Amenagement van een busje (bijna) autonoom

Hulp en advies voor alle werkzaamheden in eigen gebouw en de presentatie van uw werk DIY of zelfbouw uitgevoerd. Omdat het maken van jezelf is vaak Econological maar pas overmoed!
LennanPermaculture
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 29/10/18, 08:05
x 1

Amenagement van een busje (bijna) autonoom




par LennanPermaculture » 29/10/18, 15:19

Hallo iedereen

Ik blader nu al een paar dagen met grote interesse op de site, de kwaliteit van de discussies is geweldig, dus alvast bedankt!

Hier is mijn project:

Ik heb een busje gekocht (Renault Master l2h2), iets minder dan 5m2 woonoppervlak, dat ik ga opknappen om er mijn huis op wielen van te maken. Ik wil graag systemen ontwikkelen om het zo autonoom mogelijk te maken en hier zit ik midden in het watervraagstuk.
Ik ga voor mezelf een kleine douche maken met een gesloten circuit waarin het water wordt opgevangen in een bak onder de douche en vervolgens met een 12v pomp door drie filters (deeltjes en koolstof) wordt gestuurd om het tijdens dezelfde douche weer te hergebruiken (we kunnen het water eventueel ook in een grijswaterbak sturen). Dus met 10-20L water kan ik een "lange" douche nemen zonder meer water te gebruiken dan ik heb opgeslagen.

Dan zou ik voor mezelf een zonneboilersysteem willen maken met een kleine pomp, aangezien mijn tank lager zal zijn dan de boiler, dus geen thermosifon mogelijk.

En plotseling zei ik tegen mezelf dat ik de traagheid van het water kon gebruiken om mijn hut te verwarmen. Dus daar is mijn vraag, zou het in mijn belang zijn om wat leidingen door mijn hut te laten lopen? Leidingen die ik ook op koud water kon aansluiten om in de zomer te verfrissen.
Is het interessanter om het water onder het chassis op te slaan of in de cabine (wat een ruimteprobleem oplevert)?
En hoe ga je daar warm en koud water op aansluiten zodat je de temperatuur van het water voor bijvoorbeeld de douche nog kunt regelen... En heb ik dan ineens 3 tanks nodig (koud water, warm water en grijs water)?...

Ik heb een klein diagram bijgevoegd waarvan ik hoop dat het zal helpen om mijn gekke project te begrijpen.

Alvast bedankt aan iedereen die er met mij over wil meedenken!
toebehoren
Scan.jpeg
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Regeling van een (bijna) autonoom busje




par Christophe » 29/10/18, 18:41

Welkom bij je :)

Je idee is uitstekend, maar pas op, dat las ik een paar maanden geleden de omgebouwde VAN's ondergaan binnenkort geen technische keuring meer... (misschien is het zelfs al zo!)

Een Europese richtlijn geloof ik...(nog een gericht op het bevorderen van consumptie...)

Check dus voordat je aan je project begint!

ps: verdomd ik ben sowieso teleurgesteld, als ik de titel lees, dacht ik dat het ook zelfvoorzienend was qua brandstof : Mrgreen: (Als een microraffinaderij waarin oliezaadalgen zijn geïntegreerd : Cheesy: )
1 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Regeling van een (bijna) autonoom busje




par Dirk Pitt » 31/10/18, 14:09

Christophe, het is ingewikkelder dan dat, alles hangt af van de apparatuur die vast of verwijderbaar is geïnstalleerd en het type dat op grijze kaart wordt aangegeven.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Regeling van een (bijna) autonoom busje




par Christophe » 31/10/18, 14:59

Oh? Kun je wat meer in detail uitleggen?

De info die ik in gedachten heb was slechts een link die ik eerder had gezien geloof ik... dus geen details.

Achteraf is het zeker dat als de gemonteerde bestelwagen de MMA overschrijdt, deze wordt teruggedraaid... maar dat is het geval voor alle voertuigen... : Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "DIY en zelf-constructie: gebouw of mount een self-installatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten