Media-behandeling van de covid-crisis: "Dit is geen samenzwering" door Bernard Crutzen

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Media-behandeling van de covid-crisis: "Dit is geen samenzwering" door Bernard Crutzen




par Christophe » 01/03/21, 09:29

Het was de Franstalige Belgische covid-documentaire van februari.... veel minder samenzweerderig dan sommige andere die ik hier niet zal noemen, dus maak ik er een speciaal onderwerp van.

Hij is vooral geïnteresseerd in de mediabehandeling van de covid-crisis... en daar valt veel over te zeggen! Actie, reactie, Dictie, Tegenspraak... zo zouden we de mediabehandeling in 4 woorden kunnen samenvatten!

aanhangwagen:



Volledige documentaire:



spiegel: https://www.quartierlibre.tv/quartierli ... -le-covid/

analyses:

De documentaire “Ceci n'est pas un conspiracy” is niet samenzweerderig maar ook niet foutloos

Al 36 weken is journalist-regisseur Bernard Crutzen geïnteresseerd in de manier waarop de Franstalige Belgische pers omgaat met de Covid-19-crisis. Als zijn werk goede vragen oproept, is het niet vrij van gebreken.

"Eind maart. Niet veel mensen op de weg. Er wordt ons gevraagd onnodig reizen te vermijden. Vanwege een piek in vervuiling? Nee, vanwege een virus. De billboards vragen me om thuis te blijven. Ik heb nog nooit zo'n slaan.” Met deze woorden begint Ceci n'est pas un conplot, een Belgische documentaire die tot doel heeft te ontcijferen hoe de media vertellen over de gezondheidscrisis veroorzaakt door Covid-19. De documentaire zou worden uitgezonden tijdens het Ramdam-festival in Doornik, maar het uitstel van het evenement betekent dat het nu gratis te zien is op YouTube en op het Vimeo-platform, vóór, wie weet, een theatrale uitzending als de situatie het toelaat.

Het was de houding van zijn ouders ten opzichte van het coronavirus die de Verviétois ertoe bracht zich in de kwestie te interesseren door journalisten in zijn kring van relaties te ondervragen om erachter te komen wat ze zeggen over de pandemie, maar ook hoe ze erover praten en wat ze verbergen . Wat verbergen ze? Complot? "Ik denk het niet, nee. Dit is geen samenzwering”, antwoordt de journalist-regisseur, van wie enkele documentaires prijzen hebben gewonnen en onmiskenbaar succes hebben gehad, waaronder Malaria Business. Sommige passages lijken echter het tegendeel te bewijzen.

Een uitgangspunt dat vragen oproept

Tijdens het laatste kwartier van het lange programma van meer dan een uur volgen de beschuldigingen elkaar op: "Ik kan niet meer tegen deze instemmingsfabriek die op volle toeren draait", "tirannie van nul risico", "liberticiden maatregelen”, “censuur die zijn naam niet zegt”, “social distancing en telewerken verhinderen nu de uitwisseling van standpunten. Waarom hebben de autoriteiten alle plekken gesloten waar de wereld opnieuw is gemaakt: universiteitscampussen, kantines, bistro's?”, “verkapte vaccinatieplicht” of zelfs “klinkt het verbod op grote bijeenkomsten de doodsteek voor demonstraties waar de bevolking haar woede zou kunnen uiten? ”… “Moet de pers in een democratie niet het eerste bolwerk zijn tegen machtsmisbruik, vraagt ​​Bernard Crutzen zich af. Integendeel, in deze crisis lijkt het de macht te vergezellen, zelfs in haar waanvoorstellingen.

Wat de documentaire aan de kaak stelt, is de angst die wordt opgewekt door de zogenaamde reguliere of officiële pers, gebruik welke terminologie dan ook die bij je past, met sensationele koppen, alarmerende figuren en een gebrek aan kritisch denken. “Dit is geen samenzwering, maar misschien het gebruik van een gezondheidscrisis om een ​​virtuele, technologische, hygiënistische wereld op te leggen. Een geweldige kans voor wie droomt van sterke macht en wijze mensen”, besluit de directeur. Dat is niet zo ver verwijderd van de conclusie van Hold-Up...

Een welkome transparantie

Het kind mag echter niet met het badwater worden weggegooid. Ten eerste omdat Bernard Crutzen de verdienste heeft, in het bijzonder ethisch, dat hij zijn microfoon heeft uitgebreid tot degenen wiens acties hij bekritiseert: journalisten, waaronder het hoofd van RTBF-nieuws, of de epidemioloog Marius Gilbert. Omdat hij ook transparant is over de financiering die hem in staat stelde de documentaire te maken. Net als Hold-Up werd This Is Not a Conspiracy uitsluitend gefinancierd met eigen vermogen en crowdfunding. Op het moment dat de vergadering werd afgerond, waren ze er 1488 uit eigen zak, wat het mogelijk maakte om bijna 85 euro op te halen. Terwijl de meeste donateurs tussen de 000 en 5 euro besteedden, gaven sommigen 50 tot 500 euro uit. Alle financiering en de uitsplitsing van de uitgaven zijn ook duidelijk aangegeven en gedetailleerd op de site van KissKissBankBank waarop de operatie is uitgevoerd.

Twijfel is toegestaan

Er zijn ook onmiskenbare realiteiten die door de docu worden benadrukt. Het is zeker dat staten, geconfronteerd met het gewicht van grote multinationals, steeds hulpelozer worden, soms machteloos om niet te schrijven. Tot slot, zelfs als we het niet eens zijn met de argumenten van Dit is geen samenzwering en het fundamentele postulaat over de rol van de media in de huidige crisis, blijft het twijfelen aan vaststaande zaken een gezonde reflex. Want wie kan met absolute zekerheid zeggen dat hij het antwoord heeft op de problemen en vragen van Covid-19 en het beheersen van de pandemie? Persoon. De situatie is uniek en werpt voor iedereen ongekende obstakels op. We kunnen dus twijfelen aan de mediarazernij, een zekere sensatiezucht, een gebrek aan perspectief in de cijfers en zelfs aan het in gevaar brengen van de democratie en een veiligheidsdrift.

Allemaal handlangers

Aan de andere kant is het onjuist te beweren dat de zogenaamde mainstream media nooit stem geven aan stemmen die verschillen uiten ten opzichte van de gevestigde macht. Om hiervan overtuigd te zijn, volstaat het om op Google te zoeken op basis van verschillende voorbeelden die in de documentaire worden aangehaald, zoals bij een carte blanche die in augustus werd gepubliceerd door het collectief Belgium Beyond Covid. Ook gebruikt Ceci n'est pas un complot soms dezelfde methoden om zijn standpunt te bewijzen als de methoden die het elders aan de kaak stelt. Het gebruik van syllogismen heeft ook het slechtste effect. Bernard Crutzen wijst met de vinger naar Bill Gates, een belangrijke leverancier van middelen aan de WHO en pro-vaccinatie ten koste van alles. Maar ook een gulle bijdrager aan AFP. De media-relay-uitzendingen zijn echter afkomstig van Agence France Presse. Dus hier zijn ze de facto schuldig en/of medeplichtig aan het overbrengen van het 'goede woord' dat in Bill Gates is gemaakt aan de goede mensen om te indoctrineren... Een beetje makkelijk, niet?

Voorbeelden die pchiiiiit

Ook in het werk van de journalist-regisseur is sprake van collectieve immuniteit, met Zweden als steunpunt. Hebben de Zweedse autoriteiten in november echter niet zelf erkend dat hun strategie mislukt is? Net als Portugal, dat lang heeft geprobeerd te doen alsof we daar normaal zouden kunnen leven in Covid-tijden en dat vandaag opnieuw is geconfigureerd, met verplicht telewerken, gesloten niet-essentiële bedrijven, evenals bistro's en restaurants. …

20000 doden weggevaagd

Maar misschien wel het meest schokkende zit in een figuur, ook gegeven zonder enig perspectief, terwijl de documentaire de methode bekritiseert. 20 doden in België, dit is 000% van de Belgische bevolking. Met andere woorden, 0,17% van onze medeburgers stierf niet aan Covid. Dus waarom hen gezondheidsmaatregelen opleggen? Komt dat niet neer op het uit de hand lopen van al deze doden?

En nogmaals, wie kan zeggen wat het zou zijn als er geen opsluiting was geweest? Want, en dit is de belangrijke kritiek die gericht kan worden aan Ceci n'est pas un complot, Bernard Crutzen komt met geen enkel alternatief. En als onze ziekenhuizen een risico lopen of dreigen te verzadigen, komt dat doordat politici jarenlang hebben gedesinvesteerd in de gezondheidssector. Oké, maar hoe zit het met de snelheid waarmee het virus zich verspreidt? Stilte…

Niet de minste demonstratie

Uiteindelijk, als de documentaire niet betaalt voor samenzweerderige stellingen zoals Hold-Up, toont het ook niets aan. En zeker niet dat “het coronavirus slechts een rookgordijn zou zijn dat een veel meer systemische crisis maskeert waarop onze regeringen ons voorbereiden onder het mom van een gezondheidscrisis”, zoals wordt gezegd. Het is meer humor dan iets anders.


https://www.dhnet.be/medias/divers/le-d ... 44d1ff58d0
2 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Media behandeling van de covid-crisis: "Dit is geen samenzwering" door Bernard Crutzen




par ENERC » 01/03/21, 13:56

Dat kunnen we vergelijken met de aanslagen van 22 maart 2016 in Brussel. Ik ging er een paar weken later heen voor mijn werk en was geschokt toen ik lichte gepantserde voertuigen zag patrouilleren rond Place de la Bourse. Legertrucks overal. Het filteren van barrières, gewapende soldaten, enz.
Politie- en legerpatrouilles waren overal in Brussel en hielden alles in de gaten.
Ik stel me voor dat de Belgische media de tussenkomst van het leger steunden.
De situatie was hetzelfde in Frankrijk na de golven van islamitische aanslagen.

De situatie zal nog gespannen worden met een RN in een goede positie om de presidentsverkiezingen van 2022 in Frankrijk te winnen.

Voor de Covid is het van voorbijgaande aard: als de avondklok wordt opgeheven, keert de vrijheid terug.
Ik denk niet dat de Covid de komende jaren de individuele vrijheden permanent zal inperken en de houding van de media zal veranderen. De opkomst van het islamitisch fundamentalisme vormt daarentegen een veel duurzamere bedreiging voor onze vrijheden en de pluraliteit van meningsuiting.
Je hoeft alleen maar te kijken naar de wetten waarover in het voorjaar gestemd gaat worden om dit te realiseren. :onheil:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14823
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4302

Re: Media behandeling van de covid-crisis: "Dit is geen samenzwering" door Bernard Crutzen




par GuyGadeboisTheBack » 01/03/21, 14:33

ENERC schreef:Voor de Covid is het van voorbijgaande aard: als de avondklok wordt opgeheven, keert de vrijheid terug.

Nee, ik denk het niet. We waren al onder "vigipirate plan" vóór de covid.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Media behandeling van de covid-crisis: "Dit is geen samenzwering" door Bernard Crutzen




par Christophe » 01/03/21, 15:35

GuyGadeboisLeRetour schreef:https://www.econologie.com/forums/sante-pollution-prevention/les-cons-du-coronavirus-t16359-3000.html
: Wink:


Ja ja, ik weet dat we het er al over hadden gehad... maar verloren tussen X andere berichten.

Aangezien het een van de weinige onafhankelijke documentaires is die niet te mainstream en niet te samenzweerderig is, vind ik dat het een eigen onderwerp zou moeten hebben!
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Media behandeling van de covid-crisis: "Dit is geen samenzwering" door Bernard Crutzen




par Christophe » 01/03/21, 15:35

GuyGadeboisLeRetour schreef:
ENERC schreef:Voor de Covid is het van voorbijgaande aard: als de avondklok wordt opgeheven, keert de vrijheid terug.

Nee, ik denk het niet. We waren al onder "vigipirate plan" vóór de covid.


Joker²! : Mrgreen:
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Media behandeling van de covid-crisis: "Dit is geen samenzwering" door Bernard Crutzen




par Janic » 01/03/21, 16:55

l'Hde geschiedenis ons eraan herinnert dat de inperking van vrijheden slechts zelden brutaal is, maar progressief, elke keer een beetje meer, gerechtvaardigd door een voorbijgaande gebeurtenis die we (theoretisch) niet meer willen zien gebeuren? De beroemde "nooit meer' riep elke keer dat dit nooit meer terugkwam. : Cry:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Media behandeling van de covid-crisis: "Dit is geen samenzwering" door Bernard Crutzen




par Obamot » 23/07/21, 00:40

Zou er iets kunnen veranderen?

De twittercommentaar spreekt van “gele vesten"En"hersenloos”, in feite zijn degenen die het zijn eerder degenen die naar BFM kijken!

Aan de andere kant is het interessante dat we nauwelijks gele hesjes zien, en dat de journalisten van BFM-WC massaal worden uitgejouwd!



Misschien een voorbode van een verandering in de mentaliteit van de massa?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Media behandeling van de covid-crisis: "Dit is geen samenzwering" door Bernard Crutzen




par Obamot » 30/08/21, 01:03

Ah, ik breng het hier ter sprake, omdat dit draadje een goede manier was om de discussie op een correcte en goed behandelde manier te starten ...

Maar de situatie loopt uit de hand na vele bochten, haarspeldbochten, zigzaggend tussen steile kliffen...

Zoals wanneer een nationale zender de microfoon doorsnijdt naar een leraar wanneer ze wil praten over de bijwerkingen van "vaccins"

:schok: :onheil: :schok:

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Media behandeling van de covid-crisis: "Dit is geen samenzwering" door Bernard Crutzen




par Christophe » 15/11/21, 18:19

Ik post dit hier...

0 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 265-gasten