Zwembad Zonnepaneel

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christobale33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 27/04/18, 23:54
x 1

Zwembad Zonnepaneel




par Christobale33 » 10/05/18, 20:24

Bonjour à tous,
Ik besloot om mijn eigen zonnepanelen te maken om het zwembadwater te verwarmen (4 panelen van 85m) met zwarte spiraal D25 buizen.
Ik heb ze geïnstalleerd in plaats van het zwembadrobotsysteem, dus ik heb een onafhankelijke pomp.
Ik heb het getest en het warmt prima op, behalve dat wanneer ik de pomp van het paneelcircuit uitschakel, de hoofdpomp die het systeem filtert wat water uit mijn paneelcircuit zuigt.
Ik wil ook een temperatuurregelaar plaatsen die wordt geactiveerd als het water heet is, maar ik ben bang dat het niet zal werken omdat er geen water naar de sonde gaat.
Heb jij een tip???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: ZONNEPANEEL ZWEMBAD




par Forhorse » 10/05/18, 22:30

Het is niet erg duidelijk, kunt u ons een schematisch diagram van de installatie geven?
0 x
Christobale33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 27/04/18, 23:54
x 1

Re: ZONNEPANEEL ZWEMBAD




par Christobale33 » 11/05/18, 08:06

Hallo,
Ja sorry, met een diagram zal het handiger zijn.
schema-filtratie-piscine.jpg
schema-filtratie-piscine.jpg (70.76 KIO) Toegang tot 12388-tijden

Cdt
1 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: ZONNEPANEEL ZWEMBAD




par Forhorse » 12/05/18, 10:49

de hoofdpomp die het systeem filtert, zuigt een beetje water uit mijn circuit van de panelen.


Op welke manier zuigt ze? hoe heb je dat gerealiseerd?
Want daar, aangezien de pomp voor de panelen uiteraard water aanzuigt uit de afvoer van de filterpomp (het is trouwens een rare montage) zie ik niet in hoe de filterpomp water uit de panelen zuigt...
Er is iets onduidelijk. Of je diagram komt niet overeen met de werkelijkheid, of je hebt ons niet alles verteld, of je waarnemingen zijn onjuist.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: ZONNEPANEEL ZWEMBAD




par Christophe » 12/05/18, 11:33

Dus, mijn advies bij het zien van uw diagram, hier is wat u moet doen:

a) Je hebt geen 2e motor nodig, de hoofdpomp is voldoende.

b) U kunt de stroom die door de panelen gaat handmatig regelen met 2 kleppen:
- één in plaats van uw "motor 2"
- de andere op het retourcircuit naar het zwembad

c) Plaats bij voorkeur tussen de rode en blauwe circuits een gemotoriseerde 3-wegklep die wordt geregeld op de temperatuur van het zwembad en de zonneschijn, om oververhitting... en afkoeling in de panelen te voorkomen wanneer er geen zon is en de pomp is aan het rennen

d) Aangezien u zich in een relatief lage temperatuur bevindt (rond de 30°C), raad ik u aan om uw zonnepanelen parallel te plaatsen in plaats van in serie. Dit is uiteraard afhankelijk van de grootte van elk paneel (4 panelen in serie = 1 groot paneel) maar de prestaties van zonnepanelen zijn beter bij lage temperaturen!

Het is dus beter dat de ingang van elk paneel zo koud mogelijk is! Omdat het een zelfgemaakte montage is, kun je de 2 oplossingen proberen en kijken welke het beste werkt (ik weet het antwoord al...).

Bovendien zal dit in // de drukval verminderen, dus een grotere doorstroming in de zonnepanelen.

e) Uw installatie stuurt momenteel vuil water de panelen in: dit is niet goed, u moet water na filtratie sturen, zie a)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: ZONNEPANEEL ZWEMBAD




par Christophe » 12/05/18, 11:42

Forhorse schreef:Ik zie niet in hoe de filterpomp het water uit de panelen zuigt...
Er is iets onduidelijk. Of je diagram komt niet overeen met de werkelijkheid, of je hebt ons niet alles verteld, of je waarnemingen zijn onjuist.


Als het mogelijk is door het venturi-effect... maar aangezien er geen venturi-kegel is, zal de zuigkracht nogal zwak zijn...
0 x
Christobale33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 27/04/18, 23:54
x 1

Re: Zwembad Zonnepaneel




par Christobale33 » 12/05/18, 14:11

Hallo Christopher,

Bedankt voor de info.
Sterker nog, ik heb net een terugslagklep geïnstalleerd voor de aanzuiging van motor 2, plotseling zuigt de filtratie van motor 1 mijn water niet meer uit het verwarmingscircuit.

De schakeling staat inderdaad in serie omdat de pomp vrij krachtig is.
Maar ik zal je info voor het parallelle circuit bij de hand houden.

Aan de andere kant, waarom vertel je me dat ik vuil water stuur, wetende dat ik het na filtratie heb aangesloten?

Volgende stap: temperatuursensor die motor 2 zal triggeren als het circuit op temperatuur is.

Ps: hier de foto van de panelen: 2x met plexiglas en 2x zonder om het verschil te testen....
En de foto van mijn filtersysteem

20180512_135935 [1] .jpg

20180511_173610 [1] .jpg
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Zwembad Zonnepaneel




par lilian07 » 13/05/18, 08:58

Hallo,
Heel mooi werk, de parallelschakeling van het apparaat is essentieel. In dit concept waar oververhitting dodelijk kan zijn, geef ik de voorkeur aan de betonsensor met lage inertie, die duurzamer en minder problematisch is.
De zwarte rol wordt verkleind (slechts 20 m per m²), minder drukval, vervolgens wordt een dunne laag (3 tot 4 cm) beton gestort die zwart is geverfd en bedekt met polycarbonaat. We gaan niettemin een traagheid van 1 uur aan, maar deze traagheid gaat nooit verloren, ze zal aan het einde van de dag of tijdens bewolkte periodes worden ontladen.
Dit type sensor kan 20 jaar meegaan, maar een groot zwak punt, hij weegt ongeveer 150 kg/m², dus je moet hem op de grond zetten.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Zwembad Zonnepaneel




par Christophe » 13/05/18, 11:57

Christobale33 schreef:Aan de andere kant, waarom vertel je me dat ik vuil water stuur, wetende dat ik het na filtratie heb aangesloten?


Dit kan het geval zijn als de hoofdfiltratiepomp niet draait en motor 2 wel (aanzuiging via de persnozzles). Ik weet niet of je instellingen voor tijdprogrammering dit toestaan, maar hydraulisch is het mogelijk...

Christobale33 schreef:Volgende stap: temperatuursensor die motor 2 zal triggeren als het circuit op temperatuur is.


Een zwembad wordt geregeld op de temperatuur van het water (bijvoorbeeld door een sonde aan de uitlaat van de zandfilter te plaatsen) en in jouw geval met een differentiële zonnecollector.

In feite zou je 2 regelingen in serie nodig hebben:
- zwembadtemperatuur (prioriteit) indien zwembadtemperatuur onder setpoint dan is differentieelregeling actief
- differentiële regeling tussen zwembadtemperatuur en zonnepaneeluitlaat (om 's nachts of bij regen het water niet te laten passeren, wat het zwembad zou koelen, enz.)

Ik begrijp het doel van motor 2 nog steeds niet helemaal: hij zou door de panelen moeten stromen, hoe laag ook, als de hoofdpomp draait, toch?

Tot slot, aangezien uw panelen bedekt zijn en u wat meer kracht wilt krijgen, plaatst u de aangrenzende bochten niet, maar spreidt u ze een paar cm uit (3 tot 4 cm...1 keer de diameter van de buizen), uiteraard op een zwarte vloer ... met deze methode kunt u misschien de 2 zijden van het dak bedekken en uw zonne-energie bijna verdubbelen ... Geen enkele industriële zonnecollector heeft leidingen samengevoegd ... zelfs die voor zwembaden:

EPDM..jpg
EPDM..jpg (137.84 KiB) 12295 keer bekeken


Oké, het is een grote klus voor je... maar hey...
0 x
Christobale33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 27/04/18, 23:54
x 1

Re: Zwembad Zonnepaneel




par Christobale33 » 14/05/18, 11:02

Ik heb aangesloten op motor 2, waardoor ik het systeem zelfstandig kan beheren en de installatie voor mij gemakkelijker is geworden.

Motor 2 werkt alleen als filtermotor 1 werkt (er is een timer voor beide) en ja, hij stuurt water onder druk.

Aan de andere kant, elke keer als ik motor 2 start, komt er een beetje lucht uit en ik begrijp niet waarom?

En ik ga naar je advies luisteren: ik ga een filter aan het circuit toevoegen, gewoon om er zeker van te zijn dat het schoon is.

Aan de andere kant aarzel ik voor de parallelschakeling, omdat de installatie in serie een homogene warmte mogelijk maakt, niet?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 136-gasten