Een elektrische auto opladen

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Tyvain
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 12/06/15, 00:23

Een elektrische auto opladen




par Tyvain » 12/06/15, 00:34

Bonjour à tous,

Kleine theoretische vragen (hier, laten we toegeven dat we een onbeperkt budget hebben en dat de kosten / kansen niet meetellen):

1 / In een omgeving die 3 kWh / m² / dag levert, hoeveel (ongeveer) van dit type paneel zou het kosten om een ​​elektrische auto (V 360/24 kW) in 10 uur op te laden?
http://www.alibaba.com/product-detail/P ... 87607.html

2 / Stel je voor dat ik de auto en de panelen heb, wat is er nodig om hem op te laden? (de auto aanpassen? Een converter voor 360V? Tussenbatterijen? ...)?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.
: Idee:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 12/06/15, 10:23

1) We missen een beetje informatie.
Zo kan de 10 uur-oplaadbeperking niet worden gebruikt omdat we niet weten hoe we deze 10 uur moeten positioneren in relatie tot de omgeving (als het 10 uur is van 22 uur tot 8 uur, zal het niet werken, ongeacht het aantal panelen.
Evenzo is een omgeving van 3 kWh / m² / dag niet erg nauwkeurig (het is erg zwak volgens de normen en we weten niet of het standaard vermogen of duur is).

Laten we proberen een orde van grootte te geven:

Het paneel dat als voorbeeld wordt gegeven, levert 72 W voor een oppervlakte van 1,122506 m² of 64,142 W / m² in een omgeving van 1000 W / m².
Of een rendement van 15,59%.

We gaan er daarom vanuit dat het 15,59% van de 3kWh van de voorgestelde omgeving zal omzetten, het levert dus 467Wh per dag op.

Om de energiebalans eenvoudig te houden, zijn er voor 24 kWh per dag 51,3 panelen nodig.

2) Het direct opladen van een elektrische auto via zonnepanelen is altijd een probleem omdat de laders ontworpen zijn voor minimaal vermogen (en dus niet bestand zijn tegen troebele doorgangen voor de panelen bijvoorbeeld).
Voor efficiënt opladen zou het nodig zijn om de autolader te omzeilen en rechtstreeks op de accu's aan te sluiten, maar dat levert over het algemeen andere problemen op (zoals het vervormen van de energiemeter van de auto die niet "passeer het opladen).
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 12/06/15, 13:12

Vandaar het belang van netwerkinjectie die zich automatisch aanpast.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 12/06/15, 13:48

elephant schreef:Vandaar het belang van netwerkinjectie die zich automatisch aanpast.
Tuurlijk.
Maar in dit geval gaat het opladen van de auto door, zelfs als er wolken zijn (of zelfs 's nachts) terwijl het wordt verbruikt op het netwerk.
Het kan praktisch zijn, net zoals het onbetaalbaar kan zijn, afhankelijk van het standpunt ...
En dan zijn er ook nog de geïsoleerde sites.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 12/06/15, 18:45

Goede aanpak Gaston. 8)

Het in het voertuig geïntegreerde fotovoltaïsche opladen lijkt inderdaad irrelevant, ook al zijn er recentelijk aankondigingen in deze richting geweest.

We hadden voorstellen voor een voertuig uitgerust met zonnecellen dat we parkeerden onder een carport uitgerust met concentrators (Fresnel-lenzen) die het licht dat door het grote oppervlak van het dak van de carport werd opgevangen, concentreerde op het kleine oppervlak van geïnstalleerde fotovoltaïsche sensoren op het dak van het voertuig.

Dit voorstel is erg utopisch maar lokte de volgende reflectie uit:

Als ik mijn voertuig (dak en motorkap) op het equivalent van 2m² cellen zet, wat niets fenomenaals is, en aangezien de auto altijd buiten geparkeerd en voldoende blootgesteld staat, zou hij de volgende hoeveelheid energie ontvangen :
300Wp of 300kWh / jaar of 2500km afgelegd met een elektrische auto zoals de Volkswagen e-Up.
Op goede dagen kan de autonomie van het voertuig (en het verbruik op de sector) worden benut door vijftien kilometer aangeboden door de zon.

Deze energie kan ook worden gebruikt om de voertuigaccu's te koelen en hun levensduur te optimaliseren, maar ook om de passagiersruimte te koelen of te verwarmen net voordat u het voertuig meeneemt op reis.

De meeste huidige elektrische voertuigen die zijn aangesloten, bieden smartphone / pc-toepassingen om airconditioning op afstand te bedienen.

Vanuit technisch oogpunt zie ik de haalbaarheid van een dergelijk systeem door het aan te sluiten op laagspanningsbufferbatterijen (minder dan of gelijk aan 48V) die de versterkers in de hoofdbatterij zouden duwen, hetzij via een gelijkspanningsversterker. / DC, ofwel via een omvormer waarvan de AC-uitgang zou worden aangesloten op de ingang van de voertuiglader.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/06/15, 12:24

Behalve technische en esthetische aspecten :D , 2500 km gratis per jaar neem ik. of bijvoorbeeld 600 wh in airconditioning voordat ik na de klus in de zomer de auto neem, ik ben best gunstig!

Een supermarkt betaalde meer dan 500 m² PV niet ver van mijn huis (Mestdagh-Champion de Couilet, voor wie het weet). Het is geweldig: het is de zon die in de zomer de elektriciteit betaalt in de koelkasten wanneer ze het meest draaien.

Kun je je dat voorstellen op een busje dat leveringen doet in een stedelijke omgeving?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Tyvain
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 12/06/15, 00:23




par Tyvain » 15/06/15, 02:09

Merci pour vos réponses.

Het doel van mijn laatste vraag was om de mogelijkheid te bestuderen om het volgende project uit te voeren:

Neem een ​​elektrische auto en steek een woestijn over zonder hulp of brandstof.
Het doel zou bijvoorbeeld zijn om 's avonds te rijden (zeg tussen de 100 en 150 km), en dan de auto overdag op te laden met flexibele panelen. (die tegelijkertijd zou dienen om schaduw te bieden)

Ik had met de pollepel berekend dat het met 30m² paneel bespeelbaar was, maar ik heb het waarschijnlijk onderschat.

Dan lijkt het converter probleem mij erg ingewikkeld. Een standaard elektrische auto met veiligheidssystemen voor opladen ...

Denk je dat zo'n project haalbaar of volledig onmogelijk zou zijn?

Merci.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16136
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5246




par Remundo » 15/06/15, 08:18

als je een geasfalteerde weg hebt, ja, het is speelbaar, maar je project maakt de zaken ingewikkelder door een elektrochemische opslag uit te schakelen die je tot overconsumptie zal leiden. Het is beter om over de zon te rollen.

Als je in het zand en de duinen rijdt, is je project praktisch onmogelijk en denk je ook aan de waterreserves ... het is niet genoeg om het voertuig te schoffelen.
0 x
Beeld
Tyvain
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 12/06/15, 00:23




par Tyvain » 15/06/15, 22:19

Ja, er zal een weg zijn en geen gevaar. Overal plaatsen om te stoppen, zon, kortom de ideale omstandigheden.

Dus volgens u zijn tussenliggende batterijen essentieel voor dit project?

PS: ik wil niet over de zon rollen. Ik wil echt rijden en dan wachten tot de batterijen zijn opgeladen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16136
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5246




par Remundo » 15/06/15, 23:44

Goedenavond Tyvain,

Als je de juiste route hebt, is deze al "afspeelbaar".

Het gewicht van de batterijen zorgt er echter voor dat u het chassis versterkt, zwaardere banden heeft en over het algemeen meer luchtweerstand krijgt. Het principe van het opslaan en verwijderen van energie genereert extra verliezen in vergelijking met het direct gebruiken van zonne-energie om het naar een motor te sturen.

Wat heeft het voor zin om "zeer snel" te rijden, je accu leeg te maken en te stoppen om op te laden ... Of wil je alleen 's nachts rijden?

Technisch en met een beperkt budget zijn er veel dingen mogelijk, maar je moet nog wel over precieze specificaties beschikken over het "doel van het spel".

Persoonlijk ben ik geen grote fan van deze zonneauto's. Ze doen niet veel.
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 130-gasten