Prijs van een zonnepaneel: evolutie van de fotovoltaïsche Wp (piek Watt) kosten

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Prijs van een zonnepaneel: evolutie van de fotovoltaïsche Wp (piek Watt) kosten




par Christophe » 10/06/08, 12:43

Het document dateert uit 1999, bijgewerkt in 2006, maar momenteel zijn we in 2008 VEEL van 2 € Wp alleen voor het paneel (gepland).

Beeld
Beeld

Details voor een installatie uit 2003:

Investeringskosten opgesteld vermogen in 2003 (kleine installaties):
- PV-modules alleen: 3 €/Wp in grote series
(daling naar € 1,6/Wp gepland voor 2010)
- installatie: € 1,5/Wp
- omvormer: 1,5 tot 0,8 €/Wp (500 W tot 5 kW)
- opslag op batterijen: 3 tot 6 €/Wp afhankelijk van opgeslagen energie
(ongeveer € 0,15/Wh dus € 3/W gelijk aan 20 uur bij Pmax)

Totaal zonder batterij: < 6€/Wp


Om een ​​orde van grootte van vergelijking te hebben: een kleine generator van 1kW (nu te vinden in alle brico) kost minder dan 150€, d.w.z. een kost per Wc van 150/1000 = 0,15€/Wc...Ik wed dat zonder subsidies de kosten van kWh PV slechter zijn dan de kosten van deze generator...zelfs met benzine van 1,5€...
Dernière édition par Christophe de 05 / 10 / 08, 11: 04, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/06/08, 22:12

Jij lacht ! Probeer gewoon de PV te vinden tegen groothandelsprijs onder de 3,7 euro per wattpiek te zien! Hieraan moet de omvormer worden toegevoegd: kijk op internet hoeveel een SMA Sunny Boy 2100 bijvoorbeeld kost, het is een middelgroot formaat. Daarbij komen nog de arbeidskosten (erg duur op het dak, veel tijdverspilling bij het installeren van veiligheidsuitrustingen en tijdens douches), de groene meter, bescherming, speciale anti-UV-kabels en acceptatie door een erkende instantie.
In feite is de geadverteerde prijs belachelijk laag en zou alleen moeten worden bereikt voor apparatuur met een laag rendement op platte daken (waar je niet veel tijd moet verspillen aan het demonteren van de pannen, of erger nog, de leien).
Hoe dan ook, interessant bij Econo is hun warmteopslagsysteem onder de dekvloer op "relatief hoge" temperatuur (15°), gecombineerd met vloerverwarming en een warmtepomp die, in deze omstandigheden werkt met goede efficiëntie.

In China is het mogelijk om per hele container te kopen (250.000 euro door vooraf te betalen aan 2,9 per Wattpiek, maar deze niet-goedgekeurde panelen kunnen niet het voorwerp uitmaken van bonussen, belastingverminderingen, ontvangst door een erkende organisatie, enz...

Wat betreft de deadlines... het is een ander verhaal: reken maanden uit voor 240 piekwatt, een paar weken voor 160... . Het is de wet van vraag en aanbod.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 13/06/08, 23:15

1) Ik ben het niet die de curve heeft gemaakt he... en ik lach niet, integendeel, ik huil in plaats daarvan... cf 3)

2) Je opmerking bevestigt wat we dachten: er is een koppeling met olie...

3) Kent u de zonneparadox? Vroeger was het duur omdat er geen vraag was, nu is het duur omdat er vraag is (en subsidies).

We geven niets om onszelf ja...

Zo wordt uw PV te veel belast en nooit rendabel zonder de hulp van uw buren te behouden! Ik ga mezelf een beetje maken zonne berg voor 100€! :D : Mrgreen:

ps: je groothandelsprijzen zijn in $ huh?
0 x
georges100
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 338
Inschrijving: 25/05/08, 16:51
x 1




par georges100 » 13/06/08, 23:22

christopher je bent moe :D
je hebt niet eens gemerkt dat een pro je bevestigde dat de bonussen de prijzen verhoogden : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 13/06/08, 23:34

Ik weet niet of Elephant je opmerking zal waarderen : Mrgreen:
0 x
georges100
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 338
Inschrijving: 25/05/08, 16:51
x 1




par georges100 » 13/06/08, 23:45

in het deeg blijven....
laatst kwamen ze op het nieuws tussenbeide een reclamebordfabrikant die "op de oliecrisis aan het surfen was" (uitdrukking van de journalist)

hij had het over uitzonderlijke groei, investeringen in productiviteitswinst enz....
maar lagere prijzen veroorzaakt door het masee-effect die plaat : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 14/06/08, 10:47

Olifant, je zult dit lezen: https://www.econologie.com/forums/equivalenc ... t5501.html

Voor exponentiële groei, hoeveel zonne-installateurs en fabrikanten gingen failliet in de jaren 80 toen de olieprijs daalde? Antwoord: een max...

Dus deze journalistieke speculaties...

Bovendien stagneert de groei van zonnewarmte in Duitsland... ja...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 15/06/08, 16:28

Er zijn zelfs bonussen omdat staten 9% van hun energie-investeringen moeten besteden aan hernieuwbare energiebronnen. In België wordt deze verplichting doorberekend aan elektriciteitsdistributeurs die hun klanten betalen om zonne- of windenergie te produceren, om geen boetes te betalen, via groenestroomcertificaten.

In België zijn het immers nog steeds de groenestroomcertificaten die zich terugbetalen en de staatspremies die zich het snelst terugbetalen (3500 + 3440 euro + nog eens 3440 als de operatie over twee jaar wordt uitgevoerd), d.w.z. 10500 euro van de 25 tot 30.000 euro die de installatie over 30 jaar "terugverdient".

Christophe: nee, de prijzen zijn in euro's.

en waar heb je gezien dat ik zei dat de prijzen gekoppeld waren aan de olieprijs? Maar anderzijds houden we in onze afschrijvingstabellen rekening met een waarschijnlijke evolutie van de prijs van kWh.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 15/06/08, 17:37

Christophe schreef:Olifant, je zult dit lezen: https://www.econologie.com/forums/equivalenc ... t5501.html

Voor exponentiële groei, hoeveel installateurs en solar maker failliet ging in de jaren 80 toen de olieprijs kelderde? Antwoord: een max...
.

Er is er minstens één die niet failliet gaat! die waarvan Total 50% bezit : Cheesy: : Cheesy: (het is geen grap)
Een Belgisch bedrijf waarvan ik de naam ben vergeten.
0 x
georges100
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 338
Inschrijving: 25/05/08, 16:51
x 1




par georges100 » 15/06/08, 17:41

dat verklaart waarom sarko de ontwikkeling van nieuwe energiebronnen in totaal wil toevertrouwen : Mrgreen: ervaring hebben : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 145-gasten