Olienotering exclusief dollars: moeten we de VS, Iran of de wereld redden?

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Olienotering exclusief dollars: moeten we de VS, Iran of de wereld redden?




par Christophe » 03/02/06, 17:26

Het is een beetje lang maar erg leerzaam naar mijn mening ... daarna moet je de waarheidsgetrouwheid van alle woorden zien ...

De regering-Bush zal nooit toestaan ​​dat de Iraanse regering een beurs opent waar olie in euro's wordt verhandeld. Als dat zou gebeuren, zouden op hun beurt honderden miljarden dollars de Verenigde Staten overspoelen, de dollar doen instorten en de economie vernietigen. Dit is de reden waarom Bush en Co van plan zijn om de natie in een oorlog tegen Iran te leiden. Het is eenvoudigweg om het huidige systeem van globalisering en de eeuwige overheersing van de dollar als reservevaluta te beschermen.

De klacht dat Iran kernwapens aan het ontwikkelen is, is niets meer dan een voorwendsel om een ​​oorlog te beginnen. De NIE (National Intelligence Estimate) voorspelt dat Iran de komende tien jaar geen kernwapens zal kunnen produceren. Net zoals het hoofd van de IAEA, Mohamed ElBaradei, heeft gezegd en herhaald dat de inspecteurs van zijn bureau "geen bewijs" hadden gevonden voor een kernwapenprogramma.

Er zijn geen kernwapens of kernwapenprogramma's, maar het economische plan van Iran vormt een existentiële bedreiging voor de Verenigde Staten.

De VS monopoliseert de oliemarkt. Het wordt geschat in dollars en wordt verhandeld op de NYMEX (New York Mercantile Exchange) of op de IPE (London International Petroleum Exchange), beide behorend tot de Verenigde Staten. Dit verplicht alle centrale banken van de wereld om enorme voorraden dollars aan te houden.

Het Amerikaanse valutamonopolie is een perfecte illustratie van het piramidespel. Zolang naties worden gedwongen om olie in dollars te kopen, kunnen de VS doorgaan met het ongestraft schandalig en ongestraft verspillen. (De dollar vertegenwoordigt nu 68% van de valuta van het wereldkapitaal vergeleken met 51% tien jaar geleden) De enige bedreiging voor deze strategie is de concurrentie die een onafhankelijke oliebeurs zou veroorzaken; waardoor de wankelende dollar gedwongen werd om een ​​stabielere (schuldenvrije) valuta zoals de euro het hoofd te bieden. Dit zou de centrale banken dwingen hun activa te diversifiëren en miljarden dollars terug te sturen naar de VS, waardoor we een verwoestende cyclus van hyperinflatie zouden krijgen.

De inspanning om deze informatie over de Iraanse oliehandelsmarkt uit de krantenkoppen te houden, is zeer goed gedaan. Een simpele Google-zoekopdracht leert dat geen van de grote kranten berichtte over de opening van deze beurs. De afkeer van de media van tegenstrijdige verhalen die het algemeen belang dienen, is duidelijk gebleken in veel andere gevallen, zoals de frauduleuze presidentsverkiezingen van 2004, de Downing Street Memo en de crash van Falluja. In plaats van te informeren, dienen de media als een megafoon voor het regeringsbeleid en manipuleren ze de publieke opinie door de misleidende demagogie van de regering-Bush te herhalen. Daardoor hebben maar weinig mensen enig idee van de ernst van de dreiging die momenteel boven de Amerikaanse economie hangt.

Dit is geen kwestie van 'liberaal versus conservatief'. Degenen die het probleem hebben geanalyseerd, zijn allemaal tot dezelfde conclusie gekomen: als de Iraanse markt opengaat, zal de dollar kelderen en zal de Amerikaanse economie uiteenvallen.

Dat zegt econoom Krassimir Petrov in een recent artikel: [De Iraanse oliebeurs in kwestie-

"Puur economisch gezien, als de Iraanse olie-aandelenmarkt in een stroomversnelling zou komen, zou dit opgewekt worden gevolgd door de grote economische machten en zou het de dood van de dollar bespoedigen..."

Wat betreft de rechtse analist Alan Peter, hij verklaart in zijn artikel [The Menace of the Mullahs-

200 miljoen Amerikanen (USers) zouden op straat kunnen komen te staan, werkloos en uitgehongerd, met niets of niemand die hen kan redden of helpen, in tegenstelling tot de kooksoepen en andere liefdadigheidssteun tijdens de Grote Depressie van 1920/30... "

Een dergelijke crash zou leiden tot torenhoge rentetarieven, hyperinflatie, astronomische energiekosten, massale werkloosheid en mogelijk een depressie. Dus hier is het verontrustende scenario, als de Iraanse aandelenmarkt wordt erkend en de dollar van zijn hoge plek instort. Dit is wat oorlog zo waarschijnlijk maakt, zelfs een nucleaire oorlog.

Nu kunnen we begrijpen waarom de media die zo vriendelijk waren om met de multinationals samen te werken elke melding van een nieuwe oliemarkt uit hun verslaggeving weglieten. Het is een geheim dat de getrouwen van het management liever voor zichzelf houden. Het is gemakkelijker om het publiek voor zich te winnen met verhalen over kernwapens en fundamentalistische moslims dan om een ​​oorlog te rechtvaardigen om een ​​bloedarme dollar te redden. Het is niettemin de dollar die de VS verdedigt in Irak en waarschijnlijk binnenkort ook in Iran. (Saddam was in 2000 overgegaan op de euro. De bombardementen begonnen in 2001)

Vreedzame alternatieven

Er zijn vreedzame oplossingen voor dit dilemma, maar niet als de regering-Bush zich blijft verschuilen achter de stomme misleiding van terrorisme of een denkbeeldig kernwapenprogramma. Bush moet duidelijk worden met het Amerikaanse volk over de ware aard van de wereldwijde energiecrisis en moet ophouden Bin Laden en de AMD's in te roepen om zijn beleid van agressie te rechtvaardigen. We hebben een volledige energiestrategie nodig (inclusief overheidsfinanciering voor instandhoudingsprojecten, alternatieve energiebronnen en de ontwikkeling van een nieuwe reeks "made in USA" hybride voertuigen) oprechte onderhandelingen met Iran om de jaarlijkse hoeveelheid olie die in euro's wordt verkocht te reguleren ( om een ​​ordelijke exit uit de dollar te vergemakkelijken) en ten slotte een "collectieve internationale benadering" van het verbruik en de distributie van energie (onder auspiciën van de algemene vergadering van de Verenigde Naties)

Grotere valutapariteit moet worden aangemoedigd als middel om democratieën te versterken en markten nieuw leven in te blazen. Het belooft de vrijhandel nieuw leven in te blazen om andere politieke modellen te laten bloeien zonder bang te hoeven zijn om door het kapitalisme te worden opgeslokt. De huidige dominantie van de dollar heeft een wereldimperium gecreëerd dat grotendeels afhankelijk is van schulden, marteling en oorlog om zijn heerschappij te behouden.

De Iraanse oliebeurs vormt de grootste uitdaging voor het dollarmonopolie en zijn pooiers van de Federal Reserve. Als de regering-Bush doorgaat met haar voornemen om preventieve nucleaire aanvallen uit te voeren op zogenaamde wapensites, zullen hun bondgenoten verder vervreemd raken en zullen de anderen gedwongen worden te reageren. Zoals Dr. Petrov het verwoordt: “Landen met de meeste dollars zouden kunnen besluiten kalm terug te slaan door hun eigen bergen dollars goedkoop te dumpen, waardoor de VS hun oorlogszuchtige ambities niet verder kunnen financieren. »

De kans is groot dat de absolute kampioen van het huidige systeem degene is die het naar de ondergang leidt.


gezien op http://paris.indymedia.org/article.php3 ... icle=50159

olievat.jpg
barrel-petrole.jpg (225.55 KiB) 1697 keer bekeken
Dernière édition par Christophe de 23 / 03 / 12, 12: 54, 3 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
krissg29
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 80
Inschrijving: 07/11/04, 21:26
Plaats: Finistere center
x 2




par krissg29 » 03/02/06, 20:25

Zeer interessant!
en lijkt op andere artikelen in bijvoorbeeld Nexus.
geen controverse! : Cheesy:
Ik denk dat ik het origineel heb gevonden
http://www.dissidentvoice.org/Jan06/Whitney24.htm
er zijn enkele kleine verschillen met de vertaling.
0 x
Het moet niet worden verward en ingenieuze ingenieur
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 04/02/06, 00:04

Bedankt, ik had dit artikel uit het nieuws gelezen.....

Het is buitengewoon wat er wordt gezegd op deze indymedia-paris-site (zoiets .....) die achter deze informatie zit. Daar verandert het tenminste vanaf 20 uur TF1 !!
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 04/02/06, 00:08

Nexus....ineens verliest dit artikel zijn geloofwaardigheid in mijn ogen....

In ieder geval is er al een zekere fout gemaakt: de VS hebben de bombardementen op Irak in 2001 niet hervat... ze zijn sinds 1991 (bijna) nooit meer gestopt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6930
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 04/02/06, 02:00

1- In Nexus n° 37 maart-april 2005: "De dollar ernstig bedreigd" (uittreksel uit Muze-Brief n°149 augustus 2004), 8 pagina's

2- In Nexus nr. 39 juli-augustus 2005: "Iran / Verenigde Staten – Zal de "oorlog tegen tirannie" plaatsvinden?"
Richard Heinberg - MuseLetter ( http://www.museletter.com/ )
verklaart 9 pagina's, alle problemen op het spel staat.
---- Ik kwam op 12 december tussenbeide in dit bericht: https://www.econologie.com/forums/explosion- ... t1290.html

Je gaat zeggen: Nexus = "niet serieus" omdat het de informatie van de websites die het levert niet controleert.
Maar "ideeën gevoeld" sinds augustus 2004, en door elkaar overgenomen...
Het is duidelijk dat de opkomst van het Iraanse nucleaire risico, doorgegeven door de media, deze wil van Iran verbergt om een ​​beurs van het vat in € te openen.
Dit was ook de bedoeling van Saddam...
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6930
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 04/02/06, 02:49

Hier is een analyse van JP Petit, over de economische situatie, de geopolitieke spanningen, de open mogelijkheid om atoomwapens tegen Iran te gebruiken, maar ook over de toespraak van Bush, en misschien de andere optie die in de inhoud ervan schuilgaat, over de technologische middelen van de VERENIGDE STATEN VAN AMERIKA.
http://www.jp-petit.com/Presse/discours_bush_2_06.htm
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 04/02/06, 14:00

Sorry, ik heb de JPMetit-site geboycot sinds hij me voor een idioot hield door (ondanks mijn verzoeken) de GROTE fouten die hij over mij op zijn pagina's maakte niet te corrigeren... maar er zijn ook nog andere redenen die ik niet zal maken openbaar.
0 x
Avatar de l'utilisateur
krissg29
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 80
Inschrijving: 07/11/04, 21:26
Plaats: Finistere center
x 2




par krissg29 » 04/02/06, 21:29

parentese, nog een artikel over olie en de economie
http://www.manicore.com/documentation/petrole.html
en die niet van Nexus komt

om terug te komen naar iran:
Google zoeken:
http://www.google.fr/search?hl=fr&q=iran+p%C3%A9trole+euro&btnG=Recherche+Google&meta=lr%3Dlang_fr
en enkele resultaten over het onderwerp
http://www.planetenonviolence.org/index.php?action=article&numero=467
http://www.carnetsdimages.org/index.php?p=7&pb=607&debut=0
en een van een beurssite
http://www.boursorama.com/forum/message.phtml?file=343135680&pageForum=1

daar zijn verschillende nogal verschillende bronnen over hetzelfde onderwerp en met dezelfde mening

de laatste link is de vertaling van dit artikel
http://www.countercurrents.org/us-petrov200106.htm
0 x
Het moet niet worden verward en ingenieuze ingenieur
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6930
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 05/02/06, 00:05

Dus wat is het nieuws dat het nieuws al een tijdje domineert:
Iran wil de atoombom maken, onder dekking van de ontwikkeling van civiele elektriciteitscentrales. Niets nieuws daar, aangezien alle kleine naties die de bom bezitten hetzelfde hebben gedaan...
Iran wil Israël aanvallen, de eerste raket zal voor dit land zijn...
Alleen bij een aanval vanuit Iran...
We benadrukken (ondraaglijke) opmerkingen die Israël bedreigen … Maar ik stel me voor dat dit eeuwenlang de dagelijkse taal van Iraanse leiders moet zijn geweest, om de mensen en de Arabische opinie te prikkelen (niets nieuws; op dezelfde manier waarop de Chinezen de spot dreef met het Amerikaanse imperialisme: de papieren tijger)
De VS overwegen een preventieve nucleaire aanval om elke dreiging van nucleaire proliferatie tegen te gaan.
Zelfs Duitsland en Frankrijk gaan dezelfde kant op (met Douste aan het front zijn we zeker van een toekomstig fiasco…). Chirac voegt er een laagje aan toe door aan te kondigen dat de Franse kernkracht van concept verandert; voorheen van ontmoediging, wordt het preventief, met de mogelijkheid om het te gebruiken tegen terroristische groeperingen... (Onzin!)
Een bagatellisering van het gebruik van kernwapens dus, gericht op een land dat beweert het te bezitten, lang na de moraliserende landen.
Dit alles is genaaid met witte draad...
Reactie van Iran: gedurende een paar dagen, de kwestie van de publicatie van de cartoons van Mohammed, die op een schandalige manier is doorgegeven en naar voren is gebracht in alle gemeenschappen en de Arabische landen (zelfs Palestijnse demonstraties tegen Frankrijk).
Europa en de VS, ongelovigen, worden nu tot in de perfectie gedemoniseerd voor de meerderheid van de moslims in de wereld (ook in de woongemeenschappen). Een grote doorn in het oog, voor wie de aanval op Iran steunt… En om bij een botsing een mooie unanimiteit van afkeuring en een totale afwijzing van het Westen te creëren!
Dit alles begint zorgelijk te worden. Laat je niet misleiden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
A2E
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 235
Inschrijving: 15/12/04, 11:36
Plaats: de hal deur 16




par A2E » 05/02/06, 11:22

maar vertel me?
sinds onze verre voorouders Cromagnons (mannetjes) die elkaar ontmoetten en samenkwamen om een ​​mammoet te slachten en toen vijanden werden zodra het beest werd geslacht op het moment dat het vlees werd gedeeld en vandaag, ja, vertel me wat er is veranderd?
sinds het begin van de mensheid denkt de laatste (over het algemeen mannelijk) alleen aan het monopoliseren van eigendom, territorium, vrouwtjes, voedsel en vooral macht over zijn soortgenoten net als de meeste dieren (je hoeft alleen maar de laatsten te observeren die soms dood vechten voor een stukje vlees, een stukje territorium en een of meerdere vrouwtjes) nou mijn observatie: NIETS maar ECHT NIETS!!!!!!!! !!!! :onheil: :onheil: :onheil: :onheil: :onheil: :onheil: :onheil: :onheil:
0 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : gegyx, Macro en 268 gasten