kasverwarming warmtebuffer

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

kasverwarming warmtebuffer




par cortejuan » 02/12/10, 23:29

Hallo,

Ik ben een nieuwkomer, gekke planten min of meer exotisch. Ik heb twee kassen, een oude (30-jaren) conventioneel verwarmd (elektriciteit en gas) en een nieuwe die ik wil verwarmen dankzij een externe waterreserve van 2000 liters die perfect geïsoleerd zijn. Het wordt in de kas aangesloten op een radiator voor auto's en de ventilator werkt continu via een centrale verwarmingspomp. Geassocieerd met een watervoorraad 800-liters begraven in de kas, moet deze set het elektriciteitsverbruik beperken tijdens de zeer koude nachtelijke perioden en de lucht koelen tijdens zonnige perioden.

Ik begon de posts te lezen over de faseverandering die me al verleid had tijdens de bouw van de eerste kas, maar ik heb de zeldzame vogel nog niet gevonden: een heel goedkoop product "kleine" chemische stof en kantelen op 10 graden (koude kas).

In feite probeer ik een passieve energieserreur te krijgen door het maximale aantal dagelijkse calorieën (en grotendeels schadelijk in de winter) vast te leggen om ze 's nachts te herstellen.

Ik wacht op je advies en opmerkingen.

Hartelijk
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 03/12/10, 01:36

Welk broeikasvolume of afmetingen, in principe niet te groot, hun isolatie, verleden verwarmingsverbruik oud laten we de ideeën oplossen ??

Hebt u de warmte gemeten die is opgeslagen in uw 2m3- of 0,8m34-ballon in vergelijking met de extreme behoeften van elke kas die altijd op meer dan 10 ° C moet blijven?
De ballon is perfect geïsoleerd (welke dikte en duur) voor een nacht en een dag, maar niet veel meer.

De ideale oplossing is de zonne-energie met belangrijke thermische buffer zoals onder de aarde, die van grote afmeting het mogelijk maakt om de hitte van de zomer voor de winter te houden !!
Voorbeeld dat werkt in Canada:
http://www.dlsc.ca/borehole.htm
http://www.dlsc.ca/index.htm
andere:
http://www.icax.co.uk/alternative_energy.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Seasonal_thermal_storage
http://www.icax.co.uk/articles.html
https://www.econologie.com/forums/post183841.html#183841

De moeilijkheid voor een huis is om een ​​kachel te hebben boven 20 ° C.
Terwijl je voor je kas minstens 10 ° C wilt hebben en de aarde dieper dan 2m diepte heeft een temperatuur die gelijk is aan het jaargemiddelde van 10 to13 ° C omdat het de hitte van de zomer op het oppervlak opslaat om het te verliezen op de wintermaanden !!
Dus een ondergrondse warmtewisselaar zorgt in de winter voor minstens 12 ° C, maar het enige probleem van de Canadese bron is de grootte om de nodige energie te leveren aan de winter en de kou in de zomer, zonder dat de aarde te koud wordt in de winter en te warm in de zomer.

Voor een kas is het een stuk minder, vooral bij zonnewarmte van de kas en de aarde daaronder, dus overtollige hitte in de zomer- en herfstbron.
Een m3 aardeopslag van ongeveer 1000KJ / ° C en daarom uw energiebehoeften verminderd met de zonne-ingang in de winter, het volume van de aarde die in de zomer moet worden verwarmd voor de winter, evenals het oppervlak van thermische sensoren in de zomer met de kas die is er een.
De behoeften zijn erg afhankelijk van jouw omgeving en de hoogte !!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 03/12/10, 01:51

Lees ook en vraag naar zijn praktische ervaring cuicui erg handig:
https://www.econologie.com/forums/post179142.html#179142
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 03/12/10, 11:08

Ouderwetse kassen hadden vaak op de hoogte concrete werkbladen: thermische inertie.

De sproeivijvers waren binnen: het gematigde water voor de planten en diende opnieuw als thermisch vliegwiel ...

Tot zover de verplichtingen.

Vandaag vervangen metaal en plastic dat allemaal ....

Ik ben ook een fan van planten die mijn hele huis rommelig maken; Ik denk aan een koude kas: regenwatertank onder begraven maar zonder isolatie: "gedeporteerde" inertie; leunen op een betonnen muur en / waar omgekeerde agglomeraten gevuld met zand en / of moddersteen gestabiliseerd op de noordkant ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 03/12/10, 11:30

Als u voldoende ruimte heeft: een grote hoeveelheid water in de kas en in een container die bestand is tegen vorst vormt een passieve radiator "vorstvrij" bijna gratis ...

Rond 0 ° C, krijg je de latente warmte van deze tank gratis terug.

Maar ik weet niet of dat is wat jou interesseert ...
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 03/12/10, 16:35

Bonjour à tous,

bedankt voor je antwoorden en advies.

Hier zijn enkele technische gegevens:

Mijn kas is een aluminium profiel (door mij geschilderd) 4 veiligheidsglas mm dik. Het vloeroppervlak is 15 m2 en het volume is 32m3. Vraag winter isolatie, het is volledig bekleed met plastic bubble 2 cm van de muur gehouden. Het wordt momenteel verwarmd met elektriciteit en / of gas en olie.

Mijn thermisch opslagsysteem is samengesteld uit twee IBC-tanks van 1000-liters die elk met elkaar zijn verbonden. Water dat de ene uitgaande door de andere binnengaat. Ze komen bij 2,5 m uit de kas, leunend tegen een muur. Ze worden geplaatst op een betonnen plaat bedekt met polystyreen met hoge dichtheid, zelf bedekt met een antiponsmateriaal (waarschijnlijk een lichte betonnen dekvloer). Alles wordt volledig geïsoleerd met polystyreenvellen van hoge dichtheid (10cm minidikte). Om deze gruwel te verbergen, zullen allen gekleed zijn in hout en een huisje nabootsen.
Binnen in de kas zal daarom een ​​hoogte-aluminium radiator in de auto worden gecombineerd met twee ventilatoren met verschillende vermogens. Deze laten toe om daguitwisselingen te onderscheiden (noodzakelijk snelle, krachtige ventilator) van nachtelijke uitwisselingen (langzamere, minder krachtige ventilator).

Een circulatiepomp voor de centrale verwarming zorgt voor het transport van calorieën.

Omdat de kas zich gedraagt ​​als een uitstekende zonnecollector (de aarde bevindt zich in de grond), hoop ik op een heldere dag in de winter tot 30 graden op te lopen voor een buitentemperatuur van 0 graden gedurende twee of drie uur per dag (gegevens gisteren geverifieerd) .

Dus om minder optimistisch te zijn, schat ik dat als de gemiddelde temperatuur in de kas 10 graden is, de werking van de zon de lucht soepel kan laten stijgen tot 20 graden per dag niet te bedekt (vandaag geweigerd) of de gradenversterking is 10 (-2 uit + 8 in) zonder verwarming).

Maar dan op basis van een gat 10 graden binnen / buiten, het geeft me voor mijn 2000 liter water, 23 kWh energie te verdelen tijdens de nacht.

Zelfs door deze energie door twee te delen, verzekert het me, zo niet om op 10-graden te blijven, tenminste om de nacht niet te bevriezen. Ik zou daarom de klimatologische omstandigheden van de mediterrane strook moeten reproduceren (regio Menton).

De must is om te associëren met waterfase-wijzigingsmaterialen zoals aangegeven in de thread over het gebruik van palmolie. Wat dit onderwerp betreft, heeft niemand de emulgering van de olie in het water genoemd om een ​​nieuw materiaal te creëren, een faseverandering (misschien) anders, tenzij ik het niet goed heb gelezen. Om verder te gaan, waarom zou je verzeping niet gebruiken om de CC van water nog iets te verhogen?

Mijn regio is de Franche-Comté, die in de winter erg koud is, maar vaak erg zonnig (half continentaal klimaat aan de rand van het Rhônedal).


Hartelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 03/12/10, 16:46

cortejuan schreef:Maar dan op basis van een gat 10 graden binnen / buiten, het geeft me voor mijn 2000 liter water, 23 kWh energie te verdelen tijdens de nacht.
Als je de kas gebruikt om het water te verwarmen, koel je de kas ...
Dus de temperatuur van het water in de tanks zal de temperatuur niet bereiken die de kas zou hebben bereikt zonder het gebruik van het systeem.

Met andere woorden, om 23kWh gedurende de dag in uw kas te kunnen verzamelen, is dat zonder het bemonsteringssysteem de temperatuur veel hoger zou zijn.

Uiteindelijk zal de opgeslagen energie in de tanks waarschijnlijk veel lager zijn dan je verwacht :?

Ik vind net als anderen voor mij dat het een zeer complex systeem is om uiteindelijk de thermische traagheid van de kas te vergroten ...
Door "simpel" een tank van 1000 liter water op de bodem van de kas te zetten, bereikt u waarschijnlijk ongeveer hetzelfde resultaat ...
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 03/12/10, 17:16

bedankt voor het antwoord,

Wat betreft de reserve, ik heb al (850 liter) en zonder wisselaarsysteem (radiator + circulatie) werkt het niet, ik heb het net meegemaakt. Een stroomstoring om de verwarming in mijn twee kassen te verwijderen, de buitentemperatuur was -8 en 's morgens wakker worden in de kas uitgerust met de reserve, het was -2 graden. In de aangrenzende kas zonder watertoevoer was het resultaat precies hetzelfde (-2 in de kas).

Met betrekking tot uw punt is goed en kwaad ... Inderdaad, zal de temperatuur dalen (dit is ook bedoeld om hittestress te voorkomen), maar het thermisch rendement van de kas zal aanzienlijk stijgen, want als de lucht in de De broeikas staat op 30 graden, terwijl buiten het nul graden is, de verliezen zijn aanzienlijk (anders bleek het als in een goede sensor bij 70 graden of meer). Dus als ik de calorieën vastleg wanneer ze worden gegenereerd, zal de temperatuur dalen, waardoor de thermische efficiëntie van de kas toeneemt.

Eindelijk heel eenvoudig, ik heb geen toegang met een schop in mijn tuin, dus het begraven reservaat was gepland onder de kas, maar mijn nieren zeiden nee ...

Hartelijk
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 05/12/10, 19:46

water dat niets kost.

Water kost de tank en de grond kost alleen maar om te roeren, goede oefening schop voor de gezondheid als je regelmatig traint.
anderszins als de aarde diep is, is het mogelijk om gaten met een massa te boren, een boormachine of een draagbare molen om daar buizen van koperen warmtewisselaars te laten draaien (om terug te gaan in een buis van beschermend staal), zelfs een paar meter, of zelfs een ondiepe diepte (50cm), die de aarde 15m2 kan verwarmen en gemalen m3 hieronder (ook 50 cm zijn 7m3 vrijhouden) zonder roeren (enkele gaten per m2 (gemakkelijk als de grond een goede akkergrond is (diepe alluviale grond) waar men gemakkelijk een ijzeren pijp met de hand kan duwen met een massa 1m diepte.
Een warmtewisselaar (gerecupereerde buizen of oude huis- of autoradiatoren) in de kas en een kleine fotovoltaïsche circulatiepomp die in de aardingsbuizen circuleert, maakt het mogelijk de aarde te verwarmen wanneer de kas te heet is om deze warmte zelfs maanden later terug te winnen als de buizen naar meer dan xNUMXm diepte gaan (en minstens een week naar 1cm).
Bovendien zullen de tropische planten hun wortels altijd warmer hebben dan 13 ° C, zoals in tropische regio's, omdat ze anders in de winter zelfs tot die van de regio 10 ° C zullen uitstijgen.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 05/12/10, 19:47

in de winter, in het continentale gebied, kan de temperatuur snel stijgen tot 30-graden of meer, wat vooral schadelijk is voor overwinterende planten, dus we moeten deze energie snel elimineren en het water leek me door zijn thermische geleidbaarheid en zijn capaciteit, efficiënter dan de grond.

Beide, water en bodem zijn complementair, alles hangt af van de installatie en het systeem van wisselaars in de grond.
Het geïsoleerde water is natuurlijk een paar dagen (dag voor de nacht) maar houd de enorme overtollige hitte van de zomer voor de winter, moet gebruiken een langzame diffusie van de grond niet meer dan 3m diffusielengte op 4, 6 maanden tot een jaar op te slaan in grote volumes in de diepte.
We moeten heel ander spel energieën in de zomer te berekenen (10 om 15KW op 15m2 kas met zon) en winter (5 om 10 keer minder ????).
.
(Diffusion lengte varieert als de vierkantswortel van de tijd, ofwel 4 maanden dan het dubbele van dat in een maand en in een maand dan 5,5 keer dat in een dag en 3 120 maanden of dagen die lengte is slechts 11 keer dat in één dag, van 15 tot 30cm tot 1,7 tot 3m ongeveer op de grond)
http://fr.wikipedia.org/wiki/Diffusivit%C3%A9_thermique
max info in het Duits
http://de.wikipedia.org/wiki/Temperatur ... %A4higkeit
Dus als de aarde los is met de mogelijkheid om verticale buizen met een massa te besturen, is het interessant om deze zo veel mogelijk op toegankelijke diepte en tegen een zeer lage prijs te verwarmen, omdat deze warmte die in de zomer wordt teruggewonnen door natuurlijke airconditioning uit de grond zal zijn in de vroege winter zacht gemaakt (zo niet dieper) voor helemaal niets.

De geïmmobiliseerde luchtisolatoren (wol, polystyreen, enz.) Zijn slechts goed voor een paar dagen, omdat hun verspreidingsvermogen snel is en de noodzakelijke dikte wordt verondersteld de tijd te zijn en niet de vierkantswortel van deze tijd en de aarde. beter houdt deze warmte op langere tijden voor veel minder duur.

De meest effectieve isolatie is een composiet van afwisselende lagen van lichtisolator (lucht) en aarde (of water) die associëren een lage thermische condutivité een hoge warmtecapaciteit van de thermische diffusiviteit de laagst mogelijke (geleidbaarheidsverhouding van totale capaciteit) verlagen en de diffusiviteit van het composiet zullen 4xdiffusivité aarde vermenigvuldigd met Kair / Kterre (K condutivite thermisque zijn ) 4 naar 5 keer lager en zo we gaan van 3m naar 1 m of 0,75m dikte van deze optimale isolatie op de lange termijn om de zomer op de winter te houden als het volume van de tank veel groter is dan die van de aarde in de composietisolatie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_diffusivity
http://fr.wikipedia.org/wiki/Diffusivit%C3%A9_thermique
http://de.wikipedia.org/wiki/Temperatur ... %A4higkeit
http://fr.wikipedia.org/wiki/Conductivi ... _thermique
Dus met optimale isolatiedikte 1m max alternerende lagen (1 3 tot cm) lucht wol en geïmmobiliseerd water kan de warmte blijven 4 maanden in grote zwembadreactor containers.
Maar met veel minder werk, gebruik net zo goed de aarde alleen met aarden gaten en een dikte van spontane aardingsisolatie van 3 m in plaats van 1m.


Voor de circulatiepomp hangt alles af van de kracht en de benodigde stroming, maar ook een combinatie van beide is optimaal, omdat met de zon wordt bespaard en zonder zon de warmte kan herwinnen die ontoegankelijk is zonder elektriciteit.
Het kan geleidelijk worden gemonteerd, elektrische verwarming en als alles goed werkt, voeg dan zonne-energie toe.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 150-gasten