Versnellingsbakrondsel: gladde tanden die moeten worden bewerkt?

En als ze het repareren in plaats van het gooien en verandering? Herontdek het plezier van de reparaties zelf. Hoe een probleem te constateren of vind reserveonderdelen? Reparatie zelf is manier om geld te besparen in het algemeen!
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Versnellingsbakrondsel: gladde tanden die moeten worden bewerkt?




par Forhorse » 16/05/21, 10:23

Bonjour à tous,
Ik stel de vraag hier voor het geval iemand weet heeft van machinale bewerking of eerder met hetzelfde probleem is geconfronteerd.
Momenteel probeer ik een oude landbouwtractor uit de jaren 70 te renoveren, het grootste probleem dat ik heb is de achteruitversnelling. De tanden van de hond hond zijn volledig versleten.
20210515_190837b.jpg
20210515_190837b.jpg (323.82 KiB) 7054 keer bekeken


Het reserveonderdeel kost 1800 euro, de volledige reparatie van de omvormer (voorwaartse en achterwaartse klauwkoppelingen + 2 spelers) zou meer dan 4000 euro kosten alleen al voor deze 4 hoofdonderdelen (waaraan een hele reeks zegels en andere benodigdheden moet worden toegevoegd)

Weet iemand of het mogelijk zou zijn om het tandwiel te laten draaien om de klauwkoppeling te verwijderen en in plaats daarvan een koker opnieuw te frezen met nieuwe tanden (hetzij op verzoek gesneden, of genomen van een ander, goedkoper onderdeel van dezelfde maat dat zal worden opgeofferd)
Want eerlijk gezegd doet zo'n reparatiekost voor zo'n oude tractor de relevantie van de renovatie ernstig in twijfel trekken.
Wetende dat de omvormer de "ziekte" is bij dit type tractor (niet-gesynchroniseerde omvormer) en dat daarom soms alle beschikbare onderdelen in dezelfde staat verkeren (en dat alle gebruikte tractoren van hetzelfde type die nog "in werkende staat" zijn al hetzelfde onderliggende probleem hebben)
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: versnellingsbak tandwiel




par Ahmed » 16/05/21, 11:19

U moet een bericht plaatsen op machinale bewerkingen.com, er is misschien een gepassioneerde amateur niet ver van uw huis, uitgerust met alles wat u nodig heeft om u weer in vorm te krijgen...
Waarschijnlijk niet al te ingewikkeld om dit stuk bij te knippen voor een nieuwe tandkroon. Voor deze laatste bewerking heeft u een freesmachine nodig die is uitgerust met een verdeler...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: versnellingsbak tandwiel




par Forhorse » 16/05/21, 12:10

Bedankt voor het adres, ik heb de vraag daar gesteld.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: versnellingsbak tandwiel




par Christophe » 16/05/21, 12:51

Ah, het is daar zwaar zoals ik wil!

Ik denk dat je een versleten onderdeel kunt laten machinaal bewerken: een getande kroon die met kracht wordt gemonteerd, maar dit vereist de bewerking van het originele onderdeel en meer van de kroon om te doen... het grote probleem is om de exacte afmetingen van het getande onderdeel te vinden...

Waarom denk je dat er zoveel slijtage is? Leeftijd ? forceren?

Ik denk dat je ermee wegkomt voor minder dan 1000€ (500€ als je nog steeds een aardige vakman tegenkomt...minder zwart bij een liefhebber)...wat nog steeds hoog is!

Hoe groot is de kamer?

Ik zal nog wat meer in de tweedehandsmarkt voor je graven...

edit: zie je Ahmed, wij redeneren hetzelfde!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: Versnellingsbakrondsel: gladde tanden die machinaal bewerkt moeten worden?




par Forhorse » 16/05/21, 13:58

Slijtage is het samenspel van 3 factoren:
- de leeftijd, de tractor is 45 jaar oud en ik denk dat hij meer dan 30.000 bedrijfsuren heeft gemaakt. (de teller stopt bij 10.000 en keert dan terug naar nul, dus het is onmogelijk om te weten hoeveel volledige omwentelingen hij heeft gemaakt)
- Het ontwerp is een niet-gesynchroniseerde omvormer, dus er is noodzakelijkerwijs meer mechanische belasting voor nodig.
- Het gebruik, omdat de omkeerinrichting niet gesynchroniseerd is, is het normaal gesproken nodig om te wachten tot de tractor volledig tot stilstand is gekomen en volledig te ontkoppelen alvorens hem te hanteren... maar het is de theorie, in de praktijk wordt deze lang niet altijd gerespecteerd.

Voor de gelegenheid is het dood, alle tractoren die zijn uitgerust met deze omvormer hebben dit probleem min of meer uitgesproken. Vanaf de jaren 80 zijn ze overgestapt op een gesynchroniseerde omvormer van een totaal ander ontwerp (de opstelling van de doos is anders) dus alles wat we vinden is minstens 40 jaar oud en 20.000 uur op de teller (op een paar na zeer zeldzaam die ondertussen het geluk hadden gerepareerd te worden met een nieuw onderdeel)
Onderdelen die nog goed werken, dienen niet als reserveonderdelenbank*, en onderdelen die worden gesloopt, worden over het algemeen juist gesloopt vanwege een probleem met de omvormer, die in zekere zin een aan slijtage onderhevig onderdeel is waarvoor de fabrikant geen vervanging heeft geleverd en dat daarom bijzonder duur is om te repareren!
Ik heb al 30 uur besteed aan het demonteren van dit onderdeel, het duurt minstens 40 uur om het weer in elkaar te zetten... Ik besteed geen 70 uur om een ​​half versleten onderdeel weer in elkaar te zetten! Als ik terugga, moet het minstens 20.000 uur meegaan.

Het vinden van de exacte afmetingen is niet bijzonder problematisch. We kunnen ons al baseren op de omgekeerde hond die ook gedragen is maar veel minder dan deze. We kunnen ons ook baseren op de walkman die het vrouwelijke deel bevat. We kunnen ons ook baseren op een soortgelijk onderdeel van een recentere tractor en dus met goedkopere onderdelen (fabrikanten "recyclen" het ontwerp van veel onderdelen gemakkelijk van het ene model naar het andere... een hond hond is een hond hond, het is niet nodig om warm water opnieuw uit te vinden bij elke nieuwe versnellingsbak)

* Het is een basistractor, heel gewoon, heel gemakkelijk te repareren, waarvan de motor zelfs nog meer verspreid is (gemonteerd op verschillende merken). Elk ander probleem dan dat van een breuk van de versnellingsbak (en meer in het bijzonder van de omvormer) kan tegen lagere kosten worden gerepareerd en rechtvaardigt geen verzendingen voor sloop.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Versnellingsbakrondsel: gladde tanden die machinaal bewerkt moeten worden?




par Flytox » 16/05/21, 15:10

Voor uw probleem is er onder andere de plasma-oplading. Je moet je honden draaien / malen en dan "plasma" opladen (bestaat met verschillende namen en verschillende processen). De vulling kan indien nodig enkele cm dik zijn, zonder het basismetaal te verknoeien en eigenschappen te presenteren die even goed of zelfs beter zijn dan het origineel. Dan heb je natuurlijk het nabewerken van de honden.

Dit is een gangbare praktijk in de luchtvaart waar de prijs van onderdelen erg hoog is. Chui weet niet zeker of de manipulatie erg goedkoop is ... althans in aerokwaliteit. : Wink:

http://www.surfatec.org/rechargement/

Het herladen
Definitie en voorbereiding
Terugroepen

Oorspronkelijk werd metallisatie alleen gebruikt voor de bescherming van oppervlakken door het projecteren van metallische coatings. Dankzij de kwaliteit van de geprojecteerde metalen, de weerstand van de afzettingen en de technische evolutie van de projectiemiddelen, werd de metallisatie snel uitgebreid naar andere gebieden.
Dit is hoe de mogelijkheid om zeer dikke afzettingen te maken het mogelijk maakte om op versleten onderdelen te herladen.
Later leidde deze nieuwe techniek tot andere toepassingen zoals de vervaardiging van onderdelen door metallisatie (elektroden, gieterijmodellen, industriële afdrukken, enz.).
We zullen het hier alleen over herladen hebben.
Herladen

Zoals eerder uitgelegd, veroorzaken slijtage en degradatie verslechteringen die de afmetingen en de weerstand van de onderdelen aantasten. De oppervlakken die in contact komen verliezen hun mechanische eigenschappen en het onderdeel verliest zijn oorspronkelijke kwaliteiten. Oppervlakken en opnieuw bewerken van oppervlakken verlengt daarom de levensduur van onderdelen. Hardoplassen door lassen wordt nog steeds gebruikt en heeft het grote nadeel dat het onderdeel sterk verhit en daardoor vervormd raakt. De metallisatie warmt niet op en biedt ook een keuze uit superieure vulmetalen.
De voorbereiding

De oppervlaktevoorbereiding van de onderdelen gebeurt mechanisch door middel van machinale bewerking. Ofwel met een draaibank of slijpmachine voor cilindrische onderdelen, ofwel met een slijpschijf of freesmachine voor vlakke onderdelen.
In beide gevallen is het gemaakt voor drie doeleinden:
– verklein regelmatig de afmetingen van het onderdeel om voldoende dikte over te houden voor de metalliseringsafzetting;
– creëer een verankeringsnetwerk op het oppervlak voor het neergeslagen metaal;
– vergroot het hechtoppervlak en daarmee de hechting van de afzetting.
Of het onderdeel nu plat of cilindrisch is, het is in alle gevallen van voorbereiding noodzakelijk om de minimale slijtageafmetingen te respecteren om latere breuk te voorkomen.
Volgens afspraak wordt de 1%-regel gerespecteerd, die als volgt is gedefinieerd:
“De uiteindelijke dikte na het machinaal bewerken van de coating mag niet minder zijn dan 1% van de diameter of de dikte van het onderdeel waarop de afzetting is aangebracht”.
Deze regel is van toepassing voor diameters of diktes tussen 50 en 500 mm. Voor de andere dimensies moet het worden gemotiveerd. Als voorzorgsmaatregel worden de snijgereedschappen gecontroleerd om te voorkomen dat ze verharden, waardoor de oppervlaktehardheid van het bewerkte oppervlak toeneemt. Dit zal de intensiteit van het laatste schuren verminderen (deze handeling is niet verplicht, maar wel aanbevolen). Het gebruik van snijsmeermiddel dient te worden vermeden, daar droog werk beter geschikt is.


Oppervlakken en machinale bewerking
Keuze van vulmetaal

Bij de keuze van het toevoegmateriaal moet rekening worden gehouden met het verschil in uitzettingscoëfficiënten van het onderdeel en het te spuiten materiaal. Indien het verschil significant is, is het nodig om één of meer op elkaar geplaatste onderlagen van verschillende metalen met progressief variabele uitzettingscoëfficiënten te verschaffen.
Pre-metallisatie

Wanneer de laagdikte niet groter is dan 1 mm en mechanische voorbereiding niet mogelijk is, kan eenvoudig zandstralen worden uitgevoerd, gevolgd door voormetallisatie.
Het wordt gemaakt door een speciale dunne laag te spuiten, met een hoog molybdeengehalte. De hechtingseigenschap van de laatste zorgt voor een goede hechting van de uiteindelijke coating op het onderdeel. Het maakt het in bepaalde gevallen ook mogelijk om gelaagde coatings van enkele centimeters dik te verkrijgen door pre-metallisatiegangen te overlappen met lagen staal van 1 mm dik.
Dit hechtproces is economisch vanwege de snelle uitvoering, het elimineren van voorbereidingshandelingen door machinale bewerking en de lagere hoeveelheid aangebracht toevoegmateriaal.
Deze techniek wordt niet gebruikt op kopermetalen of legeringen die meer dan 20% chroom bevatten.
de finish

De afwerking van het hardoplaswerk bestaat uit het bepalen van de afmeting van de metalliseringsafzetting. Deze bewerking wordt uitgevoerd door machinale bewerking met gereedschap of door slijpen met een slijpschijf. Door de vorming van oxide op de aanslag is de gespoten coating vaak harder dan het homogene materiaal.
Bewerking van gereedschap
Voor zogenaamde bewerkbare coatings:
– gebruik van hardmetalen gereedschappen met spelingen aangepast aan het te bewerken materiaal.
Voor zogenaamde niet-bewerkbare coatings:
– gebruik van boornitride knopgereedschappen met 20% geconcentreerde snijolie.
In beide gevallen kan de bewerking met het gereedschap worden voltooid door leppen met een steen.
Schurende bewerking
Gewone slijpschijven raken snel verstopt bij het verwijderen van oppervlakteoxide. Daarom worden speciale slijpschijven van siliciumcarbide gebruikt. Voor de hardste coatings is het gebruik van diamant- of boornitrideschijven essentieel. Het slijpen van de boringen gebeurt droog, terwijl dat van de buitenkanten gesmeerd wordt.
Begin in ieder geval niet met het bewerken van het onderdeel voordat het volledig is afgekoeld, dus 24 uur na het metalliseren.
1 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: Versnellingsbakrondsel: gladde tanden die machinaal bewerkt moeten worden?




par Forhorse » 16/05/21, 15:43

Het is een nummer, maar ik weet niet zeker of het goedkoper is dan het kopen van het originele onderdeel...

Ik heb een tandwiel gevonden dat dezelfde tandkoppelingstanden lijkt te hebben (zelfde merk, dezelfde diameter, hetzelfde aantal tanden) verkocht voor 240 euro, dat is een goede kandidaat voor een donor... de rest is gewoon een kwestie van klassieke bewerking.

En als het me lukt om deze verdomde omkeerinrichting opnieuw uit te voeren, denk ik dat ik er serieus over zal nadenken om hem te "robotiseren", zodat de omkering alleen elektrisch of hydraulisch wordt uitgevoerd als de versnellingen stilstaan. Dus het zou veel moeten winnen in het leven! (er is voldoende ruimte in de behuizing om een ​​cilinder en 2 sensoren te plaatsen...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6516
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1638

Re: Versnellingsbakrondsel: gladde tanden die machinaal bewerkt moeten worden?




par Macro » 17/05/21, 10:25

Zelfs gerobotiseerd... Als de tanden van de hondenklauwen niet tegenovergesteld zijn... Je zult een roterende slag moeten geven aan de hondenklauw...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6516
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1638

Re: Versnellingsbakrondsel: gladde tanden die machinaal bewerkt moeten worden?




par Macro » 17/05/21, 15:18

Een stuk rondsel aanpassen door middel van conventionele bewerking....Het zal hoogstens een redding zijn. De over te brengen koppels zijn nog steeds belangrijk op dit soort machines...Uw geleende foto toont ons niet de "bewerkbare" omgeving rond uw rondsels...De foto van uw aanpasbare rondsel zou ons ook in staat stellen om koppelingsoplossingen te bespreken... erous bestaat uit het boren en doseren van streperige schroeven die als wiggen zullen werken....Maar daarvoor heb je aan beide kanten materiaal nodig...dat is wat ik deed om mijn lift te repareren...

Ik denk dat je meer onderzoek hebt gedaan dan ik zou kunnen doen... Door Google kapotte tractoromvormer te doen... We komen Renault-tractoren tegen... Door wat meer onderzoek te doen, hebben sommigen gesynchroniseerde omvormers gemonteerd van krachtigere (of recentere) modellen....
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: Versnellingsbakrondsel: gladde tanden die machinaal bewerkt moeten worden?




par Forhorse » 17/05/21, 18:04

Macro schreef:Zelfs gerobotiseerd... Als de tanden van de hondenklauwen niet tegenovergesteld zijn... Je zult een roterende slag moeten geven aan de hondenklauw...


Nee, want het profiel van de tanden aan de 2 zijden (op de punt) betekent dat het toch past en het is de vertaling van de speler die het ene of het andere onderdeel draait zodat het past. Dit is precies het probleem hier, het is dat de omvormer alleen mag worden gemanipuleerd als de tractor volledig stilstaat, d.w.z. de tandwielen zijn volledig gestopt, anders zijn het de toppen van de tanden (met name de punten die hem helpen in te gaan) die bijten...
En aangezien we ons binnen het kader van een omvormer bevinden, draait de speler, als deze draait, in de tegenovergestelde richting van de klauwkoppeling, dus de relatieve snelheid is dubbel.
Aan de andere kant, aangezien het een omvormer is zonder een neutraal punt, is er altijd noodzakelijkerwijs een klauwkoppeling ingeschakeld, dus als het systeem wordt gestopt, wordt alles gestopt, is er geen risico dat een onderdeel gaat draaien door de koppeling of een ander onderdeel (meestal de aftakas die er omheen zit) te "likken"

Het over te brengen koppel is ook niet geweldig... het is een tractor van 75 pk en het maximale motorkoppel wordt gegeven voor 27daN.m en de achteruitversnelling is het eerste onderdeel net na de koppeling, dus het zal nooit meer dan het maximale motorkoppel ondersteunen. het lijkt me geen koppel dat te hoog is voor een montage door te krimpen... bovendien is het originele onderdeel al zo gemaakt. De splinesvertandingsas van de koppeling is met een perspassing in de holle as van de tandwielen geperst.

Pas de omvormer aan om die van een krachtigere equivalente tractor te plaatsen die ik erover had nagedacht. De versie die later uitkwam had een gesynchroniseerde omvormer en de kit om hem te herstellen kost 700€, dus het is veel meer waard dan de 4000€ voor mijn model. Maar het ontwerp is anders (niet dezelfde opstelling van de doos om slechts één walkman te gebruiken zoals wat wordt gedaan voor een gesynchroniseerde versnellingsbak). Ik heb een beetje gekeken en het lijkt nauwelijks mogelijk op de mijne, er is geen ruimte om een ​​synchronisator te plaatsen of je zou een actieradius moeten opofferen.
0 x

Terug naar "mislukking, het oplossen van problemen en reparatie: repareren? "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 134-gasten