Wasmachine, het ontwerp programmeur

En als ze het repareren in plaats van het gooien en verandering? Herontdek het plezier van de reparaties zelf. Hoe een probleem te constateren of vind reserveonderdelen? Reparatie zelf is manier om geld te besparen in het algemeen!
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Wasmachine, het ontwerp programmeur




par Forhorse » 29/09/10, 18:04

Bonjour à tous,

Dus hier, gisteren had ik de klassieke klap van de wasmachine falen, precies toen we een ton was te laat hadden (theorie van de maximale verveling)

Na een zoekopdracht op het net, lijkt het erop dat onze machine wordt beïnvloed door een veelvoorkomende fout in ons model: een programmeerfout die voorkomt dat de machine zijn draaifunctie uitvoert.
Het is natuurlijk bijna onherstelbaar (ik ben niet hot om een ​​cam-programmer af te stellen en het terug te zetten) en de kamer is duur / niet gevonden.
Dus onvermijdelijk een nieuwe wasmachine kopen (terwijl het niet echt het moment was maar ach, iedereen kent het probleem)

Toch zeg ik tegen mezelf dat het echt zonde is om zo stom te worden. Er is niet meer dom dan een wasmachine, en zolang de mechanica goed is (tank, vat, palliate), kan de rest gemakkelijk worden gesleuteld.

Ik heb lange tijd een project gehad dat door mijn hoofd loopt: uitgaan van de basis van een kapotte machine maar in goede mechanische staat, en alles wat "elektrisch" is vervangen door industriële apparatuur en / of zelfgemaakte kaarten .
Ik speel veel industriële programmeerbare controllers en frequentie-omvormers (het is bijna mijn werk) en microcontrollers.
Het project bestaat dus uit het vervangen van de originele programmeur door een PLC, de thermostaat met een temperatuurregelaar, de motor met een driefasenmotor en een frequentieomvormer en alle bedrading / programmering voor het wassen van kleding.

Ik zie verschillende voordelen van deze oplossing:
- De kennis en de perfecte controle over de bediening van de machine, zodat u deze eenvoudig en snel kunt oplossen
- een hoge uitwisselbaarheid van componenten (huidig ​​industrieel onderdeel waarvan er altijd ongeveer een equivalent is dat voldoende is om aan te passen)
- Langere levensduur (bedraad en correct gebruikt, deze componenten kunnen 25 tot 30 jaren werken voordat ze hun eerste storing kennen)
- Een "schakelkast" die kan worden hergebruikt en aangepast aan bijna elke defecte machine, maar waarvan de mechanica goed is: recycling van afgedankte machine heel vaak voor een zeer eenvoudige storing

Het enige dat ik mis voor dit project is de cyclus-voor-cyclus beschrijving van wat de machine doet.
wat is de volgorde van de acties die worden geactiveerd tijdens een voorwas / was / spoel / centrifugeercyclus? hoe werkt de motor? na welke periode / cyclus? voor hoe lang? volgens wat?
Kortom, dat alles zou me kunnen helpen om de logische volgorde te definiëren die ik in de automaat zou moeten coderen, zodat de machine lave wasgoed zonder het te vernietigen. : Lol:

Ik ben geïnteresseerd in alle informatie / sites / beschrijvingen die mij in dit project zouden kunnen helpen.
Natuurlijk zal ik je op de hoogte houden van de voortgang van mijn werk en als het overtuigend is, zal ik alles ter beschikking stellen zodat een verlichte amateur de ervaring kan reproduceren.
1 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6988
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2913




par gegyx » 29/09/10, 18:24

Het is niet dom, je hebt altijd goede ideeën.

Maar toch, het is gedurfd! Je wordt opgejaagd, lastig gevallen door de schurken van de World Cnie.

Een eenvoudige wasmachine is relatief eenvoudig. Dus het is haalbaar, met de tijd.
Maar wees op uw hoede voor nieuwe machines in de haven. Het is niet gemakkelijk, en het zal steeds minder worden, met de stortplaatsen en dan vanaf nu met het herstel van de oude machine naar de aankoop van een nieuwe ...
In een paar keer, zult u op dezelfde manier de onverwoestbare mechanica moeten vervaardigen, want niet gevonden ...
: Cheesy:

Voor programma's hoeft u alleen de brochures van de machines te bekijken. Voor cycli en tijden op basis van de onderwerpen.
Voor meer precisie, ga voor de machine zitten en observeer de verschillende fasen. : Cheesy:

Maar met je rationalistische perspectief, ben je echt van plan om een ​​"steenwol" -programma te doen?
Vooral voor het wassen van paardendekens ... : Cheesy:

Anders zou een piek het moeten doen voor het programmeren, maar eerlijk gezegd voor de motor?
Dit is niet goedkoper dan een standaardmotor (vooral om te herstellen), in plaats van een driefasige industriële motor, met een frequentieomvormer?
1 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/09/10, 19:14

Ik heb bijna hetzelfde idee als jij!

ik heb een indesit die 30 jaren heeft met asynchrone motor op 2 lekbestendige snelheid, maar mechanische programmeur die ik al heb gedemonteerd om een ​​of ander tabblad te verdraaien om de slijtage van de camera te compenseren

Ik heb het automatisme al aangepast door relais toe te voegen, om te controleren of het niveau daalt voordat het begint te draaien ... het moet gezegd worden dat het oorspronkelijk de hoofdmotor was met de afvoerpomp: het moest uitwringen om te legen! Ik heb een andere pomp geplaatst

en ik heb veel andere machines die mechanisch goed zijn en met onderbroken fouten van de programmeur

Ik vind de industriële controller te duur ... een piekkaart zou interessant zijn met de functie 2!
1) bespioneren de originele programmeur om op te nemen wat er gebeurt en vermijden uren achter de machine door te brengen om te weten wat er gebeurt
2) vervangt de programmeur volledig door de mogelijkheid om zijn eigen programma te definiëren

met een driefaseaandrijving die programmeerbaar is voor enkelfasig, is er genoeg om de snelheid van de originele asynchrone motor te verhogen voor een betere spin (niet te lang) maar het is echt niet de prioriteit, de asynchrone motorsnelheid 2 is goed

helaas, de recente machine heeft een vreemde motor en deze moet de originele aandrijving repareren of de motor vervangen

we hoeven het oorspronkelijke programma niet te respecteren: wanneer ik erg vuile kleren was, schakel ik over naar de handmatige modus, met de schakelaar die ik heb gebruikt om de programmeur niet te gebruiken: ik heb de was veel langer gemaakt lang: ik verleng ook de eerste 2-spoeling, die ook als was dient
1 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/09/10, 19:21

aandacht voor de spin mislukking, ik veranderde toevallig een programmeur voor alles op een ster of brandt: het was gewoon een contact op de deur behalve dat betement dit contact niet de hele operatie van de machine afsnijdt maar snijdt alleen draaien

behalve zijn mechanische programmeur is nogal bizar: draaien doe je niet als je de knop draait in het gebied waar hij knijpt, je moet het geduld hebben om het alleen te laten komen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 29/09/10, 20:42

We zouden dat kunnen doen met een PIC (dat was wat ik van plan was te gebruiken toen ik daar een paar jaar geleden over nadacht), maar voor één keer gebruik ik een Siemens S5-95U API, we vinden in de schop gebruikt voor ongeveer 50 €
Ik moet 4 op voorraad hebben in een doos.

Vaak zijn ze bazardé om redenen van modernisering van de machine, terwijl het apparaten bijna onverwoestbaar zijn.

Natuurlijk konden we de originele motor behouden, het zou goedkoper zijn. Maar ik wil nog steeds een asynchrone tri-motor en een frequentieomvormer vasthouden. In de vermogensbereiken van een machine is een variator die zelfs nieuw is niet buitengewoon duur en maakt verfijningen mogelijk die niet noodzakelijk op de originele machine zijn aangebracht.
Ik begreep bijvoorbeeld dat machines die de functie van variabele belasting hebben (het wegen van het wasgoed om de hoeveelheid water aan te passen) dit eenvoudigweg doen door de stroom te meten die door de motor bij de eerste start wordt opgenomen (het vereiste koppel) aan de motor en daarom is de intensiteit die door de motor wordt geabsorbeerd een functie van het gewicht in de trommel, door deze stroom te meten is het gemakkelijk om de lading van de machine af te leiden)
Wanneer de motorsoort wordt gevonden in de gebruikte graafmachine, heeft bijna niemand nu de driefase.

Het recup van oude machines is echt niet wat mij zorgen baart. Zet familie en vrienden gewoon aan het werk, alleen dat er altijd een manier is om een ​​of twee machines van tevoren te hebben : Cheesy:
En zolang de wasmachines op hetzelfde principe zijn gebaseerd (een trommel die in een tank draait), kan het systeem zelfs op nieuwe machines worden aangepast.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/09/10, 21:07

het gewicht van het linnen evalueren door het echtpaar om het te roteren is niet vanzelfsprekend!

als het wasgoed goed droog verpakt is in de trommel, bevindt het zwaartepunt zich in het midden van de rotatie en is er geen draaimoment nodig!

het is eerder een gedeeltelijke belasting wanneer het wasgoed door de trommel wordt gemonteerd en in het midden valt dat het het grootste koppel zal maken

als ik de hoeveelheid wasgoed moest evalueren zonder een echte gewichtsensor, vul ik de tank liever tot een nauwkeurig niveau zonder de trommel te draaien: draai dan naar de doek om water te absorberen en het nieuwe niveau te meten: hoe hoger het niveau lager de hoeveelheid wasgoed is groot

op mijn machine merkte ik toen ik te veel linnengoed deed dat ze ging om de vulling te voltooien omdat het niveau te veel naar beneden ging
Dernière édition par chatelot16 de 29 / 09 / 10, 21: 13, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
AXEAU
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 197
Inschrijving: 06/10/09, 09:04
Plaats: DROME
x 7




par AXEAU » 29/09/10, 21:09

Goede avond Forhorse.

Ik had hetzelfde probleem op een Thalassa Speedboot, het was gewoon een kleine veer die een ratel in ondersteuning hield op de camera van de programmeur die kapot was.
Het was niet eenvoudig om tussen de cams te kijken, maar ik heb het kunnen repareren.

Neem de tijd om er zorgvuldig naar te kijken, je zou geld kunnen besparen.

jlg
0 x
Tom
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 56
Inschrijving: 14/09/05, 23:47
Plaats: oise




par Tom » 29/09/10, 21:20

Op de oude sterren waren er 2-condos, één voor langzame snelheid en één voor draaien.
Wanneer er een spin mislukking was, was het vaak de overeenkomstige condo die steil was.

Ik heb al lang geleden (20 jaar) een wasmachinebestelling gedaan met een PB15 Thomson op dat moment.

Over het algemeen kunnen we het onverwoestbare doen, tenzij plastic bakken en rollen dwaas : Cheesy:
0 x
manitou22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 113
Inschrijving: 19/12/07, 22:37
Plaats: bretagne




par manitou22 » 29/09/10, 22:01

Hallo,
voor de motor is het beter om deze te veranderen voor een permanent magneetmodel dat wordt bestuurd door een controller, de laatste door een millenium-type automaat; het is heel eenvoudig om de snelheid, de richting van de werking van dit type motor te variëren. Trouwens, LG heeft op zijn wasmachine directe aandrijving gemonteerd. We vonden dit type motor op de wasmachines fisher en paykel, ze waren ook het geluk van zelfrijdende kleine windturbines die ze gebruiken als generatoren zonder veel verandering.
A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 29/09/10, 23:25

chatelot16 schreef:het gewicht van het linnen evalueren door het echtpaar om het te roteren is niet vanzelfsprekend!



Ik heb het mis, maar zo lijkt het op mijn nieuwe apparaat te worden gemeten.
zodra we het starten, voordat je iets doet, is er een heel kleine slag van de motor, zoals barely1 / 4 drumdraaien, en dan begint het echt (vullen, enz ...) )

Ik concludeer dat dit de manier is waarop de hoeveelheid linnen wordt gemeten.
Met een geavanceerde frequentieomvormer (Parker / SSD type 690 +) is de stroom / motorkoppelinfo direct toegankelijk, we kunnen zelfs berekeningen uitvoeren op de gegevens direct in de omvormer alvorens vergelijkingen te maken voor de info over output alles of niets, output een proportioneel signaal op een analoge output ...
Nou, hier ga ik een beetje te ver! Ik ben aan het racen : Cheesy:

De machine draait al met een "normaal" programma, het zal leuk zijn, ik zal later zien voor verfijningen.

Ah, de PB15 van april ... alleen herinneringen! lol, dat is wat ik heb geleerd te programmeren (terwijl het toen totaal verouderd was ... lang leve het nationale onderwijs)
0 x

Terug naar "mislukking, het oplossen van problemen en reparatie: repareren? "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 177 gasten