Zonneoven voor kalk en stenen

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Sourdois
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 11/03/12, 20:19
Plaats: Ouagadougou

Zonneoven voor kalk en stenen




par Sourdois » 25/03/12, 18:44

Bonjour à tous,

Ik vertegenwoordig een vereniging in Burkina Faso die werkt aan bioklimatische habitats in de Sahel-omgeving. Als onderdeel van onze activiteiten moeten we een alternatief vinden voor het gebruik van hout voor de productie van kalk en de productie van gebakken bakstenen.

We zijn van plan om een ​​haalbaarheidsstudie te starten voor de bouw van een zonne-oven die geschikt is voor dit type productie (minimum 900°C).

We zijn op zoek naar alle vaardigheden en nuttige informatie om dit project te starten. (haalbaarheidsstudie uit te voeren in 2012).

dank,
0 x
RedGuff
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 07/05/08, 16:21
x 1

Spiegels.




par RedGuff » 25/03/12, 19:40

Goedemorgen.
Je hebt twee belangrijke manieren om de stralen te concentreren: lenzen (van Fresnel) en spiegels. Spiegels zijn goedkoper, sterker en gemakkelijker te hanteren.
0 x
Sourdois
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 11/03/12, 20:19
Plaats: Ouagadougou

Re: spiegels.




par Sourdois » 25/03/12, 20:04

RedGuff schreef:Goedemorgen.
Je hebt twee belangrijke manieren om de stralen te concentreren: lenzen (van Fresnel) en spiegels. Spiegels zijn goedkoper, sterker en gemakkelijker te hanteren.


Dank u voor het antwoord.
Ja, dit is de technologie waar we ons op richten. Wij zoeken contacten voor de uitvoering van de oven (technische en financiële studie, invoer van spiegels en benodigde apparatuur, technische opvolging van de bouw, opleidingen, enz.)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/03/12, 20:13

voor de limoen is het vrij eenvoudig omdat het voldoende is om te verwarmen, en als de te koken kalksteen in kleine stukjes is, is het vrij snel

de temperatuur hoeft niet te worden opgegeven

in grote kalkovens doet de steen er meer dan 24 uur over om door de hele oven te gaan, maar het zijn hele grote stenen, meer dan 20cm...kleinere stenen (1cm) worden in 1 uur gaar, ik heb dit ervaren met een kleine houtoven

het is dus mogelijk om gedurende de dag continu een goede hoeveelheid te koken

voor stenen zal het moeilijker zijn omdat de stenen heel geleidelijk moeten worden gebakken zonder plotselinge temperatuurschommelingen: het kan niet in één dag worden gebakken: je hebt dus een goed thermisch geïsoleerde oven nodig om 's nachts niet af te koelen, en het zal een batch maken in een week

om 's nachts niet af te koelen, heb je een enorme oven nodig: minstens honderden tonnen

om het kleiner te maken moet je redelijker zijn: oven die overdag door de zon wordt verwarmd en 's nachts door brandstof

als de zon de helft van de energie brengt, zal het goed zijn

maar wat is het huidige brandstofverbruik?

vergeet niet dat een goede tunneloven 10 keer minder verbruikt dan een archaïsche oven: ik heb het over een tunnel waar de stenen op karren naar voren bewegen zodat de hete gebakken stenen die eruit komen de warmte afgeven in de koude lucht die komt binnen om de haard te voeden

in Frankrijk zijn deze tunel-ovens erg groot, maar ik heb een trucje om ze kleiner te maken

helaas heeft het geen winstgevendheid in Frankrijk naast de grote tunnelovens van de huidige steenfabriek

het zou interessant zijn om in Afrika te bouwen
0 x
Sourdois
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 11/03/12, 20:19
Plaats: Ouagadougou




par Sourdois » 25/03/12, 20:45

Bedankt voor deze lange ontwikkeling.

Welke informatie heeft u nodig om verder te komen?

Kalk wordt al tientallen jaren geproduceerd met oude houtovens. Ik heb foto's van de huidige installaties. Ook kan ik u informeren over de actuele productie en het houtverbruik.

Dit project is van groot belang en zou verschillende partners moeten mobiliseren, waaronder internationale samenwerking.

Het project zal in april worden gepresenteerd om de haalbaarheidsstudie te starten.
De financiering van dit onderzoek is nog niet rond.

Als u geïnteresseerd bent in dit project, staan ​​wij open om uw technische en financiële voorstel te bestuderen.

Bien à vous,


chatelot16 schreef:voor de limoen is het vrij eenvoudig omdat het voldoende is om te verwarmen, en als de te koken kalksteen in kleine stukjes is, is het vrij snel

de temperatuur hoeft niet te worden opgegeven

in grote kalkovens doet de steen er meer dan 24 uur over om door de hele oven te gaan, maar het zijn hele grote stenen, meer dan 20cm...kleinere stenen (1cm) worden in 1 uur gaar, ik heb dit ervaren met een kleine houtoven

het is dus mogelijk om gedurende de dag continu een goede hoeveelheid te koken

voor stenen zal het moeilijker zijn omdat de stenen heel geleidelijk moeten worden gebakken zonder plotselinge temperatuurschommelingen: het kan niet in één dag worden gebakken: je hebt dus een goed thermisch geïsoleerde oven nodig om 's nachts niet af te koelen, en het zal een batch maken in een week

om 's nachts niet af te koelen, heb je een enorme oven nodig: minstens honderden tonnen

om het kleiner te maken moet je redelijker zijn: oven die overdag door de zon wordt verwarmd en 's nachts door brandstof

als de zon de helft van de energie brengt, zal het goed zijn

maar wat is het huidige brandstofverbruik?

vergeet niet dat een goede tunneloven 10 keer minder verbruikt dan een archaïsche oven: ik heb het over een tunnel waar de stenen op karren naar voren bewegen zodat de hete gebakken stenen die eruit komen de warmte afgeven in de koude lucht die komt binnen om de haard te voeden

in Frankrijk zijn deze tunel-ovens erg groot, maar ik heb een trucje om ze kleiner te maken

helaas heeft het geen winstgevendheid in Frankrijk naast de grote tunnelovens van de huidige steenfabriek

het zou interessant zijn om in Afrika te bouwen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 25/03/12, 21:18

Zou het niet interessant zijn om een ​​trapvloeistof te gebruiken?

Zoals fluoridezouten? Zoals in nucleair.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/03/12, 21:21

u kunt informatie geven over de oven die momenteel wordt gebruikt en vooral over het verbruik van hout en de productie van kalk (of baksteen)

het spiegeloppervlak kost duur en de hoeveelheid afval om ook een grote parabel te maken

het zonneproject verdient het om te worden bestudeerd, maar het is ook noodzakelijk om te overwegen vordert eenvoudiger

voor kalk: vervaardiging van houtskool door pyrolyse en continue kalkoven waar steenkool wordt verbrand vermengd met kalksteen om te koken: uitstekend thermisch rendement, verbruik 10 keer lager dan een afzonderlijke houtkachel

de productie van houtskool door pyrolyse produceert gas, methanol en aceton, in plaats van roken zoals overal gebeurt

de bouw van een houtpyrolyse-installatie vermindert niet alleen het houtverbruik in de kalkoven, maar vermindert ook de hoeveelheid hout die alle houtskoolgebruikers in Afrika nodig hebben!

het gebruik van houtskool wordt vaak bekritiseerd: het is echter de beste brandstof ... het is alleen de methode van vervaardiging (oud) archaïsch die slecht is

Ik vervang oud door archaïsch omdat de pyrolyse ook oud is: het werd die destillatie van het hout genoemd in 1850 toen het de geest van hout produceerde, oude naam van de te verbranden alcohol

in 1850 was deze methode niet rendabel voor de houtskool vanwege de hoge prijs van de benodigde apparatuur

vandaag is het materiaal goedkoper en wordt de energie duurder, het verandert alles

pyrolyse van hout wordt interresante ook zonne-methode: in plaats van het verspillen van een deel van het hout op te warmen het nog wordt verwarmd door de zon en we houden al het brandbare gas geproduceerd voor iets anders: bijvoorbeeld verwarmen van een oven baksteen 's nachts wanneer de zon naar beneden

het voordeel van het gas geproduceerd door de pyrolyse van hout is dat het kan worden opgeslagen om de oven continu te voeden

Ik heb 15 jaren geleden geprobeerd om dit soort houtskoolproductie in Frankrijk te beginnen ... maar onmogelijk om iets in Frankrijk te bouwen ... gevuld met voorschriften die de staart bijten

moeilijk te bouwen in Afrika of alles is duurder vanwege het gebrek aan alles
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/03/12, 21:30

Konijn schreef:Zou het niet interessant zijn om een ​​trapvloeistof te gebruiken?

Zoals fluoridezouten? Zoals in nucleair.


verschrikking en verrotting ... vermijd nutteloze rotzooi

als het nodig zou zijn om een ​​oven alleen in de zon te verwarmen en warmte op te slaan voor de nacht, zou ik er simpele grafietkroezen vol gietijzer in doen, die smelten bij ongeveer 1000°C in de zon en de warmte herstellen door te stollen 's nachts

maar ik geloof dat het nodig is om te beginnen met het maken van een kalkoven op zonne-energie, die van redelijke omvang kan zijn voordat je denkt aan een noodzakelijkerwijs enorme steenoven... en die ook een gietijzeren of bronsgieterij kan laten draaien!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 25/03/12, 22:43

Alle tips zijn chatelot16 om aandachtig te luisteren, te wegen, gezien de omvang en het belang van het project, in het bijzonder, te beginnen met eenvoudige tests met eenvoudige spiegels (zelfde plannen, 20 van 1m2 zijn 20KW op 1m2) kleine afmetingen dan verbeterd door goede thermische isolatie, warmteterugwinning tussen ingang en uitgang, met enorme besparingen die komt tussen de opwarming en bovendien warmte retentietest nacht hetgeen een enorm volume vuurvaste stenen wol of lava poeder met isolatie, met name door langzame thermische diffusie ongeveer 0,2m een ​​nacht 8 te 10h.

Alles hangt af van het gebruikte volume, maar vanaf een paar meter in diameter moeten we de nacht, het grootste deel van de temperatuur kunnen houden en dus een warme tijd van opwarmen of zelfs koken voor kalk of baksteen kunnen krijgen en veel kunnen besparen uitgaven.

Dus in een bal van enkele meters in diameter, geïsoleerd en met grondmuren of rotsen met een lage thermische geleidbaarheid (puimsteen, zand, enz.?) Ondersteunend in de 900 ° C moet het mogelijk zijn om door te gaan één nacht, het grootste deel van de hitte.

Dus de karakteristieke lengte van thermische diffusie gelooft de vierkantswortel van tijd :
http://fr.wikipedia.org/wiki/Diffusivit%C3%A9_thermique
http://fr.wikipedia.org/wiki/Conduction_thermique
voor klei thermische diffusiecoëfficiënt ongeveer 1mm2 / s voorziet nacht 10h zijn 36000s lengte 1xrac (36000) = 189mm en dus de warmte niet in de wand enkele veelvouden van deze lengte vallen,
Voor een grote hete tank gezet, bruut voor de nacht, in een grote kazemat in klei of bijna koude steen in het begin, zal de warmte alleen diffunderen op enkele veelvouden van deze lengte van 18,9cm.

Deze geanimeerde figuur toont dit vertragen, als een vierkantswortel van tijd, die het mogelijk maakt om een ​​groot deel van de warmte over een eindige tijd te behouden, door langzame diffusie van warmte en T, in een koude muur, abrupt in contact gebracht met de warm :
Beeld
Er is een verlies aan warmte en T als de verhouding van de thermische capaciteiten van het hete reservoir tot dat van de wand op de diffuse dikte ervan.
Alle basisvergelijkingen zijn ingeschakeld en de wikipedia-koppelingen in:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Conduction_thermique
Een zeer grote tank, quasi bol of kubieke cilinder 5m in diameter, behoudt dus het grootste deel van zijn temperatuur.


Het is vaak onbekend, maar laat zelfs toe om de hitte ondergronds te houden tussen zomer en winter zoals gerealiseerd bij www.dlsc.ca om de winter te verwarmen.

Zie op gogog alle theorieën en prestaties van zonneplanten met een vlakke spiegel met tracking of parabolisch.
Wat de T max beperkt is de infraroodstraling van het verwarmde oppervlak als T ^ 4, die daarom zeer sterk is bij 900 ° C, en daarom erg moeilijk te verkrijgen is (zeer rood tot wit oppervlak), waarvoor een groot aantal spiegels.
Basis voor deze straling helemaal niet zwart bij 900 ° C:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Corps_noir
en alle links in
http://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89nerg ... _thermique

Misschien is het ook beter om het te zien als een middel om het verbruik van hout of stookolie sterk te verminderen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/03/12, 23:26

de zonne-oven kan een stenen holte zijn met een klein ingangsgat in het brandpunt van een parabool: het is het gat dat in het brandpunt moet staan, niet het te verwarmen materiaal

het licht dat door het gat valt, divergeert een beetje voordat het de stenen in de oven verlicht, maar de warmte wordt niet verdeeld: de direct verlichte stenen raken oververhit en worden vernietigd, en de anderen wachten op hun beurt

in traditionele steenovens worden de vlammen rechtstreeks in de oven tussen de stenen gemaakt: het begint natuurlijk opnieuw ... en toch is er een zekere knowhow nodig om goed te ontwikkelen en bakstenen van goede kwaliteit te maken

goede isolatie is niet genoeg om het verbruik van een eenvoudige steenoven te verminderen: bij elke batch moet de hele dikte van de baksteen en isolatie afkoelen voordat je de gebakken stenen kunt invoeren en eruit halen...

lang geleden waren er de hofman-ovens: een grote ovale tunnel met deuren die een tiental kamers begrensden

een van de kamers is koud en je kunt de gebakken stenen eruit halen en de nieuwe erin leggen

dan openen we de deur die in verbinding staat met de volgende kamer waar de verbrandingsgassen binnenkomen die al zijn opgewarmd vanuit een andere kamer, en een opening naar de open haard: de rook wordt dus volledig gekoeld door over de koude stenen te gaan

de andere aangrenzende kamer bevat gebakken stenen: er wordt koude lucht naar toe gestuurd die opwarmt door de warmte terug te winnen van de gebakken stenen en de wanden van de tunnel

de lucht warmt op terwijl hij door steeds heter wordende kamers gaat voordat hij aankomt in de brandende kamer waar kolen door een gat in het plafond worden gegooid

en in de volgende kamer verhitten de verbrandingsgassen geleidelijk de stenen

dit is dus net als de tunneloven met de stenen die vooruitgaan, behalve dat er geen mechanisme is dat vooruitgaat: het is het vuur dat van kamer naar kamer gaat: het recupereert zowel de warmte die in de steen zit als de warmte die in de wand van de oven zit

in tegenstelling tot de tunneloven waar de stenen naar voren schuiven om geleidelijk de vuren te naderen, is het hier de positie van de brandende kamer die twee keer per dag met één kist vooruitgaat ... het duurt ongeveer een week

de hofman-oven is verdwenen omdat we weten hoe we ovens kunnen maken in lichtere materialen dan de oude vuurvaste stenen en het is voldoende om de warmte van de te bakken stenen terug te winnen
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 154-gasten