Waarom laadt mijn 100W-zonnepaneel mijn twee kleine 12 40Ah-zonnecellen niet op?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
SEIRMIC
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 10/12/17, 13:10
Plaats: Ouagadougou
Neem contact op met:

Waarom laadt mijn 100W-zonnepaneel mijn twee kleine 12 40Ah-zonnecellen niet op?




par SEIRMIC » 10/12/17, 13:28

Dag

Het is amper vier maanden geleden dat ik heb betaald voor een 100w polykristallijn 12v zonnepaneel van het merk Solar. Aanvankelijk had ik een enkele 12volt 40Ah accu. Ik gebruikte drie zonnelampen van minimaal 5w. na een hifi.i merkte ik dat de batterij snel leeg liep. Ik was van plan nog een batterij toe te voegen en betaalde voor een 22-inch led-schermtelevisie. Ondanks alles kan ik de tv overdag niet volgen. Zelfs als ik het paneel dat is aangesloten op een regelaar de hele dag de batterijen laat opladen en ik 's avonds naar huis ga om tv te kijken, kan ik maar 45 minuten doen en gaat de tv uit. Ik begrijp echt niet waarom mijn bord me zoveel hartzeer bezorgt. Graag zou ik om advies willen vragen.
Het viel me op dat andere buren zelfs een kleine 12volt 40Ah accu hebben aangesloten met een 50W zonnepaneel maar die lukt het om de televisie normaal te volgen gedurende de dag tot in de avond.
Terwijl het bij mij juist het tegenovergestelde is. Overdag kan ik nauwelijks iets op mijn tv kijken zonder dat hij na 15 minuten uitschakelt. Kortom, ik heb echt kopzorgen over mijn zonnepaneel.
Ik heb de helling verschillende keren gewijzigd, evenals de oriëntatie. Aangezien we in Afrika zijn precies in Burkina Faso schijnt overal de zon maar helaas! Arme Ik. SOS alstublieft
PS: als ik de twee batterijen laat opladen met elektrische stroom, kan ik de hele nacht met de tv doen.


Help me alstublieft om mijn probleem op te lossen.
Wat te doen? :schok: :schok: :schok: :schok: :schok: : Oops: : Oops: : Oops: : Oops: : Oops: : Cry: : Cry: : Cry: : Cry: : Cry: : Cry: :? :? :? :? :? :?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79288
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024

Re: Waarom kan mijn 100W zonnepaneel mijn twee kleine 12 volt 40Ah-zonnecellen niet opladen?




par Christophe » 10/12/17, 13:54

Je moet twee keer nadenken:
een) productie
b) verbruik = opslag in uw geval = behoeften

Voor eisen, een 12V 40 Ah accu bevat ongeveer 12*40 = 480 Wh...dus genoeg om 480W te leveren gedurende 1 uur, 480/2 = 240W gedurende 2 uur...etc etc...je moet beginnen met een elektrische breng uw behoeften precies in evenwicht om te zien of het blijft hangen (naar de buren kijken is niet erg wetenschappelijk...)

Voor productie, zal een paneel nooit meer produceren wat de zon geeft, bijvoorbeeld in de Ardennen in Sedan (geldig voor de hele regio "Hauts de France"). We zien dat zonne-energie in de winter 4 tot 5 keer minder is dan in de zomer...

Beeld

Tijdens de 4 zomermaanden hebben we 140 kWh/m2 per maand of 4.7 kWh per dag per m2. Houd er rekening mee dat dit ruwe zonne-energie is. Het fotovoltaïsche rendement is 15%. We hebben dus 4.7 *0.15= 700Wh per m2. 1m2 paneel is 150W.

Dus bij een 100W paneel moet je deze waarde nog delen door 1.5, dus 700/1.5 = 470 Wh...

Dus in de zomer is slechts 1 12V 40 Ah accu voldoende om de energie van een 100W paneel op te slaan (althans in Noord-Frankrijk)

Het is dan ook normaal dat je in de winter de accu niet kunt opladen, 2 nog minder...zelfs als je in Zuid-Frankrijk bent...

Je kunt het precies simuleren door te volgen waar je bent via de links hier: fotovoltaïsche zonne-energie/gratis-en-nauwkeurige-zonnestraling-gegevens-van-straling-t8181.html
1 x
Avatar de l'utilisateur
SEIRMIC
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 10/12/17, 13:10
Plaats: Ouagadougou
Neem contact op met:

Re: Waarom kan mijn 100W zonnepaneel mijn twee kleine 12 volt 40Ah-zonnecellen niet opladen?




par SEIRMIC » 10/12/17, 15:17

Christophe schreef:Je moet twee keer nadenken:
een) productie
b) verbruik = opslag in uw geval = behoeften

Voor eisen, een 12V 40 Ah accu bevat ongeveer 12*40 = 480 Wh...dus genoeg om 480W te leveren gedurende 1 uur, 480/2 = 240W gedurende 2 uur...etc etc...je moet beginnen met een elektrische breng uw behoeften precies in evenwicht om te zien of het blijft hangen (naar de buren kijken is niet erg wetenschappelijk...)

Voor productie, zal een paneel nooit meer produceren wat de zon geeft, bijvoorbeeld in de Ardennen in Sedan (geldig voor de hele regio "Hauts de France"). We zien dat zonne-energie in de winter 4 tot 5 keer minder is dan in de zomer...

Beeld

Tijdens de 4 zomermaanden hebben we 140 kWh/m2 per maand of 4.7 kWh per dag per m2. Houd er rekening mee dat dit ruwe zonne-energie is. Het fotovoltaïsche rendement is 15%. We hebben dus 4.7 *0.15= 700Wh per m2. 1m2 paneel is 150W.

Dus bij een 100W paneel moet je deze waarde nog delen door 1.5, dus 700/1.5 = 470 Wh...

Dus in de zomer is slechts 1 12V 40 Ah accu voldoende om de energie van een 100W paneel op te slaan (althans in Noord-Frankrijk)

Het is dan ook normaal dat je in de winter de accu niet kunt opladen, 2 nog minder...zelfs als je in Zuid-Frankrijk bent...

Je kunt het precies simuleren door te volgen waar je bent via de links hier: fotovoltaïsche zonne-energie/gratis-en-nauwkeurige-zonnestraling-gegevens-van-straling-t8181.html


Ja, heel erg bedankt voor je antwoord.
In eenvoudig Frans, wat wil je eindelijk tegen me zeggen?
Ik ben in West-Afrika
Bedankt voor uw begrip
Het is simpel
dank u
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: Waarom kan mijn 100W zonnepaneel mijn twee kleine 12 volt 40Ah-zonnecellen niet opladen?




par izentrop » 10/12/17, 18:34

Hallo,
Wat zijn de kenmerken van de controller en de tv?
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: Waarom kan mijn 100W zonnepaneel mijn twee kleine 12 volt 40Ah-zonnecellen niet opladen?




par izentrop » 10/12/17, 19:32

Een 22-inch tv zou ongeveer 25 W moeten verbruiken. Met een opgeladen 20 Ah-accu zou hij 40 uur moeten werken.
We zouden meer details moeten krijgen, zoals hierboven gevraagd.
1 x
Avatar de l'utilisateur
SEIRMIC
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 10/12/17, 13:10
Plaats: Ouagadougou
Neem contact op met:

Re: Waarom kan mijn 100W zonnepaneel mijn twee kleine 12 volt 40Ah-zonnecellen niet opladen?




par SEIRMIC » 10/12/17, 19:53

izentrop schreef:Hallo,
Wat zijn de kenmerken van de controller en de tv?



Bonsoir
Het is een eer voor mij om u te lezen, bedankt voor uw antwoord.
Ik heb tot drie toezichthouders betaald:
1 digitale regelaar die tot 40A gaat
een 10A analoge regelaar
en een 5-10A analoge regelaar

Ondanks alles niets goeds, gisteren moest ik de directplaat met de batterij plaatsen. Maar ik weet zeker dat ik, eenmaal thuis, niets goeds kon doen door televisie te kijken.
Ik dacht dat ik met mijn 100w-paneel overdag als ik thuis ben alleen rustig en zonder zorgen naar mijn televisie kan kijken die tussen de 15-35W verbruikt, omdat de zon hier thuis schijnt.

Moet ik me beperken tot een enkele 12 volt 40 Ah accu met het 100 watt paneel?
Zelfs met de enige batterij heb ik het een keer geprobeerd, toen ik 's avonds thuiskwam, kon ik een uur geen tv kijken.

Ik ben in de war, help me alsjeblieft om het te begrijpen.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Waarom kan mijn 100W zonnepaneel mijn twee kleine 12 volt 40Ah-zonnecellen niet opladen?




par Dirk Pitt » 10/12/17, 22:17

bonsoir,
zoals je hebt opgemerkt dat als je je batterij op de netspanning hebt opgeladen, je tv de hele nacht kan werken, denk ik dat je batterij niet ter discussie staat.
dus er zijn in dit geval 2-verdachten over: het zonnepaneel en de regelaar.
Omdat u de regelaars verschillende keren zonder resultaat hebt gewijzigd, kan het zijn dat uw zonnepaneel een probleem heeft.
op een zonnepaneel staan ​​alle cellen in serie. slechts één cel is defect, zodat het paneel niet goed wordt geladen.
heb je een voltmeter om een ​​paar metingen te doen of heeft je controller een display dat informatie kan geven.
1 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79288
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024

Re: Waarom kan mijn 100W zonnepaneel mijn twee kleine 12 volt 40Ah-zonnecellen niet opladen?




par Christophe » 11/12/17, 02:11

SEIRMIC schreef:Ja, heel erg bedankt voor je antwoord.
In eenvoudig Frans, wat wil je eindelijk tegen me zeggen?
Ik ben in West-Afrika
Bedankt voor uw begrip
Het is simpel
dank u


Ah, ik had je locatie niet gezien ... inderdaad in Afrika verandert het de productie "een beetje" naar boven (x2 tot x3 van de cijfers voor Noord-Frankrijk !!)

Neem een ​​punt dicht bij de Sahara (we kunnen niet lager gaan) hier: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

En door uw gegevens in te voeren (100W, 12V40Ah, 25° kanteling...), krijgen we dit:
SHSdata323000_030950_100kW_25deg_0.pdf
(29.19 KB) Downloaded keer 891


In Afrika is er bijna geen variatie per maand ... niets te maken met Europa ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waarom kan mijn 100W zonnepaneel mijn twee kleine 12 volt 40Ah-zonnecellen niet opladen?




par Did67 » 11/12/17, 09:09

Dirk Pitt schreef:bonsoir,
zoals je hebt opgemerkt dat als je je batterij op de netspanning hebt opgeladen, je tv de hele nacht kan werken, denk ik dat je batterij niet ter discussie staat.
dus er zijn in dit geval 2-verdachten over: het zonnepaneel en de regelaar.


Dezelfde mening. We gooien de batterij weg, waarvan de capaciteit voldoende is.

Aan de twee verdachten zou ik een derde toevoegen: bedrading! Is het correct (vooral bij de regelaar, batterijen parallel?) ??? Van voldoende diameter (in 12 V, om hetzelfde vermogen door te geven, is een veel grotere diameter nodig dan 230 V!).
1 x
Avatar de l'utilisateur
SEIRMIC
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 10/12/17, 13:10
Plaats: Ouagadougou
Neem contact op met:

Re: Waarom kan mijn 100W zonnepaneel mijn twee kleine 12 volt 40Ah-zonnecellen niet opladen?




par SEIRMIC » 11/12/17, 11:33

Dag
Merci pour vos réponses
Bijgevoegd zijn foto's van apparaten die het paneel niet aankan. Gisteravond aangekomen van mijn werk, kon ik de televisie slechts 45 minuten volgen, ik hoefde alleen maar de radio aan te zetten om te luisteren, want het kost in ieder geval niet al te veel energie. Heel vroeg in de ochtend rond 3 uur 's nachts stopte ook de radio, ook al had ik de lichten niet eens aangedaan.
Maar de hele dag was ik niet thuis.


Om de vraag over de kabel te beantwoorden, ik had een elektrische kabel voor de 220v-installatie die van het paneel naar de batterij leidde, het was nutteloos en ik betaalde voor nog eens 2,5 downkabel. Ondanks de verandering is dit ook klote.

: Oops: : Oops: : Oops: : Oops: : Oops: : Oops: : Oops: :!: :!: :!: :!: :!:
toebehoren
IMG_20171211_090237.jpg
IMG_20171210_192832.jpg
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 117-gasten