Kleine fruit- en groentendroger

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Kleine fruit- en groentendroger




par Grelinette » 25/11/17, 18:46

Hallo,

Een nieuw project in studie: een kleine groente- en fruitdroger.

Rondom mijn huis zijn er veel tuiniers die mijn paardenmest komen halen voor hun moestuin, en in ruil daarvoor bieden ze me soms wat groente en fruit aan van hun productie.

Onlangs hebben sommige tuinders me wat gedroogd fruit en groenten gegeven: tomaten, appels, dadelpruimen, pruimen, enz.
Sommigen hebben zonnedrogers gemaakt (er zijn verschillende onderwerpen over econologie over dit onderwerp), anderen gebruiken commerciële elektrische drogers: het resultaat is sappig, gedroogd fruit en groenten. :P
Sommigen doen experimenten en geven me fruit zonder me te vertellen wat het is, zodat ik kan raden... (Ik was er bijvoorbeeld van overtuigd dat de dunne plakjes gedroogde kaki appels waren!).

Zoals velen van jullie verwarm ik mezelf met een houtkachel die bijna 20 uur per dag werkt en ik vroeg me af of ik een kleine droger kon maken die ik gewoon op de houtkachel zou zetten met fruit en groenten in dunne plakjes gesneden.

Ik dacht aan een metalen doos zoals een vierkante koekjesdoos (afmeting 23 cm x 23 cm x 12 cm) waarin ik kleine roosterplankjes bevestig. De doos zou worden doorboord met kleine gaatjes om lucht te laten circuleren om het in dunne reepjes gesneden voedsel op de planken te drogen. (Misschien volstaan ​​eenvoudige roosters in planken zonder doos eromheen).

De productie zal niet industrieel zijn, maar wel interessante culinaire ervaringen mogelijk maken!
Fruitdroger met metalen kist.jpg
Fruitdroger met metalen doos.jpg (87.13 KiB) 13026 keer bekeken


Op het eerste gezicht lijkt het eenvoudig, goedkoop en snel te doen. Wat denk je ?

Heb jij nog ideeën en tips om dit droogrekje te maken voor op het verwarmingsfornuis (of op een boiler of radiator). (en bovendien zal het het huis parfumeren met een zoete geur van fruit of groenten! : Cheesy: )
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Kleine groente- en fruitdroger




par Ahmed » 25/11/17, 19:41

Fruit drogen is een uitstekende conserveringsmethode en daarom is dit droogrek een goed idee.
Naar mijn mening zijn gaten in het deksel voldoende, die in de zijwanden zijn nutteloos, zelfs schadelijk, omdat ze het schoorsteeneffect tegengaan. De doos zou ook efficiënter zijn als de basis trechtervormig was (piramidale stam*), om een ​​grotere stroom hete lucht op te vangen en deze rond het te drogen fruit te versnellen...

* Voor meer eenvoud van realisatie kunnen de 2 korte zijden in het verticale verlengde van de rest worden geplaatst, terwijl de 2 gevels aan de basis uitlopen. Kers (uitgedroogd!) op de taart, het verhoogt de stabiliteit van de droger en mogelijk ook de hoogte...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Kleine groente- en fruitdroger




par Lolounette » 25/11/17, 21:13

dan weet ik niet welke temperatuur de lucht boven je fornuis heeft?
omdat het doel is om te drogen en niet om te koken, komt in een droger normaal gesproken de temperatuur niet boven de 45º uit om de vitamines en de rest te behouden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Kleine groente- en fruitdroger




par Grelinette » 18/12/18, 19:01

Hier is een heel eenvoudige droger om te maken en het resultaat met de tomaten lijkt uitstekend!...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
marionet
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 13/07/20, 19:07

Re: Kleine groente- en fruitdroger




par marionet » 13/07/20, 19:10

Hallo !

Bravo voor dit geweldige model van kleine zonnedroger :)
Ik wil een geweldige website met jullie delen waarop ik een stage aangeboden kreeg om in 1 dag mijn eigen zonnedroger te maken.
https://www.les-sens-du-bois-ebenisterie.com/sechoirs-solaires
Echt geweldig, ik raad het 100% aan !!!!

MZ
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 122-gasten