Duizenden zonnepanelen

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Canares
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 26/11/08, 11:14

Duizenden zonnepanelen




par Canares » 13/01/09, 15:45

Portugal heeft zojuist een zonne-energiecentrale aangeschaft die werkt op duizenden zonnepanelen. het heeft een totaal vermogen van ruim 46 MW. Onze grootste fabriek (in Narbonne) heeft een vermogen van 7MW. Zouden we niet te laat komen?
http://www.developpementdurable.com/env ... gaise.html
:schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: duizenden zonnepanelen




par Did67 » 13/01/09, 16:36

canares schreef:Zouden we niet te laat zijn?


Waarom “een beetje”???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6

Re: duizenden zonnepanelen




par Cuicui » 13/01/09, 16:41

canares schreef:Zouden we niet te laat zijn?

Wat heeft het voor zin om ‘centrale’ stations te maken als iedereen thuis PPV’s kan hebben?
0 x
Olivier22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 178
Inschrijving: 06/11/08, 16:41
Plaats: 35 / 22
x 6




par Olivier22 » 13/01/09, 17:08

Fotovoltaïsche zonne-energie heeft nog steeds aanzienlijke nadelen: efficiëntie, vervuiling tijdens de productie, problemen bij de verwerking van gebruikte panelen (hoewel dit momenteel wordt verbeterd, zie de link naast het artikel)
Voor grootschalige installaties geef ik de voorkeur aan het concept van thermische zonne-energie, waarbij gebruik wordt gemaakt van minder vervuilende technologieën.
Zoals bijvoorbeeld bij de ‘plataforma solar’ in Almeria (Spanje), het grootste zonnecomplex van Europa: hier een enkele concentrator op een toren (het is niet de enige in het complex):
Beeld
Ik hou van dit soort foto's waarmee je kunt visualiseren in welke mate we de kracht van de straling kunnen concentreren!

Of bij de Kramer Junction Power Plant, VS, met een totaal vermogen van 150 MW
Beeld
(hier geen enkele concentrator maar alleen parabolische spiegels die de stralen concentreren op buizen waarin olie circuleert en door de hele energiecentrale lopen)

Ik weet niet of deze technologie meer of minder veeleisend is in termen van oppervlakte en kosten dan fotovoltaïsche zonne-energie, maar in ieder geval is het rendement per eenheid beter en is de slijtage totaal anders dan die van fotovoltaïsche panelen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 13/01/09, 17:22

Olivier22 schreef:Ik geef de voorkeur aan het concept van thermische zonne-energie, waarbij gebruik wordt gemaakt van minder vervuilende technologieën. in ieder geval is het rendement per eenheid beter en is de slijtage totaal anders dan die van fotovoltaïsche panelen.

Zeker.
Ik neem aan dat de warmte wordt gebruikt om de stoomturbine (of Stirling)-alternator te verwarmen?
En bedankt voor de mooie foto's. :P
0 x
Olivier22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 178
Inschrijving: 06/11/08, 16:41
Plaats: 35 / 22
x 6




par Olivier22 » 13/01/09, 19:41

Ja, dat is het, het is net als een normale thermische energiecentrale, behalve dat het primaire circuit, in plaats van te worden verwarmd door een brander of een kernreactor, wordt verwarmd door de zon

Solar+stirling bestaat ook, bijvoorbeeld in Odeillo in Frankrijk:
Beeld
(Ik zou je de link willen geven naar de persoonlijke pagina waar de afbeelding vandaan komt, maar ik kan deze niet isoleren?! Vreemd. "solar+odeillo+stirling" op Google...)

Voor degenen die zonne-energie goed kennen: is 9,8 kW interessant voor 56m²?
Sowieso volgt de schotel (net als concentrerende spiegels) overdag de zon, waardoor hij te allen tijde het maximale oogst.
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38

Re: duizenden zonnepanelen




par Elec » 13/01/09, 19:48

Did67 schreef:
canares schreef:Zouden we niet te laat zijn?


Waarom “een beetje”???


Dood lachend : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 13/01/09, 22:54

Een idee hebben van waar we het beste in zijn op het gebied van zonne-energie (PV) zou interessant zijn...

Heeft iemand cijfers? vermogen/eenheid

eenheid prijs

gemiddelde opbrengst???

dank u :P
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 16/01/09, 15:20

Olivier22 schreef:Ja, dat is het, het is net als een normale thermische energiecentrale, behalve dat het primaire circuit, in plaats van te worden verwarmd door een brander of een kernreactor, wordt verwarmd door de zon

Solar+stirling bestaat ook, bijvoorbeeld in Odeillo in Frankrijk:

Voor degenen die zonne-energie goed kennen: is 9,8 kW interessant voor 56m²?
Sowieso volgt de schotel (net als concentrerende spiegels) overdag de zon, waardoor hij te allen tijde het maximale oogst.

Ik heb de installatie in de zomer van 2004, een paar dagen na de inbedrijfstelling, ter plaatse bezocht. De middagzon stond erg hoog en de spiegel bijna horizontaal.

Beeld

Het is erg mooi en zeer indrukwekkend op technisch vlak, maar op optisch en mechanisch vlak geen vooruitgang sinds Archimedes en zijn vurige spiegels (AMHA). Aan de andere kant is het zeker interessant om de grenzen van dit soort installaties te laten zien.

Het systeem is bijzonder luidruchtig, het geluid is ongeveer hetzelfde, zo luid en onaangenaam, als dat van oude jackhammer-compressoren. Ik weet niet of we een oplossing hebben gevonden, want het moet niet eenvoudig zijn om de sensor geluiddicht te maken : Cry: .
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 16/01/09, 15:29

Prachtige foto!!! Goed gedaan Leeuw!

“Interessant” dit geluidsprobleem...

Wat is de oorsprong hiervan? De zonnetracker of hoe Stirling werkt?

Wat is de koude bron van striling? Een meer? Een stroom?

Hier is een video die we afgelopen juni op de EnR-beurs in Parijs hebben gemaakt over de SunMachine Stirling: http://fr.youtube.com/watch?v=IjvP3FJXVYI

Voor degenen die zonne-energie goed kennen: is 9,8 kW interessant voor 56m²?


Dit maakt een maximale opbrengst van 9.8 / (56 * 1.2) = 14,6%...

Maar de juiste vraag zou eerder zijn: 9.8 kW voor €X.000?
De SunMachine kost ongeveer €30...voor...000 kW...

Ik zou graag een jaarlijkse elektrische productiviteitscurve zien voor een Stirling op zonne-energie vergeleken met een PV-paneel.

Stirling produceert alleen directe straling, PV kan diffuse straling gebruiken...

ps: Ik vind de houten schuur erachter leuk! Het contrasteert :)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 215-gasten