Olie motor scooter 2T een kettingzaag, mogelijk?

En als ze het repareren in plaats van het gooien en verandering? Herontdek het plezier van de reparaties zelf. Hoe een probleem te constateren of vind reserveonderdelen? Reparatie zelf is manier om geld te besparen in het algemeen!
djo59
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 08/09/11, 01:03
x 5

Olie motor scooter 2T een kettingzaag, mogelijk?




par djo59 » 20/07/17, 15:13

Bonjour à tous,
Later krijg ik een thermische kettingzaag, dus ik heb 2t olie nodig om het met benzine te mengen (ik heb het over olie voor het 2t mengsel, niet kettingolie!)
Aangezien ik een blik van 2 liter scooterolie van 2 ton heb, is er dan een probleem om het in mijn kettingzaag te mengen?
Merci par avance.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: 2T motorolie scooter in een kettingzaag, mogelijk?




par Flytox » 20/07/17, 23:14

djo59 schreef:Bonjour à tous,
Later krijg ik een thermische kettingzaag, dus ik heb 2t olie nodig om het met benzine te mengen (ik heb het over olie voor het 2t mengsel, niet kettingolie!)
Aangezien ik een blik van 2 liter scooterolie van 2 ton heb, is er dan een probleem om het in mijn kettingzaag te mengen?
Merci par avance.


Een kettingzaag is vrij krachtig en draait snel rond de 9000 tot 12000 tpm. Een scooter is meer een planplan zoals 6000 tot 7000 tpm.
Scooterolie hoeft dus niet erg efficiënt te zijn, maar om goedkoop te zijn, bestaat de kans dat de kwaliteit niet voldoende is om voortijdige slijtage en in het slechtste geval vastdraaien te voorkomen.
Op je fles zit een label waarop staat: "Tevreden met het standaard dingetje en ding dingetje" je tikt dit standaard nummer in op nenet en je ziet of het geschikt is voor een kettingzaag motor. AMHA-nr.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12299
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: 2T motorolie scooter in een kettingzaag, mogelijk?




par Ahmed » 21/07/17, 11:01

Aangezien kettingzagen nieuw voor u zijn, raad ik u aan de grootste voorzichtigheid te betrachten en advies in te winnen bij een gebruiker. competent. Hij kan je ook de juiste manier leren om de ketting te slijpen... (wat erg belangrijk is).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: 2T motorolie scooter in een kettingzaag, mogelijk?




par Christophe » 21/07/17, 12:33

Uh is het niet helemaal eens met Flytox ... er zijn 3-soorten oliën (zowel in 4tps of 2tps): minerale, semi-synthese en 100% -synthese ... de kwaliteit en prestaties zijn in dezelfde volgorde. ..

Scooter motoren kunnen heel goed draaien op 12 tpm...dus een gecertificeerde scooterolie (tenzij het een basisch mineraal is en dan weer...) kan heel geschikt zijn voor een kettingzaag, ik heb overigens geen speciale 000 gezien -takt "kettingzaag- of bosmaaier"-olie... en als het bestaat, is het marketing, net als 2-takt benzine- en dieselmotoroliën die hetzelfde zijn...

De meeste tweetaktoliën die tegenwoordig op de markt zijn, zijn semi- en 2% synthetisch... behalve de allereerste prijs in "Action"-winkels enzovoort... daarom is er geen risico bij het gebruik van een semi-synthese in een kettingzaag.

Indien de kettingzaag lange tijd niet heeft gedraaid en er eventueel aanpassingen aan de carburatie gedaan moeten worden: 2 of 3 keer tanken met 1% meer dan aanbevolen (dus 3% of 3.5%)
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: 2T motorolie scooter in een kettingzaag, mogelijk?




par dede2002 » 21/07/17, 16:04

Ik ben het eens met Christophe, wat telt voor de kettingzaag is de dosering van olie, soms tot 5%, dat staat op de dop of ernaast.

Synthetische of "synthetische" (semi-synthetische) oliën zijn bedoeld om lang mee te gaan in het carter van een 4t, in de 2t blijft het niet lang genoeg om beschadigd te raken...

Ben het ook eens met Ahmed, een kettingzaag is gevaarlijk, je moet er ook voor zorgen dat het stationair toerental laag genoeg is om de ketting te laten stoppen.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12299
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: 2T motorolie scooter in een kettingzaag, mogelijk?




par Ahmed » 21/07/17, 18:22

Ik raad ten zeerste een oliesoort aan die een mengsel van slechts 2% toelaat: we zijn niet ontworpen om olie-aerosolen in te ademen, omdat we niet moeten vergeten dat we de uitlaatgassen bijna rechtstreeks in het gezicht nemen ... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: 2T motorolie scooter in een kettingzaag, mogelijk?




par chatelot16 » 21/07/17, 21:23

bij een 2-takt wordt de olie maar één keer gebruikt ... dus we zouden kunnen concluderen dat een olie van slechte kwaliteit meer dan voldoende is

fout ! een medium minerale olie verbrandt en verstopt de uitlaatpijp, net zo vervelend voor een kettingzaag als voor een scooter

een synthetische olie gaat niet door de motor zonder te verbranden en verlaat de uitlaat die altijd vloeibaar is, zodat deze niet verstopt raakt

synthetische 2-takt olie kost iets meer, maar je kunt een lager percentage zetten, dus voor mij is het beter dan gewone minerale 2-takt olie, zowel voor kettingzagen als scooters en motor

anekdote: Ik heb 2-takt bosmaaiers gezien waarvan de uitlaatopening voor 3/4 geblokkeerd was door kalkaanslag! Dit gebeurt alleen bij minerale 2-takt olie! nooit met synthetische olie

dit soort grote verstoppingen is zeldzamer bij een kettingzaag die altijd op volle snelheid wordt gebruikt
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: 2T motorolie scooter in een kettingzaag, mogelijk?




par dede2002 » 22/07/17, 10:27

Hallo Chatelot,

het verbaast me een beetje dat de olie niet brandt, het lijkt mij integendeel dat de 2t olie zo goed mogelijk moet branden met minder residu?

Naar mijn mening ontstaat er kalkaanslag als de olie erg verbrandt.

Hallo Ahmed,

Relevante opmerking, maar men mag niet vergeten dat de uitlaatgassen (zeker van een 2t) ook zonder olie schadelijk zijn.

Zichtbare rook kan u ertoe aanzetten om in de wind te werken en daarom te schuilen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: 2T motorolie scooter in een kettingzaag, mogelijk?




par Forhorse » 22/07/17, 14:55

Er zijn miljoenen tuinders (amateurs of professionals) die 2T thermische gereedschappen gebruiken en die zichzelf niet zoveel "metafysische" vragen stellen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: 2T motorolie scooter in een kettingzaag, mogelijk?




par chatelot16 » 22/07/17, 18:25

er zijn duizenden gebruikers die zich geen vragen stellen maar constateren dat de levensduur van kleine 2-takt vrij kort is! en vaak door verstopte uitlaat... Ik vind dat het veel beter gaat met synthetische olie

het doel van olie 2 is niet te verbranden! de olie moet aan het oppervlak van de motor blijven kleven en zo lang mogelijk smeren voordat deze wordt uitgeworpen ... een olie die te snel verbrandt, is minder effectief en u moet meer olie aanbrengen

de olie wordt opgelost in benzine, maar in de brandstof verdampt het gas en de olie wordt aangetroffen in mist van een zeer fijne druppel, waarvan sommige aan het oppervlak plakken om te smeren ... en helaas een groot deel het lot dom door de ontsnapping

2-takt scooters hebben een voordeel ten opzichte van kettingzagen: de olie wordt niet vermengd met benzine, maar door een pomp in de inlaatleiding geïnjecteerd, en geïnjecteerd door een gat dat niet spuit: dus een grote druppel die aan het te smeren oppervlak kleeft en smeer effectiever voordat u de uitgang vindt
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "mislukking, het oplossen van problemen en reparatie: repareren? "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 83-gasten