyvrije technologieën (bijv. Open source en vrije software), en kan verschillende doelen hebben:
- de transitie naar VAE-technologieën versnellen en forceren (in tegenstelling tot de olielobby's die het tegenovergestelde doen)

- een zeer dynamische gemeenschap creëren die de promotie van het merk en de producten van Tesla en hun technologische evolutie zou garanderen

3) Commerciële strategie: Tesla-producten kunnen, als ze door een groot aantal fabrikanten worden gebruikt, een industriestandaard worden

4) Misschien blijken de kosten voor het ontwikkelen, indienen en vervolgens handhaven van patenten uiteindelijk hoger dan wanneer er geen patent zou zijn. Misschien vertrouwt Tesla meer op technologische vooruitgang dan op de bescherming van zijn knowhow?

5) een andere reden?...


Dit is een aankondiging die vragen oproept in een tijd waarin de meeste industriële groepen geheimhouding cultiveren en patenten aanvragen voor alles en nog wat!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 17/06/14, 09:12

Andere innovaties in beter presterende slangen...
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.
(Alessandro Marandotti)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 17/06/14, 09:31

Goede opmerkingen van Grelinette, ik +1!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/06/14, 15:49

Grelinette schreef:
5) een andere reden?...


Dit is een aankondiging die vragen oproept in een tijd waarin de meeste industriële groepen geheimhouding cultiveren en patenten aanvragen voor alles en nog wat!


De VE heeft nog steeds moeite om van de grond te komen.

Tesla bevindt zich, voor zover ik weet, zonder concurrentie in een zeer specifieke niche van de ‘high-end’ ‘high-performance’ EV:

- er zijn fabrikanten in de niche van de kleine elektrische stadsauto

- er zijn serieuze concurrenten in de "hybride" niche

... maar in zijn niche lijkt Tesla mij behoorlijk alleen. Of ik heb het verkeerd ?

Dus dat is waarschijnlijk alles wat je zegt: geen grote risico's (het is geen oorlog zoals Samsung tegen Apple, of Boeing tegen Airbus of Intel tegen AMD...), en om mensen tegen lage kosten over zichzelf te laten praten. Het bewijs is wat wij doen. Neen ?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 17/06/14, 16:55

Did67 schreef:... maar in zijn niche lijkt Tesla mij behoorlijk alleen. Of ik heb het verkeerd ?
Voor nu...
De komst van de BMW i8 kan daar verandering in brengen (en Tesla is in gesprek met BMW.)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/06/14, 18:21

Oh ja !!! Sterker nog, ik heb BMW een beetje gezapt!!!!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 196-gasten