Welk materiaal voor een klein prototype?

Hulp en advies voor alle werkzaamheden in eigen gebouw en de presentatie van uw werk DIY of zelfbouw uitgevoerd. Omdat het maken van jezelf is vaak Econological maar pas overmoed!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Welk materiaal voor een klein prototype?




par Ahmed » 20/05/20, 20:48

Ik ben meer een "schrootbewerker", maar het onderdeel dat ik van plan ben te maken lijkt moeilijk te maken van plaatstaal, vanwege de vrij complexe rondingen voor een niet-plaatbewerker... Het is een omhulsel van ongeveer 25x12 cm waarvan de exacte vorm nog niet precies is gedefinieerd: het prototype zou precies worden gebruikt om het aan te passen volgens de tests die het dan mogelijk zou zijn om uit te voeren (ik ben overtuigd door het belang van het 'empirisme'). Het zou een redelijk goede mechanische weerstand vereisen, ook al is de duur niet noodzakelijkerwijs een cruciaal criterium, gezien de roeping van dit onderdeel om de juiste informatie te geven voor de uiteindelijke realisatie.
Ik had gedacht aan kunsthars, zoals die voor het maken van orthesen of spalken, maar ik heb geen competent iemand bij de hand... Misschien epoxyhars + glasvezel? Het stinkt, maar het is toegankelijk en kan op een gipsen mal of ander...
Ik had ook gedacht aan gelijmd gelamineerd hout (dat is meer in mijn straatje), maar het stuk heeft krommingen in verschillende vlakken die volgens mij moeilijkheden opleveren die onverenigbaar zijn met dit proces...
Heeft u nog andere suggesties?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Welk materiaal voor een klein prototype?




par sicetaitsimple » 20/05/20, 21:04

Volledig willekeurig, omdat je niet noodzakelijkerwijs het doel en de specificaties van het "object" hebt begrepen: een blok massief hout dat je zou bewerken?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Welk materiaal voor een klein prototype?




par GuyGadebois » 20/05/20, 21:17

Wat mij betreft, de verklaring is te vaag om er een idee van te kunnen vormen en zeker een geldig element van antwoord te kunnen geven.
Daarna maakte ik als juwelier alleen stukken door ductiele metalen te hameren: goud, zilver, koper. Koper is relatief eenvoudig in concave en convexe (gecombineerde) oppervlakken te hameren omdat het gemakkelijk uitgloeit, zijn "ductibiliteit" terugkrijgt en u kunt aan de slag. We kunnen bijvoorbeeld hameren op min of meer natte klei, aangezien we dit materiaal oneindig kunnen hergebruiken, in sieraden deden we dit op loden "plots" (massa's) waaraan we door te volgen een "neutrale" vorm gaven. Als het prototype eenmaal gemaakt is, is het eenvoudig om een ​​mal te maken met verschillende materialen: Gips, hars, vb.
U kunt uw prototype ook maken in "vaste" was (geen bijenwas), een afdruk maken, een mal... In feite begrijp ik uw project niet helemaal.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Welk materiaal voor een klein prototype?




par Ahmed » 20/05/20, 22:48

Het object dat ik probeer te bereiken lijkt ongeveer op een shampookuip van een kapper, maar veel kleiner en het is het concave deel dat belangrijk is. Het idee is om iets te krijgen dat niet te dik is en waarvan één kant overeenkomt met het gewenste model, terwijl de achterkant deze vereiste niet heeft...
Sicetaitsimple, wat betreft het houten blok, ja het zou geen slecht idee zijn, aangezien het een materiaal is waar ik denk dat ik vrij gemakkelijk mee kan werken... Ik mis alleen een guts, maar het is een detail dat kan regelen (of kettingzaag! :P ).
Kerel, koper inspireert me niet te veel, want afgezien van loodgieterswerk heb ik het nooit gebruikt; bovendien zou ik een zekere stijfheid nodig hebben...
Wat bedoel je met "vaste" was? Het doet me denken aan stucwerk: ik had er al een puinhoop van gemaakt (ik weet helemaal niet meer wat : Oops: ) met en het was best een interessant materiaal, omdat het gemakkelijk kan worden geënt op een metalen of houten frame, bovendien is het vergelijkbaar met wat ik hierboven zei over orthesen van hars, maar in een ouder... ik denk dat het of werd niet slecht gebruikt voor theatersets...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Welk materiaal voor een klein prototype?




par Christophe » 21/05/20, 01:04

En 3D-printen? In plastic is de weerstand niet verschrikkelijk, maar het is zeer geschikt voor onderdelen met complexe vormen...

Er zijn fablabs die 3D-printers van hars hebben... zie metaal...

Het nadeel is natuurlijk dat je je onderdeel moet modelleren.

Hier lijkt het mij dat het 5 € per uur is voor een pla- of abs-printer ... kijk wat er in uw buurt is ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6459
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1610

Re: Welk materiaal voor een klein prototype?




par Macro » 21/05/20, 08:19

En in beton??? of in boetseerklei...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Welk materiaal voor een klein prototype?




par Ahmed » 21/05/20, 08:36

3D-printen veronderstelt inderdaad een modellering waarvoor dit prototype zou moeten worden gebruikt, dus het is niet goed, Christophe.
ja, Macro, Ik heb er al over nagedacht (zie hierboven) over het boetseren van gips. Ik denk dat een vlakke houten basis waarop de gewenste modellering (die niet erg uitgesproken is) zou kunnen worden geplaatst, heel goed zou kunnen werken. Kortom, een paar mogelijkheden om te verkennen... Het moeilijkste deel is nu voor mij om na te denken en te valideren (indien mogelijk!) de functionaliteit van het systeem waarin dit onderdeel zijn rol moet spelen...
In ieder geval bedankt voor al je ideeën en voor de hulp die ik van ze krijg! :P
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Welk materiaal voor een klein prototype?




par sicetaitsimple » 21/05/20, 09:57

Ahmed schreef: Ik mis alleen een guts, maar het is een detail dat kan worden gerepareerd (of met een kettingzaag! :P ).


en/of kleine boren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Welk materiaal voor een klein prototype?




par GuyGadebois » 21/05/20, 12:21

Ahmed schreef:Wat bedoel je met "vaste" was?

Dit is de beeldhouwwas die door juweliers wordt gebruikt om hun verloren wasmodel te maken.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Welk materiaal voor een klein prototype?




par Flytox » 21/05/20, 20:24

In de gerecycleerde materialen heb je de natte krant (urenlang in de vloot gedrenkt). (Geen kranten met glans/fotopapier)
Het maakt uiteindelijk vellen zoals ingesmeerd met modder / lijm, het krijgt een mooie vorm en hardt uit terwijl het droogt.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "DIY en zelf-constructie: gebouw of mount een self-installatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 125 gasten