Help om mijn regelaar te configureren

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9

Help om mijn regelaar te configureren




par darwenn » 05/01/18, 11:44

Hallo, ik heb al 2 jaar een mppt-regelaar van 30A, voor 3 zonnepanelen elk 12V 110W. En mijn 130 A/H-batterij was, toen de zon eenmaal onderging, slechts voor 65 of 70% opgeladen, zelfs als het de hele dag mooi weer was geweest en de regelaar de lading afsneed toen de batterij vol was. Ik vond het al vreemd dat de accuspanning terugvalt naar 12.5 V / 65 of 70% (accu met langzame ontlading). Ik heb een nieuwe batterij van hetzelfde type geplaatst en het fenomeen is hetzelfde. Het is dus normaal dat een batterij slechts voor 70% is opgeladen, of de controller is verkeerd geconfigureerd. Als de lading vol is, stuurt hij het overschot naar een 4W 12V-lamp die ik erin doe (ik heb er niets anders op te zetten), maar het rare is dat deze lamp blijft branden als ik op de batterij teken, terwijl hij zou moeten sluiten uit en de regelaar hervat het opladen. Hij pakt het goed op, maar het lampje blijft branden. Normaal?

Ik heb de regelaar zo geconfigureerd dat hij de belasting onderbreekt zodra 13.8V (PV UIT) in de batterij is bereikt
Maar ik begrijp de relatie niet met de LOAD ON bij 12.8 V en de LOAD-OFF bij 10.8 V

Op de foto is de lading 78% omdat de dag is aangebroken maar de lucht grijs is (slechts 2A stroom)

Dus hoe configureer ik mijn ademautomaat correct? Omdat ik de intuïtie heb dat hij me al 2 batterijen heeft geschoten, en met een nieuwe wil ik niet opnieuw beginnen.

DSC_0102.JPG


Dank aan u.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Hulp bij het configureren van mijn controller




par Gaston » 05/01/18, 13:54

darwenn schreef:Als de lading vol is, stuurt hij het overschot naar een 4W 12V-lamp die ik heb geplaatst (ik heb er niets anders op te zetten), maar het rare is dat deze lamp blijft branden als ik op de batterij teken, terwijl hij zou moeten uitschakelen en de regelaar hervat het opladen. Hij pakt het goed op, maar het lampje blijft branden. Normaal?
Ik denk dat je verwarring hebt veroorzaakt: de "LOAD" -aansluitingen zijn niet bedoeld om een ​​aangedreven apparaat aan te sluiten in geval van overbelasting, maar om aan te sluiten wat je nodig hebt om van stroom te voorzien (in plaats van ze rechtstreeks op de batterij aan te sluiten).
Een PV-regelaar heeft (in tegenstelling tot een windturbine) bij overbelasting geen dissipatiesysteem nodig, maar stopt gewoon met opladen van de batterij.
Let op het beschikbare vermogen op de LOAD-klemmen als u grote verbruikers gebruikt...

darwenn schreef:Ik heb de regelaar zo geconfigureerd dat hij de belasting onderbreekt zodra 13.8V (PV UIT) in de batterij is bereikt
Voor een loodaccu is de volle lading meer dan 14V. (14,4V in het algemeen). Dat zou kunnen verklaren waarom je batterij nooit vol is.

darwenn schreef:Maar ik begrijp de relatie niet met de LOAD ON bij 12.8 V en de LOAD-OFF bij 10.8 V
Het moet overeenkomen met de ontlaadveiligheidsdrempels: als de batterij daalt tot 10,8V, worden de op LOAD aangesloten verbruikers gestopt (om de batterij niet te beschadigen) en worden ze pas weer gevoed als deze weer boven 12,8V komt
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9

Re: Hulp bij het configureren van mijn controller




par darwenn » 05/01/18, 14:15

Bedankt Gaston

Ah oké. Dus ik moet de PV OFF-instelling op 14.4V zetten en niet op 13.8V, toch?

Aan de andere kant maak ik me zorgen over de LOAD uitgang, want dat zou betekenen dat ik op deze uitgang mijn 12V -> 220V omvormer moet aansluiten Klopt dat (want momenteel direct op de accu aangesloten)? Ik heb een 10 vierkante draadsectie, het is een 1500W converter. Kan ik hem nog steeds aansluiten op de LOAD-uitgang? Wetende dat ik nooit meer dan 300W tegelijkertijd verbruik (in de zomer)?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Hulp bij het configureren van mijn controller




par Gaston » 05/01/18, 14:21

darwenn schreef:Ah oké. Dus ik moet de PV OFF-instelling op 14.4V zetten en niet op 13.8V, toch?
Het beste zou zijn om aan de hand van de kenmerken van uw accu te controleren wat de maximale laadspanning is.

darwenn schreef:Aan de andere kant maak ik me zorgen over de LOAD uitgang, want dat zou betekenen dat ik op deze uitgang mijn 12V -> 220V omvormer moet aansluiten Klopt dat (want momenteel direct op de accu aangesloten)? Ik heb een 10 vierkante draadsectie, het is een 1500W converter. Kan ik hem nog steeds aansluiten op de LOAD-uitgang? Wetende dat ik nooit meer dan 300W tegelijkertijd verbruik (in de zomer)?
Naar mijn mening ondersteunt de LOAD-output geen 1500W, en waarschijnlijk amper 300W.
Als u wilt profiteren van de beveiliging die de regelaar biedt, kunt u de LOAD-uitgang gebruiken om een ​​relais (of vergelijkbaar) van stroom te voorzien dat de omvormer uitschakelt wanneer de accuspanning daalt. Het is ook mogelijk dat deze automatische uitschakeling al in de omvormer bestaat. In dit geval hoeft u alleen de LOAD-uitvoer te negeren.
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9

Re: Hulp bij het configureren van mijn controller




par darwenn » 05/01/18, 14:32

Ja, de omvormer schakelt automatisch uit vanaf een bepaalde drempel en gaat aan zodra de batterij is opgeladen, daarom ben ik nooit geïnteresseerd geweest in deze LOAD-uitgang.
0 x

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 144 gasten