Geen plaats voor klimaat in het onderwijs

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
jozef herm
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 09/09/22, 10:38
x 3

Geen plaats voor klimaat in het onderwijs




par jozef herm » 09/09/22, 11:29

Hallo Ecologische gemeenschap,

Tegenwoordig praten traditionele business schools niet over klimaatverandering, noch over de fysieke grenzen van de wereld waarin de economie zou moeten passen.
We weten echter dat er nog steeds te veel CO2 wordt uitgestoten, dat Europa structureel al een gebrek aan energie heeft(1).
Wij zijn van mening dat het tijd is om deze limieten te integreren in de manier waarop klassiek management wordt onderwezen en bedrijven en publieke organisaties te helpen hun bedrijfsmodellen te herzien om ze efficiënter met hulpbronnen te maken en minder bedreigend voor het klimaat.

Helaas worden het klimaat en de beperkte middelen niet genoemd in 89% van de cursussen (niet-keuzevakken) en zelfs als ze dat wel zijn, worden deze onderwerpen vaak overstemd aan het einde van de cursus (66% aan het einde van de masteropleiding) ) (2)
6 toonaangevende business schools in Europa merken ook op in een artikel gepubliceerd door harvard BR dat "business schools te laat zijn om klimaatverandering op te merken, en ook om te reageren op deze urgente en existentiële" (3)

Dus kwamen we op het idee om KLIMA School te creëren, de nieuwe business school die de zakelijke leer van een business school inkapselt binnen de fysieke grenzen van de moderne wereld. Het moet het mogelijk maken om de managers van morgen te trainen om de economie koolstofarm te maken en nuchterder te zijn, om het beter te doen door het klimaat en de schaarste aan hulpbronnen te integreren in hun besluitvormingssoftware. (4)

https://www.klimaschool.com/

Wat vind je van deze observatie en van ons project?

ps: we zijn continu op zoek naar sprekers, docenten, sprekers, partners om onze studenten mee te nemen op stage of werkstudie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

bronnen:
1) https://theshiftproject.org/wp-content/ ... NTHESE.pdf
(2) https://theshiftproject.org/mobiliser-l ... le-climat/
(3) https://hbr.org/2022/02/business-school ... ate-crisis
(4) https://www.klimaschool.com/

graduation-g6f5e823d3_1280.jpg
afstuderen-g6f5e823d3_1280.jpg (106.56 KiB) 1625 keer bekeken
2 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Geen plaats voor klimaat in het onderwijs




par humus » 09/09/22, 12:12

Leuke bedoeling.
Slechts één vraag, is het probleemkapitalisme, dat in wezen groeit, niet in een eindige wereld?
Moeten we daarom geen economie leren waarin groei niet de alfa en de omega is, moeten we niet het duurzame versus het winstgevende leren?
Iets aanleren door binnen het kader van het kapitalisme te blijven heeft weinig zin zolang het kader niet verandert?
Het probleem is het frame, toch?


PS ik heb de links nog niet bekeken ik ga eten, sorry als ik het volgende typ : Wink:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Geen plaats voor klimaat in het onderwijs




par Christophe » 09/09/22, 12:15

Precies, en als je naar het hoger onderwijs gaat, is het om meer te verdienen tijdens je leven... met alles wat dat inhoudt achter...

Oh wat een paradox...
1 x
jozef herm
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 09/09/22, 10:38
x 3

Re: Geen plaats voor klimaat in het onderwijs




par jozef herm » 09/09/22, 12:58

Hallo Humus en Christophe,

Bedankt voor je reacties.
Uit gegevens van de Wereldbank blijkt dat de CO90-uitstoot van de USSR alleen toenam tussen het einde van de oorlog en de ineenstorting ervan in de jaren XNUMX. (bron: https://perspective.usherbrooke.ca/bila ... TM.CO2E.KT)
Om de vraag te beantwoorden: het distributiemodel van de geproduceerde rijkdom lijkt daarom niet ter discussie te staan, maar eerder de extractivistische en koolstof-uitstotende aard van de activiteiten van de mensheid. De mensheid die de naderende planetaire fysieke limieten onder ogen moet zien.

Wat betreft duurzaam versus winstgevend, zoals bij elke structurele verandering, zouden er winnaars en verliezers moeten zijn, in een algemeen recessieve context.
We kunnen ons dan ook goed voorstellen dat de fabrikanten en apparatenbouwers van fietsen of treinen/trams de kers op de taart krijgen na een eeuw lang te slim af te zijn geweest door autofabrikanten. De toekomst zal het leren.

Waar we van overtuigd zijn, is dat, gezien de omvang van de komende veranderingen, het noodzakelijk is om gekwalificeerd, bekwaam personeel te hebben dat is opgeleid in de problemen om te kunnen handelen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Geen plaats voor klimaat in het onderwijs




par Christophe » 09/09/22, 14:13

Hallo Joseph

joseph herm schreef:Uit gegevens van de Wereldbank blijkt dat de CO90-uitstoot van de USSR alleen toenam tussen het einde van de oorlog en de ineenstorting ervan in de jaren XNUMX. (bron: https://perspective.usherbrooke.ca/bila ... TM.CO2E.KT)


Ja, dat is zeker, communisme was niet synoniem met verval!!

Maar vergeleken met de VS? Hoe zit het met? Per hoofd van de bevolking en per BBP?
0 x
jozef herm
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 09/09/22, 10:38
x 3

Re: Geen plaats voor klimaat in het onderwijs




par jozef herm » 09/09/22, 15:37

Beste Christophe,

Bedankt voor je vragen,
Ik raad de site aan https://ourworldindata.org/co2-emissions
die heel goed samenvat met nauwkeurige infographics die de emissies nagaan per geografisch gebied en per inwoners door de geschiedenis heen.
U leest daar dat inderdaad, voor de VS de uitstoot hoger is dan de globale cumulatieve, per jaar en ook per inwoner.
Wat betreft de uitstoot per eenheid BBP en per land weet ik het niet zeker. Op mondiaal niveau is de koolstofintensiteit van elke eenheid van het BBP echter niet zo veel gedaald, aangezien de koolstofintensiteit van een eenheid energie stabiel is gebleven en de energie-intensiteit van een eenheid van het BBP in 10 jaar met slechts 18% is afgenomen. jaar.


bron: https://drive.google.com/drive/folders/ ... 7CbHbDH1tw
1 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Geen plaats voor klimaat in het onderwijs




par humus » 09/09/22, 16:11

joseph herm schreef:Uit gegevens van de Wereldbank blijkt dat de CO90-uitstoot van de USSR alleen toenam tussen het einde van de oorlog en de ineenstorting ervan in de jaren XNUMX. (bron: https://perspective.usherbrooke.ca/bila ... TM.CO2E.KT)
Om de vraag te beantwoorden: het distributiemodel van de geproduceerde rijkdom lijkt daarom niet ter discussie te staan, maar eerder de extractivistische en koolstof-uitstotende aard van de activiteiten van de mensheid. De mensheid die de naderende planetaire fysieke limieten onder ogen moet zien.

Absoluut, het probleem is extractivisme, maar waarom extractivisme, zo niet om te produceren en te groeien?
Ik wijs op het kapitalisme omdat het het mondiale economische systeem is.
Het blijkt dat door constructie het kapitalisme extractivisme en groei vereist.
Tenzij u mij aantoont dat het kapitalisme kan functioneren zonder extractivisme, zonder groei en zonder crisis?

Ik ben bang dat je een probleem wilt oplossen zonder de grondoorzaken van het probleem aan te pakken, toch?


Toegeven dat het kapitalisme besluit deugdzaam te worden door terug te vallen op het duurzame, het recyclebare en het hernieuwbare, zou er dan geen tegenstrijdigheid zijn in het licht van deze behoefte aan groei die inherent is aan het kapitalisme?
Ter herinnering: zonder groei is er geen geld om goederen en diensten uit te wisselen.
90% van 's werelds valuta is krediet en daarom een ​​vooruitzicht op groei.
U sluit geen lening af als u geen groeiperspectief heeft.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Geen plaats voor klimaat in het onderwijs




par Ahmed » 09/09/22, 19:05

U sluit geen lening af als u geen groeiperspectief heeft.

Dit schema is van toepassing in de "klassieke" fase, maar voortaan is het de afwezigheid van een reëel vooruitzicht op groei in voldoende hoeveelheid (vergeleken met de massa geaccumuleerd kapitaal) die verplicht is toevlucht te nemen tot een perfect denkbeeldige mogelijkheid van groei. hun toevlucht zoeken in een accommoderende toekomst die wordt opgeroepen om de problemen op te lossen die nu structureel onoplosbaar zijn geworden...
We kunnen het ook zien als een nieuw facet van het extractivisme dat, na de ruimte en het heden te hebben veroverd, nu de toekomst aanvalt...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Geen plaats voor klimaat in het onderwijs




par Peter » 09/09/22, 19:36

Ik denk dat we juist deze verschuiving meemaken. Zonder groei offert het kapitalistische systeem het welzijn van de mensen en de vrijheid om te overleven op.
Zoals we tijdens de covid-crisis al hebben gezien, heeft het kapitalisme zichzelf in stand kunnen houden en zijn de grote fortuinen hun rijkdom blijven vergroten (met behulp van grote subsidies) ondanks een economie die halfstok is, terwijl de mensen zijn verarmd.

Omdat groei niet langer mogelijk is, schakelen ze over naar de "nuchterheid" -modus (ecologie is slechts een voorwendsel, ze hebben er nooit een moer om gegeven) en beginnen hun geld te verdienen, hetzij op de massa verkochte goederen, maar speculerend op tekorten.

Het is "het einde van overvloed" om de president te citeren.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: Geen plaats voor klimaat in het onderwijs




par Remundo » 09/09/22, 19:46

Hallo Joseph, bedankt voor je tussenkomst.

scholen praten een beetje over klimaatverandering en beperkte middelen.

levert u een bijdrage aan het Shift Project? Jancovici heeft nagedacht over het thema van de samenleving bewust maken van deze thema's en vindt dat er actie moet worden ondernomen via alle bestaande instellingen (scholen, economische, politieke, wetenschappelijke kringen, enz.)

het koolstofarm maken van de economie is een beetje een kwestie van ingenieurs, maar vooral een radicale verandering van de consumptiementaliteit naar iets rustigers.

het gaat niet zo snel...
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 134-gasten