Patent de levenden

filosofische debatten en bedrijven.
Grald
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 06/06/06, 16:59
x 8

Patent de levenden




par Grald » 06/03/20, 17:15

Hallo, multinationals hebben zich levende wezens en planten toegeëigend :onheil:
https://information.tv5monde.com/info/e ... vant-29257

Vroeger verhinderde auteursrecht, hoewel het geen patent was, de creatie van welk patent dan ook. Wat is dat nu en is het geldig voor planten?
Zijn er juridische trucjes, is er niets aan te doen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Patent de levenden




par GuyGadebois » 06/03/20, 17:18

Als u geen professionele tuinder bent, kunt u zich het beste niets aantrekken en planten wat u maar wilt zonder het iemand te vragen.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Grald
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 06/06/06, 16:59
x 8

Re: Patent de levenden




par Grald » 07/03/20, 09:54

Guygadebois, ik denk niet aan mijn moestuin (als dat het geval zou zijn, oké, dan zou het mij niets kunnen schelen) maar aan de biopiraterij van multinationals die de kennis en planten stelen van traditionele beoefenaars (die dan theoretisch niet meer kunnen ze gebruiken hun planten niet meer... als er nog over zijn, want ze worden dan geplunderd om de laboratoria te bevoorraden)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Patent de levenden




par Paul72 » 07/03/20, 10:18

in de EU is er voor zover ik weet geen sprake van patentering op levende wezens, tenzij dit is veranderd. Plantenrassencertificaten, ja, waarmee de intellectuele eigendom van de maker ervan kan worden beschermd (rechten op het gebruik ervan)
1 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Patent de levenden




par Janic » 07/03/20, 10:34

Europa: multinationals kunnen nu levende wezens patenteren
https://information.tv5monde.com/info/e ... vant-29257
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Patent de levenden




par Exnihiloest » 07/03/20, 19:25

grald schreef:Hallo, multinationals hebben zich levende wezens en planten toegeëigend :onheil:
https://information.tv5monde.com/info/e ... vant-29257

Vroeger verhinderde auteursrecht, hoewel het geen patent was, de creatie van welk patent dan ook. Wat is dat nu en is het geldig voor planten?
Zijn er juridische trucjes, is er niets aan te doen...

De multinationals eigenen zich helemaal niets toe, behalve wat ze creëren. Bovendien is het niet ad aeternam: een patent valt na twintig jaar in het publieke domein.
Ten slotte is het geen monopolie; niemand houdt iemand tegen om levende wezens te modificeren en zijn eigen ontdekkingen te patenteren. Genetische sequencing ligt zelfs binnen het bereik van de biohacker (de echte, niet de rare snuiters die iets met zichzelf doen). We moeten onze hersenen nog een beetje pijnigen, en het is iets minder eenvoudig dan klagen over multinationals.
https://www.lemonde.fr/le-monde-2/artic ... 04868.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Patent de levenden




par GuyGadebois » 07/03/20, 19:26

Exnihiloest schreef:De multinationals eigenen zich helemaal niets toe, behalve wat ze creëren.

"Wij geloofden in het patenteren van planten niet genetisch gemodificeerd onmogelijk in Europa. Het Europees Octrooibureau (EOB) heeft echter zojuist verschillende patenten voor groenten verleend ten behoeve van internationale bedrijven."
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Patent de levenden




par Exnihiloest » 07/03/20, 19:58

GuyGadebois schreef:
Exnihiloest schreef:De multinationals eigenen zich helemaal niets toe, behalve wat ze creëren.

"Wij geloofden in het patenteren van planten niet genetisch gemodificeerd onmogelijk in Europa. Het Europees Octrooibureau (EOB) heeft echter zojuist verschillende patenten voor groenten verleend ten behoeve van internationale bedrijven."


Criteria voor octrooieerbaarheid
- Nieuwigheid : de uitvinding moet nieuw zijn, dat wil zeggen dat zij geen betrekking mag hebben op een innovatie die al voor het publiek toegankelijk is gemaakt
- Industriële toepassing : de uitvinding moet industrieel toepasbaar zijn, dat wil zeggen dat ze ongeacht het type industrie vervaardigd of gebruikt moet kunnen worden.
- Inventieve activiteit : de uitvinding moet een uitvindersactiviteit inhouden, dat wil zeggen dat zij niet vanzelfsprekend voortvloeit uit de techniek die bekend is bij “de vakman”.

Dus als het octrooieerbaar is, komt dat omdat het nog niet in de levensomstandigheden vermeld staat.
Multinationals zullen zich dus alleen maar kunnen toe-eigenen wat zij creëren, GMO of niet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Patent de levenden




par GuyGadebois » 07/03/20, 20:02

Exnihiloest schreef:Dus als het octrooieerbaar is, komt dat omdat het nog niet in de levensomstandigheden vermeld staat.
Multinationals zullen zich dus alleen maar kunnen toe-eigenen wat zij creëren, GMO of niet.

Onbreekbaar... : Roll:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Patent de levenden




par Exnihiloest » 07/03/20, 20:19

GuyGadebois schreef:
Exnihiloest schreef:Dus als het octrooieerbaar is, komt dat omdat het nog niet in de levensomstandigheden vermeld staat.
Multinationals zullen zich dus alleen maar kunnen toe-eigenen wat zij creëren, GMO of niet.

Onbreekbaar... : Roll:


Onbeschaafd... : Roll:
Elk multinationaal octrooi dat niet aan deze criteria voldoet, zou niet worden aanvaard, en zelfs als dat wel het geval zou zijn, zou het gemakkelijk kunnen worden aangevallen en vervolgens achterhaald kunnen raken.
Je moet dus innovatief zijn om te patenteren, anders zou iedereen het kunnen doen. Als er mensen zijn die denken dat ze hun hond kunnen patenteren, komt dat omdat ze er niets van hebben begrepen.
Dernière édition par Exnihiloest de 07 / 03 / 20, 20: 21, 1 keer bewerkt.
1 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 237-gasten