Zelfbouw van een zonnepaneel

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Zelfbouw van een zonnepaneel




par Philippe Schutt » 27/10/19, 11:17

Het bericht van Looping volgen:
lus schreef:Dag
Een zonnepanelen fabrikant van sensoren vonden dit een oplossing, tussen de buizen en Plannen
Dus de spotters!
Het ziet er niet zo slecht uit, maar ik lees geen Duits
http://www.solarfocus.at/html/cpc_technik.html
A+

De link is niet langer geldig, neem http://www.solarfocus.com/de/produkte/s ... -collector
Ik had plezier in het maken van een bord in dezelfde geest, maar om aan de muur te bevestigen, omdat ik geen dak op het zuiden heb
solar panel.jpg
solar panel.jpg (166.48 KIO) 8170 keer geopend

Gezien de schaduwen van aangrenzende daken, is het in de zon van 10h30 tot 17h
oppervlak: 0,8m2 en het staat niet onder vacuüm ... De reflectoren hebben natuurlijk de vorm die nodig is om de stralen op de buis terug te sturen voor een zon 35 ° tot 65 °.
het is verbonden met de primaire van een platenwarmtewisselaar, met een warmwaterluspomp die momenteel is ingesteld op 70L / h
De 150L-kolf (bestaand) wordt verwarmd door thermosifon uit de secundaire van de platenwarmtewisselaar.

Voor nu is het niet goed:
-Ik kan 0.5kwh op zijn best elke dag herstellen
- zonder water te trekken tijdens 1 zonnige week overschrijdt de ballon 34 ° niet, het paneel stabiliseert in de richting van 45 °.

Ik heb al verschillende oorzaken geïdentificeerd:
- het raam besloeg waardoor een afzetting aan de binnenkant ontstond
Had ik een glas lage reflectie moeten nemen?
-Ik heb de buizen zwart geverfd, het was beter om ze zwart te maken door chemische behandeling
- verticaal installeren is een beetje overdreven, met een zon op 60 ° is het zichtbare oppervlak slechts 0,4m2
-het oppervlak is te zwak
-de buizen zijn lang, in de 16m in totaal, geïsoleerd met 6mm dik schuim. Misschien niet genoeg ...

In ieder geval ontdek ik vele redenen die de opbrengst van deze dingen leiden !!
2 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Zelfbouw van een zonnepaneel




par Philippe Schutt » 05/04/20, 19:37

Ik heb een klassiek planpaneel uit Saunier-Duval buiten dienst kunnen krijgen. Na summiere reparatie, installatie in plaats van mijn DIY.
Er is dus geen foto, de efficiëntie is enorm superieur. Na moeite met spoelen (het kostte + -15 minuten), kreeg ik stoom op mijn vingers en een mooie bol. Het zelfgebouwde paneel zou nog nooit zo heet worden gemonteerd.
Dus waarom?
dit zijn de verschillen die naar mijn mening de oorzaak zijn:
1. de oppervlakte: 2,4m2 of 3x meer. noodzakelijkerwijs krijgen we 3x meer
2. lage verliezen: op mijn paneel stond het glas op T ° van water, in feite emitteerde het hele paneel sterk naar de omgevingsomgeving. Daar is het glas bijna koud terwijl het water op 60 ° naar buiten komt. :schok: Dit toont aan dat mijn reflectoren niet goed genoeg waren, hoewel in "spiegelend" gepolijst roestvrij staal. En deze slimme jongens hebben een plastic plaat (mylar?) Op de achterkant van het glas geplakt, waardoor er wat isolatie ontstaat. Waarschijnlijk ook een glas met een lage reflexiviteit.

Concluderend, voor een amateurfabrikant was het reflectorsysteem een ​​slecht idee, het is beter om de straling onmiddellijk te absorberen. Aan de andere kant werkt het bevestigen van de panelen aan een verticale muur heel goed.
1 x
Avatar de l'utilisateur
wirbelwind262
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 238
Inschrijving: 29/06/05, 11:58
Plaats: fouras
x 29

Re: Zelfbouw van een zonnepaneel




par wirbelwind262 » 05/04/20, 22:18

0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: Zelfbouw van een zonnepaneel




par n.Chr. 44 » 05/04/20, 22:33

Industrieel flatpanel niet te stoppen:

Selectieve coating, thermische isolatie van de bodem en prismatisch glas.
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: Zelfbouw van een zonnepaneel




par n.Chr. 44 » 05/04/20, 22:43

Opnieuw,

Dat gezegd hebbende, ik hou echt van je zelfbouwervaring (zelfs als, zoals je bevestigt, het resultaat vaak teleurstellend is).

Het is altijd leerzaam en het toont een echt verlangen om te beginnen met thermische zonne-energie.

Goed gedaan.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Zelfbouw van een zonnepaneel




par Philippe Schutt » 06/04/20, 21:17

Door de stralen van een strook van 13 cm te concentreren op een buis van 14 mm hoopte ik zelfs minder re-emissie te hebben dan een flatpanel, zelfs behandeld super hightech. Helaas vindt er een grote heremissie plaats voordat de stralen de buis raken.
Ik zag bijvoorbeeld de weerkaatsing van het glas op de muur van het naastgelegen gebouw. al een goede bundel energie die niet eens in het paneel paste.
Vanuit visueel oogpunt leek mijn paneel echter zwarter dan dat van SD.
Het lijkt mij dat ik door het formaat te verdrievoudigen en alles een beetje te verbeteren en vooral glas, een acceptabel niveau zou bereiken.

op andere punten is het industriële paneel twijfelachtig, bijvoorbeeld aluminiumfolie dat op koperen buizen is gelast: met verschillende uitbreidingen was dit alles goed vervormd. persoonlijk had ik het niet aangedurfd ...
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: Zelfbouw van een zonnepaneel




par n.Chr. 44 » 07/04/20, 00:09

Verschil tussen klassiek en extra wit glas (ijzerarm).

Selectieve coating (lage emissiviteit), soms met blauwachtige reflecties (niet helemaal zwart)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 84-gasten