Warmteoverdracht in vacuümbuizen

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
emlaurent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 17/12/05, 00:42
Plaats: Elzas

Warmteoverdracht in vacuümbuizen




par emlaurent » 16/01/21, 21:20

Hallo,

Ik probeer de principes te begrijpen die worden gebruikt in zonnecollectoren met geëvacueerde buizen om zonnewarmte door te geven.
En er is een vraag die ik niet oplost, misschien heb jij de oplossing!

Zo zijn er de (oude) systemen met heatpipes waarop vinnen zijn geënt die zonnestraling absorberen.
Het geheel wordt onder vacuüm in een glazen buis gestoken (voor thermische isolatie). Die zijn oké voor thermische overdracht:
zonnestraling> absorptie door de vinnen> overdracht door thermische geleiding naar de warmtepijp> overdracht naar de vloeistof

Recentere systemen maken gebruik van een dubbelwandige vacuümbuis waarvan het binnenoppervlak is bedekt met een absorber (metaallaag afgezet onder vacuüm) en er is een warmtepijp in het midden van de buis. Zonnewarmte die door de binnenste laag wordt geabsorbeerd, wordt overgebracht naar de warmtepijpbuis, maar hoe?
- is het door convectie / geleiding door de lucht tussen de warmtepijp en de glazen buis?
- zijn er metalen vinnen om deze warmte van de buikspieren over te brengen. naar de warmtepijp? (wat mij efficiënter lijkt!)

Ik maak een close-up foto om de verschillende oplossingen (of diagrammen) te zien! (Ik heb thuis niet zo'n zonnecollector ...)
dank je wel!
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 101 gasten