Zelfconsumptieproject met Finistère-batterijen

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Corre
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 30/11/18, 11:01

Zelfconsumptieproject met Finistère-batterijen




par Corre » 30/11/18, 13:50

Bonjour à tous,

Ik woon in Finistère, in de buurt van Brest. Ik heb verschillende professionals geraadpleegd om offertes op te vragen voor een zonne-installatie op eigen verbruik met batterijen.
Een van de installateurs biedt mij een installatie met Solarwatt-accu's aan maar ik wil niet verder gaan omdat bij stroomuitval de accu het niet kan overnemen.
Ik heb ook contact opgenomen met een fabrikant van omvormers genaamd Imeon Energy, gevestigd in Brest. Hun product IMEON 3.6 interesseert me erg en ze boden aan om me in contact te brengen met een lokale installateur om een ​​volledige offerte te krijgen, omdat ze geen installatie aanbieden en alleen de omvormer produceren.
Ik zou graag willen weten of iemand van jullie een mening heeft over de Imeon-hardware: https://imeon-energy.com/onduleur-solaire-hybride/

Bij voorbaat dank voor uw advies.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Zelfconsumptieproject met batterijen Finistère




par ENERC » 02/12/18, 20:01

Hallo,

Ga op de forum fotovoltaïsch (http://forum-photovoltaique.fr) om uw offertes te laten controleren.
0 x
Corre
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 30/11/18, 11:01

Re: Zelfconsumptieproject met batterijen Finistère




par Corre » 03/12/18, 11:22

Hallo Enec,

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om op mij te reageren. Op dit moment ben ik nog niet bezig met de studie van de schattingen, maar eerder met de analyse van de systemen die op de markt beschikbaar zijn.
Voor het omvormergedeelte wil ik:
Een systeem dat de zonne-energie en de batterij kan beheren / waardoor elektriciteit beschikbaar is tijdens netwerkonderbrekingen.
Ik ken veel mensen op de forum die u citeert, zijn tegen het gebruik van batterijen vanwege hun kosten, maar mijn wil is meer dan alleen een rendement op de investering.
Ik zou graag meningen hebben over de Imeon omvormers, genoemd in mijn eerste bericht, en welke de meest geschikte lithium batterijen zijn in deze lijst:
https://imeon-energy.com/wp-content/uploads/2017/11/list-of-lithium-batteries-compatibility-IMEON-ENERGY.pdf

Merci toegift voor uw antwoord.
0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: Zelfconsumptieproject met batterijen Finistère




par thibr » 03/12/18, 20:37

...veel mensen op de forum die u citeert zijn tegen het gebruik van batterijen...
wanneer het netwerk beschikbaar is : Mrgreen:
0 x
Corre
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 30/11/18, 11:01

Re: Zelfconsumptieproject met batterijen Finistère




par Corre » 04/12/18, 17:14

Hallo Tiber,

Ik begrijp je antwoord niet echt. Opnieuw heb ik duidelijk gemaakt dat mijn drijfveren zijn dat ik een installatie met batterijen wil.
Ik heb dus vragen over de keuze van omvormers voor batterijbeheer. Ik wil niet debatteren "voor of tegen batterijen".

Dit is ook de reden waarom ik het niet wil hebben over de forum fotovoltaïsch omdat elke discussie over batterijen draait om "voor of tegen" en de aanvankelijk gestelde vragen zelden antwoorden vinden.

Heeft iemand een antwoord op mijn vragen?
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Zelfconsumptieproject met batterijen Finistère




par ENERC » 04/12/18, 19:29

Hallo Corre,

Als je de forum fotovoltaïsch, u bent daarom op de hoogte van de frequente oplichting. Goed punt. Neem geen enkel bedrijf aan dat belt en vooral niet degenen die beweren een EDF-partner te zijn. Dit is de typische voetafdruk van eco-overtreders.

Vanuit ecologisch oogpunt, CO2-uitstoot, vervuiling, delfstofwinning, enz... batterijen plaatsen is vandaag de dag onzin. Dit zal over 10-20 jaar niet meer het geval zijn wanneer batterijen overal zullen worden gebruikt om onderbrekingen te beheersen (autobatterijen, thuis, enz...).

Tenzij u zich in een afgelegen gebied bevindt zonder toegang tot het netwerk, is het installeren van batterijen alleen gerechtvaardigd door een houding van wantrouwen ten opzichte van het volledig nucleaire beleid van de staat en zijn gewapende vleugel Enedis (EDF), die technische beperkingen van verbinding oplegt die zinloos zijn voor vertraag het onvermijdelijke.
Het installeren van batterijen is een daad van opstand en/of militant. En hoe meer we vragen, hoe groter de kans dat we de beslissingen van de staat beïnvloeden in de richting van een echte acceptatie van zelfconsumptie (echt, niet het huidige discours van nepkont).

Eenmaal in de actie van opstand en strijdbaarheid, zijn er enkele technische beperkingen voor Lithium:
- het is noodzakelijk om te voorkomen dat de capaciteit meer dan één keer wordt ontladen: als de batterij 2 kWh is, mag het maximale vermogen niet hoger zijn dan 2000 W. Met andere woorden, de batterij kan niet in minder dan een uur worden ontladen.
- het is hetzelfde voor de lading. Of we nu laden met zonne-energie of via het netwerk (bijvoorbeeld in de daluren), we zullen deze batterij moeten opladen met minder dan 2000W.
Het is daarom noodzakelijk om een ​​omvormer te hebben waarvan het laad- en ontlaadvermogen is aangepast aan de capaciteit van de batterij.
Anders kan de batterij oververhit raken, vlam vatten of snel verslechteren.

Er zijn twee benaderingen:
- ofwel kleinschalig eigen verbruik om in de matrix van zelfverbruikers te komen en de vriezer te beschermen (al is het landelijk net betrouwbaarder dan een individuele eigenverbruikinstallatie). Gebruik in dit geval een accu van minder dan 2 kWp, maar ben niet van plan er de was mee te wassen.
- of bijna totaal eigen verbruik met een batterij van minimaal 10 kWp en dus minimaal 3 kWp PV om belastingen van het net te beperken.

Indien de omvormer het overschot niet kan injecteren (dit moet het geval zijn bij de imeon), dient u het aangepaste 2017/c/idiot-2A3c formulier 4B in te vullen. het moet inderdaad WVV heten (om te kijken of dit nog steeds zo is op de site van Enedis)
Als de omvormer fysiek kan injecteren in het nationale elektriciteitsnet, moet een CRAE worden ingevuld, waarbij de CONSUEL moet worden goedgekeurd om de installatie te certificeren. En je zult de producent TURPE elk jaar moeten betalen (niet mooi leven?)

Het probleem is dat de Linky een snitch is die de injectie detecteert. Je kunt je afvragen of het daar niet voor gemaakt is. Enedis kan je abonnement bij EDF afsluiten en opzeggen. Het afsluiten van de stroom is nog nooit gezien, maar het eisen van sommen voor stroom die je gratis hebt weggegeven, is al gezien.
Zonder injectie, noch gezien noch gekend: ondetecteerbaar voor de Linky. Er is alleen de drone.
Ik adviseer een omvormer zonder injectie en de CAC-procedure op het Enedis-portaal te volgen.
0 x
Corre
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 30/11/18, 11:01

Re: Zelfconsumptieproject met batterijen Finistère




par Corre » 05/12/18, 11:47

Hallo Enec,

Hartelijk dank voor dit uitgebreide antwoord. Ik heb hieronder enkele van uw opmerkingen genoteerd (onderstreept) en opmerkingen in blauw weergegeven.

Als je de forum fotovoltaïsch, u bent daarom op de hoogte van de frequente oplichting. Goed punt. Neem geen enkel bedrijf aan dat belt en vooral niet degenen die beweren een EDF-partner te zijn. Dit is de typische voetafdruk van eco-overtreders.

Ja, ik ben me terdege bewust van de frequente oplichting. Omdat ik geen vaste lijn heb, heb ik niet zoveel last van colporteurs. Ik ben het die rechtstreeks contact opneemt met installateurs in Finistère die me kunnen rondleiden in de installaties die ze hebben gemaakt.

Vanuit ecologisch oogpunt, CO2-uitstoot, vervuiling, delfstofwinning, enz... batterijen plaatsen is vandaag de dag onzin. Dit zal over 10-20 jaar niet meer het geval zijn wanneer batterijen overal zullen worden gebruikt om onderbrekingen te beheersen (autobatterijen, thuis, enz...).

Het is waar dat met deze punten rekening moet worden gehouden. Volgens de informatie die ik heb kunnen verzamelen, zijn lithiumbatterijen nog steeds schoner dan loodbatterijen. Ook blijkt dat lithium zelf slechts 5 tot 10% uitmaakt van de totale samenstelling van een batterij.

Tenzij u zich in een afgelegen gebied bevindt zonder toegang tot het netwerk, is het installeren van batterijen alleen gerechtvaardigd door een houding van wantrouwen ten opzichte van het volledig nucleaire beleid van de staat en zijn gewapende vleugel Enedis (EDF), die technische beperkingen van verbinding oplegt die zinloos zijn voor vertraag het onvermijdelijke.

Ik zit helemaal in deze situatie.

Het installeren van batterijen is een daad van opstand en/of militant. En hoe meer we vragen, hoe groter de kans dat we de beslissingen van de staat beïnvloeden in de richting van een echte acceptatie van zelfconsumptie (echt, niet het huidige discours van nepkont).


Ik ben het helemaal met je eens

Eenmaal in de actie van opstand en strijdbaarheid, zijn er enkele technische beperkingen voor Lithium:
- het is noodzakelijk om te voorkomen dat de capaciteit meer dan één keer wordt ontladen: als de batterij 2 kWh is, mag het maximale vermogen niet hoger zijn dan 2000 W. Met andere woorden, de batterij kan niet in minder dan een uur worden ontladen.
- het is hetzelfde voor de lading. Of we nu laden met zonne-energie of via het netwerk (bijvoorbeeld in de daluren), we zullen deze batterij moeten opladen met minder dan 2000W.
Het is daarom noodzakelijk om een ​​omvormer te hebben waarvan het laad- en ontlaadvermogen is aangepast aan de capaciteit van de batterij.
Anders kan de batterij oververhit raken, vlam vatten of snel verslechteren.


Dit punt heb ik goed begrepen. Ik nam contact op met Imeon Energy die me informatie over dit onderwerp gaf. Pylontech-batterijen, die compatibel zijn met hun omvormers, kunnen blijkbaar in 2 uur worden opgeladen en in 1 uur worden ontladen. Ze vertelden me echter dat het BMS van de batterij in realtime "instructies" naar de omvormer stuurt met betrekking tot het maximale vermogen om te laden en te ontladen. Het is dus blijkbaar niet mogelijk om verder te gaan dan wat de batterij toestaat. Voor loodbatterijen zijn de beperkingen blijkbaar veel sterker, aangezien het noodzakelijk is om te voorkomen dat ze in minder dan 5 uur worden ontladen.

Indien de omvormer het overschot niet kan injecteren (dit moet het geval zijn bij de imeon), dient u het aangepaste 2017/c/idiot-2A3c formulier 4B in te vullen. het moet inderdaad WVV heten (om te kijken of dit nog steeds zo is op de site van Enedis)
Als de omvormer fysiek kan injecteren in het nationale elektriciteitsnet, moet een CRAE worden ingevuld, waarbij de CONSUEL moet worden goedgekeurd om de installatie te certificeren. En je zult de producent TURPE elk jaar moeten betalen (niet mooi leven?)


De Imeon kan beide, afhankelijk van de configuratie (injecteren op het netwerk of niet): https://imeon-energy.com/apps/0-watt-meter/. Ik zal zien nadat ik het hardwaregedeelte heb gevalideerd voor de administratieve aspecten (maar ik denk om te kiezen voor het blokkeren van de injectie

Heeft u merkvoorkeuren voor batterijen?
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Zelfconsumptieproject met batterijen Finistère




par ENERC » 06/12/18, 07:42

Heeft u merkvoorkeuren voor batterijen?

Neen.
Er zijn 2 technologieën:
- NCM's die buiten werken maar vlam kunnen vatten (bijvoorbeeld van het merk LG)
- LiFePO4 die alleen opladen boven 0°C maar niet kunnen branden (merk BYD, Pylontech)
Als we de batterijen binnen kunnen zetten, ga ik meer op LiFePo4. Als het buiten is, is het NCM, behalve Finistère bij de zee waar het zeer zelden vriest.
0 x
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Zelfconsumptieproject met batterijen Finistère




par Peter » 08/12/18, 16:20

Ik begrijp het belang van lithiumbatterijen voor voertuigen waarbij hun energiedichtheid interessant is, maar wat zijn de voordelen voor een statische installatie? Omdat de prijs helemaal niet hetzelfde is als loodzuurbatterijen.
Wat de milieu-impact betreft, loodbatterijen zijn gemakkelijk recyclebaar en de kanalen bestaan ​​al. Aan de andere kant, voor lithiumbatterijen, wat doen we ermee als de batterij versleten is?
0 x
Corre
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 30/11/18, 11:01

Re: Zelfconsumptieproject met batterijen Finistère




par Corre » 10/12/18, 16:18

hallo petrus,

volgens mijn berekeningen (die misschien niet goed zijn...), kost lithium eigenlijk veel minder dan lood als je rekening houdt met de volledige levensduur van de batterijen en de diepte van ontlading waarop ze kunnen worden gebruikt. Zo heb ik berekend:

Voor gel (lood) accu's, voor een Victron 12V / 110Ah accu:

Online verkoopprijs voor een batterij: 330€
Totale energie: 1.32kWh
Nuttige energie (50% ontlading): 0.66 kWh
Prijs voor 1kWh nuttig: 500€
Levensduur (aantal cycli bij 50% ontlading): 800
Prijs van een fiets: 0.625€

Voor lithium accu's, voor een Pylontech 48V/50Ah accu:

Online verkoopprijs voor een batterij: 1350€
Totale energie: 2.4kWh
Nuttige energie (90% ontlading): 1.2 kWh
Prijs voor 1kWh nuttig: 625€
Levensduur (aantal cycli bij 90% ontlading): 5000
Prijs van een fiets: 0.125€

Als mijn berekeningen kloppen, is lithium meer dan 5 keer goedkoper dan lood... Ik ben geïnteresseerd als mensen suggesties hebben voor elementen die aan deze vergelijking kunnen worden toegevoegd.

Voor het recyclen van batterijen heb ik grote moeite informatie te vinden.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 195-gasten