Energiestro (energie opslaan door traagheid in beton)

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
lolopil
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 04/04/06, 18:55
Plaats: nieuw, een

Energiestro (energie opslaan door traagheid in beton)




par lolopil » 10/04/15, 13:21

Dag
Ik weet dat het onderwerp al is aangepakt (vliegwiel), maar ik lever mijn bijdrage om te informeren over de evolutie van deze opslagoplossing, omdat het bedrijf energiestro een van de finalisten is in de edf pulse 2015 editiewedstrijd.
Het concept is op zich niet nieuw, maar ze zijn van plan om een ​​vliegwiel voor betonopslag te gebruiken in plaats van duurdere materialen zoals staal of koolstof.
Hier is de presentatie van het product in kwestie:


Het obstakel voor het massale gebruik van hernieuwbare energiebronnen is hun intermittentie. Opslag is een oplossing voor dit probleem, maar met huidige oplossingen, batterijen, zijn de kosten van energieopslag hoog: meer dan 0,10 € / kWh. Het is meer dan de kosten om energie te produceren! De reden is de korte levensduur van de batterij: slechts enkele duizenden cycli. Opslag met vliegwiel kan een zeer groot aantal cycli bereiken, maar omdat de huidige vliegwielen zijn gemaakt van dure materialen (staal of koolstof), blijven hun aanschafkosten te hoog.
6-patenten geregistreerd

Energiestro heeft een proces uitgevonden dat het gebruik van een materiaal tegen zeer lage kosten, beton, mogelijk maakt. Dit nieuwe stuurwiel voor zonne-opslag, VOSS, kost dezelfde prijs als de goedkoopste batterijen, maar met een onbeperkte levensduur en biedt dus lagere opslagkosten dan 0,02 € / kWh. Het wordt dan mogelijk om de productie van intermitterende hernieuwbare energiebronnen enorm te verhogen.
Energiestro richt zich met name op gigantische zonne-energiecentrales die in woestijnen zijn geïnstalleerd. De combinatie van fotovoltaïsche panelen en VOSS-vliegwielen zal dag en nacht duurzame energie produceren tegen een lagere prijs dan fossiele brandstoffen.
Het VOSS-project won de wereldwijde innovatiecompetitie in 2014.


De bron link:
http://pulse.edf.com/fr/voss-volant-de-stockage-solaire

en de website van Energiestro:
http://www.energiestro.fr/
0 x
_________________________________die kan (+) kan (-)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13712
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:




par izentrop » 10/04/15, 14:17

Hallo,

De onbeperkte levensduur met kogellagers die 16 ton moeten ondersteunen?

Wat zijn de energieverliezen in de loop van de tijd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
lolopil
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 04/04/06, 18:55
Plaats: nieuw, een




par lolopil » 10/04/15, 14:32

izentrop schreef:De onbeperkte levensduur met kogellagers die 16 ton moeten ondersteunen?

Wat zijn de energieverliezen in de loop van de tijd?


Dag
volgens de beschrijving zou het vliegwiel onder vacuüm werken (minder wrijving)
Hoe zit het met lagers die zo'n gewicht ondersteunen?
Ik denk dat de ontwerpers het probleem hebben bestudeerd sinds ze het gebruiken
een van hun modellen om hun installaties van stroom te voorzien.
0 x
_________________________________die kan (+) kan (-)
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 10/04/15, 15:44

Ik zie niet in hoe zo'n lage opslagcapaciteit (een paar kwh) een ander belang kan hebben dan anekdotisch als de buffer voor het schakelen tussen twee bronnen of andere soortgelijke dingen.
maar vandaar om te zeggen dat het een opslagoplossing is ...
meer dan 3tons om 10kwh op te slaan .....
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 10/04/15, 16:42

Het probleem met traagheidsopslag is dat de op het vliegwiel uitgeoefende krachten evenredig zijn met het kwadraat van de rotatiesnelheid.

En voor de treksterkte is het beton niet erg goed ...

Bij identieke massa slaat een betonnen rotor 480 keer minder energie op dan een Kevlar-rotor die 22 keer sneller kan draaien ...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13712
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:




par izentrop » 10/04/15, 17:14

Dirk Pitt schreef:van daar om te zeggen dat het een opslagoplossing is ....
meer dan 3tons om 10kwh op te slaan .....
Het kan een oplossing zijn voor een kleine fotovoltaïsche installatie, maar het mag niet duurder zijn dan batterijen en het moet enkele dagen meegaan zonder energieverlies groter dan de batterijen.
gaston schreef:een betonnen rotor slaat 480 keer minder energie op dan een kevlar-rotor
en is 480 keer duurder?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5

Re: Energiestro




par Hic » 10/04/15, 19:53

Hallo lolopil
Het voordeel van traagheidsopslag,
is dat het een piek van vermogen opslaat en herstelt die niet toegankelijk is voor de batterijen

ongelegen
voor lage opslagcapaciteit

lolopil schreef:Dag
Ik weet dat het onderwerp al is aangepakt (vliegwiel), maar ik lever mijn bijdrage om te informeren over de evolutie van deze opslagoplossing, omdat het bedrijf energiestro een van de finalisten is in de edf pulse 2015 editiewedstrijd.
Het concept is op zich niet nieuw, maar ze zijn van plan om een ​​vliegwiel voor betonopslag te gebruiken in plaats van duurdere materialen zoals staal of koolstof.
0 x
Avatar de l'utilisateur
lolopil
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 04/04/06, 18:55
Plaats: nieuw, een




par lolopil » 11/04/15, 07:53

hallo
Ik dacht dat deze oplossing potentieel had, maar gezien de zwakke punten die je naar voren brengt, denk ik dat het andere alternatief en meer adequaat kan zijn (altijd met de concurrentie edf pulse).
Ik denk aan chemische opslag door elektrolyse
wanneer er pieken zijn in de elektriciteitsproductie

bron:
http://pulse.edf.com/fr/reversible-elec ... e-chimique


en bovendien

[/ quote] Biobrandstof: goedkope waterstof geproduceerd uit maïs

Waterstof als een schone, efficiënte ... en goedkope energiebron: dit zou snel een realiteit kunnen worden. Een team van het Virginia Institute of Technology heeft inderdaad een ecologische en economische methode ontwikkeld voor het produceren van waterstof uit plantenresten, in dit geval maïs. Een oplossing die het wijdverbreide gebruik van deze biobrandstof- en brandstofcelvoertuigen mogelijk zou kunnen maken.

08 / 04 / 2015 bij 15: 34 - door Nathalie Mayer, Futura-Sciences
18 reacties Reageren

Onderzoekers van het Virginia Institute of Technology gebruiken de meest voorkomende suikers in planten in het algemeen en in maïs in het bijzonder om waterstof te produceren. Ze verlagen dus de totale kosten voor de productie van waterstof uit biomassa. © Tomas Moravec
Onderzoekers van het Virginia Institute of Technology gebruiken de meest voorkomende suikers in planten in het algemeen en in maïs in het bijzonder om waterstof te produceren. Ze verlagen dus de totale kosten voor de productie van waterstof uit biomassa. © Tomas Moravec

De afgelopen tien jaar heeft het team van Percival Zhang gewerkt aan de ontwikkeling van alternatieve en economische technieken voor waterstofproductie. Onderzoekers van het Virginia Institute of Technology (Verenigde Staten) zijn vooral geïnteresseerd in de werking van enzymen (celkatalysatoren) en hun vermogen om de in planten vastgehouden waterstof vrij te maken. In een recent nummer van de Proceedings van de National Academy of Sciences onthullen ze een goedkope, hoogproductieve productiemethode die de suikers in maïs gebruikt.

Waarom zo'n interesse in waterstof als het verbruik ervan slechts een klein percentage van de wereldproductie van energie vertegenwoordigt? Ten eerste omdat het met een energiedichtheid van 33 kWh per kilogram bijvoorbeeld drie keer meer energie bevat dan diesel en zelfs 2,5 keer meer dan aardgas. Bovendien komt waterstof, dat in een brandstofcel wordt gecombineerd met lucht om elektriciteit te produceren, niets anders dan water vrij. Het is daarom een ​​ideale brandstof voor de auto's van de toekomst. De conventionele productietechnologieën zijn echter nog steeds grotendeels gebaseerd op fossiele brandstoffen (koolwaterstoffen, aardgas, enz.). Ze zijn duur en geven grote hoeveelheden CO2 af. Vandaar het belang van de werkzaamheden van het team van Percival Zhang.

Percival Zhang gelooft dat waterstof een belangrijke rol zal spelen in de biobrandstoffenmarkt van de toekomst. Het zou dus de brandstofcellen van onze voertuigen van stroom kunnen voorzien. © P. Stroppa, CEA
Percival Zhang gelooft dat waterstof een belangrijke rol zal spelen in de biobrandstoffenmarkt van de toekomst. Het zou dus de brandstofcellen van onze voertuigen van stroom kunnen voorzien. © P. Stroppa, CEA
Extraheer waterstof uit glucose en xylose uit maïs

Er zijn al methoden voor het produceren van waterstof uit biomassa, maar deze zijn over het algemeen gebaseerd op een grondstof van geraffineerde suikers, waarvoor voor hun productie al energie nodig is. Onderzoekers van het Virginia Institute of Technology stellen voor om biomassa-afval te gebruiken, zoals stengels of kaf uit de korenaren (het belangrijkste graan dat in de Verenigde Staten wordt verbouwd). Genoeg om de kosten te verlagen en een model van gedistribueerde energieproductie voor te stellen dat zo dicht mogelijk bij verwerkingsbedrijven en consumenten zou liggen.

Op basis van een computermodel heeft het team van Percival Zhang de mogelijke enzymatische reacties ontleed om de suikers van maïsresten af ​​te breken met de productie van waterstof en CO2. De onderzoekers hebben aldus een reeks reactieketens ontdekt die niet in de natuur voorkomt, maar die zeer effectief blijkt te zijn bij het extraheren van de waterstof in zowel glucose als xylose van maïs. Door gelijktijdig op deze twee soorten suikers in te werken, konden ze de snelheid van waterstofafgifte verhogen en het geproduceerde volume op een meer conventionele manier verdrievoudigen.

Het Virginia Institute of Technology-team is er ook in geslaagd om de opbrengst aan enzymreacties met een factor tien te verhogen in vergelijking met de beste methoden die tegenwoordig bekend zijn. Een voldoende niveau om de productie van waterstof in kleine installaties te overwegen, "vergelijkbaar met traditionele tankstations", zeggen de onderzoekers. Vooral omdat de betrokken biologische reactie geen specifieke voorwaarden vereist die grote technische middelen vereisen. De geproduceerde waterstof kan gemakkelijk worden gescheiden van enzymen in waterige oplossing en blijft van hoge kwaliteit. Volgens Amerikaanse onderzoekers genoeg om het gebruik van brandstofcelvoertuigen te generaliseren en dus het gebruik van fossiele brandstoffen en broeikasgasemissies drastisch te verminderen.

Het team beschikt al over de nodige middelen om de volgende stap te zetten, namelijk het bouwen van een industriële demonstrator.

Bron:
http://www.futura-sciences.com/magazine ... ais-57807/
0 x
_________________________________die kan (+) kan (-)
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16161
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5259




par Remundo » 11/04/15, 08:03

Dirk Pitt schreef:Ik zie niet in hoe zo'n lage opslagcapaciteit (een paar kwh) een ander belang kan hebben dan anekdotisch als de buffer voor het schakelen tussen twee bronnen of andere soortgelijke dingen.
maar vandaar om te zeggen dat het een opslagoplossing is ...
meer dan 3tons om 10kwh op te slaan .....

Ik zou vooral geïnteresseerd zijn in wrijving in de lagers ... hoe lang duurt het voordat de goof stopt en zijn kWh opeet? 3 ton in rotatie, hij drukt "licht".

Anders sta ik een beetje sceptisch tegenover het gebruik van beton. Staal is niet zo duur en ondersteunt beter de middelpuntvliedende krachten.

Beton is goed bestand tegen compressie, maar houdt er niet van om te worden uitgerekt ... Tenzij het is voorgespannen, en hier vallen we terug in het gebruik van staal.
0 x
Beeld
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13712
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:




par izentrop » 11/04/15, 14:58

lolopil schreef:Onderzoekers van het Virginia Institute of Technology gebruiken de meest voorkomende suikers in planten in het algemeen en in maïs in het bijzonder om waterstof te produceren
Ik weet niet zeker of het een goed idee is om energie te maken met wat bedoeld is voor voedsel.
Remundo schreef:Anders sta ik een beetje sceptisch tegenover het gebruik van beton. Staal is niet zo duur en ondersteunt beter de middelpuntvliedende krachten.

Beton is goed bestand tegen compressie, maar houdt er niet van om te worden uitgerekt ... Tenzij het is voorgespannen, en hier vallen we terug in het gebruik van staal.
We zien op het project dat de envelop van metaal is gemaakt en ik veronderstel dat dit probleem serieus is bestudeerd. http://www.energiestro.fr/
Dit systeem direct aan de voet van elke groep zonnepanelen lijkt mij het meest realistisch, als de lagers goed zijn ontworpen om lang mee te gaan. Waarom het beton niet op locatie gieten om de impact van het transport te beperken.

Beeld
0 x

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 183 gasten