[Studie] Zonnestoompomp

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Joe Flachy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 21/11/04, 15:41
x 2

[Studie] Zonnestoompomp




par Joe Flachy » 10/09/18, 22:44

Hallo,
Context: ik heb een pool die wordt gevoed door een bron met een stroomsnelheid van 1l / min. Dit bassin bevindt zich 40cm onder het niveau van mijn tuin, vandaar de noodzaak om in water te pompen.

Het idee: een zonnecollector maken die in staat is stoom te produceren om een ​​zuigerpomp te bedienen (kan ook worden gefabriceerd zolang deze is voltooid). Ik krijg te horen dat een fotovoltaïsch paneel en een pomp 12V het werk zullen doen, maar ik wil het gewoon niet : Wink:

Ik zal hier de gevonden documentatie delen en zal graag uw opmerkingen lezen.

[1] Toen de stoommachines waren ... solar !, Philippe Gauthier, 5 June 2016, https://voir.ca/philippe-gauthier/2016/ ... -solaires/
[2] Een innovatieve zonnestoomgenerator, http://mavoiescientifique.onisep.fr/un- ... -innovant/
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: [Studie] Solar Steam Pump




par izentrop » 11/09/18, 00:13

Hallo,
Je moet dus een parabolisch systeem en een stirlingmotor maken


Bon moed : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: [Studie] Solar Steam Pump




par chatelot16 » 11/09/18, 00:19

als je de middelen hebt om een ​​kleine zonnestoommachine te maken, doe je dat ... als je niet over de middelen beschikt, is het gemakkelijker om een ​​zonnepaneel en een in de handel verkrijgbare elektrische pomp te kopen

20 jaar geleden zei ik het tegenovergestelde, ik vond ze te duur fotovoltaïsche en ik dacht dat het goed machientje realisatie stoom moet winstgevend zijn ... maar nee! de prijs van fotovoltaïsche energie is regelmatig gedaald ... en de prijs van realisatie van kleine machines is niet rendabel
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: [Studie] Solar Steam Pump




par phil53 » 11/09/18, 08:13

De eenvoudigste die je de oplossing gaf, als je het plezier van DIY zoekt, raad ik je aan om het principe van de fontein van Héon te bestuderen als je een verticale val maakt.
Door akkoord te gaan met de helft van de stroom van je bron te verliezen, denk ik dat het speelbaar is.
Gemoderniseerde fontein natuurlijk om verliezen te compenseren. Waarschijnlijk een klein elektrisch systeem.
Een nummer dat ik helemaal niet heb geprobeerd, dus denk na voordat je begint.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: [Studie] Solar Steam Pump




par phil53 » 11/09/18, 08:47

Of een systeem met een dubbel graafwiel.
Vaste ontvangers waarvan de massa dient om de kleinere massa van anderen op te zetten.
1m van oneffenheden moet je 1m kunnen aankoppelen, maar verlies van flow natuurlijk.
0 x
Joe Flachy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 21/11/04, 15:41
x 2

Re: [Studie] Solar Steam Pump




par Joe Flachy » 23/09/18, 17:24

Bedankt voor de reacties!
izentrop: Stirling-engine, waarom niet, maar het kan veel (te veel) focuswerk vereisen.
chatelot16: Ik ben niet op zoek naar een goedkoop systeem, maar een systeem dat kon ik volledig met de hand, dat ik in staat zijn om te herstellen en het kan zelfs veranderen in 20 jaar.
phil53: de fontein van Héron werkt in een gesloten circuit ... Het wiel met emmers moet voor de diameter van de hoogte van het heffen, het is een beetje volumineus zijn.

Er kan een manier zijn om een ​​maaierachtige motor aan te passen om met stoom te werken


Of kan een systeem die zou direct water in een pijp door een stoomstraal op de wijze van stofzuigers onderzeeër met een waterstraal aangedreven door een luchtstraal. https://www.ird.fr/recherche/santo2006/ ... uceuse.htm

Ik heb ook de hydraulische ram in gedachten, maar gezien de beschikbare stroom maakt het een klein systeem. http://www.belier-inox.fr/
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113

Re: [Studie] Solar Steam Pump




par Oli 80 » 26/09/18, 21:14

Goedenavond, hier is een vereniging die dit soort motor- en zonnestoompompen produceert



en hier is het youtube-kanaal van deze associatie https://www.youtube.com/user/practicafoundation

je zult je geluk vinden

Bonne soirée
1 x
Joe Flachy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 21/11/04, 15:41
x 2

Re: [Studie] Solar Steam Pump




par Joe Flachy » 06/10/18, 14:16

Dank u 80 oli, lijkt het niet te Doc hebben op hun site (ze benadrukken fotovoltaïsche systemen), maar het bewijs is er dat het kan werken. Gezien de prijzen verkregen uit dat die ik heb (ik zal niet uitdrogen mijn bekken dus niet pomp ik meer dan de bron leidt er) Ik zal niet een zeer grote schotel nodig. Ik zal wat berekeningen doen om te proberen om de opbrengst te vinden.
0 x
Joe Flachy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 21/11/04, 15:41
x 2

Re: [Studie] Solar Steam Pump




par Joe Flachy » 06/10/18, 23:01

Hier is een berekening die een idee geeft van de mogelijkheden van een zonnesysteem voor watergift:
Capacités.xlsx
(16.44 KB) Downloaded keer 762


Voorbeeld:
    Diameter parabool 0,30 m
    Zonnestraling 1 kW.h / m² / jaar

    80% optische efficiëntie
    Thermische opbrengst 50%
    Mechanische efficiëntie 50%
    Aanvankelijke watertemperatuur 10 ° C
    Effectieve werkdruk 5,0-balk
    Jaarlijks water geven 20 l / m²


    Totale opbrengst 20%
    Parabolisch gebied 0,07 m²
    Energie ontvangen door de schotel 318 kJ / jaar
    Absolute werkdruk 6,0-balk
    Verdampingstemperatuur 159 ° C
    149 K temperatuurverschil
    Thermische massa van vloeibaar water 4,18 kJ / (kg.K)
    Warmte vereist om water tot kookpunt te brengen 622 kJ / kg
    Latente verdampingswarmte 2 kJ / kg
    Massa van het verdampte water 47 kg / jaar
    Dampdichtheid 0,32 m³ / kg
    Stoomvolume produceerde 15 m³ / jaar
    Volume van het verpompte water 7 m³ / jaar
    Waterdicht oppervlak 370 m²
    Dagelijks gemiddeld 20 l / dag

1 x
paul_f5hpq
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 11/04/20, 18:38
x 4

Re: [Studie] Solar Steam Pump




par paul_f5hpq » 12/04/20, 09:17

Hallo Joe,
het onderwerp is natuurlijk niet slecht, maar het is en blijft altijd actueel.
Waar ben je sinds deze studie vandaan gekomen.
Uw Excel-tabel is erg praktisch en bespaart tijd bij berekeningen.
Ik kon zien dat een serieuze installatie een sensor met een grote diameter moet hebben, omdat de opbrengsten vaak bescheiden zijn en de tracking perfect moet zijn in geval van hoge concentratie.
Van mijn kant ga ik rond in cirkels over deze onderwerpen, ik heb eindelijk gelijkenissen waarmee ik realistische krachten kan verkrijgen (1,20 m + 1,50 m offset + 2 m prime focus + 0,8 offset), ik zou moeten kunnen passeren tot actie in de komende maanden.
Uw terugkeer (zelfs zonder succes) zal zeer interessant zijn.
Met vriendelijke groet.
Paal
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 129-gasten