Recycling lusoven thermosiphon ketel

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
lil
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/08/15, 00:48
x 1

Recycling lusoven thermosiphon ketel




par lil » 25/02/18, 09:19

Hallo,

Ik sta op het punt een keteloven te installeren die is verbonden met een bal van 200-liters en twee radiatoren. Alles in THERMOSIPHON.

De ketel van de ketel is tweedehands gebruikt en ik was erg blij om te zien dat de gebruikershandleiding zeer eenvoudige aansluitschema's thermosiphon biedt, wat echt zeldzaam is in de huidige tijd ...
poele_deville_bouilleur_8544.pdf
Gebruiksaanwijzing keteloven.
(383.68 KB) Downloaded keer 1949
.

Ik heb mijn schema gemaakt:
afbeelding.png
Thermosiphon-schema
image.png (40.55 KB) keer bekeken 18928


Een vriend vertelde me over een probleem van het boren van de ketel vanwege versnelde corrosie veroorzaakt door de condensatie van het vocht van het hout op de wand van de ketel aan de vuurzijde vanwege een te koude terugkeer van de radiatoren of de ballon heet water. (sorry voor deze zin met laden :? )

Ik dacht erover na en zocht info en de oplossing is om een ​​"recycle loop" te creëren die bestaat uit het mengen van het retour (koude) water met het water dat uit de (warme) boiler komt om ervoor te zorgen dat de Het water dat de ketel binnenkomt is altijd hoger dan 55 ° en voorkomt zo condensatie.

Dit wordt niet weergegeven in de tekeningen die door de fabrikant worden aanbevolen. Dus misschien is het niet zo slecht. Maar tegelijkertijd vertellen al diegenen die zo vriendelijk waren om mij te antwoorden dat dit een echt probleem is dat de levensduur van boilers op een zeer belangrijke manier vermindert.

Hiervoor gebruiken we blijkbaar een drieweg thermostaatkraan (bv. Thermovar) die de menging van warm water met koud water beheert om de retour op> 55 ° te houden.

Mijn vraag is hoe ik dit in mijn schema kan integreren zodat het compatibel blijft met de thermosiphon. En is het mogelijk? Hier is een stukje diagram om te valideren, ik hoop dat iemand die ervaring heeft me zal willen adviseren.
IMG_20180222_135331.jpg
Recycling loop
IMG_20180222_135331.jpg (72.97 KB) keer bekeken 18928


Dank u bij voorbaat
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Recirculatie lus ketel ketel thermosiphon




par Ahmed » 25/02/18, 18:44

Op uw diagram veronderstel ik dat 2-bruine rechthoeken zonnecollectoren zijn die niet in uw beschrijving worden genoemd?
De vraag naar dauwpuntcorrosie is inderdaad serieus, niet zozeer door het effect van eenvoudige condensatie, maar door het feit dat het een zure vloeistof is die het gevolg is van de verbranding van hout. Over het algemeen is de aanval van het metaal maximaal op het dieptepunt van de kachel.
De moeilijkheid van het installeren van een mengklep is eigenlijk dat het zorgt voor een aanzienlijk verlies van belasting (wrijvingsvertraging) en dat in een circuit dat thermosiphon bedient, de gegenereerde waterstroom laag blijft. Naast en in aanvulling op deze algemene overweging (en te worden bevestigd door meer bekwaam dat dit bericht misschien tot manifestatie zal aanzetten), kan het, als u het verschil in keteloutputtemperatuur verlaagt, in strijd zijn met het principe van thermosiphon.
De installatie van een circulator zou deze beperkingen overwinnen, het zou zelfs het voordeel hebben om de interactie tussen de kachel-boiler en zonnepanelen beter te beheren ...

Bewerken: ik heb niet genoeg aandacht besteed aan je tweede patroon en het lijkt me duidelijk dat niets helpt om na te denken warm water, ketelafvoer, zal gaan naar beneden mengen met inkomend water, kouder.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
lil
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/08/15, 00:48
x 1

Re: Recirculatie lus ketel ketel thermosiphon




par lil » 26/02/18, 11:27

Bedankt Ahmed. Ja, ik weet dat alles eenvoudiger is met een circulator. Maar ik wil het echt doen zonder dat het mogelijk is. Ik hou al van de eenvoud en elegantie van eenvoudige installaties. En daarnaast zijn er vaak stroompannes thuis en probeer ik eenvoudige systemen in te stellen die niet afhankelijk zijn van elektriciteit.

Wat de zonnepanelen betreft, ja, ze zullen ook worden aangesloten op een tweede wisselaar in de 200-liters tank en werken in thermosiphon. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het zonnepaneelcircuit een aanzienlijke invloed op het ketelcircuit zal hebben.

Wat betreft uw laatste opmerking, ik denk dat als we ons realiseerden dat het kleine beetje diagram dat de hete uitlaat verbindt met de koude inlaat, het thermosiphon zou circuleren. Natuurlijk zou het na een paar minuten ontploffen : Cheesy:

Wat me doet denken dat het zou kunnen werken, is dat als de thermovar de klep sluit die de retour cumulus-radiatoren regelt, het water geen andere keus heeft dan de kleine lus te maken. Dan, voordat het ontploft 8) de klep zal geleidelijk worden geopend om het warme water en het retourwater te mengen totdat er geen water meer door het retourwater komt in een thermosifon-bedrijf.

Maar ik denk dat dit systeem intelligentie en ervaring vereist om volledig te begrijpen wat er zal gebeuren en daarom hoop ik dat een kenner mij zijn mening zal geven.
0 x
lil
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/08/15, 00:48
x 1

Re: Recirculatie lus ketel ketel thermosiphon




par lil » 26/02/18, 14:33

Hallo,

Ik sprak net met een loodgieter die gewend is aan oude installaties die werken in thermosyphon.

Volgens hem werkt mijn diagram dat de thermovar integreert niet omdat het incompatibel is met de thermosiphon.

Hij zegt dat het beter is om zonder te doen en vast te houden aan het schema dat door de fabrikant wordt aanbevolen.

Zijn ouders hadden zo'n installatie. De ketel brak uiteindelijk door. Na tientallen jaren gebruik ...

Ik denk dat ik niet veel keus heb, ik blijf bij mijn oorspronkelijke schema.

Tenzij een andere expert me komt vertellen hoe kan ik een thermosiphon-recirculatielus in mijn diagram integreren?

Misschien zijn er gedragingen om te vermijden of kleine dingen om te doen om de ketel te behouden?

Dank u bij voorbaat
0 x
Cerisedaniel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 03/08/17, 13:46

Re: Recirculatie lus ketel ketel thermosiphon




par Cerisedaniel » 26/02/18, 14:49

lil schreef:Hallo,

Ik sta op het punt een keteloven te installeren die is verbonden met een bal van 200-liters en twee radiatoren. Alles in THERMOSIPHON.

De ketel van de ketel is tweedehands gebruikt en ik was erg blij om te zien dat de gebruikershandleiding zeer eenvoudige aansluitschema's thermosiphon biedt, wat echt zeldzaam is in de huidige tijd ... poele_deville_bouilleur_8544.pdf.

Ik heb mijn schema gemaakt:
afbeelding.png

Een vriend vertelde me over een probleem van het boren van de ketel vanwege versnelde corrosie veroorzaakt door de condensatie van het vocht van het hout op de wand van de ketel aan de vuurzijde vanwege een te koude terugkeer van de radiatoren of de ballon heet water. (sorry voor deze zin met laden :? )

Ik dacht erover na en zocht info en de oplossing is om een ​​"recycle loop" te creëren die bestaat uit het mengen van het retour (koude) water met het water dat uit de (warme) boiler komt om ervoor te zorgen dat de Het water dat de ketel binnenkomt is altijd hoger dan 55 ° en voorkomt zo condensatie.

Dit wordt niet weergegeven in de tekeningen die door de fabrikant worden aanbevolen. Dus misschien is het niet zo slecht. Maar tegelijkertijd vertellen al diegenen die zo vriendelijk waren om mij te antwoorden dat dit een echt probleem is dat de levensduur van boilers op een zeer belangrijke manier vermindert.

Hiervoor gebruiken we blijkbaar een drieweg thermostaatkraan (bv. Thermovar) die de menging van warm water met koud water beheert om de retour op> 55 ° te houden.

Mijn vraag is hoe ik dit in mijn schema kan integreren zodat het compatibel blijft met de thermosiphon. En is het mogelijk? Hier is een stukje diagram om te valideren, ik hoop dat iemand die ervaring heeft me zal willen adviseren.
IMG_20180222_135331.jpg

Dank u bij voorbaat


Hallo,

Welk metaal gebruik je als boiler? Van mijn kant gebruikte ik aluminium als ketel en ik behandeld met een corrosieremmer Sentinel X100, in principe is het al bestand tegen corrosie dankzij de aanwezigheid van een beschermende film van oxide op zijn oppervlak.
0 x
aerothermische,Energiebesparing, Warmtepompen, Geothermische energie : Roll:
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Recirculatie lus ketel ketel thermosiphon




par Ahmed » 26/02/18, 19:15

Lil, Je schrijft:
Wat me doet denken dat het zou kunnen werken, is dat als de thermovar de klep sluit die de retour cumulus-radiatoren regelt, het water geen andere keus heeft dan de kleine lus te maken. Dan, voordat het ontploft 8) de klep zal geleidelijk worden geopend om het warme water en het retourwater te mengen totdat er geen water meer door het retourwater komt in een thermosifon-bedrijf.

Ik begrijp en accepteer uw wens om eenvoudig te zijn ... 8) , maar gezien de kleine lus, negeert de thermovar, de grote lus en het risico van koken, er is geen fysieke reden die warm (lichter) water kan afdalen naar koeler water (en dus meer dicht) en de aanwezigheid van de thermovar of wat je maar wilt (afgezien van een gaspedaal), of iets veranderen. De mening van uw loodgieter is daarom relevant.


Als we uitgaan van het principe dat het moeilijk is om corrosie te vermijden en wetende dat dit fenomeen nog enige tijd * duurt voordat het tot het boren leidt, zou het interessant zijn om te weten of het mogelijk is om in te grijpen ** op het lage niveau van de ketel, want dan zou het, indien nodig, mogelijk zijn om een ​​stalen plaat op het defecte onderdeel opnieuw te lassen en zo deze kachel een nieuwe "jeugd" te geven. Ik heb het meerdere keren met succes zien oefenen.

* Door de watertemperatuur hoog genoeg te houden, is het mogelijk om de corrosie aanzienlijk te vertragen; de installatie van thermostatische kranen aan uw radiatoren (niet allemaal!) zou deze temperatuur kunnen opvangen.
** Indien nodig door de onderkant van de kachel af te snijden voor gemakkelijke toegang.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
lil
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/08/15, 00:48
x 1

Re: Recirculatie lus ketel ketel thermosiphon




par lil » 26/02/18, 21:53

Cerisedaniel schreef:Hallo,

Welk metaal gebruik je als boiler? Van mijn kant gebruikte ik aluminium als ketel en ik behandeld met een corrosieremmer Sentinel X100, in principe is het al bestand tegen corrosie dankzij de aanwezigheid van een beschermende film van oxide op zijn oppervlak.


Hallo en bedankt voor het antwoord,

Het is staal denk ik. Ik heb niet al te veel ervaring in de metallurgie, dus ik weet niet of mijn ketel beschermd zou moeten zijn door een anti-corrosiefilm of dat deze mogelijke film vervangen zou kunnen worden ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Recirculatie lus ketel ketel thermosiphon




par Ahmed » 26/02/18, 22:13

Wanneer Cerisedaniel spreekt van "film", het is, zoals hij gedeeltelijk specificeert, het oppervlak van aluminium dat spontaan oxideert in contact met lucht en dat een barrière vormt die diepere corrosie vertraagt, zoals het is is ook het geval voor zink. Helaas gedraagt ​​gewoon koolstofstaal zich anders (behalve voor een bepaalde kwaliteit), en beschermt het door oxidatie van het oppervlak op geen enkele manier.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
lil
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/08/15, 00:48
x 1

Re: Recirculatie lus ketel ketel thermosiphon




par lil » 26/02/18, 22:25

Ahmed schreef:als we de kleine lus beschouwen die de thermovar, de grote lus en het risico op koken negeert, is er geen fysieke reden die het warme water (lichter) kan afdalen naar de kouder water (en dus meer dicht) en de aanwezigheid van de thermovar of wat je wilt (afgezien van een gaspedaal), en niets veranderen. De mening van uw loodgieter is daarom relevant.


Ja, het is waar. Aan de andere kant, in een thermosiphon-installatie, stijgt het warme water en vervolgens daalt het opnieuw om te worden gekoeld. Dit is wat we zien in de diagrammen die worden aanbevolen in de gebruiksaanwijzing. Dus wat ontbreekt in mijn kleine beetje diagram dat de thermovar integreert, het is een verticaal deel bij de uitgang van de ketel om de thermosifon te lanceren en een indrukking in de ketel te creëren om het retourwater op te zuigen.

Als ik alleen de bal te warm had, kon ik de thermovar tussen de twee verticale buizen plaatsen, iets boven de ketel.
Als ik alleen de radiatoren zou laten opwarmen, zou ik de thermovar aan de rechterkant van de ketel kunnen plaatsen, op de retourleiding, verbonden door twee ellebogen die een bypass creëren met de buis die de ketelafvoer oploopt (cfr. http://www.freeheat.fr/wpimages/wp6595cca7_06.png).
Dus ik vermoed dat het verkeer zou beginnen en het zou kunnen werken. Maar omdat ik twee parallelle circuits heb, moet ik mezelf plaatsen op de enige plek waar hun rendement samenkomt, dat wil zeggen vlak voor het betreden van de ketel ...

Of twee thermovar?


Ahmed schreef:Als we uitgaan van het principe dat het moeilijk is om corrosie te vermijden en wetende dat dit fenomeen nog enige tijd * duurt voordat het tot het boren leidt, zou het interessant zijn om te weten of het mogelijk is om in te grijpen ** op het lage niveau van de ketel, want dan zou het, indien nodig, mogelijk zijn om een ​​stalen plaat op het defecte onderdeel opnieuw te lassen en zo deze kachel een nieuwe "jeugd" te geven. Ik heb het meerdere keren met succes zien oefenen.


Ahmed schreef:* Door de watertemperatuur hoog genoeg te houden, is het mogelijk om de corrosie aanzienlijk te vertragen; de installatie van thermostatische kranen aan uw radiatoren (niet allemaal!) zou deze temperatuur kunnen opvangen.

Ik begrijp het niet Hoe is de temperatuur nu hoog genoeg? Ik ben in ieder geval van plan om tenminste één radiator zonder kraan te hebben, om niet het risico te lopen dat alle radiatoren worden gesloten en het circuit oververhit raakt.

Ahmed schreef:** Indien nodig door de onderkant van de kachel af te snijden voor gemakkelijke toegang.

Ja, ik denk dat het haalbaar kan zijn. De ketel staat op de bodem van de haard, we kunnen zelfs bedenken dat hij buiten staat.
Dernière édition par lil de 26 / 02 / 18, 22: 39, 1 keer bewerkt.
0 x
lil
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/08/15, 00:48
x 1

Re: Recirculatie lus ketel ketel thermosiphon




par lil » 26/02/18, 22:38

lil schreef:Of twee thermovar?


Ik denk dat met twee thermovar het ene circuit voorrang heeft op het andere en dat een van de twee thermovar nooit zal openen ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 136-gasten